Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nobbels24

Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:27

Hallo,

Graag zou ik advies willen vragen. Ik zal even mijn situatie uitleggen. Ik heb een paard op proef, nu 2,5 weken. Een 9 jarige ruin, super lief paard. Komt uit een rustige omgeving met alleen maar bossen. Ik woon in een hele drukke omgeving met veel verkeer en drukte/prikkels. Vandaar dat ik met de vorige eigenaar overeengekomen ben om een maand te proberen of dit paard aan de drukte kan wennen.

In het begin ging het redelijk, hij was wel gespannen en heel kijkerig, maar ik kon naar buiten, eerst met een ander paard erbij, toen alleen.

Na een hele vervelende ervaring, paard werd besprongen door een hond en een heel eind achternagezeten, gaat het niet zo meer. Om even uit te leggen, paard is er vandoor gegaan (gelukkig terug naar stal) en ik ben eraf gevallen. Gelukkig mankeren we allebei niets, daar ben ik heel blij om, had ook heel anders kunnen aflopen.

Na een dag rust ben ik weer naar buiten gegaan. Eerst wandelen en toen weer onder de man. Maar hij wordt met de dag zenuwachtiger en onrustiger zodra ik het erf af ga. In zijn ogen is de paniek te lezen. Hij doet het wel maar vouwt zich helemaal op (hals heel hoog houden en achterhand eronder), waardoor je niets meer te vertellen hebt. En kijkt naar elk dingetje wat hij ziet. Hierbij draait hij zijn achterhand zo ineens om het beter te kunnen zien, ook op het fietspad oid, wat heel gevaarlijk is omdat het hier zo druk is. Ook heeft hij weer geprobeerd ervandoor te gaan, hierbij heb ik hem om kunnen trekken en een tijdje stilgezet. Niets van dit helpt, al sta je een uur, hij blijft gespannen.

Hij doet voornamelijk zo op de terugweg. Dingen die hij op de heenweg ziet die "niet eng" zijn, zijn op de terugweg ineens monsters.
Vooral als ik bijna weer bij stal ben en alleen nog een drukke weg over moet steken. Dan gaat hij draaien en dribbelen. Hij is dus ontzettend gefocusd op de terugweg.

Ik heb geprobeerd hem gewoon voorbij de afslag naar de stal te rijden, of om te draaien en een stukje verder te rijden als hij dit doet. Ook heb ik hem geprobeerd stil te zetten. Soms voor 5 min lang. Maar zodra ik ook maar denk "we gaan weer" is het weer een bommetje die op het moment staat te ontploffen.

Mijn instructrice is langsgeweest en heeft gezegd, niet doen, dit is nog ontzettend veel werk om goed te krijgen. Omdat hij verder wel goed verkeersmak is (bus, vrachtwagen ed is geen probleem) is ze bang dat hij juist omdat hij daar niet bang voor is dwars door het verkeer kan gaan rennen, met alle gevolgen van dien.

Verder weet ik dat het belangrijk is om heel ontspannen te zitten, op ademhaling te letten. Hier heb ik ervaring mee en dit is dan ook geen probleem (als in, ik heb genoeg buitenrij ervaring dat ik door deze negatieve ervaring geen gespannen gevoel eraan overhou).

Ik heb hem nog anderhalve week op proef en ik ben heel erg op zoek naar tips/andere aanpak om te kijken of ik nog verder kom met dit paard. Het is verder een super leuk dier, maar ik ben echt van het buitenrijden en wil dan ook een paard waarmee ik dit goed kan doen. Misschien dat dit paard meer gebaat is bij een rustigere omgeving, zoals de bosrijke omgeving waar hij vandaan komt?

Dus ik hoor graag wat anderen hiervan vinden!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:36

Dat paard is gewoon bang en heeft meer tijd nodig om rustig aan alles te wennen.
Alles is nieuw voor hem, de mensen, de stal, de omgeving, druk verkeer.. en dan ook nog eens een aan-de-kletter-actie er bij. Verwacht je nu echt dat dat binnen 2,5 week allemaal op zijn plaats valt??
Vergeleken met de tijd die hij nu 'al' gekregen heeft is dit inderdaad nog 'ontzettend veel werk'.
Pfoe zeg.. dit is perfect normaal paardengedrag. Vertrouwen opbouwen in een situatie waarin alles nieuw is kost maanden.
Het ideale paard wat verkeersmak aankomt, zich overal thuis voelt, iedereen vertrouwt en zo met je op wandeling gaat bestaat niet ;)

Apple

Re: Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:38

Ik sluit me aan bij Bandida :-) Hij heeft heel veel te verwerken gekregen :-) Hij heeft ook meer tijd nodig. Wellicht weer even buitenrijden met een ander paard erbij voordat je weer alleen op pad gaat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:41

In een maand kan je niet alles testen, heeft echt meer tijd nodig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:42

Bandida schreef:
Het ideale paard wat verkeersmak aankomt, zich overal thuis voelt, iedereen vertrouwt en zo met je op wandeling gaat bestaat niet ;)

Jawel, die bestaat wel. Een heleboel zelfs. ;)

Alleen niet in Nederland, heb ik af en toe het gevoel. Verhaal van TS is dus wél een reden om never nooit een paard op proef mee te geven. Als TS besluit dit paard niet te kopen, krijg je een paard terug met een "leuke" ervaring. Er had een ongeluk kunnen gebeuren.

Maar daar gaat het niet om. Ontopic: ik vind dit gewoon paardengedrag, iemand anders schreef het ook al. Door die ervaring met er af vallen en aan de kletter naar huis is het er niet beter op geworden, dit gaat inderdaad tijd kosten. Maar dat lijkt me logisch, dat arme dier heeft duidelijk de tijd nodig. Er wordt in korte tijd zó veel van m gevraagd: verhuizing, alles nieuw, nieuwe paarden, nieuwe ruiter, nieuwe omgeving, geen rust en bos maar drukte en veel verkeer, en hij moet zich gelijk maar als een robot gedragen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:44

tja ik vind het niet raar dat een zeer mak paard zelfs van een hond schrik die bekand op hem springt..het is en blijft een vlucht dier (mijn vorige pony was ook zo mak als wat achter hij schrok zich ook 1x te pleuren van een hond die zomaar uit de bosjes kwam rennen en in de achterbenen wilde happen...toen gingen we er ook vandoor..alleen ik ben er niet afgevallen).

Sowieso is alleen de bossen in gaan niet zo slim met een paard wat je net hebt (al had je hem niet in bruikleen...) eerst met zijn 2en gaan si veel en veel beter

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:45

Ik kan hier weinig anders op zeggen dan geef het tijd
door wat er is gebeurd is hij waarschijnlijk het vertrouwen een beetje kwijt geraakt
dat heeft tijd nodig om te herstellen.
Het is natuurlijk geheel eigen keus of je hem die tijd wil geven of om een ander paard te zoeken.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:46

Eerlijk gezegd zou ik stoppen met de proefperiode en zeker eerlijk zijn naar de verkoper over het gebeurde.
Want diegene krijgt nu mischien een paard terug dat niet half zo braaf buiten is als dat hij was. Lijkt me verre van netjes (en ook meteen de reden om geen proefperiode te nemen, want voor wiens rekening is deze derving?).
En als jij blijft proberen, bevestig je deze angst en dus dit gedrag alleen maar verder.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:49

Ten eerste verwerken paarden dingen anders. Wat et het linkeroog is gezien kan et het rechteroog als iets nieuws worden ervaren.
Heb je al geprobeerd om eerst op stal te trainen en daarna naar buiten te gaan? Beginnen met alleen uitstappen en dat gaan uitbouwen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:49

Kukkie, als reactie op jouw laatste zin: óf het paard krijgt vertrouwen in de nieuwe ruiter, went aan nieuwe omgeving en wordt het alleen maar beter. Maar dat kan alleen als TS besluit het dier te kopen. Dat red je niet in de korte proeftijd dat nog over is.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:50

Ik denk dat je moet kijken van hoe het ging voor de aanval van de hond.
Daarvoor ging het redelijk goed en dat moet je voor ogen houden.
Door de aanval van de hond zal hij nerveuzer zijn geworden maar dat kan je hem niet kwalijk nemen.
Dit heeft zeker tijd nodig om te herstellen maar dat kunnen jullie alleen samen doen.
Jij moet hem weer het vertrouwen geven op de weg zodat de spanning bij hem kan wegvloeien.

Wat zegt de eigenaar ervan dat het paard op de kletter ging na een aanval van een hond?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:52

En als een andere ruiter hem rijd? Soms is de fout meer in jezelf te vinden, dan in het paard.
Ik vind het echter niet netjes om een paard 'kapot' weer terug te geven, even goed overleggen dit en iemand erbij halen die hier ervaring mee heeft.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:53

Je zegt dat het vooral op de terugweg is... Misschien is er wat gebeurd op de terugweg toen hij vluchtte voor de hond? Of heb je dat kunnen zien?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:54

ik denk dat het paard een zeer traumatische ervaring heeft gehad en jij zult er ook wel niet helemaal ontspannen op zitten dat het er allemaal niet beter op gaat worden.

probeer het idd eens met een andere ruiter?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:01

Ik vind het sowieso onverstandig om met een paard naar buiten te gaan wat je net hebt. Paard en ruiter hebben in mijn ogen eerst tijd nodig elkaar te vertrouwen en te leren kennen. Verder vind ik het niet reeel als de koop ongedaan gemaakt zal worden door dit voorval. Het trauma is bij jou opgelopen, hier kan de vorige eigenaar natuurlijk niets aan doen. Dit had ook kunnen gebeuren als je het paard al gekocht had.

Ik denk dat je eerst moet gaan werken aan de band met je paard. Hij moet eerst jou gaan vertrouwen anders zal hij je nooit gaan volgen in vervelende situaties. Wanneer het vertrouwen goed is raad ik je aan een rustig paard mee te nemen naar buiten

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:01

Ik heb zeker netjes de verkoper op de hoogte hiervan gesteld. En ik begrijp helemaal dat het een hele normale reactie is van een paard om er van door te gaan door zo'n hond. Dit snap ik volkomen. Maar om nou te zeggen, paard kapot? Natuurlijk is het een rot ervaring, maar het is allemaal goed afgelopen. Over 'paard kapot' is helemaal geen sprake. Voor dit gebeuren ging het wel, maar om nu te zeggen goed? Het gaat mij erom of dit paard gelukkig wordt in deze omgeving.
Ik heb de routine van zijn oude adres netjes aangehouden (overdag buiten, snachts op stal). Maar ik begrijp dat het een hele overgang is. Ik doe dan zo rustig als ik kan met hem en verwacht echt geen superbraaf paard. Ben toen hij bij de vorige eigenaresse nog stond ook 3x hele dagen met hem aan de gang gegaan, dus helemaal vreemd was ik niet. Op het erf is hij dan ook rustig en ontspannen.

Maar ik heb het idee dat al die prikkels hem zo van slag maken. En natuurlijk is het snel, 2,5 week. Maar het is een ruin van 9 jaar, geen jong paard wat nog nooit wat gezien heeft. Ik verwacht ook echt niet dat ik gelijk heerlijke ritten maak. Maar ik heb alleen nog maar GESTAPT buiten. Ik ben eerst gaan wandelen, en inderdaad eerst met andere, rustige paarden weggeweest. Ik doe het rustig aan, maar ik moet wel in een maand bekijken of dit paard geschikt is voor deze drukke omgeving. Verkoper en ik hebben met wederzijds vertrouwen een proefperiode afgesproken, dus dat is nu niet aan de orde.

Ik heb inderdaad ook eerst in de bak gereden en daarna 'uitgestapt' buiten. Ik heb ook alleen maar gestapt buiten.

Heukeltje

Re: Paard op proef, nare ervaring buitenrijden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:07

Je kunt niet in een maand kijken of een paard geschikt voor je is. Er gaat minstens een jaar overheen voordat je een combinatie bent. Mijn paarden waren de eerste 3 maanden super rustig en sprongen daarna boven m'n kop uit. Elk paard jong of oud moet wennen aan zijn nieuwe situatie en dat kost nou eenmaal tijd.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:13

Heukeltje schreef:
Ik vind het sowieso onverstandig om met een paard naar buiten te gaan wat je net hebt. Paard en ruiter hebben in mijn ogen eerst tijd nodig elkaar te vertrouwen en te leren kennen. Verder vind ik het niet reeel als de koop ongedaan gemaakt zal worden door dit voorval. Het trauma is bij jou opgelopen, hier kan de vorige eigenaar natuurlijk niets aan doen. Dit had ook kunnen gebeuren als je het paard al gekocht had.

Ik denk dat je eerst moet gaan werken aan de band met je paard. Hij moet eerst jou gaan vertrouwen anders zal hij je nooit gaan volgen in vervelende situaties. Wanneer het vertrouwen goed is raad ik je aan een rustig paard mee te nemen naar buiten

Mee eens.

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:17

Toen ik mijn merrie kocht, heeft het 3 maanden geduurd voordat ik erop met haar van het erf af ging. Ik vind 2 weken veel te snel en helemaal om dan al een oordeel over het dier te vellen.
Ik vind het al waanzinnig knap dat ie naar buiten is gegaan en dat het aanvankelijk goed ging!

Mijn merrie is afgelopen winter door het schrikdraad heen gegaan. Maanden lang is ze bang geweest voor schrikdraad, ze vloog langs je heen de paddock in.
Inmiddels is de angst gesleten. Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat het gewoon tijd nodig heeft.

Mijn merrie is ook bijna 9 jaar en kwam ook uit een rustig dorp. Nu stappen we een half jaar later, op weg naar het bos, met een losse teugel over het viaduct en langs de provincialeweg waar bussen langs razen en stoplichten een raar belsignaal geven wanneer er een bus in aantocht is. Iets wat ik de eerste maanden echt niet voor mogelijk had gehouden!

Als het verder een leuk paard is met een goed karakter, wat verder ook fijn rijdt, zou ik er voor gaan en het rustig van voor af aan opnieuw opbouwen.

Succes met je beslissing!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:21

Precies wat Heukeltje zegt, zou ik ook zeggen. Geef het een jaar en ga dan bij jezelf na of dit hét paard is voor jou. Twijfel je? Nog een jaar erbij. Na 2 jaar doe jij dat paard dat dan allang je vriendje is geworden niet meer weg. Voor nu? Korte termijn regeling? Paard kopen en (weer) bij "Af" en rustig aan beginnen.
Succces met je topper! (ik durfde pas na 4 maanden met mijn merrie toen 5,5 naar buiten, maar ook niet alleen) Eerst vriendjes worden!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:23

Ik zou het niet zo netjes vinden om het dier nu terug te geven, zeker als hij verder goed bevalt. Er is bij jou iets gebeurd waardoor het paard nu angstiger is dan hij was, en als verkoper zou ik het absoluut niet tof vinden om hem dan zo terug te krijgen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:26

Mijn merrie is op het moment bijna 3 jr. Ik heb haar nu een half jaartje en wandel veel met dr buiten. Het is een nuchtere tinker merrie maar wel met pit.
Nu is ze eigenlijk altijd wel vrij relaxt buiten. Loopt wel vlot door, maar schrikt nooit ergens van.
MAAR, sinds 2 dagen stan er 2 nieuwe paarden op het land. Mijn merrie is best sensible verder en daar reageert ze dan heel sterk op. Ze is nerveus ineens en gisteren met het lopen schrok ze van dingen die ze normaal nieteens zou zien...
Het kan dus idd ook vanuit het paard komen. Je moet niet vergeten dat het paard net verhuist is en een heleboel nieuwe indrukken krijgt. Zo te lezen heeft hij nieteens kans gekregen om even te wennen aan zijn nieuwe plekje, omgeving, paardjes, voer, eigenaresse etc etc. Ik snap wel dat er stress zit in dit paard. Eeerste dagen heeft hij/zij zich gewoon beetje laten overdonderen door het geheel en heeft de hond dat doorbroken. Ik denk dat je over een aantal maanden er een heel ander paard hebt. Je kan een paard niet in 4 weken beoordelen, al helemaal niet als je een paard verhuist. Dan had je het paard op de oude stal op proef moeten doen, dan had je meer van zijn ware aard tezien gekregen...

Succes met je beslissing.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:28

In de tijd die je nu nog hebt ( proefperiode) zou ik toch een paar keer naar buiten gaan, maar dan met een zeer betrouwbaar paard die mee gaat.
Zo krijgt hij weer vertrouwen in zijn omgeving, want zoals al gezegd, het is natuurlijk wel even schrikken als er een hond in je staart gaat hangen!
Dat hij niet gelukkig zal worden is denk ik niet aan de orde... uiteindelijk voelde de stal al heel vertrouwd toen hij er in zijn eentje vandoor ging en hij rechtstreeks de stal vond!
Met andere woorden de nieuwe stal is nu al een veilige haven voor hem!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:29

jee inderdaad dit zijn redenen waarom ik als verkoper nooit akkoord zal gaan met een proefperiode.

bedenk je gewoon of je dit paard wil hebben en ga niet meer naar buiten voordat je je besluit neemt.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:32

Ik vind het ook ontzettend snel om alleen met je paard naar buiten te gaan (zou ik zelf uberhaubt niet aandurven). Mijn merrie is ook ontzettend braaf en lief en al 13 dat ik haar kocht maar die was ook echt wel kijkerig en gespannen de eerste paar keer dat ik haar voor het meenam naar buiten na een maand of 3.
Denk ook niet dat je dit binnen je proefperiode nog op kan lossen.