Paard huren voor buitenrit? Perse ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard huren voor buitenrit? Perse ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:11

Een vriendin en ik hadden het er gisteren over dat het ons wel weer eens leuk leek om een keer te gaan rijden. Idee is om dan ergens aan de kust een paard te huren en een lekkere strandrit te maken.. Echter kwamen we ook meteen tot de conclusie dat je waarschijnlijk niet zomaar een paard meekrijgt en dat je een ruiterbewijs zal moeten hebben?

Ruiterbewijs hebben we dus allebei niet, maar we hebben beide meerdere keren Z2 gereden en van jongs af aan al eigen paarden gehad. Mijn vriendin heeft ook regelmatig paarden zadelmak gemaakt.. Ervaring genoeg dus, maar krijg je hiermee een paard mee voor zo'n rit?

Carmen

Re: Paard huren voor buitenrit? Perse ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:13

Tuurlijk krijg je dan een paard mee. :) Als je dit verhaal ook zo aan hun voorleg, dan doen ze daar vaak niet moeilijk over hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:14

Sommige stallen geven aan de grootste idioot nog een paard mee, is niet nodig dus ;) Kijk even goed welke stal een goede naam hebben, dat is belangrijk. Dan laten ze je vaak even voorrijden en ddat is genoeg. Soms krijg je ook begeleiding mee.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:16

Je kan nu geen strandrit meer maken. Alleen 's ochtends tot een bepaalde tijd en 's avonds vanaf 8 uur of 10 uur dacht ik. Maar ik weet wel dat je nu niet overdag kan rijden.
Je hoeft geen ruiterbewijs te hebben. Ik heb pas ook een paard gehuurd maar moest wel onder begeleiding (ik ben onder de 18, dus weet niet of dat daar boven de 18 wel zonder kan)

en anders misschien een manege bellen of dat kan? Maar als ik ergens een paard huur, dan heb ik geen ruiterbewijs nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:17

Idd, strandrit kan momenteel alleen op die tijden. Na 1 september (meen ik) mag dat weer de hele dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:21

O we hadden het ergens voor de zomer of najaar in de planning, wel handig om idd ff na te vragen ;)

Dacht dat maneges veel strenger waren geworden met verhuren, maar dat valt dus mee gelukkig :D

Thanks voor de reacties!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:25

Hangt er vanaf waar je heen gaat, op Terschelling mag t altijd!

Edit: dan bedoel ik het strand rijden en niet of je een ruiterbewijs moet hebben ;)
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 21-05-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:35

idd hangt er vanaf. Een beetje goede manege vraagt daar wel om. Maar ken ook plekken die idd hun paarden aan iedere gek met geld weggeven

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:34

ik ben een aantal keer met manege goedereede op strandrit geweest welliswaar begeleid, maar volgens mij kan het daar ook zonder, je moet dan idd alleen wel even laten zien dat je het onder de knie heb :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:52

xhoppa schreef:
Je kan nu geen strandrit meer maken. Alleen 's ochtends tot een bepaalde tijd en 's avonds vanaf 8 uur of 10 uur dacht ik. Maar ik weet wel dat je nu niet overdag kan rijden.
Je hoeft geen ruiterbewijs te hebben. Ik heb pas ook een paard gehuurd maar moest wel onder begeleiding (ik ben onder de 18, dus weet niet of dat daar boven de 18 wel zonder kan)

en anders misschien een manege bellen of dat kan? Maar als ik ergens een paard huur, dan heb ik geen ruiterbewijs nodig.

Dit is per strand verschillend. Gewoon een kwestie van van te voren informeren, dit kunnen ze je op de stal wel vertellen, en anders bij het vvv kantoor in de plaats waar je heen wilt.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:32

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:01

Ik denk eerlijk gezegt niet dat een stal je wel paarden meegeeft omdat je dit vertelt. Want, waar moet zn stal zn grens trekken dan?
Er zijn zat mensen die zeggen geweldig te kunnen rijden, maar wat nogal tegenvalt als ze op een paard stappen. Als ik een manege zou
hebben en ik zou begeleide buitenritten organiseren zou ik denk ik niet 2 paarden meegeven om dit verhaal, dan word t zo lastig..

Strand is verschillend toegangkelijk inderdaad, maneges weten dat meestal wel en je kunt t ook even opzoeken inderdaad.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:12

Loiz schreef:
Ik denk eerlijk gezegt niet dat een stal je wel paarden meegeeft omdat je dit vertelt. Want, waar moet zn stal zn grens trekken dan?
Er zijn zat mensen die zeggen geweldig te kunnen rijden, maar wat nogal tegenvalt als ze op een paard stappen. Als ik een manege zou
hebben en ik zou begeleide buitenritten organiseren zou ik denk ik niet 2 paarden meegeven om dit verhaal, dan word t zo lastig..

Strand is verschillend toegangkelijk inderdaad, maneges weten dat meestal wel en je kunt t ook even opzoeken inderdaad.

Een ruiterbewijs zegt ook niks over je kunnen van rijden (behalve als je F-proefjes rijdt geloof ik). Vaak moet je voordat je een paard huurt eerst even een rondje door de bak doen zodat ze kunnen zien hoe je rijdt en kijken ze vaak bij het opzadelen al hoe je omgaat met het paard.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:31

En als je je startpas zou kunnen laten zien? Dat zou toch wel vertrouwen moeten geven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:40

Bij mij vertrekt er niemand met een paard zonder begeleiding. Startkaart of ruiterbewijs maakt mij niks uit.Eerst proefrijden in de bak, en als ik het OK vind, kan je een rit maken onder begeleiding. Je geeft je paarden toch niet zomaar met eender wie mee ??? Je moest eens weten wat voor praatjes ze hier allemaal komen vertellen. En eens ze op een paard een rondje moeten voorrijden, zie je dat ze de teugels niet eens behoorlijk kunnen vasthouden. |(

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

LZP -> BRT

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:14

Welk niveau je ook hebt, een paard krijg je tegenwoordig niet zomaar mee --en zo ja, dan zet ik mijn vraagtekens bij de manege in kwestie. De ritten gaan in principe altijd onder begeleiding, al is het maar vanwege de aansprakelijkheid. Een rondje in de bak is nog altijd anders dan buiten rijden. Je kent de paarden niet en de omgeving waarschijnlijk ook niet. Eb, vloed, drijfzand.... om maar iets te noemen. Onder begeleiding heb je geen ruiterbewijs nodig.

Er zijn stranden waar je hele hele jaar door kunt rijden, soms met beperkingen als vóór 9.00 uur en na 19.00 uur. Dat verschilt. Bij Noordwijk kun je bijvoorbeeld het hele jaar door het strand op en in Zeeland zijn er volgens mij ook nog wat stranden. Vraag het gewoon bij boeking.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:14

Manege heemskerk krijg je zo paarden mee en proefrijden doen ze ook niet aan eignelijk.
(mits je betrouwbaar overkomt natuurlijk) je kan zelf je eigen paard kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:15

amenicora schreef:
Manege heemskerk krijg je zo paarden mee en proefrijden doen ze ook niet aan eignelijk.
(mits je betrouwbaar overkomt natuurlijk) je kan zelf je eigen paard kiezen.

Ik wilde net zeggen, sommige maneges maakt het geen drol uit, en je mag nog zonder begeleiding weg ook, dat zou niet moeten mogen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:17

Z2 zegt mij niets,buitenrijden is immers heel wat anders dan in de bak.

Maar dat terzijde, je krijgt paarden makkelijk mee :) iets te makkelijk vaak := ik heb nog nooit voor moet rijden en zelfs mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten konden gelijk mee.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:23

Ik blijf het een raar gegeven vinden dat mensen per de zonder begeleiding op pad willen. Ten eerste is het buitenrijden totaal anders dan in de bak. Ten tweede ken je de betreffende paarden niet. Ten derde ken je vaak de omgeving niet.....kans op verdwalen of de verkeerde paden kiezen is dan groot.
Maneges of stallen die paarden meegeven vind ik onverantwoord, maar de ruiters die zonder begeleiding op pad gaan met paard van een stal of manege vind ik ook onverantwoord.
Maar lees de oproep steeds vaker op bokt. Het liefst zonder begeleiding ergens met twee of drie kunnen gaan rijden en dan het liefst zo goedkoop mogelijk. Mensen, met paardrijden kan je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en je veiligheid lijkt me ook wel wat waard......betaal daar dan ook gewoon voor. Wil je met je eigen clubje gaan rijden, informeer dan bij maneges en stallen of dat ook mogelijk is en betaal dan evt de meerprijs voor het kleine clubje inclusief begeleiding!

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:25

Bij de manege waar ik het net over had betaal je zelfs meer per uur als je begeleiding wil!

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:26

het ruiterbewijs zegt ook niet veel ;)

Het is per manege verschillend lijkt me, TS ik zou gewoon even bellen naar de manege waar je hen wilt, da weet je het :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:28

Ruiterbewijs is ook een wassen neus :j

TS, zoek een goede manege op waarbij ze alleen de paarden met begeleiding mee willen geven. Veiligheid is erg belangrijk en ik kan mij ook helemaal vinden in de post van Danseresje.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:37

Ruiterbewijs is echt geen wassen neus. Alleen de verkeersregels en ziekteherkenning al zijn onwijs nuttig, verder bewijs dat je kunt springen, bewijs dat je van een groep kubt weggaloperen dat zijn geen beginners dingen.
Ik zou overigens nooit een vreemd paard willen huren zonder begeleiding, je weet niet hoe het paard is, en als er wat gebeurt is er ook echt iets aan de hand.