Buitenrijden in vreemde gebieden, zonder te verdwalen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Buitenrijden in vreemde gebieden, zonder te verdwalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 22:41

Hallo Bokkers,

Vandaag weer heerlijk buitengereden met een stalgenootje, eerste keer voor mij om op eigen houtje een route uit te zetten en die dan te rijden, dus zonder een bokker die het gebied wel kent.

We hadden nu een knooppuntroute-kaart bij ons van de utrechtse heuvelrug en zijn dus toch verdwaald (en niet zo'n klein beetje ook).
Ik wil kunnen buitenrijden in vreemde gebieden, en niet verdwalen. Het fijne van buitenrijden hoort voor mij te zijn lekker kunnen doorrijden en nu was ik alleen maar op zoek naar die knooppunten. Weer die kaart uit mijn zak moeten wurmen, en gigantisch verkeerd rijden waardoor we dus meerdere keren terug moesten of weer hetzelfde rondje reden...

Hoe doen jullie dat? En wat werkt goed?

Een GPS waar je de route in kan zetten? En hoe verdwalen jullie niet met die knooppuntroutes? Zo duidelijk vind ik ze namelijk helemaal niet...

23 Juni ga ik weer op pad, weliswaar met ETJ, alleen toch willen we zelf ook iets bij ons hebben, want als er een lintje mist rijden we weer verkeerd en daar hebben we geen zin in natuurlijk.

Alvast bedankt voor de reacties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:59

Leer kaartlezen, kompaslezen en met een GPS omgaan.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een goede kaart, ondersteund met een goed kompas; maar een goede GPS (al dan niet op je smartphone) werkt ook prima, zolang je weet hoe je daarmee om moet gaan.

Serendip90

Re: Buitenrijden in vreemde gebieden, zonder te verdwalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:04

Met je telefoon en googlemaps kom je tegenwoordig al een heel eind :) Eventueel anders begeleiding meevragen? Kaartlezen is het allerfijnst, maar dat moet je ook echt kunnen. Met googlemaps kun je richting wegen rijden en vanuit daar weer verder rijden (althans, dat deden wij als we kaartloos waren)

(En mijn geweldige theorie met mijn paard zonder richtingsgevoel... als hij naar rechts wil, gaan we links ;))

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 23:08

@ ikke, zouden er van uit de KNHS of de NVVR een soort van cursusdagen zijn? Ben best bereid om er tijd in te stoppen als dat moet. Of een goede GPS, hoor goede verhalen over de Garmin?

@ Serendip90, die begeleiding is handig, maar ik vind het ook weleens leuk om op mezelf en een stalgenootje op pad te gaan, dan kunnen we op een zondag ochtend zeggen: zullen we naar het bos gaan? Ja is goed! Als ik met mensen van Bokt ga, moet ik dat weer gaan afspreken en dat is wel een nadeel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:13

xx_Kelly_xx schreef:
@ ikke, zouden er van uit de KNHS of de NVVR een soort van cursusdagen zijn? Ben best bereid om er tijd in te stoppen als dat moet. Of een goede GPS, hoor goede verhalen over de Garmin?

De NVVR heeft daar wel cursusweekenden in gegeven; twee jaar geleden nog, in de aanloop naar het Lustrumweekend. Maar als je gewoon naar een weekend komt, zijn daar altijd wel mensen die je kunnen en willen helpen om kaart te lezen.

Garmin is op zich goed spul, maar verdiep je dan eerst in de mogelijkheden van de verschillende types en kijk of dat aansluit bij je wensen/eisen. Wanneer je de verkeerde GPS koopt, is het nog steeds een gribusding waarmee je vrolijk verdwaald :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:19

Leen de merrie van mijn vriend. Dat is een lopend kompas.

Zelfs op de Veluwe, nooit geweest, ze wist meteen de weg terug. Maar dat heeft natuurlijk niet zo veel zin als je een route moet rijden ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:21

Leren kaartlezen :D
Op vreemd terrein wil ik graag een kaart bij me hebben. Ik heb een heel redelijk richtingsgevoel, maar er zijn gebieden waar dat compleet overstuur wordt geholpen, dus dan is die kaart wel handig. En in sommige gebieden heb je gewoon uitgezette routes, zoals bij ons in het bos/hei. Hier heb je gewoon witte paaltjes met nummertjes die je kunt volgen, dan kom je vanzelf weer uit waar je begon. Best simpel dus :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:23

Ik laat mijn pony altijd de weg terugvinden O:) ! We zijn nog nooit verdwaald... :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:28

Goh....er zijn dus toch mensen die verdwalen op een knooppuntennetwerk.
Dat vind ik nog eens noemenswaardig ;)

Ik rij nog altijd heel ouderwets op kaart.
Thuis kopieer ik dat deel waar ik wil gaan rijden en teken een route in.
Nog nooit verdwaald geweest.

Ik ga wel met de tijd mee, want ik heb sindskort een gps.
Maar das een ingewikkeld ding haha dus à.s zaterdag ga ik bij bever zwerfsport een cursus volgen.
Daarna hoop ik er mee uit de voeten te kunnen ondanks dat de kaart altijd een vast rijmaatje zal blijven :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:42

In een vreemde omgeving zorg ik ervoor dat ik een goede kaart bij mij heb waardoor verdwalen uitgesloten is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:44

Meestal rijden we maar een beetje rond en vragen na een tijdje de weg aan een voorbijganger als we terug naar huis willen. Een beetje avontuur zo :) Toen we in de Ardennen gingen rijden hadden we wel de GPS mee, en maar goed ook, want we waren compleet verdwaald en zijn uiteindelijk in het donker pas bij ons huisje terug geraakt. Doe mij dus maar een GPS!

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:04

Ik rijd in een gebied wat ik niet ken met een gps. Ik heb het model oregon van Garmin. Dit is een outdoor gps met een touchscreen en deze bevalt mij erg goed. Ik zet vantevoren mbv een kaart van het gebied een route uit op de computer en rijdt deze dan na in het bos. Je moet dan natuurlijk nog wel in de gaten houden of je goed rijdt, maar dat is zo gedaan, want ik hang de gps aan het zadel, dus die is altijd binnen handbereik. Verder geeft deze gps piepjes als je van richting moet veranderen, dus dan kijk je even welke kant je op moet en dan rijdt je weer lekker verder.

Ik heb ook al wel eens in een gebied gereden met een knooppuntenroute, zonder gps. Toen hebben we vantevoren bedacht waar we heen wilden rijden en opgeschreven op een briefje welke kant we bij welk knooppunt op moesten. Dat ging prima en ik vond het een erg fijn systeem. Helaas is het bij mij in de buurt alleen nog maar voor fietsers, maar ga er zeker gebruik van maken als ze het uitbreiden naar de ruiterroutes.

Overigens is een paard met ingebouwd kompas nog het makkelijkst. Die van mij wist laatst in een voor ons beide onbekend bos precies de weg terug. Erg grappige ervaring!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:22

Nadeel aan een GPS: hij moet wel werken in een bos :D
Wij gingen vol vertrouwen op pad met gps en kompas op de telefoon.
Mooi dattie geen verbinding kon krijgen in het bos, hihihi :=
Eenmaal onder de bomen vandaan ging het beter.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:18

Haha dat je er met die kaart niet uitkomt... Ik had ook een paaltje bijna gemist op de Amerongse Berg, ze staan allemaal op het zuiden gericht dus soms moet je even zoeken. Maar dit keer niet verdwaald!!

Als ik geen ruiterkaart kan krijgen van een terrein wat ik niet ken, dan een kaartje van GoogleMaps printen met wat (N-)wegen erop. Daarbij een simpel kompas van 2,5 euro en ik kom er altijd uit.

Ik heb nu ook sinds kort een Garmin 60... te leen, maar heb al een paar keer geen bereik - en dus geen kaart/kompas gehad.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:22

Die kaart is heel duidelijk, maar die paaltjes zijn niet altijd goed zichtbaar. Vandaar ook dat we verdwaalden, we liepen af en toe echt te zoeken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:27

Pas inderdaad op met GPS op je telefoon, want nu er weer veel blad aan de bomen zit heb je vaak geen ontvangst.

Ik heb nu een 'losse' GPS van Bushnell, een simpel dingetje waarbij je een aantal punten kunt instellen. Hij onthoudt als het ware waar je de auto hebt geparkeerd. Als ik dan verdwaald ben, druk ik op de knop en dan geeft hij aan welke richting ik heen moet om terug te gaan.

Nog mooier is natuurlijk een GPS met een scherm waar je de route ziet, maar daar hangt ook een prijskaartje aan...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:29

Op dit moment zou zo'n GPSje als die jij hebt al handig zijn, houdt deze ook snelheid en gereden kilometers bij of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:37

rijst strooien? broodkruimels? , hmm ik zoek meestal als ik wandel naar herkenningspunten en maak er eventuuel een foto van :P

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:43

Ik meld me even. :wave:

Ons bedrijf heeft zowel de knooppuntenkaart van Epe als die van de Utrechtse Heuvelrug gemaakt. :o
Op dit moment ben ik bezig met een app voor je Iphone ( sorry nog alleen voor apple) waar je de kaart die wij gemaakt hebben digitaal op kan aanschaffen en dan dus jezelf als stipje op de knoopuntenkaart ziet. Mocht je dan toch onverhoopt een paaltje missen weet je in ieder geval welke richting je uit moet om weer op de route te komen.

Ik streef ernaar om alle ruiterroutes in heel nederland in kaart te brengen :Y) , maar helaas ben ik daarbij erg afhankelijk van anderen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:49

@ Proudje, dat zou handig zijn! Ik heb alleen een BB en geen Iphone..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:59

Gewoon richtingsgevoel kweken.

Hoe ik het gedaan had bij een trektocht, is de verplichte oversteek plaatsen (bijv een brug over een rivier of snelweg) uit m'n hoofd geleerd, en dan van punt naar punt rijden. De route zelf tussen de punten vond ik wel als ik er was, zolang ik maar weet in welke richting ik ongeveer moet. Ben ik bijv al meer dan 2 uur oid geen herkenningspunt tegen gekomen (plaatsnaam, snelweg, rivier oid) dan vraag ik het aan de mensen. Is er geen beschaving in de buurt, dan immer geraden aus, bos moet toch ooit een keer ophouden :P

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:05

@ kelly
als het aan mij ligt komt ie zodra het van de grond is zsm voor alle telefoons ed, maar op het moment staat het nog in de kinderschoenen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:38

xx_Kelly_xx schreef:
Op dit moment zou zo'n GPSje als die jij hebt al handig zijn, houdt deze ook snelheid en gereden kilometers bij of?

Ja, dat geloof ik wel tenminste.
Je mag hem wel een keer uitproberen....ik weet niet waar je woont?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:53

Voordeel van mijn GPS is dat hij op een compas springt als de ontvangst wegvalt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:50

Proudje schreef:
@ kelly
als het aan mij ligt komt ie zodra het van de grond is zsm voor alle telefoons ed, maar op het moment staat het nog in de kinderschoenen.

Wel tof dat jullie daar mee bezig zijn! _/-\o_