buitenrijden met slofteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

buitenrijden met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:05

paardlief en ik vinden het heerlijk om buiten te rijden
klein probleem is alleen dat paad buiten geen rem meer heeft (binnen soms ook niet maar word aan gewerkt)
op het moment dat ik buiten met slof rijd (los hangend)heb ik alle controle en is paardlief gewoon braaf hoef de slof niet te gebruiken
zijn er meer mensen die het zo als mij doen ?
het betreft hiet een jong paard (6 jaar oud)
die in zijn hele leven pas 3 keer buiten is geweest (met mij)
zijn er meer mensen die alleen met een slof relaxt buiten kunnen rijden en word het na een tijdje beter als ze het meer gewend zijn ?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:14

Ik zou sowieso niet met een paard buiten gaan rijden als je weet dat er soms geen rem meer op zit... als het paard nog maar zo weinig buiten stal/bak is geweest denk ik toch dat het spanning is en mijn keus zou zijn om eerst met het paard buiten te gaan wandelen zodat hij kan wennen, nieuwe indrukken kan opdoen en hij wat meer (zichtbare) steun heeft aan jou :) Als het paard wat relaxter is zou ik er pas opstappen... voor je eigen veiligheid (en die van anderen) ;) Maar als jij er liever een slof aan hangt houd ik je niet tegen...

peggyloos

Re: buitenrijden met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:20

Ik rij altijd met een slof (hangend) buiten. Er kan altijd iets gebeuren zodat hij schrikt en met een slof heb ik hem net iets sneller in de hand. Ook heb ik aan de hand gestapt buiten en een fiets ervoor gehad, maar alleen is het een bangerik. De strepen op de weg zijn dan ineens tijgers, hij stapt alleen opzij. Maar voor het geval dat heb ik de slof erom, beter voorkomen dan achteraf zeggen had ik maar een slof omgedaan of iets dergelijks.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:56

klimop ja ik heb er indd liever een slof aanhangen juist voor mijn en andermans veiligheid
peggyloos merk je wel dat je hem er soms al af kan laten of?

peggyloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:06

Ja als iemand voor me rijdt of met de fiets meegaat kan ik de slof thuis laten. Maar ik wil voor mezelf zekerheid hebben dat mocht hij ervandoor gaan dat ik snel kan ingrijpen. Kan hem niet op een volte zetten boven op een dijk. Dus om snel te handelen als het nodig is. Tot opheden nog niet hoeven te gebruiken. Hij is verkeersmak er kunnen vrachtwagens enz. voor bij komen en dan doet hij niks. Maar hij is heel onzekerals ik alleen rij, beloon hem ook veel onderweg. En heb hele verhalen te vertellen tegen hem, mensen zullen wel denken die spoort niet, maar hij loopt dan tenminste door en staat hij niet stil bij elk bord of streep op de weg.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:10

Ik heb de slof er ook vaker aan gehangen bij mijn paard, gewoon om net iets meer te vertellen te hebben als het echt nodig is..
Verder bijna niet nodig gehad..
Nu ik haar beter ken en meer vertrouwen in mezelf heb, heb ik hem eraf gehaald..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:11

Ik rijd ook buiten met slof maar meer om nog wat sneller e kunnen remmen. Wij hebben een heel mooi zandpad en ook heel lang voor paardlief heerlijk om kei hard overheen te galopperen. Vinden wij beide geweldig maar ze wordt er heel enthousiast van. Daar gebruik ik mijn slof dan voor om net wat gecontroleerder te kunnen afremmen.

Bij een handgalopje heb ik hem niet nodig.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:18

telt thiedeman ook? Ik heb altijd met thiedeman buitengereden, puur voor de controle en wat meer te vertellen te hebben. Sinds vorige maand heb ik hem eraf, want kan haar nu ook zonder thiedeman buiten onder controle houden.
Ik heb met rijden in de bak veel getraind met schakelen en overgangen rijden etc, ik hoef nu ook buiten maar een keer goed een ophouding te maken en ze is terug.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:31

Die slof kan je best gebruiken als noodrem, maar intussen zijn er denk ik andere problemen waar je in moet investeren.

Wat gebeurt er als je geen controle meer hebt? Wat gaat eraan vooraf? en hoe krijg je die weer terug?

Ik ben de eerste keren ook buiten met een slof (sporen en zweep) begonnen, intussen heb ik veel gewerkt aan gehoorzaamheid, vertrouwen en ontspanning. Longeren, stemhulpen, wandelen langs enge dingen op en net buiten het erf en natuurlijk gewoon dressuur/gehoorzaamheid trainen onder het zadel.
Voordeel van een slofteugel is dat hij heel los kan hangen, alsof hij er niet is, maar het vergt handigheid om hem snel erbij te pakken wanneer nodig.

Buitenrijden deed ik in eerste instantie alleen met rustig weer, na het rijden in de bak, met een ervaren ander paard etc. Oftewel ik probeer omstandigheden te creëren waarin je de rust en controle blijft houden. Dan kan je zelf ontspannen, en bij een lastig moment makkelijker je paard er doorheen loodsen, rustig maar consequent aan de hulpen.

Paardlief is altijd braaf gebleken en uiteindelijk altijd zonder slof, spoor of zweep gevecht en spanning langs nieuwe enge situaties gekomen. Als je dat merkt kan je al die extra veiligheidsmaatregelen thuislaten. inmiddels doe ik rustig een rondje strand zonder hulpmiddelen en met lang teugeltje.

De slof is een extra veiligheid, maar je 'probleem' moet je ergens anders zoeken en aanpakken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:34

simonee kijk dat is fijn om te horen !!
als ik inderdaad met een ander paar be is er weinig aan de hand en wil hij ook in de buurt blijven van dat andere paard,
kelly ann dat ben ik zeker met je eens hoor !!!
heb ook nooit sporen of een zweep nodig gehad ;)
het "probleem"
word indd aangepakt ja maar wel eerst in de bak

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:45

Volgens mij is de slofteugel bij de meeste(ruiters) vooral mentaal nodig, en niet zozeer voor het paard! Als je paard iets eng vind, dan zou jij als leider moeten laten zien/voelen dat er niks aan de hand is! Zorg dat je zelfverzekerd op je paard zit als je naar buiten gaat, desnoods met een ander braaf paard! Die slof voorkomt niet dat je paard er een keer vandoor kan gaan als het schrikt of zoiets, maar er zijn betere manieren om dat op te lossen, dan brute kracht te gebruiken!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:48

En als dat ding je dan die zekerheid geeft om rust en leiderschap uit te stralen zou ik het zeker doen, je bevestigt dan goed gedrag bij jezelf en je paard. En met dat vertrouwen de hulpteugel steeds vaker achterwege kunnen laten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 20:53

kelly ann ja dat is het denk ik wel ja :)
als ik zonder naar buiten ga zit ik continu wat als hij nu gaat rennen :(
maar met slof dan zit ik er lekker relaxt op en is alles goed

zelfs in de bak is het best erg af en toe
ik ben niet bang met rijden maar mijn paad weet gewoon dat ik hem niet altijd hard aan het werk zet :+
heb ooit een tijdje met slof in de bak gereden (ook los hangend) en toen liep hij perfect :+ zonder slof gebruik dus
licht echt aan mij dus maar paard kan wel lekker met mij spelen haha

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:02

@little_birdy:
Als het eigelijk allemaal tussen je oren zit, waarom ga je daar dan niet iets aan doen, inplaats van je paard ten onrechte een slof om te hangen? Misschien een leuke schriktraining, zodat jullie elkaar leren te vertrouwen zodat je paard jou als leider gaat zien! (Ben nogal een tegenstander van de slof :o niet aanvallend bedoelt naar jou als persoon hoor!)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:07

Het lijkt mij ook de bedoeling Roxy, het kan je helpen een begin te maken maar de verdere stappen moet je zelf zetten ;-)

Denk niet dat je paard het 'weet' of een spel met je speelt... Hij maakt alleen maar gebruik van de kansen die je hem geeft... Onbewust maak jij het hem dus mogelijk, werk aan de controle en blijf consequent doen wat je met hulpteugel ook durft/doet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:13

daar ben ik al mee bezig hoor :)
met de springles is vorige week ook al een knopje omgegaan ik vertrouw mijn paard nu echt wel
maar het gevoel dat diep van binnen kriebelt voelt hij ook wel aan ,
en ten onrechte een slof omhangen valt wel mee hij voelt er niks van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:11

Mijn draakje gaat ook alleen naar buiten met slof hoor, en touwtje om nek, sporen en zweep :o

Konden eigenlijk altijd fijn buitenrijden, maar vorig jaar keer uitgeschoven en sindsdien blijft ze het eerste stuk (kwekerijen door voordat bij de duinen komen) moeilijk doen, en door de hulpmiddelen kan ik voorkomen dat paard alleen naar huis rent of we achteruit in prikkeldraad of sloot belanden. Vaak een kwestie van gewoon uitzitten (steigeren en pirouettes draaien) en voorwaarts proberen te blijven rijden. Kan soms wel kwartier bezig zijn met 100 meter, maar heb hoop dat nog goed gaat komen. Als eerste stuk door zijn, is er niks meer aan de hand en is ze (voor haar doen) poeslief.
Als vanuit stal ander rondje rij (alleen uitstappen) is er niks aan de hand, eenmaal in de duinen is ze braaf, op concours gaat het allemaal prima, maar de kwekerij is voor haar nog net teveel. Ga nu wel regelmatig met iemand anders samen naar buiten, maar dan hebben hetzelfde probleem, dus denk dat een kwestie is van gewoon nog heel vaak doen en de stoute momenten steeds korter te krijgen door meer vertrouwen te krijgen.

Voorlopig ga dus ook niet zonder slof ed echt op buitenrit, krijg het nu nog steeds gewonnen en dat wil ik graag zo houden. Liever zo en veilig (en komen waar we willen), dan 'kaal' ongelukken maken en weer terug bij af zijn.

Rommy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:21

Zelfde probleem, ik rij gewoon altijd met slof voor de zekerheid,

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:09

nu ik dit lees ga ik er toch ok maar een slof aanzetten want als ik bij de dijk ven hou ik mijn paard ook haast niet meer want wil ze aleen maar harder en zoals ik ook lees met slof is dat dan toch net weer het beetje wat je nodig hebt om de handrem erbij te houden

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:03

klopt damien maar zorg er wel voor dat je hem niet continu strak hebt hoor

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:07

Persoonlijk ben ik nooit zo kapot van 'n slof, of dat nou binnen of buiten is, of dat nou is om je paard op de rem te houden of wat dan ook...
Ik zou eerst fatsoenlijk oefenen met binnen je paard op de rem te kunnen zetten, Naar buiten kan altijd nog toch?
Dan oefen je de winter flink door en kan je in het voorjaar weer lekker naar buiten.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:09

slof buiten vind ik echt dood-link.
Doe dan een thiedeman. Als je eraf klettert en je paard gaat aan de wandel is het zo gebeurd dat ie in z'n slof gaat staan. Helaas maar al te vaak gezien.

Ik zou alle slof-als-noodrem-gebruikers willen aanraden om zich eens in de one reign stop te verdiepen.

Just my tuppence

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:09

ik rijd tegenwoordig ook lekker zonder slof rond hoor
ik heb een 6 jarige die nog nooit buiten was geweest ;)
maar nu hij wat meer heeft gezien gaat het prima !

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:10

Ik heb ook met slof buiten gereden, nu niet meer nodig. *\o/* Ik heb altijd een knoop in de slofteugel zitten en het uiteinde vast aan het zadel. Dan kan ik de slof los op de hals laten liggen en achter de knoop vastpakken als ik hem nodig heb. Lijkt me een verstandig besluit little_birdie om zo buiten te rijden. Ze moeten er toch eerst aan wennen aan alle nieuwe dingen buiten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:11

ja daarom en nu hij een stuk meer heeft gezien is het een super buitenrijpaard geworden
schrikt bijna nergens meer van !