Klacht over mede-ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Klacht over mede-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:24

Weet iemand of je ergens een klacht kunt indienen over mede-ruiters/ruiterpad gebruikers?

Vandaag kwam ik met buitenrijden (ik heb een 20 jarige brave merrie), onde begeleiding van een fietser een zeer onaardige menner tegen op een zandpad. In 1e instantie kwam hij ons tegemoet (in volle galop), en wegens de snelheid is mijn begeleider wat midden op het pad gaan fietsen (wij zijn gelijk gaan stappen toen we hem zagen aankomen).

Uiteindelijk werden we in flinke draf gepasseerd. Mijn paard schrok daarvan en bleef staan (week iets uit). De man remde hierna wel wat af, en toen heben wij hem hierop aangesproken. Wij vroegen de man (vriendelijk) of hij ons voortaan in stap wilde passeren (wij waren zelf dus al eerder naar stap gegaan , en netjes aan de zijkant om hém te laten passeren). Hierop kregen we een zeer boze en ongepaste reactie.

Daarna verder gereden, en we zijn weer in draf gegaan. Nog geen halve minuut later kijkt mijn begeleider om en ziet dat de menner keert, en weer onze kant opkomt. Vervolgens komt deze man ons in volle galop achterop rijden met een hoop kabaal. Mijn begeleider is voor het paardgesprongen, maar mijn paard was toen al in volle galop aan de ren. Gelukkig kreeg ik haar vrij snel terug, maar ik was wel heel erg geschrokken. (het zandpad is veel langer, dus er was geen enkele noodzaak voor de menner om te keren)

De man was inmiddels zeer nijdig, en beet ons toe dat wij met zo'n dom paard niet buiten moesten rijden (ik rij daar 3x per week langs trouwens), en dat hijdaarzeker geen rekening mee ging houden. Maar hij had een 2jarige voor de kar, dus of wij daar dan wel even rekening mee wilden houden. (en natuurlijk, ik passeer altijd instap dus tja...). Vervolgens is hij verder gaan rijden in een wei, tegenover de pensionstalwaar hij staat.

Nu vroeg ik me af of je hier iets mee kunt. De man is (bewust?) op ons ingereden, en sloeg behoorlijk ongepaste taal uit. Er zijn meerdere getuigen hiervan. Daarnaast ken ik de pensionstalhouder persoonlijk, en die wil ik sowieso hier even op aanspreken.

Iemand een idee?

EllyC

Re: Klacht over mede-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:31

Het enige wat je zou kunnen doen is aangifte, maar of daar voldoende grond voor is ??????
Aan de andere kant creeert ie een gevaarlijke situatie waarbij ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Mocht dat in de toekomst alsnog gebeuren dan kan er maar iets geregistreerd staan.

Ik zou de persoon in ieder geval persoonlijk op aanspreken met een getuige.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:41

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met mijn verzorgpony, ik reed in het bos op een lang pad en zag in de verte een witte pony aan komen draven.. Nou heb ik het vaker meegemaakt dat mede ruiters op het laatste moment in stap gaan ( daar heb ik dan op zich geen probleem mee, als ze maar in stap passeren) dus ik besloot alvast te gaan stappen zodat we elkaar in stap konden passeren, de witte pony kwam steeds dichterbij en het leek er niet op alsof die in stap ging. Het pas was niet zo breed dus ik ben snel uitgeweken naar het fietspad ernaast en de amazone draafde keihard voorbij zonder iets te zeggen.. Goed ik vond het geen normale gang van zaken maar ach ik heb wel brutalere mensen meegemaakt dus ik zet m'n verzorgpony in draf en draaf vrolijk het bos door. Kom op een gegeven moment op een ander lang pad waar vrijwel iedereen overheen galoppeert (ook ik) en kijk of het pad vrij is om in galop over te gaan.. Het pad loopt een beetje omhoog en daarna weer iets naar beneden. Heel in de verte zie ik iets wits aankomen dus ik denk laat ik maar gaan stappen voor de zekerheid.. zo gezegd zo gedaan en ik stap het pad af.. Het witte komt steeds ineens wel heel dichterbij en lijkt niet af te remmen, voor ik er erg in had is dezelfde witte pony als even daarvoor vlakbij me en heb ik nog net de tijd om mijn verzorgpony naar rechts te trekken (sorry paard.. ) waardoor de witte galloperende pony en mijn verzorgpony elkaar maar op een haar na niet raken..

Als ik mijn verzorgpony niet naar rechts had getrokken (en niet zo ontzettend braaf was geweest) was het een frontale botsing geweest, de witte pony kwam zo super snel op mij afstormen dat ik simpelweg geen tijd had om goed uit te wijken..

Ik was zo ontzettend geschrokken en ook mijn verzorgpony was daarna nog flink aan het nadribbelen.. Denk dat die ook was geschrokken van deze actie.. Ik rij al 4 jaar wekelijks buiten maar heb nog nooit zoiets meegemaakt.. Was zo kwaad dat ik dat meisje dat op die witte pony zat nog na heb geschreeuwd of ze niet uit kon kijken.. Ik begrijp dat je je pony eens even lekker uit wilt laten razen en dat pad ik daar ook perfect voor maar ik kijk altijd eerst goed of ik iets aan zie komen.. Als de pony op hol was geslagen had ze desnoods even kunnen schreeuwen van kijk uit of sorry.. Dan had ik het veel minder erg gevonden maar het leek erop alsof er niks aan de hand was.. Meisje zat vrolijk in verlichte zit en een sorry kon er niet vanaf..

En je kan me niet vertellen dat ze me niet had gezien want ik rijdt op een bonte pony die echt niet te missen is.. Ik heb nog geprobeerd te achterhalen waar ze vandaan kwam maar dat is me nooit gelukt.. Had graag even een gesprek met d'r aan willen gaan wat d'r instelling was om zo hard langs te galloperen..

Ik vind jou verhaal ook wel heel bizar.. Ben benieuwd of er iedereen iets is waar je dit kan melden.. Ik vind het namelijk levensgevaarlijk.. Moet er niet aan denken wat er allemaal wel niet had kunnen gebeuren..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:44

Ik denk dat je hier evenveel mee kunt als met een fietser die je tegenkomt en vervelend doet. Er staat immers nergens in de wet op welke manier je als menners/ruiters elkaar moet naderen of passeren. Op die grond kom je denk ik niet zo ver...

Wel zou ik zeker proberen die man in een rustiger setting nog te spreken te krijgen. Wellicht was jullie houding ook niet geheel open waardoor hij veel te extreem reageerde? :)
Misschien dat je dan nog wat gedaan krijgt na een gesprek? :)

Ik ben zelf een half jaar terug zo door een man met een 2span achterna gekomen. Ik wandelde met paard en hond door het bos, over het ruiterpad (beide aangelijnd ;) ) en passeren ging goed. Maar hij kwam volle draf terug omdat ie me dacht te herkennen ( :? ) en nog even lelijk wilde doen := Best imposant..
(kende de beste man niet overigens, en daar kwam hij na het begin van zijn tirade ook achter.. )

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 09:42

Inmiddels heb ik van meerdere mensen een PB ontvangen, daarvoor bedankt! Inmiddels is duidelijk dat deze meneer vaker voor dit soort situaties zorgt, en dat het hem ontbreekt aan enig fatsoen/ inzicht in anderen. Hij staat nog niet zo lang op deze stalling blijkt. Zaterdag ga ik langs bij de pensionhouder (hij heeft trouwens een deel meegekregen vanaf afstand), omdat ik hem eerst wil inlichten voor ik verdere acties onderneem. Daarna zal ik een melding maken bij de gemeente (daar schijnen al meedere klachten te liggen over deze persoon), bij staatsbosbeheer en bij de politie. Voor hetzelfde was ik wel gevallen of is het volgende keer een kind.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:52

Phoe, wat een nare vent! Gewoon gevaarlijk! Maare, zei hij nou echt dat hij een 2-jarige ervoor had staan :oo ?

Ik heb geen flauw idee waar je hiermee kunt aankloppen, maar hopenlijk werkt het zaterdag al voldoende als je bij de pensionhouder bent geweest. Wellicht wel een melding maken net als Jury zegt, mocht er ooit wat gebeuren..

Succes met deze idioot := !

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:00

Je kunt altijd contact opnemen met de politie (wijkagent zou beter zijn mochten jullie die hebben) Nee er zijn geen officiele wetten over het passeren van paarden, maar andere bewust in gevaar brengen dat mag gewoon niet. Volgende keer kan je bijfietser beter filmen i.p.v. op het pad te springen. Voor hetzelfde geld komt ie onder het paard terecht.... En je hebt gelijk bewijs in handen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:10

Moeilijk hoor, ik kwam regelmatig menners tegen in de bossen en wat is dat toch, gewoon in volle darf passeren en in volle gang naderen ook al is paard onrustig, gewoon door jakkeren en jij met je paard amper in berm? Zelden waren ze beleeft....uiteindelijk is het sltijd dezelfde groep ruiters door de week en komt er dan een iets van; van ons! Ik doe wat ik doe, opzij met je knol??

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:32

Klopt Russel het is idd vaker zo. Maar als een menner zoals in dit geval bewust omdraait en opnieuw (en harder) aanrijdt dan is dat een hele bewuste keuze en gevaarlijk bovendien.
Jij bedoelt meer de menners in het algemeen die gewoon soms erg lomp zijn aangelegt, maar niet bewust jou van de sokken (of ijzers ;)) probeert te rijden.
Zoals ik al zei aangifte doen, als er meerdere mensen zijn die klagen gaan ze echt wel eens even bij hem lamgs :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:34

Ben je al bij de staleigenaar geweest?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:50

Mischien niet leuk om te horen maar zo braaf was jou 20 jarige nou ook weer niet. Soms passeerd het in draf nou eenmaal makkelijker. Als je in de bak rijd passeer je elkaar toch ook in 3 gangen? Mischien niet met een aanspanning. Je hebt buiten altijd dit soort problemen. Fietsers, joggers, honden noem maar op. Er is altijd wel iets wat je buitenrit kan verzieken. Zorg dat je paard bomproof is of wordt en laat het een beetje langs je heen gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:54

JJane schreef:
Mischien niet leuk om te horen maar zo braaf was jou 20 jarige nou ook weer niet. Soms passeerd het in draf nou eenmaal makkelijker. Als je in de bak rijd passeer je elkaar toch ook in 3 gangen? Mischien niet met een aanspanning. Je hebt buiten altijd dit soort problemen. Fietsers, joggers, honden noem maar op. Er is altijd wel iets wat je buitenrit kan verzieken. Zorg dat je paard bomproof is of wordt en laat het een beetje langs je heen gaan.

Ja, maar binnen heb je een gecontroleerde omgeving. De algemene regel buiten is nu eenmaal: passeren in stap. Dat is gewoon zo, en als je niet als aso bestempeld wilt worden heb je je daar gewoon netjes aan te houden. Wat is de moeite nou helemaal?

Om vervolgens bij TS in galop achterop te komen rijden: levensgevaarlijk en ultiem asociaal.

Als ik TS zo hoor ligt het bepaald niet aan haar, aangezien er meerdere klachten over dit 'fijne' heerschap zijn.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:55

JJane schreef:

Als er alleen 100% bomproofe (die bestaan trouwens niet) paarden buiten zouden mogen rijden, zou het erg rustig worden op de ruiterpaden.
En trouwens hoe krijg je een paard dan bomproof zonder buiten te rijden volgens jou?

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:57

JJane schreef:

De algemene regel is om elkaar in stap te passeren, mede omdat je anders dit soort situaties krijgt. Ik kan er ook niet tegen als ik in galop achterop word gezeten. Ik vind jouw reactie dan ook een beetje apart.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:02

Jeej, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Heb je inmiddels al actie ondernomen? Ik denk dat het goed is om dit bij de gemeente en staatbosbeheer te laten weten. Aangifte bij de politie weet ik niet of mogelijk is, maar je kunt in ieder geval wel een melding maken. Mocht er ooit wel een echt incident voordoen dan staat hij bij de politie al wel bekent door de melding.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:04

ik ben het niet eens met je, Jjane. Als ik me goed heug dan leer je voor het ruiterbewijs (neem aan ook voor het koetsiersbewijs) hoe je andere ruiters/ fietsers noem maar op dient te passeren. het is een kwestie van fatsoen en rekening houden met een ander, beiden jammer genoeg steeds verder zoek in deze maatschappij. Het niet passeren in stap is al onbeschoft, het omkeren, bewust opjagen en herrie schoppen en absolute no-go. Ik zou hier ook werk van maken.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:20

Ik passeer ook altijd in stap! Het kan levensgevaarlijk zijn, als een ander zich daar niet aan houdt. Ik had het een tijd terug tijdens een ritje, ik kwam 2 ruiters tegen, ze zeiden me gedag, ik passeerde nog net niet, ze draaiden zich om en gingen er in een rengalop vandoor, wow......... mijn paardje deed gelukkig niks, had haar goed onder controle, ze weet wat ze wel en niet mag, maar als ik iets later had gereageerd, was ze er achteraan gegaan!! Ik schrok me rot, mijn paardje werd alleen wat drukker, dus rustig een stapritje was het niet meer! Ik snap sommige mede-ruiters/-menners soms echt niet, pfff, denk toch na!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:27

Zal allemaal best dat het netjes en fatsoenlijk is om elkaar in stap te passeren. Maar het is geen wet. Dus ik zou niet weten waar je aangifte van kan doen. Als je perse iets wil doen, zou ik een goed gesprek met de man hebben, maar daar verwacht ik niet zoveel van.

Asociale mensen heb je overal, dus ook op de ruiterpaden. Daar doe je nou eenmaal niet zoveel aan.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:43

Anoeska schreef:
Zal allemaal best dat het netjes en fatsoenlijk is om elkaar in stap te passeren. Maar het is geen wet. Dus ik zou niet weten waar je aangifte van kan doen. Als je perse iets wil doen, zou ik een goed gesprek met de man hebben, maar daar verwacht ik niet zoveel van.

Asociale mensen heb je overal, dus ook op de ruiterpaden. Daar doe je nou eenmaal niet zoveel aan.

Volgens mij zijn het een soort van ´verkeersregels´ om de veiligheid te waarborgen. Je leert ze niet voor niet voor niets voor je ruiterbewijs. Dit is toch een officeel bewijs dat je je bewust bent van hoe je moet handelen in bepaalde situaties op en bij het paard. Waarom mag de politie een boete geven als je dit bewijs niet bij je hebt, maar geen boete wanneer je de regels die erbij horen overtreedt?
Nu zal er waarschijnlijk in dit geval geen boete uit komen, denk ook niet dat dat de bedoeling van TS is. Denk dat zij eerder wil dat de gevaarlijke menner doorkrijgt dat het toch wel gevaarlijk is wat hij aan het doen is en dat hij hier door bijv. een agent op wordt aangesproken, zodat het meer impact heeft op zijn gedrag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:49

Onzin! De politie mag je geen boete geven als je het ruiterbewijs niet bij je hebt. Is namelijk niet verplicht (op een heel klein aantal prive natuurgebieden na). En de 'regels' die je leert in het ruiterbewijs zijn dus ook geen wetten. Het zou fijn en veilig zijn als iedereen zich er aan hield. Maar zo niet heb je geen poot om op te staan.

Er zijn natuurlijk wel verkeersregels over waar je je met je paard op de openbare weg aan moet houden. Maar die hebben niks met het ruiterbewijs te maken.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:54

Niet voor het niet bij je hebben van het ruiterbewijs, maar hier in de buurt is overal een penning verplicht en die kun je alleen aanvragen met een geldig ruiterbewijs. Wanneer je deze niet bij je hebt, kun je een boete van 80 euro verwachten.
Ik denk dat de voorgaande reacties best kunnen kloppen: zodra je iets aangeeft bij staatsbosbeheer/politie over iemand die onverantwoord gebruik maakt van openbaar terrein, hebben zij in ieder geval een aantekening van deze persoon. Wanneer de melding vaker komt, hoop ik toch dat er wel iets aan gedaan kan worden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:37

Mensen, het gaat niet om het indraf passeren, maar het (bewust/met opzet) achterop rijden van deze meneer.

En Jjane; hoezo is mijn 20jarige niet zo braaf dan? Bij het passeren in draf bleef zegewoon staan hoor. Ze schrok pas toen hij achterop kwam crossen, en dat lijkt me niets met braaf te maken hebben. Mijn paard loopt zonder problemen langs trekkers, vuilniswagens, brommers, kuddes met hengsten enz. Hier was dat niet zo veilig als in de bak, ik kon namelijk geen kant op (in geval van nood/schrikken), behalve de sloot in.

Anyway, ik ben bij de pensionhouder langs geweest, die weinig zinh ad om actie te ondernemen. Daarnaast ligt er een klacht bij gemeente, en SBB. Ook heb ik een melding gedaan bijde politie (wijkagent), en daar wordt nog naar gekeken. Ik heb wel degelijkde optie omaangifte te doen, omdat hij dus bewust/met opzet bij mij achterop is gereden. Dit valt onder ; iemand moedwillig in gevaar brengen/ roekeloos rijgedrag.

Het schijnt trouwens normaal te zijn om met een 2jaige al te mennen in de draverswereld.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:49

Citaat:
Mijn begeleider is voor het paardgesprongen, maar mijn paard was toen al in volle galop aan de ren.

Dat noem ik niet braaf.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:07

JJane schreef:
Citaat:
Mijn begeleider is voor het paardgesprongen, maar mijn paard was toen al in volle galop aan de ren.

Dat noem ik niet braaf.

een paard is een paard zou ik zeggen. en wat een omgekeerde wereld zeg, paard/ruiter komen in de problemen door opzettelijk roekeloos gedrag van een ander, en dan is het paard fout? nou, nou ...

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:50

Ze sprong niet voor mijn paard hoor.......en als er iets achterop komt lijkt het me helemaal niet raar dat een paard daarvan schrikt. Maar blijkbaar hebben wij een ander beeld van een paard.