Met ijzers buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaulitz

Met ijzers buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:21

Hallo bokt!

Mijn verzorgfjord staat voor op ijzers, nu is het zo, ik rijd nu alleen nog in de bak en ik zit te popelen dat ik buiten kan gaan rijden, vooral nu het lekker weer is. Bij deze mijn vraag, kan ik met ijzers naar buiten met haar, ik heb totaal geen evaring met paarden die op ijzers staan en er mee buiten te gaan rijden, ik wil het graag, maar ben zo bang dat ze uitglijd.

marijkiiii

Re: Met ijzers buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:23

Die van mij heeft geen last van glibberen, je moet misschien niet op het gras scherpe bochten gaan draven, als je dan blijft stappen zal hij nergens last van hebben denk ik, of het gras moet erg nat zijn ;)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:24

Gewoon goed opletten dat het niet te glad is, en met metalen putjes enzo, daar ga je van glijden..

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:25

Oké bedankt.
Was zowiezo al niet van plan om te gaan draven op het asfalt, bij de stal in de buurt ligt een bos.
Bedankt!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:28

..... euh, daarvoor zijn ijzers ooit uitgevonden.....

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:29

Irma_Maandag schreef:
..... euh, daarvoor zijn ijzers ooit uitgevonden.....

Wat bedoel je daarmee te zeggen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:31

Dat het geen probleem moet zijn om met ijzers buiten te rijden. (Enigszins rekening houdend met -zoals gezegd- lang en nat gras en asfalt.)

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:31

Irma_Maandag schreef:
Dat het geen probleem moet zijn om met ijzers buiten te rijden. (Enigszins rekening houdend met -zoals gezegd- lang en nat gras en asfalt.)

Oké bedankt!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:36

Mijn bijrijdpaarden staan beide rondom op ijzers en zowel onder zadel als in t span komen ze gewoon op de weg hoor en draven ze ook op t harde (galop alleen over zandpaden). Zelfs over kinderkopjes kan je prima rijden, dan gaan ze vanzelf voorzichtiger lopen. Het is maar net wat ze aanwent..
In de Ardennen met gehuurde paarden gingen we heuvel af over asfalt en man dan was schaatsen.. de leiding vond het volkomen normaal, maar ik vond het dood eng... Die paarden waren het schijnbaar gewend en liepen ook vrij voorzichtig op dat stuk.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:39

jorretje schreef:
Mijn bijrijdpaarden staan beide rondom op ijzers en zowel onder zadel als in t span komen ze gewoon op de weg hoor en draven ze ook op t harde (galop alleen over zandpaden). Zelfs over kinderkopjes kan je prima rijden, dan gaan ze vanzelf voorzichtiger lopen. Het is maar net wat ze aanwent..
In de Ardennen met gehuurde paarden gingen we heuvel af over asfalt en man dan was schaatsen.. de leiding vond het volkomen normaal, maar ik vond het dood eng... Die paarden waren het schijnbaar gewend en liepen ook vrij voorzichtig op dat stuk.

Oke klinkt gevaarlijk ahaha.

Ik ben stevig gebouwd, is dit geen probleem.
Mischien zeur ik , maar wil niet voor verassingen komen te staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:46

Zolang je niet vanuit draf of galop op asfalt of lang gras scherpe bochten maakt of hard in de remmen gaat is er niets aan de hand hoor.

Edit; en gaandeweg kom je er wel achter hoor, je paard merkt ook wel dat hij op bepaalde momenten wat voorzichtiger moet zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 26-07-12 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:47

anneliesdj schreef:
Zolang je niet vanuit galop op asfalt of lang gras scherpe bochten maakt of hard in de remmen gaat is er niets aan de hand hoor.

Oké iedereen bedankt voor de tips! *D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:59

Die putjes zijn trouwens altijd glad, ook in stap :P goed dat je eerst op onderzoek uitgaat voor dat je op je paard naar buiten gaat..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:49

RT-P >> BRT

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:41

Ijzers zijn ervoor om te voorkomen dat paarden die lange afstanden moeten lopen hun hoeven niet splijten. (dat dacht ik tenminste :+). Inderdaad uitkijken bij nat en/of lang gras. Ook in de modder crossen zou je mee op moeten passen denk ik...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:51

Waarom staat dat paard op ijzers als ie toch bijna nooit buiten de bak komt :?

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 00:09

Arabesk schreef:
Waarom staat dat paard op ijzers als ie toch bijna nooit buiten de bak komt :?

Ik ben een nieuwe verzorgster voor haar, en ik wil haar eerst leren kennen voordat ik naar buiten ga met haar.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:10

Die van mij stond 6 maanden op ijzers , alleen omdat we elke dag naar buiten gingen . ;)

Dus ja het kan , kijk wel uit op nat gras , verder is er niks aan de hand ,
bij mij in ieder geval nooit :)

terpveldjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 01:30

De ijzers zijn juist voor het buitenrijden. Het paard draagt het merendeel van het gewicht op de voorkant dus zal de ijzers waarderen op grintpaadjes ed.
Zo wie zo is galloperen en langdurig draven op asfalt niet aan te raden, omdat het erg hard is voor de gewrichten van je paard. Zwart asfalt is extra glad.
Rijd niet op putten, verdrijvingsvlakken en wildroosters (ook niet blootsvoets). Zolang je de zandpaden houdt voor de hoge snelheden zal het allemaal wel goed gaan! Ik ben met mijn paard tot nu toe maar 1 keer uitgegleden toen zij zich verstapte en daardoor uitgleed op haar voorijzer. Verder nooit problemen. Gewoon doen!

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:42

Is geen probleem hoor ik rij ook altijd buiten met ijzers zolang hr gladde bruggetjes maar in de gaten houd en als het vriest natuurijk.

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:24

Je kunt met ijzers buitenrijden

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:46

Mijn pony staat juist op ijzers omdat we veel buitenrijden.
Als ik alleen in de bak reed zou ik er geen ijzers onder hebben gedaan, zou vrij nutteloos zijn.

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:52

Zorg dat je niet te hard gaat op gras, wij hebben een pony die staat ook op ijzers!!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:01

Gaat de eigenaar er ooit mee naar buiten?
Zo ja,dan is het paard er aan gewend met ijzers buiten te lopen.
Zo niet,dan zou je wel eens heel andere problemen tegen kunnen komen... :+

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:16

Ook een paard zonder ijzers kan uitglijden op buitenrit. Maar daar zou ik me nog niet te druk over maken. Ik rijd altijd buiten met mijn paarden (voor en achter ijzers). Ook over het gras galopperen wij. Als het echt héél droog is dan kan de bodem heel hard zijn en dus wat gladder. Daar moet je wat rekening mee houden als je terug gaat van de galop naar draf bijvoorbeeld. Vermijd in ieder geval altijd rijplaten met ijzers!!
Voor de pony is het verder niet veel anders hoor. Die staat nu toch ook gewoon buiten met ijzers aan? Dus die heeft vast al wel eens gek gedaan in de wei zonder te vallen/glijden etc.