waar strandrit zonder ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

waar strandrit zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:10

Hoiii

Ik heb nog nooit een strandrit gemaakt maar wil dit graag eens gaan doen.
Ik ben geen beginnende ruiter meer rij meerdere keren in de week buiten.
maar heb geen ruiterbewijs.
Misschien dat er nog meer meiden meegaan.

Waar kan je leuke strandritten maken?

Iemand tips?

En hoe combineren jullie zo een dag uit?

gr

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:56

Hallo Linnie,

Een strandrit met eigen of verzorgpaard of bij een manege? :D

Als je onder begeleiding rijdt heb je in prinicpe geen ruiterbewijs nodig. Als je in een gebied komt waar deze noodzakelijk is, dan moet de begeleider het hebben. En op het strand is het volgens mij geen verplichting.

Ik rijd zelf regelmatig in Noordwijk (ZH) door duin en over strand bij Recreatie De Stal (http://www.manegerecreatiedestal.com). /3

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:59

Bij petten (NH) is een strand met daarnaast een stukje bos. als je het water in wilt maar je paard is bang voor de golven is er een meertje waar je in kan.

Linnie050

Re: waar strandrit zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:13

Bij een manege niet met eigen paard :)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:16

Bij de manege poelenburg kan je een strandrit doen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:33

Josephine63 en xnien_
Dankjewel voor jullie reacties

Hebben jullie zelf daar ook de strandrit gedaan?

Hoe zijn de paarden en hoe was de rit zelf?

gr

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:03

Vandaag weer een buitenrit gemaakt bij manege Smit in Noordwijkerhout. Helaas was het strand te zacht en zompig, dus konden we daar niet galopperen. Verder heerlijk gereden.
Vind het een fijne manege, met een grote diversiteit aan paarden, voor elk wel wat wils. 12 april daar weer een dagtocht maken!

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:27

Ik heb daar 2 keer gereden en 2 keer was het super leuk :D

Ik ga misschien 29 april weer een strandrit doen :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 00:05

Ik had manege de stal gemaild vanavond en belde al snel mij terug op me vragen te beantwoorden (eerste tip op me topic) klonk ook allemaal erg leuk. Wat leuk Danseresje dat je een geslaagde dag hebt gehad! Jammer van het strand daar had ik zelf nog niet over nagedacht!
Dankjewel xnien voor je reactie

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 00:06

www.manege.nl is manege bakker in noordwijkerhout,
Prima begeleiding, leuke rit, maar wel veel bos en duin,en maar een klein stukje strand.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:20

linnie050 schreef:
Ik had manege de stal gemaild vanavond en belde al snel mij terug op me vragen te beantwoorden (eerste tip op me topic) klonk ook allemaal erg leuk. Wat leuk Danseresje dat je een geslaagde dag hebt gehad! Jammer van het strand daar had ik zelf nog niet over nagedacht!
Dankjewel xnien voor je reactie

Tja, veiligheid voor alles hè? Was dus wel een wat makker ritje, maar ja, in draf struikelden de paarden al omdat ze best ver weg zakten.
Fijn dat de stal zo snel antwoordt. Echter ben ik zelf niet zo kapot van deze stl. Eigenaar begeleid de ritten rokend en wel. Voelde me er niet heel welkom. Bij Smit vanaf de eerste keer hartelijk ontvangen. Je mag zelf paard poetsen en opzadelen en dit wordt dan ook nog even nagelopen. Veel hulp ook in de stallen.

Hier op bokt een keer gelezen dat de groepen bij Smit veels te groot zouden zijn. Er rijden max 11 ruiters per groep plus een begeleider. Vind het zelf goed te doen en Aad heeft alle ruiters goed in de smiezen, ziet gelijk of je hulp nodig zou hebben of niet.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:55

xnien_ schreef:
Bij de manege poelenburg kan je een strandrit doen :)

Zeker aan te raden!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:36

dankjewel voor alle tips vind het erg moeilijk omdat je er niet vlakbij woont welke je dan moet kiezen...
Bedragen zijn ook erg verschillend! voor een strandrit.

Ik ben blij dat er goed op de veiligheid gelet word!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-03-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:48

IK ben ook bij manege smit mee geweest en ik was daarover ook wel tevreden. Alles werd inderdaad ook goed gecontroleerd en ik vond onze begeleider ook heel oplettend en behulpzaam. Onze rit was juist wel heel intensief trouwens, we hebben echt grote stukken gedraaft en gegaloppeerd. Ik had iig het idee dat we minder gestapt hebben als bij de gemiddelde buitenrit. Maar toen ik daar was lagen alle paden er ook heel netjes bij en ook was het op het strand toen helemaal niet zo modderig.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:51

liedje89 schreef:
IK ben ook bij manege smit mee geweest en ik was daarover ook wel tevreden. Alles werd inderdaad ook goed gecontroleerd en ik vond onze begeleider ook heel oplettend en behulpzaam. Onze rit was juist wel heel intensief trouwens, we hebben echt grote stukken gedraaft en gegaloppeerd. Ik had iig het idee dat we minder gestapt hebben als bij de gemiddelde buitenrit. Maar toen ik daar was lagen alle paden er ook heel netjes bij en ook was het op het strand toen helemaal niet zo modderig.

Ja, je bent ook heel erg afhankelijk van de omgeving. Op strand wel stukje gedraafd, maar was niet super goed te doen. In duinen meerdere keren galopje ingezet, maar dan reden we andere ruiters tegemoet of achterop en ja, dan moet je toch weer terug naar stap.

Andere keer dat ik bij Smit heb gereden was het strand echt supergoed en hebben we lang gegaloppeerd (was bij dagtocht). Aad (en ook Wil, de andere begeleidster) kijken echt goed wat verantwoord is of niet. Op strand houden ze de groep ook goed bij elkaar door je twee aan twee te laten rijden. Destijds bij de stal was het een vrij ongeorganiseerde groep op het strand. Had ook echt wel het idee (reed ergens achteraan), dat als er wat op deed, de begeleider het niet zo 1-2-3 door zou hebben gehad.

Linnie050, ik snap dat het lastig is om via internet een beslissing te nemen. Het blijft toch een gok. Mocht je meer vragen hebben over manege Smit, stel ze maar. Zal proberen ze te beantwoorden!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:44

Hoe ervaren moet je zijn? Ik wil ook wat vriendinnen vragen ik rij wel meerdere keren in de week maar heb ook vriendinnen die ad en toe rijden of vroeger gereden hebben heel verschillend.

Dan weet ik wie ik wel en niet kan meevragen....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:12

Volgens mij niet anders als voor een normale buitenrit. Bij sommige maneges gaan ze op het strand in rengalop en dat moet je wel durven en kunnen maar als dat zo is zeggen ze da meestal wel van te voren. Maar het ritje dat ik heb gemaakt was op zich niet zo anders als een buitenrit die we hier in het bos of op de hei maken, alleen iets heuvelachtiger misschien.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:16

Ik had 3 maneges gemaild

Duinmanege van Poelenburgh heeft inderdaad er wel bijgezet Als je voldoende ervaring hebt (ook met rengalop en verlichte zit) is het geen probleem

De andere alleen voldoende ervaring.... Wat is voldoende denk ik dan :p Maar ze hebben wel al jaren gereden soms even gestopt kunnen goed blijven zitten dan niet zo probleem.

manege smit had ik nog niet gemaild maar ook bij het fnrs aangesloten zie ik.

gr

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:41

Ik zou Smit even bellen, heb je het directste en snelste antwoord.
Ik ben in aug. 2010 herstart met rijden na een 14-jarige onderbreking en als kind 3 jaar gereden. Tot en met november 1x per week les gehad en knieblessure gekregen (niet paardrij gerelateerd). In februari herstart na blessure. Heb gebeld en zij dachten wel dat ik meekon (buitenrit was half maart). Ging ook prima. Ze hadden er met de paardindeling oom echt rekening mee gehouden. In overleg is er best wel eea mogelijk.

Overigens doet Smit geen rengalop op het strand. Paarden zijn ook prima in de hand te houden en worden niet heet oid op het strand.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:55

Beetje wat actie hou ik wel van. Rij nu 3x in de week buiten maar korte ritjes paard is 22 jaar.
Wel schrikachtig maar kan niet uren weg meer. Ik wil geen rustig ritje zeg maar dat kan ik hier ook in het bos.
Heb nooit op strand gereden als het mogelijk is wel lekker in galop eroverheen wil ik al jaren eens doen.

Ik zal eerst weleens vragen wie ermee willen en dan beslissen.
Heb manege smit nu niks te vragen prijzen staan op de website.
Weet een beetje hoe de ritjes zijn dankzij jullie :)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:44

Ik heb jaren lang bij manege Smit gereden en vond dit echt de beste manege in de omgeving :P. Heb er altijd heerlijke ritten gemaakt (wij dingen 's zomers altijd naar buiten met de groeples). Ze gaan niet in rengalop over strand, maar dit is ook niet verantwoord... Dit doet geen enkele manege voor zover ik weet. Zijn toch ruiters die ze niet kennen, en die die paarden ook niet kennen... Midden galop nog wel eens als het strand er naar is...

Rij tegenwoordig vaak met mn eigen paardje daar en kom ze nog vaak tegen, zegt me altijd vriendelijk gedag en vragen ook altijd of ze van me weg mogen draven of dat ze in draf kunnen passeren ed.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:52

Ik ben meerdere keren bij zowel Smit als Bakker geweest, beide prima bevallen.
Bij Bakker geloof ik vroeg ik om een rustig paard (ik hou niet van gebok en gevlieg :') ) en ik kreeg echt een megapaard. Superlief en rustig dier, was een heerlijke rit :)ddd Vriendinnetje die mee was vroeg wel om een wat pittiger paard, kreeg ze ook :D
Later nog een keer met vriendje en ouders geweest, kunnen alle 3 niet rijden en toen gingen we met z'n 4en + begleider. Toen zat ik op een fjordje, was ook heerlijk relaxed beestje. Die van m'n ouders en vriend waren ook heel rustig. Lekker een uurtje door het bos gestapt en rustig aan wat gedraaft.
Bij beide goede ervaring gehad dus :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:16

We gaan naar Duinmanege van Poelenburgh in april :)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:56

Leuk! Goede keuze, ben ik zelf ook geweest een aantal keer, prima manege en prima rit!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:08

Oke wat leuk! ik zal berichtje plaatsen hoe het was.
Het is pas eind april :)