Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyraa123

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:59

Ik heb een vraagje, ik krijg waarschijnlijk een eigen pony, en dan wil ik in het park gaan rijden. Nu is mijn vraag: heb je daar een ruiterbewijs voor nodig? En waar mag je wel en niet rijden?
xx

Sunneva

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:05

Wat ik altijd heb gedacht is dat je op openbare plaatsen zoals de weg en de waterleiding of het gemeente bos gewoon zonder ruiterbewijs buiten mag rijden. In het park mag je sowieso niet rijden ;)
Alleen op plekken van bv. staatsbosbeheer moet je een ruiterbewijs hebben.
Dit weet ik eerlijk gezegt niet helemaal zeker...

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:14

hmm.. waarom mag je niet zomaar in het park rijden dan? er zijn ook mensen die gaan gewoon over de weg rijden ;o?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:17

Het is net zoals bij het zwembad of bij de locale zwemplas, tja... Het is niet bedoelt om er met paarden te rijden, maar voor mensen. Honden mogen er vaak ook niet los lopen. Net zoals dat je geen paard midden in het dorp in je achtertuin mag zetten. Het is gewoon verboden. Ik zal het even op google opzoeken :)

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:18

Maareh.. kan je een bekeuring krijgen dan? Want anders doe ik het gewoon hoor ;$

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:19

Ja! Je kan dan een bekeuring krijgen! Dus eh.. doe maar niet :D

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:23

Maar als je een ruiterbewijs hebt mag je dus wel OVERAL rijden?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:24

Ja, behalve in het park :o En op andere plaatsen bedoeld voor mensen...

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:26

Volgens mij is het ruiterbewijs niet verplicht, zonder mag je ook buiten rijden... (Dacht ik :o )

Sunneva schreef:
Net zoals dat je geen paard midden in het dorp in je achtertuin mag zetten. Het is gewoon verboden.

Schapen mag je wel midden in het dorp neerzetten :')

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:29

Zonder ruiterbewijs mag je alleen niet op plekken zoals Hoge Veluwe, Posbank, Montferland enz. En mag je echt schapen in het dorp neer zetten?! Haha! :D Mij is altijd verteld dat het alleen mag als het al als bestemming is opgegeven.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:29

Volgens mij moet je zoiezo een ruiterpastpoort(bewijs) hebben als je de weg op wilt. Die kan je krijgen als je lid bent van de FNRS / KNHS.
Officieel mag je volgens mij niet in parken en bij natuurplassen rijden. Maar ik denk dat een klein rondje geen kwaad kan ;) .
Een park is eigenlijk bedoeld om in te lopen. Als er geen bordje staat 'verboden paarden' zou ik het gewoon een keertje doen. Rijd dan niet over de voetpaden heen, maar ernaast zegmaar. Dan gaat niemand klagen...

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:31

Het gebeurt wel :')

Er word volgens mij ook niet zoveel op gecontoleerd, al je je ruiterbewijs hebt gehaald.. Volgens mij neemt uberhaupt nietmand dat mee :o

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:32

Ja idd, een ruiterpaspoort heb ik wel, aangezien ik al 7 jaar op een manege rijd. En ik zou dan idd op het gras gaan rijden zegmaar ^^, want dan hebben de mensen er inderdaad geen last van ;D en er zijn daar ook grote grasvelden waar ik dan zou kunnen galopperen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:36

paardengekD schreef:
Volgens mij moet je zoiezo een ruiterpastpoort(bewijs) hebben als je de weg op wilt. Die kan je krijgen als je lid bent van de FNRS / KNHS.

Dus zonder ruiterbewijs mag je ook niet over de weg? Hmm nooit geweten... Ik ben dus altijd ilegaal bezig :oo

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:36

Sunneva schreef:
Zonder ruiterbewijs mag je alleen niet op plekken zoals Hoge Veluwe, Posbank, Montferland enz. En mag je echt schapen in het dorp neer zetten?! Haha! :D Mij is altijd verteld dat het alleen mag als het al als bestemming is opgegeven.

Posbank mag wel, alleen heb je daar een vergunning nodig.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:40

Echt?! Nou dat is goed nieuws!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:43

Ja hoor, rij er al 5 jaar rond tijdens vakanties en weekendjes weg en het enige wat je nodig hebt is een vergunning.
Ruiterbewijs is daar niet van toepassing.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:43

Sunneva schreef:
paardengekD schreef:

Dus zonder ruiterbewijs mag je ook niet over de weg? Hmm nooit geweten... Ik ben dus altijd ilegaal bezig :oo

Zonder ruiterbewijs mag je gewoon de weg op: http://www.politie.nl/Vraagbaak/wanneer ... licht.aspx

Maar bij sommige natuurgebieden is een ruiterbewijs wel verplicht.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Wat betreft de ts: ik zou niet zomaar in een park gaan rijden. Officieel hoor je als ruiter n.l. de weg te rijden. In een park geef je al snel overlast en zal er dus sneller ingegrepen worden.

kyraa123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:44

Maar als ik niet op het voetpad rijd heeft tog niemand er last van?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:45

kyraa123 schreef:
Maareh.. kan je een bekeuring krijgen dan? Want anders doe ik het gewoon hoor ;$

Ik denk niet dat je hier veel vrienden mee maakt.
Vaak moet je jezelf als ruiter al bewijzen om respect te krijgen op de weg.
Zo krijg je dat zeker niet.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:45

Mijn moeder rijd er vaak, zij heeft ruierbewijs en vergunning, dus ik dacht altijd allebei. Vooral omdat bij Hoge Veluwe wel moet.
Zag net het nieuwe bericht, fijn! Dan dus toch niet ilegaal bezig! :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:46

Nee hoor, volledig legaal ;)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:46

Silence schreef:
kyraa123 schreef:

Ik denk niet dat je hier veel vrienden mee maakt.
Vaak moet je jezelf als ruiter al bewijzen om respect te krijgen op de weg.
Zo krijg je dat zeker niet.

Helemaal mee eens!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:33

-> BRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:40

kyraa123 schreef:
Maar als ik niet op het voetpad rijd heeft tog niemand er last van?

Sowieso mag je niet op het voetpad ... en als je in het park gaat rijden (in het gras) wees dan iig zo sociaal om niet heel het gras stuk te rijden als het wat natter is bijvoorbeeld. Dan kan je zeker problemen verwachten, maar als je af en toe via het park rijdt, zonder dat daar wat van te zien is. Je netjes mensen in stap passeert, vriendelijk en beleefd reageert etc. je mest opruimt direct, dan zal er vast niet veel aan de hand zijn.

Maar ga niet rond crossen dat het gras helemaal kapot is en ga niet lopen tieren als iemand je zegt dat je er niet mag komen met je paard. Daar maak jij geen vrienden mee, maar daar hebben andere mensen die buiten gaan rijden ook last van. Waar ik eerst stond keek heel het dorp mij kwalijk aan als de berm compleet kapot was gereden door een stel penny's van 3 dorpen verder. En daar deed ik dan heel het jaar moeite voor om de berm netjes te houden. En zag ik het gebeuren en zei ik er wat van, dan kreeg ik een grote bek dat de berm ook van hun was :x