Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
siepenteun schreef:Zorgen dat iemand er naast fietst met een lijn eraan, en bij elk klein ding belonen.
siepenteun schreef:Zorgen dat iemand er naast fietst met een lijn eraan, en bij elk klein ding belonen.
Kun je wel doen als ze het al wat gewend zijn.annnepannne schreef:Hem laten kijken is al een hele goede oefeningHij had denk ook nog niet zo'n vertrouwen in mij en mijn vader toen we voor het eerst met hem gingen wandelen, eerste 2x was papa erbij en ging het goed als er een auto voorbij kwam. Hij reageerde nergens op, alleen op een paar schapen in de wei naast de weg waar hij op af wou stormen.
Denk dat het vertrouwen nu ook wel gegroeid is want hoef hem niet meer vast te maken als ik hem uit de wei haal enz. Loopt braaf achter me aan zo naar zijn stal en komt ook steeds vaker knuffelen.
Bij zijn oude huis stond hij naast een spoorlijn dus eigenlijk moet hij al dat lawaai wel gewend zijn.
In de bak rijden gaat eigenlijk altijd wel goed, alleen tussen de weg en de bak ligt alleen een sloot, als we dan bij de zijde langs de sloot rijden en er komt een grote tractor met rammelende kar of zoiets aan dan schrikt hij meestal wel en zet het op een rennen, alleen soms dan blijft hij hartstikke rustig.
Zou het misschien slim zijn om gewoon op de oprit te gaan staan met hem en zo hem laten kijken als er auto's voorbij komen en ander verkeer? Of moet ik dat juist niet doen?
Anders je vader of moeder vragen wat met de auto heen en weer te rijden voor je de weg op gaat helpt ook vaak al een stuk. En het stukje oprit kun je steeds wat verder uitbreiden richting de weg, als je je zelf maar voorhoud dat het niet eng is, want daar maken ze erg gebruik van.

Froukje1993 schreef:Hem laten kijken is al een hele goede oefeningAnders je vader of moeder vragen wat met de auto heen en weer te rijden voor je de weg op gaat helpt ook vaak al een stuk. En het stukje oprit kun je steeds wat verder uitbreiden richting de weg, als je je zelf maar voorhoud dat het niet eng is, want daar maken ze erg gebruik van.
Zeker als het vertrouwen al beter is moet het wel goed komen! Rustig opbouwen
. ook geprobeerd met een kleine trekker.
gewoon veel oefenen en ook schriktraining doen, kan je gelijk zien hoeveel vertrouwen hij in je heeft en bereid je voor op onverwachte situaties. Zo heb ik eens een half uur met de kliko door het bos gelopen want hij was zo eng volgens paarlief 
annnepannne schreef:Froukje1993 schreef:Hem laten kijken is al een hele goede oefeningAnders je vader of moeder vragen wat met de auto heen en weer te rijden voor je de weg op gaat helpt ook vaak al een stuk. En het stukje oprit kun je steeds wat verder uitbreiden richting de weg, als je je zelf maar voorhoud dat het niet eng is, want daar maken ze erg gebruik van.
Zeker als het vertrouwen al beter is moet het wel goed komen! Rustig opbouwen
Auto's vind die volgensmij ook niet echt eng, alleen tractors is het probleem, nu hebben wij thuis een boerderij dus met de tractor langs rijden zal ook wel kunnen, maar bij het horen van het gas geven van een wat oudere tractor gaat hij in zijn wei ook als een gek rennen.
En woon in de polder dus rijden zoveel tractors langs dat ik toch een beetje bang ben om er weer een tegen te komen.
Elke week een paar minuten langer, net zolang tot ie geen teken van angst meer vertoond. Een oor bewegen mag, maar er ook maar aan denken om te gaan rennen niet!
tamary schreef:Begin eerst maar eens met schriktraining in de bak. Paard mag nog zo te lezen een hoop leren, nu is zijn wereld niet groter dan bak/wei/box en daar komen die enge lawaaimonsters niet in (dus zijn ze niet eng zolang je daar bent).
Kies voor je eerste wandelingen aan de hand rustige tijden uit (zondag ochtend bv), verder moet hij gewoon veel km's maken om ervaring te krijgen. En blijf dit regelmatig doen, want anders kan je het af en toe relaxed buiten rijden vergeten. Handigste is om dit op te nemen in je gewone rij/trainingsschema.
annnepannne schreef:Ik ga morgen beginnen denk ik met op de oprit even laten kijken naar het verkeer, door de schuur te wandelen langs de stilstaande tractors en andere 'enge' dingen zoals aanhangers enzo en dan misschien even vragen of papa een tractor naast de bak wil zetten en dan gas wil geven en als dat goed gaat ook langs de bakrand wil rijden.
Zal dit een goed begin zijn?
Froukje1993 schreef:Vader en moeder moeten gewoon even zien dat het niet altijd fout hoeft te gaan, als je er morgen in de bak afdondert mag je er ook gewoon weer op toch?
Je kunt ook in de buurt kijken voor een sterke vent, die hebben dan vaak toch wat meer te zeggen.
Of.. Je geeft d'r uit handen, maar het nadeel is dat je dan gelijk een hele hoop geld kwijt bent.
Babeau schreef:Misschien is schiktraining proberen? Heeft bij mij verzorgpony, die vroeger van alles schrok, maar echt alles! :p Dan kun je aan je ouders laten zien dat je pony wel heel lief kan zijn onder 'rare' omstandigheden. Mijn vz pony is nu superbraaf!
kan hartstikke lief zijn, maar schriktrainingen worden vaak niet thuis gegeven en ik heb geen trailer.