Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:40

Het onderwerp zegt het al een beetje.
Mn fries heeft zover ik weet nog nooit een buitenritje gemaakt, is 6 jr oud.
Nou wil ik dat wel graag maar nu vraag ik me af of ik er dan beter op kan zitten of naast kan lopen?
Een ander paard mee laten lopen word in ons geval een beetje lastig, helaas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:42

Erop blijven zitten want je kan hem beter houden als je erop zit dan als je er naast loopt en met een paard met veel ervaring en een rustig karakter meegaan.

Edit, eentje lastig. Hmmm. Dan ligt het eraan waar je gaat rijden. Mijn paard heb ik voor het eerst ook alleen meegenomen. Maar ja. Dat was in het bos zonder auto's en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-08-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:42

Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik heb op mijn fries meer te vertellen als ernaast. Hij kan nogal lomp zijn en als hij schrikt dan stata hij op mijn tenen voor ik het weet.
Dus ik zou kiezen voor erop

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:44

Blabla1980 schreef:
Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik heb op mijn fries meer te vertellen als ernaast. Hij kan nogal lomp zijn en als hij schrikt dan stata hij op mijn tenen voor ik het weet.
Dus ik zou kiezen voor erop

Ja, en ik heb altijd in mijn hoofd...als ik hem toch niet kan houden....dan ben ik nog steeds bij haar...loopt ze niet zonder mij in het bos.

justkid

Re: Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:50

Ik heb het andersom gedaan, eerst ernaast en dan erop maar ik weet dat mijn paard alles durft als ik voorop of ernaast loop. Zij zoekt dan steun bij mij.
Dus eigenlijk moet je doen wat voor jou het veiligste voelt.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:00

Dan denk ik erop! Vanmorgen schrok ze ergens van en ik stond er naast en liep ze me zowat omver terwijl ik weet dat ze niet zo schrikkerig is als ik erop zit. Zouden jullie eerst een klein stukje doen of gewoon gelijk doorgaan als het lekker gaat?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:02

Ik zou niet zo moeilijk doen over het buitenrijden, een veilige route zoeken en lekker gaan rijden. Wel zou ik iemand op de fiets mee laten gaan, als dat kan :)

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:04

Het ligt aan hoe je paard is, als je er naast loopt kunnen paarden steun bij jou zoeken als ze iets eng vinden, maar ik heb zelf wel altijd het idee dat ik meer controle over me paard heb als ik er op zit. Dus ik denk dat het maar net is wat jij het fijnste vind.
Je kan er ook zelf op gaan, en iemand mee vragen die er naast loopt. Als er iets gebeurd ben je tenminste niet alleen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:07

Er naast, maar jonkie is nog niet onder het zadel. Buitenwandelen is voor mij onderdeel van voorbereidingen en basisopleiding. Zelf zou ik niet op een paard willen stappen waar je er naast al niks over te zeggen hebt trouwens.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:09

Ik ben eerst ernaast gaan lopen, alles verkennen en even een kijkje gaan nemen bij enge dingen. De eerste keer erop was met een ander, braaf paard. Ik zou, als je erop gaat, idd iemand meevragen te voet, met de fiets, of met een ander paard.

NaomiFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:10

Ik denk dat je het beste er op kan zitten.
Want friezen zijn heel sterk. Dus dan kan je er op zitten en dan heb je iets meer controle daar over! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:17

tamary schreef:
Zelf zou ik niet op een paard willen stappen waar je er naast al niks over te zeggen hebt trouwens.

Inderdaad. Ik verbaas mij daar altijd over dat mensen een paard als veilig ervaren, terwijl ze ernaast er weinig over te zeggen hebben.
Ik persoonlijk kruip absoluut niet op een paard wat niet eerst heeft geleerd om netjes naast mij te lopen en waarmee ik ook noodsituaties aan kan als ik ernaast loop

Ik moet er toch werkelijk niet aan denken dat ik buiten in een moeilijke situatie terecht komt en dan geen keuze heb dan erop te blijven zitten als paard gaat panieken omdat ik hem anders niet aankan.
Lijkt mij een gevaarlijke situatie.

Bovendien vindt ik het goed hanteerbaar zijn aan de hand in alle situaties een basisvoorwaarde in de opleiding (of heropleiding)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:17

De relatie met je paard hoort imo gebaseerd te zijn op vertrouwen en respect. Dus ook (of misschien wel vooral) als je er naast loopt moet ze op jou (leren) vertrouwen en ook al schrikt ze, dan dient ze jouw ruimte te respecteren. Ik zou zelf niet op een paard naar buiten gaan, waar ik ernaast al weinig over te vertellen heb.

Weet je hoe het komt dat ze minder schrikkerig is als je erop zit?

Ik zou er zelf niet op gaan als je niet eens weet of ze wel verkeersmak is. Als ze wel schrikt of aan de kletter gaat, kan je er ook afvallen, dan is je paard ook opeens "alleen onderweg", en loop je zelf ook grote risico's gewond te raken en mss niet eens in staat te zijn om erachter aan te gaan. Dus iig niet alleen gaan.

Sowieso geldt bij mij bij alles, rustig opbouwen. Dus kleine stapjes (figuurlijk ;-)), en kleine stukjes, om zo vertrouwen op te bouwen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:24

Ik geloof dat ik genoeg over mn paard te zeggen heb dus daar gaat het hier niet eens over. Ze reageert super op stemhulpen en op mn zit.
In ieder geval gaat een vriendinnetje van me mee, zodat ik niet alleen dood lig te bloeden ;)

En vanmorgen was ik met haar deken bezig, stond dus ter hoogte van haar achterbeen en toen schrok ze (niet van mij.) Had dus niets te maken met aan de hand mee lopen. Wat dat betreft is ze goed hanteerbaar.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:26

Ik heb voordat hij onder het zadel kwam veel gewandeld (nou kan dat bij ons prachtig over de hei) Binnekort gaat er iemand op en die neemt hem mee naar buiten en ik ga op een andere pony ernaast. Nou verwacht ik niet veel problemen omdat hij de 'route' kent van het wandelen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:31

Ik heb vroeger :O altijd geleerd dat je altijd op je paard moet blijven zitten omdat je dan meer te vertellen hebt.
Maar ik durfde dat gewoon niet met mijn eigen paard. Wij hadden beiden nog niet alleen buiten gereden dus moesten we dat samen leren.
Voor mij voelde het gewoon beter om er eerst naast te lopen. Buiten leren rijden/lopen maakt ook dat je vertrouwens band sneller groeit.
Als je met lef wel je paard kunt rijden buiten dan zou ik dat ook zeker op die manier gaan doen.
Ik had dat lef niet dus was het voor mij veiliger om een andere manier te zoeken.

Ik stap ook niet op een paard waar ik op de grond niet ten alle tijden controle over heb maar dat geldt niet voor iedereen en zegt misschien meer over mij.
Ik denk dat sommigen gewoon meer controle hebben als ze erop zitten.

Ik heb een introverte quarter die bij angst juist stil gaat staan en steun zoekt. Bij een extrovert paard is de eerste (schrik)reaktie misschien juist wegspringen, dan kun je er beter op zitten denk ik.
Een echte schrikreaktie is niet iets wat je eruit kunt trainen denk ik ook al heb je nog zo'n goede basisopleiding.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:34

Wat ik nu doe maar weet niet of jij de mogelijkheid hebt.
met zijn tweeen naar buiten.
Ik ga nu steeds met iemand mee.
Alleen motors bv met hard geluid en trekkers met hard geluid blijft een probleem.
Binnenkort ga ik vragen of iemand op de fiets mee wilt en dan hoop ik als weer beetje mee zit dit jaar of toch volgend jaar eens lekker alleen naar buiten kan.
Maar hier is al wel paar maanden overeen gegaan.
En 1x in de week of 1x in de 2 weken ga ik wandelen met hem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:39

NaomiFunny schreef:
Ik denk dat je het beste er op kan zitten.
Want friezen zijn heel sterk. Dus dan kan je er op zitten en dan heb je iets meer controle daar over! :)

Ieder paard is erg sterk. Ook een pony die ervandoor gaat hou je niks aan als deze echt gaat.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:15

ik ben van mening dat je er beter op dan naast kan lopen. erop hou je er toch meer aan dan bijv aan je halstertouwtje of aan je teugel als je dr naast loopt. ik rij nu 5 jaar een fries, hij en ik hebben super vertrouwen in elkaar maar ik ga echt niet met hem langs de weg lopen. moet dr niet aan denken. springt die een keer opzij heb ik zn 600kg op me liggen + die grote voeten met ijzers... nee bedankt.

splinterz ik zou als ik de mogelijkheid heb er gewoon op gaan en dan evt met een fietser ofzo ernaast. beetje vertrouwen in je paard hebben!

liljbo: ik vind dat je best wel overdrijft met (her)opvoeding. tuurlijk moet je paard respect voor jou hebben daar ben ik het mee eens, maar bedenk je wel ff dat er dus zn 600kg tegen 60/70kg staat. en dan hou jij je paard echt niet hoor, schrikken is schrikken. dus eigenlijk zou ik mijn paard dus ook moeten heropvoeden...?
maar hoe heb jij dit geoefend dan?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:23

hahah Nou idd, dat dacht ik dus ookal. Ik zit er liever op als ze schrik.
Zou ook idd wel willen weten hoe liljbo het geoefend heeft.
Maar voor mij is de conclusie duidelijk, ik ga lekker op mn paardje zitten en mn vriendinnetje gaat lekker mee en vooral genieten van alles wat goed gaat ;)
Thnx dames!!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:35

Splinterz schreef:
Zouden jullie eerst een klein stukje doen of gewoon gelijk doorgaan als het lekker gaat?

Ik ben het toendertijd heel rustig op gaan bouwen. Als hij een relaxte bui had, buiten uitstappen, dus van het erf af. Dat vond hij heel spannend. Ben toen naar de eerste boerderij aan de rechterkant (ong. 200 meter) gestapt. Hij kop erop en erg alert. Toen terug (langs het erf) en naar de eerste boerderij aan de linkerkant (ong. 100 meter). Toen weer naar de boerderij aan de rechterkant. Enz, enz. Nadat ik ongeveer vijf keer heen en weer was gegaan, begon hij het saai te vinden, dus diepe zucht, hoofd naar beneden en ontspannen. Toen gelijk het erf op. Daarna steeds verder uitgebreid.

Maar hangt helemaal van je paard af, of ze het gelijk al spannend vind of niet. Besef wel dat als je kleine stukjes doet en het positief kan afsluiten, ze iets positiefs leert. Ga je gelijk een heel groot rondje (omdat het zo lekker gaat) en ze schrikt toch ergens van, kan het later juist moeilijker worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:43

Zoek een klein rondje uit als je dat zo wil doen. Leren dat omdraaien naar huis is is het laatste wat je wil bij onzeker (of drammend) paard.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:48

tamary schreef:
Zoek een klein rondje uit als je dat zo wil doen. Leren dat omdraaien naar huis is is het laatste wat je wil bij onzeker (of drammend) paard.

Daarom liep ik ook bewust steeds ons eigen erf voorbij. En ook als ik (inmiddels) van een langere buitenrit terug kom, ga ik wel eens ons erf voorbij om dan even verderop om te keren (zit aan een lange weg in de polder, dus klein rondje is niet echt mogelijk).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:17

hunter87 schreef:
liljbo: ik vind dat je best wel overdrijft met (her)opvoeding. tuurlijk moet je paard respect voor jou hebben daar ben ik het mee eens, maar bedenk je wel ff dat er dus zn 600kg tegen 60/70kg staat. en dan hou jij je paard echt niet hoor, schrikken is schrikken. dus eigenlijk zou ik mijn paard dus ook moeten heropvoeden...?
maar hoe heb jij dit geoefend dan?

Overdrijf ik omdat ik mijn eerlijke mening geef en zeg dat ik zelf niet met een paard de straat op ga, wat ik in moeilijke situaties niet vanaf de grond kan hanteren :o? :?
Vraag mij dan af wat je doet als je paard echt in paniek raakt en een gevaarlijke situatie ontstaat, bijvoorbeeld bij een drukke weg.
(nog even afgezien dat ik tegenwoordig toch al liever niet val; 51 jr, slechte rug... tijd van risico's nemen heb ik wel gehad)

Ik werk zelf nu niet bepaald met lichtgewichten. Ik heb een trekpaard en een koudbloeddraver (en twee minies) en voor de rest een groot deel van mijn leven met koudbloedpaarden gewerkt. En vroeger inderdaad ook risico's genomen met paarden die ik ernaast minder goed kon hanteren. En van geleerd...

Als een paard hier komt, doe ik eerst grondwerk in de wei. Voordat ik de straat of het bos inga, wil ik dat het dier perfect aan de hulpen staat; dus eenvoudig weg op een lichte vraag direkt antwoord geeft. Als ik stil sta, staat het paard stil, het gaat op een vingerwijzing achteruit, li/re en heeft geleerd niet op mij te lopen. Bovendien oefen ik de technieken zoals het vragen van het hoofd mijn kant uit met het uitzwenken van de achterhand + stapje achterwaarts ook, opdat het een reflex wordt, wat perfect toe te passen is als een paard schrikt. (ik heb er hier eentje lopen met wrs slecht zicht die opeens spanning kan opbouwen, dus oefen dit aardig in de praktijk)(ik werk overigens met positief reinforcement, waardoor het paard wil luisteren.)
Dergelijke training gebeurt eerst thuis en later op verschillende locaties.
Vervolgens wandel ik eerst een tijd met een paard, voordat ik erop ga zitten. Eerst rustige stukjes, later naar dingen toe waarvan ik weet dat die eng gevonden kunnen worden; bedrijf met veel lawaai, traktoren die aan het werk zijn, verkeer, koeien, brug over etc. Met de merrie voorbij de dekhengsten van de buur... ook een uitdaging. Soms wandel ik ook met twee paarden.
Pas als paard en ik elkaar goed kennen en het veilig voelt, ga ik erop zitten, wetend dat ik altijd kan afstappen, als we in een probleemsituatie komen.
Zo train ik dat, als antwoord op je vraag ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:24

@liljebo : helemaal mee eens.

Voor de mensen die liever op een op hol geslagen paard blijven zitten met de motivatie : "dan ben ik er tenminste bij". Je hebt op dat moment 0 controle over je paard en je hebt geen tijd/mogelijkheid om hulp in te roepen. Wel loop je risico om zelf gewond te raken, wat de situatie ook niet beter maakt. Los moeten laten geeft je in elk geval mogelijkheden om actie te ondernemen.