Trekkers rijden veelste hard?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MF_

Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:22

ik iriteer me er altijd aan dat al die trekkers zo hard rijden.
mijn paard word er altijd nerveus van.

zommige bestuurders zien het, en gaan wachten tot je langs bent, of rijden heel rustig voorbij.
maar andere bestuurders houden er echt geen rekening mee en rijden met volle vaart langs je!

ik heb ook het zelfde met van die grote vrachtwagens.
ik belande vandaag zelfs bijna in de sloot,
vrachtwagen bestuurder reed vrij hard, en reed om mijn moeder (op de fiets). daardoor raakte hij met zijn spiegel ook nog eens een paar takken.
mijn paard ging niet rennen, maar sprong wel even opzij..(bijna de sloot in ;s)

nou heb ik net ook nog eens van een vriendin gehoord dat ze vandaag letterlijk in de sloot is beland omdat een trekker met volle vaart langs scheurde.
haar pony is normaal heel rustig!

toen lag ze in de sloot met haar pony, en die bestuurder bleef eerst nog even lekker zitten!

ze heeft toen met zijn telefoon haar ouders kunnen bellen.
toen er iemand anders bij was is de bestuurder gewoon weg gegaan.

ik vind het toch erg gevaarlijk.

wij ruiters gaan netjes voor hun aan de kant,
en als dank rijden zommige bestuurders even in volle vaart langs je.

wie ergert zich hier ook zo aan?
en wat zou je er aan kunnen doen..? (lijkt me niet veel.. je kan moeilijk tegen iedereen gaan zeggen dat hij/zij zachter moet gaan rijden.....)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:24

Wat je kan doen, is met je hand gebaren dat ze zachter moeten rijden. Vaak wordt hier wel gehoor aan gegeven. Overigens is het nu een hele drukke tijd voor de loonwerkers, dus zullen ze vaker hard voorbij komen. Wat je ook kan doen, is rustige weggetjes en paden opzoeken, dan heb je er geen last van.

LadyMadonna

Re: Trekkers rijden veelste hard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:34

Met alle respect, als je buiten gaat rijden moet je er rekening mee houden dat er mensen geen rekening met jou houden. Als jouw paard dan zo nerveus wordt dat er gevaarlijke situaties ontstaan, en je wéét dat, vraag ik me af wat je buiten doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:36

Ik zorg dat ik niet langs de weg rijd met deze dagen :D
Iedereen is nu aan het hooien en het is één en al tracktor.
Vaak zijn het ook loonwerkers op de tractor en niet al die jongens weten, dat jouw paard bang is voor tracktors.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:39

idd ze rijden veel te hard en dat valt mij ook op als ik op de fiets zit of in de auto.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:39

Het is ook niet zo heel handig als de boeren met man en macht proberen hun hooi/kuil binnen te krijgen
om dan met je paard de weg op te gaan. Hiermee wil ik de hardrij-acties niet goedkeuren, dat voorop.
Maar met hooiweer en gierrijden kun je beter gewoon op het erf blijven.

Een trekker hoor je van verre aankomen, vaak tijd genoeg om even naar een dammetje te draven,
paard stilzetten en evt. richting trekker draaien.
Even gebaren of ze zachter willen rijden kan altijd. En vergeet dan vooral niet een hand/duim op te steken als bedankje.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:41

mijn paard is vrij rustig.
maar als er een trekker langs komt denderen, met zwaai lichten, en met een heel werkding dat rammelt er achter,

dan zal elk paard wel even nerveus worden.

ik wil mijn paard laten doen wat zij het leukste vind, en dat is lekker buiten rijden door de natuur.

als ik speciaal voor die paar trekkers enz. in de bak moet gaan blijven? zou dat nog eens een mooi verhaal worden. :)

--------
ik probeer ook zoveel mogelijk rustige route's te rijden, maar er is altijd wel wat ;p

de ene keer is het een trekker, dan een vracht wagen, dan een brommer, of zelf's zo'n stofzuiger ding...

als ik naar stal fiets, is er geen trekker of iets te bekennen.
maar als ik buiten rijd, is het in een keer masale hooi dag...

als tractor bestuurder lijkt het me dat je ook op je omgeving let met zo'n bakbeest,
en als je dan ziet dat er een paard een beetje onrustig word, kun je toch wel voor die paar meter even gas minderen?
of is dat al teveel gevraagt? :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:43

Barvrouwke schreef:
Het is ook niet zo heel handig als de boeren met man en macht proberen hun hooi/kuil binnen te krijgen
om dan met je paard de weg op te gaan. Hiermee wil ik de hardrij-acties niet goedkeuren, dat voorop.
Maar met hooiweer en gierrijden kun je beter gewoon op het erf blijven.

Een trekker hoor je van verre aankomen, vaak tijd genoeg om even naar een dammetje te draven,
paard stilzetten en evt. richting trekker draaien.
Even gebaren of ze zachter willen rijden kan altijd. En vergeet dan vooral niet een hand/duim op te steken als bedankje.

Ja hier ook hetzelfde, dan ga ik niet buitenrijden als ze veel haast hebben en ja ze hebben t ook druk, dus ik begrijp ze ook wel.

Of ik ga gewoon ergens anders rijden waar geen tractoren komen, dat kan ook hier allemaal.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:44

Ik heb een absoluut grootverkeermak paard. Een groot deel van het verkeer houdt er rekening mee dat ik te paard ben en daar zwaai ik altijd naar. Ook als ze echt heel erg langzaam aan doen, dan gebaar ik vak dat ze door kunnen komen, de mijn trekt er geen wenkbrauw voor op bij wijze van sprekken...

Toch stoor ik me mateloos aan de hardrijders en rakelings erlangs rijders... Dat als ik in de berm rij en en mijn beugel tikt tegen de band, dan zaten ze er toch echt te kort bij.... (en nee, mijn paard wijkt dan niet uit en slingert ook niet).

Beetje rekening houden met.. Gewoon een verkeersregel, op gepaste afstand inhalen... Niet alleen paarden, ook fietsers, scooters, voetgangers...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:46

De loonwerkers hebben het nu keidruk, die letten niet op paarden.
Als je geluk hebt, remmen ze af, maar daar moet je niet vanuit gaan.

Het zijn enkele weken per jaar, dat het zo druk is met tracktors.
Met maaien, hooien, gieren, en straks de mais.

Ik rij ook heel vaak buiten, maar met deze dagen ga ik echt niet langs de weg.
Wel een stukje langs een onverhard pad in de buurt maar verder niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:47

Met verschil dat jij met je hobby bezig bent en de boer met zijn werk. Ze geven noodweer op, dus logisch dat ze het hooi zsm van het land willen hebben.
Vervelend? Ja, maar ach, er zijn ergere dingen op de wereld.
Valt me op dat veel ruiters eigenlijk altijd wat op mede weggebruikers te zeuren hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:49

Tip: ga in de regen je buitenrit maken op rustige wegen. Maar verlang niet van de boer/loonwerker dat hij het voer voor de dieren/mensen niet op tijd voor de regen binnen heeft. Afweging hobby versus boterham verdienen....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:55

Jij bent als je paard aan het rijden bent bestuurder, net als een automobilist of een fietser. Jij hoort je voertuig onder controle te hebben. In jou geval dus het paard. Lukt dat niet, stap dan even af. Het is een kleine moeite maar bespaard veel ergernis en gevaar.

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:03

die 20 seconden dat hij af moet remmen, is dat dan zo'n probleem??

wie gaat er nou met deze hitte in de bak rijden.

buiten is juist de verkoeling.

het gaat mij ook niet specifiek om de tractoren, maar omdat ik die het vaakst tegen kom heb ik het daar het meeste over.

ook wielrenners zijn vrij iritant, ze vinden altijd dat ze voorang hebben, en anders gaan ze naar je schreeuwen.

in de regen ga ik zeker niet buitenrijden, dan is het een en al blubber, en heb ik nog kans om uit te gleiden ook!

elke weg gebruiker heeft wel wat te klagen.

ik kan wel af gaan stappen, maar dan heb je het gevaar dat je paard op je kan gaan springen, of zich los trekt en de benen neemt.

ik kan mijn paard met een lange teugel rijden, en ga ook even aan de kant als er een trekker of iets dergelijks te gemoet komt of van achter.

vaart minderen is schijnbaar gewoon zeer moeilijk...

ik klaag over de bestuurders die hun rem niet kunnen vinden voor wel een paar hele metertjes.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:09

:') Je klaagt nu wel over van alles.
Ik zou niet weten waarom je niet buiten kan rijden als het regent.
Het wordt zomaar niet blubberig.
Meestal als de bak te nat is, kan je juist beter buiten rijden.

Iedereen klaagt volgens mij over elkaar, auto's over fietsers en andersom.
Ruiters over tracktors, en loonwerkers over paarden die hun ophouden in hun werk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:10

Ik ga helemaal mee met de meeste bovenstaande reacties. Het is nu topdrukte voor loonwerkers/boeren.
Jij wil ook graag volgend jaar weer hooi voor je paard denk ik? Dat wordt nú voor het slechte weer uit geoogst en van het land gehaald. En graag de hele vracht binnen vóór het rotweer losbarst.
Zij zijn met hun werk bezig.

En inderdaad, jij als bestuurder hoort je paard onder controle te hebben, anders heb je niets op de openbare weg te zoeken.
En als dat niet het geval is als er tig tractoren langsrijden, moet je op die momenten niet langs de weg gaan rijden.

We wonen in Nederland op een klein stukkie aarde met veel mensen.
Waarom vind je dat iedereen rekening met jou en je paard moet houden? Waar blijft jóuw rekening houden met de rest????

En het gaat niet om 20 seconden afremmen alleen voor jou. Jij bent niet alleen op de wereld, dus ze moeten óók afremmen voor allerlei andere situaties in het verkeer.
En ja, ze bestaan, paarden die 100% verkeersmak zijn, ook bij zulk groot landbouwverkeer :j
Ik ken er meerdere van.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:14

stef schreef:
Met alle respect, als je buiten gaat rijden moet je er rekening mee houden dat er mensen geen rekening met jou houden. Als jouw paard dan zo nerveus wordt dat er gevaarlijke situaties ontstaan, en je wéét dat, vraag ik me af wat je buiten doet.

Haha ja dat is een leuke!
Ik moet tegenwoordig mijn paard van een verre wei halen, dat betekend dat ik een eind over de weg met hem moet om bij stal te komen.
Normaal gesproken als ik in een dammetje kan staan blijft hij rustig, maar de b-weg is erg smal en zelfs met een auto is het krap, dat zien die chauffeurs toch ook?
Alleen zijn er maar weinig dammetjes in die weg, en daardoor kom ik in deze tijd regelmatig in een minder leuke situatie terecht.

Het is makkelijk om te zeggen: dan moet je de weg niet opgaan.
Maar het leuke is, is dat hij nooit bang was van trekkers totdat we zijn klemgereden door zo'n trekker.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:17

Waarom is het makkelijk om te zeggen dat je dan de weg niet op moet gaan?

Als jouw auto geen deugdelijke remmen heeft, mag je toch ook de weg niet op? Waarom dan wel met een dier dat onberekenbaar gedrag vertoond (waar dat dan ook door veroorzaakt wordt)???

Buitenrijden met een paard geeft altijd het risico op onverwachte situaties, maar houd de verantwoordelijkheid wel bij degene die er verantwoordelijk voor is en dat is níet de medeweggebruiker, want die heeft er ook niet voor gekozen om een onberekenbaar dier tegen te komen op de weg.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:19

wij hebben problemen met trekkers die veelste hard langs ons huis rijden. we zitten nog geen meter van de weg vandaan en wonen op een smal weggetje, het is echt niet lekker als een trekker voorbij komt denderen. plus dat er een hoop jonge kinderen bij ons aan de straat wonen.

ik had kunnen verongelukken door een trekker die niet even 2 seconden kon wachten, terwijl wij voorrang hadden.(met paard en wagen van de dijk af, gelukkig niets ernstigers als een kromme kar). en dit paard was doodmak, nooit problemen met trekkers. als er een kindje of een omaatje op een fiets rijd, kunnen ze er ook niet met 40 km per uur langsrazen, waarom dan wel bij een paard? ze mogen van mij lekker boeren ik heb er geen problemen mee, samen deel je de weg, met de nadruk op DELEN!

niet dat ze moeten stoppen hoor, natuurlijk niet... maar er is een verschil tussen rekening houden en scheit hebben.
Laatst bijgewerkt door PocoGaucha op 27-07-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:20

TS lijkt me het beste dat je een andere tak van sport kiest... dit is gewoon geen doen voor je. :+: Slecht voor je bloeddruk lijkt me. Lijkt me vre-se-lijk voor je al die ergenis..... :(:)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:24

Marije_jiplover schreef:
Waarom is het makkelijk om te zeggen dat je dan de weg niet op moet gaan?

Als jouw auto geen deugdelijke remmen heeft, mag je toch ook de weg niet op? Waarom dan wel met een dier dat onberekenbaar gedrag vertoond (waar dat dan ook door veroorzaakt wordt)???

Buitenrijden met een paard geeft altijd het risico op onverwachte situaties, maar houd de verantwoordelijkheid wel bij degene die er verantwoordelijk voor is en dat is níet de medeweggebruiker, want die heeft er ook niet voor gekozen om een onberekenbaar dier tegen te komen op de weg.

wat ik bedoel te zeggen is dat in sommige situaties geen keus hebt.
Mensen die bv geen bak hebben zullen toch ook over de weg moeten?

Er zijn zoveel paarden in nederland, en heel veel zijn bang voor groot verkeer, en een paard blijft nog steeds een vluchtdier, het is geen fiets!

Als je zegt dat je er niet mee de weg op kan als je ze niet onder controle hebt kan iedereen beter in de bak blijven, want elk paard schrikt weleens, de een van een opvliegende vogel, de ander van een bloembak die daar nooit staat, en weer een ander van een trekker.
We delen samen met de boeren de buitengebieden en weten toch dat we elkaar regelmatig tegen zullen komen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:28

slimmerik schreef:
TS lijkt me het beste dat je een andere tak van sport kiest... dit is gewoon geen doen voor je. :+: Slecht voor je bloeddruk lijkt me. Lijkt me vre-se-lijk voor je al die ergenis..... :(:)

Ga wielrennen! :')

Ik ga door de week hier ook de weg niet op, mij te eng.
Naar de bak is t 700 meter stappen, dan kan ik wel een dammetje vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:33

Tja, ik vind dat je met een paard een afwijkende factor in het verkeer bent, en daar dien je zelf dus rekening mee te houden.
Een paard kan altijd schrikken, maar met een paard waarvan je wéét dat ie in bepaalde situaties over de zeik gaat en hierdoor gevaar kan veroorzaken, heb je imo niks op de weg te zoeken.
Ruiters klagen steen en been, willen dat iedereen zich aan hun aan past, maar hebben zelf vaak het aanpassings vermogen van een blok beton. (deze opmerking is algemeen)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:39

stef schreef:
Tja, ik vind dat je met een paard een afwijkende factor in het verkeer bent, en daar dien je zelf dus rekening mee te houden.
Een paard kan altijd schrikken, maar met een paard waarvan je wéét dat ie in bepaalde situaties over de zeik gaat en hierdoor gevaar kan veroorzaken, heb je imo niks op de weg te zoeken.
Ruiters klagen steen en been, willen dat iedereen zich aan hun aan past, maar hebben zelf vaak het aanpassings vermogen van een blok beton. (deze opmerking is algemeen)

Ik ben het met je eens dat veel ruiters maar een eind rommelen in het verkeer!
Ik kan me groen en geel ergeren aan ruiters die in volle vaart over een voetpad komen denderen tereijl er een ruiterpad naast ligt, maar daar is het een beetje blubberig, zulk soort acties.
maar in mijn omgeving zijn er (nog) geen ruiterpaden, en ben ik verplicht om de weg op te gaan.

Zeker in deze tijden probeer ik van de weg te blijven, juist omdat hij bang is, maar soms kan je een stuk niet anders.

Het lijkt mij wel een idee om te proberen dat alle ruiters zich aan de ruiter etikette gaan houden, dan gaat de rest van het verkeer ons waarschijnlijk ook wat meer waarderen en rekening met ons houden.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:40

Marije_jiplover schreef:
Ik ga helemaal mee met de meeste bovenstaande reacties. Het is nu topdrukte voor loonwerkers/boeren.
Jij wil ook graag volgend jaar weer hooi voor je paard denk ik? Dat wordt nú voor het slechte weer uit geoogst en van het land gehaald. En graag de hele vracht binnen vóór het rotweer losbarst.
Zij zijn met hun werk bezig.

En inderdaad, jij als bestuurder hoort je paard onder controle te hebben, anders heb je niets op de openbare weg te zoeken.
En als dat niet het geval is als er tig tractoren langsrijden, moet je op die momenten niet langs de weg gaan rijden.

We wonen in Nederland op een klein stukkie aarde met veel mensen.
Waarom vind je dat iedereen rekening met jou en je paard moet houden? Waar blijft jóuw rekening houden met de rest????

En het gaat niet om 20 seconden afremmen alleen voor jou. Jij bent niet alleen op de wereld, dus ze moeten óók afremmen voor allerlei andere situaties in het verkeer.
En ja, ze bestaan, paarden die 100% verkeersmak zijn, ook bij zulk groot landbouwverkeer :j
Ik ken er meerdere van.

Ik ben zelf een "boerendochter" en inderdaad deze week nu het ineens prachtig weer was moet en zal iedere boer proberen zo snel mogelijk alles van het land af te halen voor het (zoals hier) weer regent.
Ik rijdt zelf ook niet op zulke dagen buiten.

Maarrr hierboven zegt men dat er paarden bestaan die 100% verkeersmak zijn en dat zal best maar die beesten hebben dat waarschijnlijk wel geleerd door naar buiten TE GAAN. In een bak is imo nog nooit een paard verkeersmak geworden
Inderdaad je moet rekening houden in de topdruktes voor boer en loonwerker dat je beter in je bak/wei kan rijden en rijdt dan lekker op zondag een buitenrit
(of ga bijvoorbeeld om 6.00 of 21.00 buitenrijden dan is het meestal wel een eind over met de drukte)

Maar men mag best afremmen als je een paard ziet in de verte, als je een klein kind ziet wat over wil steken daar houdt men ook rekening mee en een paard is ook onberekenbaar hoe verkeersmak ook!!!!