Trektocht te paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:07

Hallo, ik zit te denken om van de zomer een trektocht te gaan doen met mijn paard, samen met een vriendin en haar paard. Nu had ik in mijn hoofd om per dag 20 a 30 km te rijden (rustig tempo) met rustdagen. Dus gewoon naar de paarden kijken en alles op het gemakje. *\o/* *\o/* *\o/* <3 Maar.... Hoe organiseer je dat? Hoe kan ik mijn paard zo trainen dat het voor haar goed te doen is? (Trainingsschema?) waar op letten? Waar rekening mee houden? Wat moet je allemaal meenemen? Etc.... -O- -O- -O- -O-
Misschien handig om te weten maar we willen dan echt "back-2-basic" en bij de paarden slapen op een luchtbedje en weer bepakt verder te rijden...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:10

UniQueU2 schreef:
Hallo, ik zit te denken om van de zomer een trektocht te gaan doen met mijn paard, samen met een vriendin en haar paard. Nu had ik in mijn hoofd om per dag 20 a 30 km te rijden (rustig tempo) met rustdagen. Dus gewoon naar de paarden kijken en alles op het gemakje. *\o/* *\o/* *\o/* <3 Maar.... Hoe organiseer je dat? Hoe kan ik mijn paard zo trainen dat het voor haar goed te doen is? (Trainingsschema?) waar op letten? Waar rekening mee houden? Wat moet je allemaal meenemen? Etc.... -O- -O- -O- -O-
Misschien handig om te weten maar we willen dan echt "back-2-basic" en bij de paarden slapen op een luchtbedje en weer bepakt verder te rijden...

Misschien is dit een idee?

Paardenvakantie 2013

Voor komend zomerseizoen ben ik bezig met de organisatie van een paardenvakantie naar De Alberthoeve te Wateren. Deze vakantie is geschikt voor ervaren ruiters >18 jaar.

Er is geen vaststaand programma maar bij mooi weer verwacht ik dat er overdag lange ritten gemaakt zullen worden waarbij je zelf de keuze hebt in tempo, afstand en route. In de avonduren is er geen vast programma. Deelnemers en hun paarden, zullen vanuit het gehele land komen. Lijkt het je leuk alleen of met een groepje aan te sluiten? Alles is mogelijk, zelfs al zou je alleen met je vaste rijmaatjes willen blijven rijden.

Waneer: week 29, 2013.
Locatie: De Alberthoeve te Wateren in het Drent-Friese Wold. De locatie is schoon, netjes en er zijn goede bedden. Geen slaapzaal maar kleinere slaapkamers 2/4/6/8 persoons.

De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit ruiterpaden zodat minder verkeersmakke paarden mee kunnen. Voor de ritten zijn er duidelijke omgevingskaarten met uitgezete routes beschikbaar: het is mogelijk op kleur of nummer te rijden, maar ook een combinatie van routes is eenvoudig te maken waardoor een route verkort of verlengd kan worden. Door de duidelijke routekaarten is verdwalen uitgesloten.

Dagelijks zullen de groepen onderling afgestemd worden, de ervaring is dat een indeling automatisch zal ontstaan door het aangeven van de gewenste rij afstand, richting en tempo. Hierdoor zal de groepssamenstelling per dag kunnen veranderen maar zul je in je eigen tempo, ervaring en interesse rijden. Het is ook mogelijk alle dagen met dezelfde personen te blijven rijden.

De kosten voor de week zijn: 300,00 euro pp met eigen paard. In dit bedrag zitten de kosten van de overnachtingen, de maaltijden op de locatie, toeristenbelasting, en voor je paard weidegang (bix zelf meenemen). Het is mogelijk korter mee te gaan.

Let wel: iedereen neemt deel aan deze midweek voor eigen risico en verantwoording.

Voor nadere informatie en aanmelding: erberveld@planet.nl

Voor ervaren ruiters zonder eigen paard is het mogelijk dat er een paard van de locatie of naburige stalling gehuurd worden. Deelname zonder eigen paard is 150,00 euro per persoon en daarbij de huurkosten van een huurpaard (alleen mogelijk voor de midweek).

Aanmeldingsformulier: à Midweek Drents-Friese Wold,

Gegevens deelnemer(ster) per persoon apart invullen!!

Datumà week 29, 2013.

ja / nee 300,00 euro vakantieweek
ja / nee 210,00 euro midweek
ja /nee 150,00 euro zonder eigen paard alsmede de kosten van een huurpaard

Dit bedrag is voor overnachting, de maaltijden op de locatie, toeristenbelasting, weide. Indien je geen eigen paard hebt komen de kosten van een huurpaard erbij.

Indien het maximum aantal deelnemers overschreden wordt kom je op de reservelijst te staan. Als je op de reservelijst staat en deelname is niet mogelijk wordt het ontvangen bedrag teruggestort. Deelname is op volgorde van ontvangst van betaling.
Mocht je na aanmelding verhinderd zijn, en er is niemand op de reservelijst die voor invulling kan zorgen blijft het bedrag verschuldigd.

Deelname is volledig op eigen verantwoording en risico.

Vooren achternaam :

Woonadres :

Geboortedatum :

Telefoon nummer :

Telefoon nummer (bij nood):

E-mailadres :

Gegevens paard, naam paard
Geslacht paard
Ras en schofthoogte

ja / nee, Box (stro of zaagsel) en weiland,

ja / nee, dit paard kan met een ander paard op het land?

ja / nee, zo ja, met welk(e) paard(en)

ja / nee, alleen weiland.

ja / nee, combi weiland en stal

ja / nee, ik wil gebruik maken van een huurpaard

Datum akkoord aanmelding:

dit volledig ingevulde formulier kan verstuurd worden naar: erberveld@planet.nl

Ceriadwen

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:16

Ik vind het een briljant idee.. maar ik zit met de datum. Dat is voor mij de salarisperiode op mijn werk en kan dan heel moeilijk weg. En ik heb de maand ervoor de eper vierdaagse. Mocht het zo zijn dat de datum eventueel verschoven zou worden, dan meld ik me bij deze direct aan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:53

Er zijn diverse topics al gemaakt over dit onderwerp, dus de zoekfunctie zou je aardig op weg moeten kunnen helpen.

Basistips om mee te beginnen:
Begin klein, ga een keer naar een adresje in de buurt, slaap daar een nachtje en de volgende dag rij je weer terug. Dat geeft je een hoop informatie over hoe dingen werken, zonder dat je een hele onderneming op touw zet.
Dagafstanden van ongeveer 20 km is zat, dan heb je namelijk ruimte om een keer fout of om te rijden en dat gebeurt je gegarandeerd.
Voor het uitzetten van je route kan google maps handig zijn. Onderdakadressen kunnen bijvoorbeeld campings van "kamperen bij de boer" zijn, daar zijn diverse organisaties van met een site. SVR moet je lid van zijn om op de site informatie te krijgen, kost een tientje per jaar.
Succes met je voorpret! ;)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:56

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:07

CarolineCF schreef:
Je zou een endurance trainingsschema kunnen aanhouden. Dat start met 5 keer in de week een uur met name stap. Zie http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Een vijfdaagse trektocht is zeker niet hetzelfde als vijf klasse I endurance wedstrijden na elkaar! Dat valt op geen enkele manier te vergelijken en de training ligt dus ook niet zo dicht bij elkaar als je suggereerd.

Trektocht met bagage betekend dat je 99% van de tijd stapt. Draven kan nog wel een stukje, maar galoperen gaat er niet van komen.

Dagafstanden moet je inderdaad niet boven 20km plannen, precies zoals Waratje al schrijft, om fouten, blunders en onverwachte situaties het hoofd te bieden, zonder onbehoorlijke dagafstanden te krijgen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:48

Ik rij met mijn "bak" paard o.a. de vierdaagse. En dat daar "train" ik niet voor. Die loopt hij gewoon puur op basis conditie. Ik zit 5km van het startterrein af en gebruik ik voor in en uit stappen. Dus mijn paard pakt dan ongetraind so to speak 4 keer 30 tot 35 km per dag. En ik plak er ook nog een extra dag achteraan omdat ik er dan toch ben... Die leeft ook nog hoor zonder enige issues.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:06

Dan heb je natuurlijk al een leuke basis met regelmatig 10 km stappen :) Dat eigenlijk DE manier van trainen voor de trektocht: kilometers stappen!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:24

uiteraard is Het Trail Team ook weer druk met het netjes in elkaar zetten van een trail voor de WSPA en Brooke.

in 2013 zal dit een ronde Brabant zijn van ongeveer 250km.
in de periode 24juli tm 3aug, ben je 200,- inleg verschuldigd voor de WSPA en Brooke.
(dit word opgedeeld tussen beide)
en betaal je mee aan de boodschappen c.a. 150-200 pp voor de gehele periode.

wie intresse heeft om voor het goede 20-30 km per dag voor het goede doel te rijden
en toch een lekker vakantie gevoel te hebben, met een positieve inslag voor de WSPA en Brooke,
mag zich bij mij melden via pb, dit topic of mail trailteam@live.nl :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:07

En hoe zit het dan met slaapplaatsen voor jezelf en de paarden?
Lijkt me machtig mooi om mee te rijden, maareh.. ik slaap graag in een bed :( en mijn paard graag in een box :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:10

dan kun je wss beter een leuke vakantie adres zoeken zoals bv camping boszicht :))
daar heb je bedden en kun je je paardje in een box kwijt of op de wei.

met een trail is de weide of een paddock een zeer bewuste keus,
het gaat verzuring tegen als ze in beweging blijven met grasjes scharrelen.

en omdat je met een trail zo weinig mogelijk meeleurt, ben je wel gebonden aan luchtbedjes en slaapzakken :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:12

Die slaapzak kan ik nog wel overleven.. maar mijn paard gaat snachts op onderzoek uit. Ik heb hem wel eens uit Delft mogen ophalen terwijl we in Schipluiden op stal stonden.. die loopt simpelweg kilometers ver...

We rijden in de zomermaanden sowieso heel veel en zaken als dikke benen en spierpijntjes etc zijn voornamelijk bij mij en niet bij hem. Ik moet hem gewoon wel 7 uur op kunnen sluiten anders moet ik smorgens gaan zoeken :(

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:15

je hebt pb :))

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:19

Ik heb het gelezen :D

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:32

Bedankt allemaal voor de reacties.. Ik wil zelf echt van plaats naar plaats trekken en niet elke middag of avond bij de startplaats terug komen. De eper vierdaagse heb ik ook gereden! Echt geweldig. Draven en galoperen zit ook niet echt in de planning... Gewoon relaxt stappen en alles op het gemakje.. We willen zelf dan op matjes slapen en de paarden op een wei zetten oid..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:09

Dan plan je sowieso veel te veel kilometers per dag in ;)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:11

neehoor,
mits paard en ruiter goed getraint hebben,
de conditie van beide dus oke is,
en het tempo niet te hoog ligt,
is 20-30km prima te doen.

zeker als TS idd hier en daar wat rustdagen inpland.

op die wijze heeft Het Trail Team al 4 trails van rond de 250km gereden en alle paarden en ruiters kwamen steeds fit aan op de eind bestemming.
:))

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:16

Maar jullie zijn ruim ervaren, ts niet zo ver ik duidelijk krijg van dit topic.
Leren omgaan met kaartmateriaal moet je ook leren.
Ze zullen niet de eerste zijn die er nog kilometers verplicht aan moeten plakken omdat de route niet blijkt te kloppen.
En dan kun je beter van je geplande 15 km verplicht 25 moeten maken, dan van je geplande 25 verplicht 35.

Zo bedoel ik dat.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:30

vandaar de tips van iedereen, om goed te trainen.
maar ook zal dat de reden zijn dat TS dit topic opende :))

om naar aanleiding van de tips, bv het kaartlezen te oefenen.
dan ga je goed voorbereid op pad en zal ze het prima redden hoor :))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:51

En dan nog kan die brug die je over wilde net afgesloten zijn omdat ze er een nieuw dek op gaan maken........ Tel er maar een kilometer of 6 bij je route op (en dan heb je nog geluk) en moet je dus á la minute besluiten wat een goede alternatieve route is. Dus gewoon 20 km aanhouden als basis, dan heb je ruimte voor zulke onvoorziene omstandigheden.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:55

daar houden wij van A naar Beter voor in de gaten en bellen naar rijkswaterstaat etc.
zo regelen wij ook benodigde vergunningen om via landbouw overgangen e.d. te kunnen.
incl politie begeleiding om te voorkomen dat je halverwege zo'n brug/tunnel een tegenligger hebt en je beide geen kant meer op kunt.
(politie blokkeert dan de ingang aan andere zijde voor ons)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:56

Nogmaals, jullie zijn ruim ervaren.
Ts staat aan het prille begin.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:58

wat dat betreft zijn er gelukkig meer die al goed ervaren zijn en hun kennis/ervaringen delen.

zo word het voor bijna iedereen haalbaar ooit eens zoiets te gaan doen.

bokt kan toch ook wel heel mooi zijn :))

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:01

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:32

bicci schreef:
daar houden wij van A naar Beter voor in de gaten en bellen naar rijkswaterstaat etc.
zo regelen wij ook benodigde vergunningen om via landbouw overgangen e.d. te kunnen.
incl politie begeleiding om te voorkomen dat je halverwege zo'n brug/tunnel een tegenligger hebt en je beide geen kant meer op kunt.
(politie blokkeert dan de ingang aan andere zijde voor ons)

Jullie gaan met een hele groep en voor een goed doel, daar kun je meer assistentie mee lospeuteren dan wanneer een "particulier" besluit een trektochtje te gaan doen. En van A naar Beter geeft niet alle problemen aan die op je route zitten, want als ruiter neem je niet de grotere wegen als je keuze hebt.
TS gaat niet met een karavaan op pad, maar misschien met 1 of 2 rijmaatjes, het is handiger als de adviezen hier op die situatie zijn afgestemd ;)