Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rensiepensie schreef:Nou een ander paard volgend doet ze wel. Maar dan geef ik haar naar mijn idee haar zin, en los ik niets op.
Hoe voorkom ik dat mijn paard achterwaarts gaat?
Haar stil laten staan heb ik ook geprobeerd, ff wachten...kletsen. En dan drijf ik zachtjes aan, maar gaat ze gelijk weer in de achteruit en slaan naar achteren. Zoetje woordjes helpen dan ook niet. Zij heeft dan eerder zo iets van : Zie je wel dat het hier niet pluis is! Mijn baas doet ook raar.
Een olifant vergeet nooit niets, nou dat paard van mij ook niet. Die vergeet echt niet dat ze eigenlijk niet verder wilde. Volgens mij sta ik er met sint juttemis dan nog.
kim345 schreef:Ja ik ken het rensiepensie, mijn pony doet hetzelfde trucje.
Het is ook niet de bedoeling te slaan maar steeds zachtjes je zweep laten vallen zegmaar.
Je moet wel stevig zitten dan want soms willen ze wel eens een bok geven.
Maar aanhouder wint, dat heb ik inmiddels wel door
ellepel schreef:gewoon lekker negeren.![]()
als ze stilstaat dan laat je haar gewoon staan, maar verder wel begrenzen ,ze mag niet acheruit of zijwaarts,alleen vooruit.
je doet niks,laat haar maar even kijken naar dat wat ze eng vind en ga ondertussen met iemand anders uit je groepje kletsen of een liedje zingen ofzo.![]()
hoe meer jij er een drama van maakt hoe meer je paard op je reageerd en dat werkt toch niet.
en een paard ergens langs slaan vind ik ook totaal onnodig,met slaan bevestig je dat er op dat moment echt iets is en dat werkt averchts
mooiste is als er iemand uit jouw groep een paard heeft wat er wél langs wil.
laat die dan voorop gaan en dan volgt jouw merrie vanzelf en hoef je dus helemaal niks te doen
mijn pony deed het vroeger ook,zag wat engs en een tik met de zweep leverde mij een bok of steigerpartij op.
dus liet ik hem dan gewoon maar staan, na enkele tellen,of minuten waarin ik dan wel met stem hem wat aanspoorde: "toe maar,goed zo stap maar door!" dan zag mijn pony wel dat er nik was en stapte hij uit zichzelf wel door.
dus benen er af,geen zweepgebruik,alleen aanmoedigen met je stem
gewoon de volgend ekeer wat meer tijd uittrekken voor je ritje en laat haar maar lekker staan.
paard komt er vanzelf wel achter dat er niks is en dan stapt ze wel door
Caira schreef:Àls je grondwerk goed zit, stap af, en ga aan de gang!

Merrielief is een draak buiten. Supernerveus en bij de domste dingen op de rem... De grootste vrachtwagen, laag overvliegende chinook helikopters, het interesseert r niets, maar oooooh, wat is een schaap in de wei of een tak op de weg eng.... . Steigeren (laag), kop omhoog en achteruit lopen.