Rijden in het donker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lotte663

Rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 01:43

Graag zou ik jullie mening, tips informatie willen wat betreft rijden in het donker.

wij rijden eigenlijk altijd in de natuur, vooral de bossen.
Nu het slechter weer is mogen we gratig rijden in een rijbak van een manege
echter moeten we dan wel rekening houden met de lesuren en dus komen we dan pas rond half 6/6 uur terug.
het is ongeveer 10 minuten stappen in de berm tot we weer thuis zijn

Zelf willen we graag wat aan verlichting doen om beter gezien te worden,
tips? wettelijke bepalingen?

Probleem is een beetje de reacties van sommige mensen...
al 2x uitgemaakt voor onverantwoordelijk enz |(
voor alle duidelijkheid: de paarden zijn totaal niet bang in het donker!

Bvd
Lotte

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:47

In het donker rijden kan prima hoor.
Zo lang je maar goede verlichting + reflectie materiaal hebt!
Het is sowieso handig om zelf een reflecterend jasje aan te doen.
Voor de rest heb je reflecterende borsttuigen en peesbeschermers. Maar ik denk niet dat die allemaal nodig zijn voor 10 minuutjes stappen langs de weg.
Wat wel handig is is om van die fietslampjes aan de voor en achterkant te hangen (van je zelf of van je paard)
Rood achter en wit voor dus.

Zo lang je goed verlicht bent ben je niet gevaarlijk bezig.
Maar zonder verlichting moet je nooit in het donker buitenrijden, levensgevaarlijk!

edit;
[BRT] Wat doen julie om op te vallen in het donker?
Kijk hier ook eens even, daar staan ook handige tips.

lotte663

Re: Rijden in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 01:54

thanx Kaus!

en wettelijk is het ook toegestaan??

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:08

lotte663 schreef:
thanx Kaus!

en wettelijk is het ook toegestaan??

Dat is een goeie vraag, rij zelf ook in het donker met verlichting.
Maar je bent een verkeersdeelnemer dus als je de juiste verlichting voert wit voor rood achter en nog reflecterende kleding.
Zelf had ik voor aan de machtegaal een wit fietslampje bevestigd met div leds die ik op en neer liet lopen.
En aan de achterbenen rode leds op knipper stand, zodat het paard ook verlichting voert.
Zelf heb ik altijd een halogeenlamp op mijn helm omdat ik langer als 10 min onderweg ben.
Succes en misschien weet iemand het juiste antwoord.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:41

Ook al is het niet verplicht, je wilt toch zorgen dat je gezien wordt??
Een paard ziet meer in het donder dan wij, maar waarom zou je het risico lopen om aangereden te worden omdat je een verlichting hebt.
Bij de action heb je voor een appel en een ei een reflectiehesje en verlichting

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:47

Ik rijd regelmatig in het donker buiten (uurtje, stap, draf en met een lichte nacht ook galop), maar niet op de weg en zelfs dan kijken mensen (voornamelijk andere ruiters bedoel ik daarmee) je raar aan. Op de weg moet je gewoon zorgen voor goede verlichting, tips zijn al gegeven :) Als ik de weg opga, zorg ik iig voor reflectie om de benen, hesje en lampje voor en achter.

Lampjes op knipperstand vind ik persoonlijk alleen heel irritant, bij fietsers (volgens mij zijn die inmiddels ook verplicht om constant licht te voeren), maar vooral bij honden. Ben inmiddels wel gewend aan die huppelende hondjes met knipperverlichting, maar ze zijn enorm lastig te volgen omdat ze dus steeds even niet te zien zijn en je steeds opnieuw even moet zoeken/focussen naar waar ze dan gebleven zijn.

Edit: Evelyne79, volgens mij was haar vraag meer of het was toegestaan om mét verlichting de weg op te gaan. Niet of het verplicht was om überhaupt verlichting te dragen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:56

Waarom zou het niet toegestaan zijn? je bent een weggebruiker, dan wil je toch gezien worden??

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 03:00

Dat sowieso natuurlijk. Ik zou niet weten waarom eventueel paarden in het donker niet toegestaan zouden zijn op de weg ;)

lotte663

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 03:04

Uiteraard bedoelde ik dat Knoffer! thanx

Immers als het me niet zou kunnen schelen dan had ik dit topic niet geopend toch ;-)

Veiligheid voor alles!
Maar dat neemt niet weg dat we ook met wetgeving te maken hebben.
Ik zeg niet dat ik dan die 10 minuten niet zou stappen hoor, maar ik wou ook dat gedeelte graag weten.
Als je iets doet wat wettelijk niet toegestaan is heb je ook kans dat je niet verzekerd bent volgens mij.

Dat neemt niet weg dat de veiligheid van die dieren me voor ALLES gaat hoor

Knipperlicht mag volgens de wet niet met een fiets dus ik denk ook niet met paard.

In ieder geval super dat jullie (ondanks het late tijdstip) zo meedenken!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 03:15

Np :) En ach, paardrijden brengt altijd risico's met zich mee, maar dat is net zo goed als je met licht rijdt. Zolang je gewoon zorgt dat je goed te zien bent, vind ik er echt niets onverantwoordelijks aan! En het is prettig dat je in de berm kan rijden.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 03:27

Ik moest met mijn vorige verzorgpony in de winter ook altijd naar een bak stappen ( +/- 10 min )
Pony kreeg dan altijd een wit voorlicht aan het hoofdstel bevestigd en een rood achterlamp aan de staart.
Verder had ik een reflecterend hesje aan, zo waren we goed zichtbaar voor het overige verkeer.
Ik weet alleen niet hoe het wettelijk gezien zit.. :)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 03:59

Als ik naar buiten ga in het donker ben ik net een kerstboom :')

Ik zelf:
- lampje voor op cap
- lampje achter op cap
- reflecterend jasje
- reflecterende broek (als ik die kan lenen)

Pony:
- lampje bij staart
- lampje bij frontriem
- reflecterend deken
- reflecterende peesjes

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:18

Als jullie een lampje bij/in de staart doen.
Hoe doen jullie dat dan?
Het lijkt me namelijk niet dat je dat gewoon in de staartharen hangt?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:23

Wat ik zelf heb, is een jasje, reflectie op m'n benen heen, en een knipperend lampje (zo'n band ) om m'n arm.
voor de pony heb ik een deken, borsttuig, reflectie banden om de benen/peeskappen heen,
In de staart maak ik een vlechtje met een gewoon elastiekje, heb van die lampjes van de action die aan elastiek zitten, die knup ik dan om het elastiekje heen wat in de vlecht zit.
en het witte lampje maak ik vast aan het borsttuig

weg gebruikers zien me dan echt wel lopen :) en vind het zelf leuk om af en toe in het donker te stappen, en de pony ook! samen genieten, dat is ons motto met onze stapritjes ;)

Simone1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:33

Idd, bij de Hema hebben ze van die kleine led lampjes met elastiek, ideaal. Ik heb witte aan borsttuig, rode in de staart, maar ik gebruik een haarelastiekje, zoals jezelf bij je eigen haar ook een staart maakt. Moet een paard wel aan wennen. Hihi. Reflectieuitrijdeken, reflectieborsttuig, en reflecterende bandjes om de benen. Ikzelf draag een hesje, en een lamp om mijn arm. En zo zijn we kerstboom genoeg.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:35

ik rij zelf ook 1x in de week in het donker na mijn les een 10 tot 15 min! ik heb een reflectie deken voor mijn paard een veiligheids hesje zelf aan en in de voorpluk een wit fietslampje en in de staart een rood fietslamje

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:42

Bij de epplejeck verkopen ze reflecterende vestjes met verlichting erin, die gebruiken wij altijd als we naar les gaan. Krijg regelmatig te horen dat we zo goed zichtbaar zijn :) !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:47

Je enige verplichting is dat het naar voren wit en naar achteren rood straalt.
Denk erom dat je licht op ooghoogte zit. Op je cap is niet goed te zien voor automobilisten.
Door reflectie om het linker benenpaar te doen zie je vrij snel dat het om een dier gaat.
Het is handig om een lampje of sterke reflector aan je beugel te hebben zodat ze er niet te krap langs rijden.
Knipperen vind ik als automobilist echt vervelend en is bovendien niet toegestaan.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:05

Ik rijd ook wel eens in het (schemer) donker, en ik en paard zijn dan volledig ingepakt in reflecterend spul. Paard heeft een reflectie rijdeken, om 4 benen reflectiestrips en om zn hals vaak ook nog een grote reflectieband. Ik zelf heb een reflectiejasje aan.

Ik zag laatst wel ergens van die ledlichtjes aan een klein lusje, die zijn wel ideaal om bijv. aan je beugel op te hangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:18

Pas met die kleine led-lampjes op dat het niet te bewegelijk is en/of ergens achter kan komen te zitten, want dan ben je nog niet zichtbaar. Verder zijn die hele kleine led-lampjes vaak slecht zichtbaar voor een automobilist, je ziet het ook wel eens bij fietsen op het allerlaatste moment dat er toch nog een lichtje is, heel vervelend.
Correcte verlichting is verplicht, reflectie vooral om de benen van het paard is zeer te adviseren voor de herkenbaarheid. Hogere reflectie komt vaak niet goed in de lichtbundel van de auto (dimlicht) en is dus niet heel zinvol.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:22

ik reed pas geleden met de auto in de polder liepen er mensen met een paard aan de hand..die had ik dus echt niet gezien kon net op tijd remmen ! \Inderdaad peesbeschermers komen het eerst in het licht van de auto dus die sowieso en wat lampjes zou ik ook doen !

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:57

er zijn ook van de peesbeschermers die reflecterend zijn erg handig en misschien toch een uitrijdeken dat zie je ook goed wel die reflecterende. ik ging namelijk wel een mee met iemand die ook in het donker naar de les ging die hadden een hesje aan en het paard had die dingen die ik heb opgenoemt en die zag je erg goed in het donker als een auto langs kwam....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:01

Waratje schreef:
Hogere reflectie komt vaak niet goed in de lichtbundel van de auto (dimlicht) en is dus niet heel zinvol.

Is mijn ervaring ook :j Zo een relfectiehesje terwijl je op je paard zit zie je bijna niet. Vandaar mijn voorkeur voor het hesje met led-verlichting die zie je namelijk wel. Verder heb ik een reflecterend borsttuig en reflectie om alle 4 de benen.
Veder heb ik een witlampje aan het borsttuig en een rode in de staart.

Krijg altijd te horen dat ik een soort rijdende kerstboom ben dus val waarschijnlijk wel op :j

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:11

dat is idd ook handig een lampje in de staart, valt wel op.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:23

bij epplejeck, agradi en paardendrogist zijn online vele spullen te koop voor goede zichtbaarheid. Zelf gebruikte ik altijd een wegwerkersjas, reflecterende gele uitrijdeken, beenbescherming geel reflecterend. en voor- achterlicht.

Knipperende lampjes zijn wettelijk niet toegestaan.