Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liberty

Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 00:46

Vandaag met ons kamp weer een leuke rit gemaakt op het strand in Zeeland. Wij moeten daar ongeveer een kleine anderhalve uur voor rijden maar dat hebben we er graag voor over.
Wij zijn meestal met een groep van 10/12 ruiters, met paarden en pony's. Wij rijden eerst altijd in de duinen en dan terug via het strand. Zodra wij het strand op komen doen we dat lekker rustig, gewoon in stap. Wanneer de groep gewend is gaan we in draf en als we na een tijdje zien dat het goed gaat ook een galopje :) We wisselen dit eigenlijk continu af, dan weer een stukje stappen, enz. En natuurlijk even lekker in het water spetteren :D

Maar iedere keer als wij naar het strand gaan en we zien dan groepen voorbij komen van de plaatselijke manege, camping, enz, dan wordt zodra ze op het strand zijn de remmen losgegooid en gaan ze knoerhard! Soms zo erg dat de hele groep uit elkaar getrokken wordt en dat de paarden gewoon niet meer te houden zijn. En dan zal ik nog maar niets zeggen van alle kledij die ik voorbij zie komen.. Teenslippers, gymschoenen, korte broek, rok, enz. Ze hebben dan wel een cap op, maar in combinatie met teenslippers :?

Wat ik mij dus af vroeg, gaat dit overal zo??

Appelmoes_11

Re: Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 05:01

Met een rok te paard := Is dat handig?

Ik heb nog nooit op het strand gereden, maar ik denk dat het idee een beetje heerst dat je op het strand in rengalop 'moet'. Ik vind een rengalop wel echt heerlijk, dus als ik zo'n ruimte had zou ik het ook doen. Moet het wel veilig blijven...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:00

Ik rij op het strand hetzelfde als in het bos duin bak straat of waar dan ook. Dat is dus op mijn tempo. Natuurlijk merk je dat ze soms zin hebben in een lolletje maar dan nog steeds wanneer ik het wil. Mijn paarden kunnen nog steeds op het galoppad stappen met lange teugels..... Maar gaan ook compleet list als het mag ;-)
Belangrijk om geen gewoontes in te bouwen. Laat ze maar wachten op wat de baas zegt

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:13

Ik kan me voorstellen dat dat gedaan wordt omdat mensen nou eenmaal verwachten op het strand een goede rengalop te pakken op het moment dat ze een strandrit boeken. Daarmee praat ik het niet goed hoor... Ik vind juiste kleding zeker een vereiste. Vreemd dat daar niet strenger op gecontroleerd wordt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:13

Maar ik vraag me dus af waarom men bij het betreden van het strand meteen hard gaan, dat kan toch ook iets verder?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:18

Dat zou ik ook zeggen. Lijkt me niet dat je je paard wil aanleren dat strand = crossen, want dat krijg je er heel moeilijk weer uit.

Van mensen die een paard huren en dan voor het eerst op het strand rijden kan ik me wel voorstellen dat ze dan gelijk hard willen, maar het is inderdaad onverantwoord.
Laatst bijgewerkt door Appelmoes_11 op 13-07-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:18

Sommige mensen gaan juist naar het strand om de remmen los te gooien. Wat is daar mis mee dan? Zolang jij je paard onder controle kunt houden is er toch niets aan de hand?

Waarom hun dat doen moet je aan hun vragen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:23

Die paarden weten niet beter, dat is hun routine met touristen.
Ik heb ook 1x een strandrit gemaakt met een 'manege' paard.
Die waren volledig voorgeprogrammeerd. Tot paaltje x stap en bij paaltje y in rengalop wegspurten tot paaltje z weer rustig. Beetje jammer was dat ze niet van te voren waarschuwden en er dus iemand zijn voet uit de beugel had en de teugel te lang toen ze wegspurtte. Een grote chaos en een ruiter op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:31

Poiuytrewq schreef:
Sommige mensen gaan juist naar het strand om de remmen los te gooien. Wat is daar mis mee dan? Zolang jij je paard onder controle kunt houden is er toch niets aan de hand?

Waarom hun dat doen moet je aan hun vragen :')

Haha dit antwoord wou ik nou ook net geven. Ik gooi ook vaak even de remmen los met mijn paard hoor (en dan gaat ze écht hard), maar zodra ik uit de verlichte zit ga komt ze al terug in het tempo. Net als het versnellen, ze wacht netjes op mijn kuitdruk om naar de draf of galop te gaan. Doe ik niets stappen we aan een lekker los teugeltje over het strand. Waarom we lekker knallen op het strand? Omdat mijn paard (en ik stiekem ook) het héérlijk vindt! Vanzelfsprekend houd ik mij wel aan de etiquette die ruiters en andere strandgangers van mij verwachten. Met ongepaste kleding zoals jij omschrijft vind ik dan ook niet erg handig, maar voor de rest is er imo niets mis mee om de remmen lost te gooien zolang je paard maar wel onder je blijft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:38

Sizzle schreef:
Die paarden weten niet beter, dat is hun routine met touristen.
Ik heb ook 1x een strandrit gemaakt met een 'manege' paard.
Die waren volledig voorgeprogrammeerd. Tot paaltje x stap en bij paaltje y in rengalop wegspurten tot paaltje z weer rustig. Beetje jammer was dat ze niet van te voren waarschuwden en er dus iemand zijn voet uit de beugel had en de teugel te lang toen ze wegspurtte. Een grote chaos en een ruiter op de grond.

Nah, ik heb ook weleens met een manegepaard op het strand gereden waar ik zowat afgestort bent, juist omdat het paard zo goed luisterde!

Maar kijk niet verder dan Bokt waar met enige regelmaat de vraag langskomt waar een strandrit te maken waar HARD gegaan wordt. De toeristen willen gewoon knetterhard over het strand. Dat je op het strand ook iets anders kunt doen, komt bij de meesten niet eens op.
Ik heb enkele jaren op Groll gestaan in de vakanties en daar ook vaak met de medewerkers mee gereden op strandritten. Wat je dan soms meemaakt, dat wil je helemaal niet weten.
Hier lees je de verhalen over "onverantwoordt gedrag" bij de ritten door de leiding maar ik heb meerdermalen meegemaakt dat toeristen beweren te kunnen rijden, terwijl ze nauwelijks weten hoe een paard er vanboven uitziet!

Ik heb op Terschelling bij Emiel Voest gereden toen hij daar nog zat en hij had een prettige afwisseling tussen flink tempo en rustig stappen. Ook werd er niet steeds op dezelfde plaatsen gegalopeerd. Die paarden kon je ook gewoon rijden en ook een rustig galopje over het strand was mogelijk.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:31

Als veelvuldig strandrijdster, heb ik het idee, dat dit typisch gedrag is voor mensen zonder eigen paarden.
Die willen het onderste uit de kan, waar voor hun geld, dus moet er van voor tot achter gegaloppeerd worden, of zoiets....
Als ik op het strand rij, dagelijks of wekelijks,vindt ik het juist superelaxt om op het gemakje richting het water te stappen, na een minuut of wat langzaam de teugels op maat te maken en een drafje in te zetten.

Heb ik het gevoel, dat het mijn tempo is wat er gereden wordt, ga ik over in een handgalopje, dat blijft zo, tot ik bepaal dat hij harder mag, of niet..
Voor ons de juiste manier, pony is afwachtend en let op mij, ik ga ook sinds 2 x met mijn dochter van 11, met haar D pony, jong dier, dus het moet ten alle tijden onder controle zijn.

Ik zie ze hier gelukkig vrijwel niet meer, sinds Lisiduna opgeheven is, maar op Grol, inderdaad, wat daar denkt te kunnen rijden, daar zakt je broek echt vanaf, een gevaar op de weg(strand)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:31

Oh is lisiduna opgeheven?
Dan zal het inderdaad wel wat rustiger zijn :D

Het echte racen zonder nadenken zijn inderdaad doorgaans mensen die zich inbeelden dat ze kunnen paardrijden na 1 of 5 lessen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:40

mammaslamma schreef:
Ik zie ze hier gelukkig vrijwel niet meer, sinds Lisiduna opgeheven is, maar op Grol, inderdaad, wat daar denkt te kunnen rijden, daar zakt je broek echt vanaf, een gevaar op de weg(strand)

Datzelfde Groll gaf mij eens een paard mee en ik moest alleen gaan en geen risico's nemen. Als het niet ging, moest ik echt terug komen!

Ik ben over het strand gegaan met dat paard en ik heb zelden zo'n geweldig paard meegemaakt. Ik kon zo hard of zacht als ik wilde en remmen was een kwestie van op je reet gaan zitten.
Ik kon rustig over het strand stappen, drafje maken, galopje doen en dat alles aan een los teugeltje! Maar dat dier kon ook bloedverziekend HARD! Maar DE kick vond ik dat dat dier voluit kon gaan, zich terug liet nemen in een handgalopje, te sturen was rond opstakels en mensen en als je dan gas gaf, vertrok ie heel gelijkmatig. En dat alles zonder geruk of gepluk; gewoon rechtop gaan zitten en hij kwam terug, beetje been eraan en hij hielt dat tempo vast.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:45

Das denk ik een bepaald idee wat mensen erbij hebben. Dat zien ze in films etc. en het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit.
Toen ik nog buitenritten begeleidde ging ik met kneusjes enkel op de smalle bospaadjes rijden en kwamen we echt net verder dan draf. Maar heel vaak ook een uur gestapt. En die mensen waren altijd tevreden. De meeste willen helemaal geen gekke dingen doen. Dat zijn eerder de jonge meiden die net in bij hun op de manege de galop onder de knie hebben aka de peny's..
Die stelde ik vaak teleur omdat ze zo beroerd rijden.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:47

Met mijn vorige paard (draver) deed ik ook altijd de remmen los op het strand, maar wel waar het kan, dus niet als andere paarden in de buurt zijn of honden. Dit paard had dit echt nodig. Ik heb nu een quarter en houdt het lekker rustig op het strand, zij heeft het niet nodig en ik vind persoonlijk een handgalopje en een lekker drafje op het strand heerlijk. Wat ik lees in het eerste bericht, vind ik echt onverantwoord. Lijken mij geen paardenliefhebbers/kenners.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:48

Waarom niet? Ik heb ook vaak een paard gehuurd voor te crossen op het strand, hoofdreden: knalgas volle rengalop :D Echt een gaaf gevoel *D 8-)

Thuis doe ik al genoeg in het gareel dressuurprikken :7

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:51

ik ben met mijn verzorgpaard èen keer op het strand geweest, ook eerst een stukje door de duinen gestapt. op het stand aangekomen waren ze zo opgefokt, dat ze zoiets hadden van, nou we gaan eerst wel een galopje doen, dan zijn ze daarna mak genoeg.

en voor mensen die geen ervaring hebben is draf geen pretje, dus ik snap goed dat ze die meteen in galop laten hoor. ik zie het probleem niet, dat moeten ze toch zelf weten. ze hebben waarschijnlijk op die manege ook al in de bak gereden, en op de weg daarnaartoe gestapt. zitten op een paard in galop is echt niet moeilijk en dat kan ook met rokjes, teenslippers en zonder cap. dat dat niet veilig is, en niet confortable voor paard en ruiter is een ander verhaal. maar deze paarden zijn waarschijnlijk zo voorgeprogrammeerd dat het net als een ritje in de achtbaan is. vasthouden en blijven zitten :').

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:01

listiglistje schreef:
Waarom niet? Ik heb ook vaak een paard gehuurd voor te crossen op het strand, hoofdreden: knalgas volle rengalop :D Echt een gaaf gevoel *D 8-)

Met andere woorden, met je eigen paard ben je voorzichtig, neem je geen risico's, maar wat kan het je schelen met een manegepaard.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:02

belle_boef schreef:
Das denk ik een bepaald idee wat mensen erbij hebben. Dat zien ze in films etc. en het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit.
Toen ik nog buitenritten begeleidde ging ik met kneusjes enkel op de smalle bospaadjes rijden en kwamen we echt net verder dan draf. Maar heel vaak ook een uur gestapt. En die mensen waren altijd tevreden. De meeste willen helemaal geen gekke dingen doen. Dat zijn eerder de jonge meiden die net in bij hun op de manege de galop onder de knie hebben aka de peny's..
Die stelde ik vaak teleur omdat ze zo beroerd rijden.

Nou, ik heb met regelmaat stoere mannen wit om de neus zien worden; dus nee, ik deel je opvatting niet over die penny's.
Natuurlijk zijn er verstandige mensen die wel een buitenrit willen, maar geen gekke dingen. Ik ken zelfs mensen met eigen paarden die zo verstandig waren om aan te geven dat ze wel naar het strand wilden, maar alleen stap of een simpel drafje.

Maar ik heb het ook eens zien gebeuren dat een ponyclubje op kamp (allemaal eigen paarden en ponies) in de problemen kwam, terwijl de leiding toch echt z'n best had gedaan om het goed te doen.
Ze hadden de groep netjes opgedeeld met leiding voorop, leiding tussenin en leiding achteraan. Netjes in een rijtje, in een drafje over het strand; nou dat ging 100mtr goed en toen gingen er enkele ponies aan de kletter. Als rotte appeltjes vielen ze eraf.
Kwam ik later met ze in gesprek; bleken ze uit Rotterdam te komen en de enige mogelijkheid tot buitenrijden was een klein parkje waar het niet mocht maar werd gedoogd zolang ze zich netjes gedroegen. Tja, als dat je referentiekader is, dan is het moeilijk voorstellen wat de open ruimte van het strand met paarden doet.
Het is overigens wel goed gekomen met die ponyclub en ze hebben een fijne week gehad, hoorde ik later.

mammaslamma schreef:
listiglistje schreef:

Met andere woorden, met je eigen paard ben je voorzichtig, neem je geen risico's, maar wat kan het je schelen met een manegepaard.....

Jij zegt het............

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:06

mammaslamma schreef:
listiglistje schreef:

Ik denk dat mijn eigenste veel harder moet werken als dat manegepaard ;) (die overigens zelf de sprint erin zet met de oortjes naar voren!)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:09

De paarden van maneges daar zijn vaak ook niet anders gewend.
Ik heb tiojdje terug ook een strand rit gemaakt als je boven bij het strand aankomt de paarden worden al ongeduldig, gaan vervelend doen en degene die de rit leidt zei toen al laat ze maar gaan. En dat ging inderdaad heel hard.
Bij ons zat er ook 1 heel vervelend paard tussen en die jopeg alles beetje op de terug weg door het bos was die ruiter er ook afgevallen. Paard trapt e steeds naar de anderen enz. Hoorde niet in zo een rit thuis.
Normaal waren we eerst rustige gelop en dan over gegaan in ren galop nu was het gelijk laat ze maar gaan.

Ligt denk ik ook erg aan wat zijn de paarden gewend, en wat doet de leiding enz.

gr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:12

mammaslamma schreef:
listiglistje schreef:

Idd, misschien JUIST met je paard eens iets anders doen dan baksloffen.
Ik sta aan de Ginkelse Hei op de Veluwe, tja rengalop errug leuk, maar ik doe het al bijna dagelijks. Rengalop is gewoon, vind het juist leuker nu om alles met lange teugel te doen in plaats van onbesuisd.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:15

[/quote]

Met andere woorden, met je eigen paard ben je voorzichtig, neem je geen risico's, maar wat kan het je schelen met een manegepaard.....[/quote]
Ik denk dat mijn eigenste veel harder moet werken als dat manegepaard ;) (die overigens zelf de sprint erin zet met de oortjes naar voren!)[/quote]

Paarden lopen hier een aantal x per dag, daar zal jouw dresuurpaard niet aan kunnen tippen, gelukkig maar voor je paard trouwens...
En zelf een sprint inzetten, staat voor mij gelijk aan geen controle of inzicht, het strand kan zo veradelijk zijn, als ruiter moet je ten alle tijden je kop erbij houden en de boel leiden, niet geleid worden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:19

Wat een pennygejank van de bovenste plank :roll: maar die manegepaarden hoeven geen pirrouttes te draaien, appyementen, vliegende wissels,
verzameling en oprichting etc. te vertonen of denk je soms dat dat alleen kunstjes zijn of dat voor zulke oefeningen een gymnastisch super getraind lijf verreist is ;)

Ieder zijn ding, een vuilnisman werkt net zo hard als een advocaat hoor ;) lijkt misschien niet zo maar is wel....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:35

Dit is precies de reden waarom ik geen strandritten meer durf te maken. Strand is bij de meeste bedrijven een kwestie van goed vasthouden en hopen dat je zitten blijft, want het heeft imo niets met paardrijden te maken. De paarden kunnen er niets aan doen, dat zijn gewoontedieren en als je vanaf dag 1 bij Paal 10 hard mag/moet en bij Paal 14 moet remmen, dan zullen ze dat niet snel laten.

Ik heb nog 1 bedrijf heel hoog zitten, helaas is dat wel een autorit van 2,5 uur van mij af, maar als het kan, dan kies ik voor hen. Daar luisteren de paarden gewoon, draf is draf, galop is galop en rengalop is rengalop, maar dan nog steeds met een rem en stuur aanwezig. Ook op het strand. Daar bepaalt degene voorop welke gang er wordt gereden en niet de paarden.