Wat voor reflectie materiaal gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

i_risss

Wat voor reflectie materiaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 11:42

Als ik laat thuis ben door school, ga ik vaak een klein rondje buiten rijden.
Ik rij dan weg als het nog licht is, maar op weg naar huis begint het meestal wat te schemeren (ik rij nooit in het donker).
In principe ben je nog prima zichtbaar op de weg, maar ik wil geen risico nemen.
Wil nu toch wat reflectie materiaal aanschaffen, maar wat werkt voor mij het beste?

Judass

Re: Wat voor reflectie materiaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:46

Het is belangrijk voor andere weggebruikers dat ze kunnen zien hoe groot jou paard is, dus ik zou zeggen om elk been iets van reflectie.
Verder een uitrijdeken met reflectie, of een borsttuig en eventueel een staartbeschermer/bandage.
Misschien nog iets om het hoofdstel en zelf een hesje aan :)
Voorderest zie je reflectie pas als je vrij dichtbij bent, een duidelijke rode lamp achter en een witte voor :j
(denk een een ruiterlamp aan je been, die ene van imperial riding ziet er goed uit is is wettelijk goedgekeurd)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 12:35

Hebben die lampjes niet meer zin als het echt donker is?

Zo'n hesje aan is zeker verstandig, maar over een deken twijfel ik een beetje.. Mijn paard heeft een wintervacht dus dat gaat nogal zweten lijkt me.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:38

je hebt ook reflecterende dekens van een soort vliegendekenspul, dus dat is prima geschikt voor paarden met wintervacht.

Zelf heb ik:

- beenreflectoren
- uitrijdeken met op achterkant rood lichtje (bij staart)
- borsttuig
- band om het hoofdstel met wit lampje
- reflecterend hesje
- wanneer ik echt in het donker ga rijden; zelf ook nog een hoofdlamp,ideaal!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:42

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:46

i_risss schreef:

Zo'n hesje aan is zeker verstandig, maar over een deken twijfel ik een beetje.. Mijn paard heeft een wintervacht dus dat gaat nogal zweten lijkt me.
Ik zou toch ook wel lampjes gebruiken als ik jou was, het wordt best snel donker en refecterende spullen zie je pas op het laatst.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:49

brechtje122 schreef:
i_risss schreef:

Ik zou toch ook wel lampjes gebruiken als ik jou was, het wordt best snel donker en refecterende spullen zie je pas op het laatst.

Lampjes is verplicht! mocht je dat niet gebruiken, maak je kans op een boete!

Altijd lampjes gebruiken.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 13:06

Oh echt? Wist ik niet! Vanaf wanneer moet je die gebruiken dan, als de lantaarnpalen aan gaan ofzo?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:09

ja officieel wel, maar daarvoor is het meestal al donker genoeg..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:10

Google is your friend:
Citaat:
Art. 36: Verlichting ruiters en begeleiders van vee.

Ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee moeten bij:
•dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd
•nacht

een lantaarn meevoeren met naar voren wit of geel licht en naar achteren rood licht.

bron: http://www.infopolitie.nl/verkeer/de-ve ... erlichting

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:12

*ziet nu letterlijk een lantaarn met een kaarsje erin* :')
Nee flauw, ik denk dat we je nu wel op ideeën hebben gebracht :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:14

Ik had altijd een geel hesje aan met reflectiestrepen en 4 lampjes (om mijn arm en om mijn enkel)
Paard had altijd 4 reflectoren om haar benen en om haar benen ook 4 lampjes.

Als ik dat nu weer zou moeten doen zou ik nog een deken erbij doen en een rood lichtje op mijn rug en een wit licht op mijn cap.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:23

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:25

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 13:30

Oke bedankt!

Ik rij alleen dus nooit in het donker :+ Ik ga de straat op als het nog licht is, maar op weg naar huis merk je dat het wat donkerder wordt. Dan is het dus niet verplicht, maar ik heb toch het idee dat ik al minder zichtbaar bent. Hesje en/of deken is voor mij dan het beste denk ik!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:33

Verlichting is over het algemeen verplicht van eenzonsondergang, tot zonsopkomst. Dat betekend dus, dat het nog niet donker hoeft te zijn om verlichting te moeten voeren!! Bovendien, vanuit een auto is het al snel donkerder dan je zou denken als je op straat staat. Gewoon in de schemering dus ook lichtjes voeren.

Denk er daarbij aan dat het naar voren wit/geel en naar achteren rood moet zijn en dat het niet mag knipperen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:35

Lalidan schreef:
Verlichting is over het algemeen verplicht van eenzonsondergang, tot zonsopkomst. Dat betekend dus, dat het nog niet donker hoeft te zijn om verlichting te moeten voeren!! Bovendien, vanuit een auto is het al snel donkerder dan je zou denken als je op straat staat. Gewoon in de schemering dus ook lichtjes voeren.

Denk er daarbij aan dat het naar voren wit/geel en naar achteren rood moet zijn en dat het niet mag knipperen.

Dat ook ja!
Ik ken een hoop ruiters die als een complete rode knipperende kerstboom op straat gaan..
Er zal maar een auto op je inrijden omdat hij denkt dat het de achterkant is :n

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:29

Ik rij in de herfst en winter altijd met reflecterend materiaal buiten.
Wij wonen aan een weg met veel bomen, waar het snel donker onder is. Zelf ben ik in de auto een keer enorm geschrokken van een dame op een Fries, met een zwarte jas aan. Levensgevaarlijk! En dat was gewoon overdag, maar met triest weer.

Als ik, na het rijden in de bak, alleen even op de weg uit ga stappen, heb ik zelf een reflecterend hesje aan.
Als ik een buitenrit ga maken, dan heeft het paard een reflecterend borsttuig om, bandjes om de benen en straks (met kouder weer) een reflecterende uitrijdeken. Zelf heb ik een knalgele reflecterende jas. Wij vallen wel op, auto's gaan er zelfs langzamer door rijden ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:44

Ik heb een reflecterend borsttuig met lampjes erop, een uitrijdeken van dat netgaas waar je ook (hardloop)hesjes van hebt, dat is absoluut niet warm. Ik heb hem gekocht bij de Boerenbond of de Welkoop.

Verder heeft Jip om zijn voorbenen reflecterende pijpkousen en om elk been een reflecterende band met rode ledlampjes.
En ik heb diezelfde relflecterende banden met rode leds om de buitenzijde van mijn stijgbeugels.
Verder nog een reflecterend hesje, al heeft die niet zo heel veel nut als ik erop zit, maar wel als ik er nog een stukje naast loop.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:14

Hou er rekening mee dat je de meeste verlichting zo laag mogelijk doet.
Autolampen schijnen vaak niet hoog genoeg om reflectie rond bijv. jouw armen te zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:30

Reflectie boven 1,50m is volstrekt zinloos!! Daar schijnen de koplampen van auto's niet. Ook uitrijdekens hebben maar een zeer beperkt nut, aangezien je van voor en van achter opgemerkt wil worden en maar zelden van opzij.
reflectiehesjes die je zelf draagt, hebben dus alleen nut als je ernaast loopt.
Daarnaast MOET je verlichting voeren; wit of geel van voren en rood aan de achterkant. Deze verlichting mag NIET knipperen! De rest is naar eigen inzicht en veelal maar zeer beperkt zinvol.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:36

Ik heb een lampje voor om mijn been heen,of om mijn arm.Ook nog reflectie banden voor om de benen [klittenband] en een reflectie hesje met de tekst;Pas Op Paarden!
Lijkt me genoeg?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:37

ikke schreef:
Reflectie boven 1,50m is volstrekt zinloos!! Daar schijnen de koplampen van auto's niet. Ook uitrijdekens hebben maar een zeer beperkt nut, aangezien je van voor en van achter opgemerkt wil worden en maar zelden van opzij.
reflectiehesjes die je zelf draagt, hebben dus alleen nut als je ernaast loopt.
Daarnaast MOET je verlichting voeren; wit of geel van voren en rood aan de achterkant. Deze verlichting mag NIET knipperen! De rest is naar eigen inzicht en veelal maar zeer beperkt zinvol.

Gelukkig is mijn pony maar 1.25m schofthoogte. En ga ik daarom in dat geval wél voor reflectie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:57

@ ikke: ik reed laatst me bovengenoemde optoming/reflectie in het donker en mijn stalgenote reed mij achterop. Zij vertelde mij dat ze de felecterende strepen op mijn deken én hesje al ruim vanuit de verte zag en toen ze dichterbij kwam, zag ze ook de verlichting.
Dus wat jij schrijft klopt toch niet helemaal, óók een hesje heeft wel degelijk nut.
En de lampjes om Jips benen en mijn beugels knipperen wel, ik weet dat dat eigenlijk niet mag.
Ik kwam tijdens dat ritje overigens ook een politie auto tegen, de agent achter het stuur stak zijn duim naar mij op.
Ik geloof dat ik me over dat knipperen niet zo'n zorgen maak.
Lampjes (geel) op borsttuig knipperen niet en rood op mijn laars ook niet, maar de rest dus wel.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:59

Ik rij niet in het donker, en mijn hesje is KNALgeel, dat valt dus wel degelijk op!