Buitenrit met jong paard die niet te houden is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

Buitenrit met jong paard die niet te houden is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 23:52

Een vraagje , ik heb een nieuw paardje van 4 jaar. Ik heb hem nu ruim 2 weken, hij is super lief maar nog echt een jong paard. Buitenrijden doet die ook heel goed alleen de spoorovergang vind die wel eng. Alleen nu wil die een beetje graag naar huis toe en heb je allemaal veldjes en bomen , en op een gegeven moment kun je niet verder. Of hij moet tussen de bomen door en dan kan die de weg of het spoor op. Ik vind het zelf altijd wel leuk een keer te galloperen of zelfs te crossen alleen zit er geen rem op. Ik deed een rustig gallopje en wouw hem daarna terug nemen maar plaats daarvan ging die 6 velden lang maar harder en harder en zat bijna tegen een boom aan. Hoe kan ik hem dat nou het beste leren?? Ik ben niet iemand die dan maar door gaat teekken ofzo in zijn mond want hij is nog jong en probeerde vooral met mijn zit hem terug te krijgen. Maar dit dus zonder succes, ik hem hem rond gestuurd ( met veel moeite en bijna een boom geraakt) en toen ging die nog over dat veld galoperen en uiteindelijk heb ik hem rustig gekregen. Nu gaan jullie natuurlijk zeggen eerst in de bak goed oefenen maar daar is dit absoluut niet het geval , juist et omgekeerde, als ik even me been er niet aan heb valt die al terug, en hij heeft daar een mega rustige galop voor een 4 jarige!! Ik wil wel graag de controle krijgen in het buitenrijden en niet alleen maar een beetje gaan stappen en draven , ik ben meer van het avontuurlijker ,hoe kan ik dit het beste aanpakken??

Chaos

Re: Buitenrit met jong paard die niet te houden is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:53

In de bak werken aan de controle. 4 Is jong dus als hij in de bak nog niet helemaal top voor elkaar is dan is het buiten natuurlijk nog erger én gevaarlijker. Installeer een noodrem, er zijn er diverse.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:58

Als je buiten gaat rijden gewoon eerst rustig stappen eventueel draven maar niet gelijk in de galop..........hij is nog jong en vindt alles spannend en eng en ik zou gewoon in de bak zeker oefenen totdat alle knopjes er goed op zitten en dan pas buiten in galop.
Dadelijk gebeuren er allemaal ongelukken, dus veiligheid eerst.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:41

Geduld.
Je verwacht van een 4 jarige die net 2 weken nieuwe stal, routine, kudde, en eigenaar heeft dat die zich veilig voelt in een nieuwe omgeving en dus braaf blijft. :n
Paard moet leren dat hij op jouw kan vertrouwen en dat deze grote buitenwereld niet gevaarlijk is, maar juist leuk. Op dit moment is het eigenlijk maar eng en wil die dus liever weer naar huis = veilig. Ik voorzie een wintertje wandelen om zelfvertrouwen op te bouwen.
Hoeveel ervaring heeft dit dier uberhaupt met rijden/buitenrijden?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:14

Nou het probleem is hij vind het iets te leuk, hij is absoluut niet bang!! Bij de vorige eigenaar reden ze zelfs over het fietspad langs de snelweg en dat deed die ook heel goed, hij is echt niet bang !! Alleen het spoor vind die een beetje spannend (logisch maakt flink wat herrie als die auto of vrachtwagens er over heen rijden, de bellen die net afgingen en dan ook nog over ijzer heen lopen) maar dat is denk ik in een keer of 3 er over heen al op gelost, want zo koel is die wel in zijn hoofd. Hij is een beetje over enthousiast zegmaar. Is de bak is hij juist wat aan de slome kant en moet flink mijn been eraan houden. Buiten het tegenover gestelde. In de bak gaat eigelijk ook wel steeds beter want hij wil echt wel leren. Hij is al behoorlijk actief. Alleen dat over fanatieke buiten moet er een beetje af zodat ik wel de controle heb, dit kan ik niet in de bak oefenen want dit is niet een buitenrit. In de bak is die juist heel erg aan mijn zit, beetje TE. Wat ik ook probeer iets minder te zijn, want zodra ik even iets te stil zit staat die stil. Nu moet ik dat buiten juist iets meer krijgen. Hij is bij de oude eigenaar ook meer buiten gereden als in de bak, dus hij is echt heel veel gewend , grootverkeer, zelfs snelweg, hij heeft ook 1 maal een crosstraining gedaan, dus hij kent echt wel heel veel, en dat merk je ook (ben ik niet zo gewend , mijn andere schrikt letterlijk van elk verkeerd blaadje). Alleen geen controle. Dat heb ik bij mijn andere wel.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:17

Wanneer je gaat galopperen ga je dan richting huis of juist vanaf huis?
Dan kan ook enorm uitmaken.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:33

allebei wel eigelijk, alleen op de terug weg heb je allemaal grasvelden achter elkaar en dan kan die teveel, dit is nog wel een stukje van huis af
(hij kende de weg ook nog niet want hij had daar nog nooit gelopen)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:36

dan zou ik eerder je rondje andersom maken zodat je als eerste bij de grasvelden komt en dan daar beginnen met stappen, stukje draven en aan het einde galopje. hooguit een paar passen. De keer erop alleen maar draven over de velden, dan een keer galop aan het begin en de rest proberen te stappen. Goed afwisselen en van huis af rijden. Ze weten echt heel goed welke kant ze opgaan en van huis af rijden geeft meestal meer rust.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:37

ik ga de volgende keer wel met een paard of pony mee die het al wel kent, dan is er 1 bij en is die denk ik wel te houden , zo kan ik misschien ook een rem erop krijgen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:39

Esther_r20 schreef:
dan zou ik eerder je rondje andersom maken zodat je als eerste bij de grasvelden komt en dan daar beginnen met stappen, stukje draven en aan het einde galopje. hooguit een paar passen. De keer erop alleen maar draven over de velden, dan een keer galop aan het begin en de rest proberen te stappen. Goed afwisselen en van huis af rijden. Ze weten echt heel goed welke kant ze opgaan en van huis af rijden geeft meestal meer rust.

ja dat ga ik eens proberen, en dan naar huis moet die maar gewoon alles stappen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:39

Dat is ook zeker een goed plan, maar gebruik de velden alsjeblieft niet alleen om te galopperen. Wissel het af. Wij hebben hier in de buurt een "galoppeerweide" Je wil niet weten hoeveel ongelukken daar al gebeurd zijn omdat mensen daar alleen maar crossen en de paarden dat dus uit zichzelf blijven doen....

ik zie net je bericht.... Top :)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:44

nee dat doe ik sowieso niet, want dat ken ik , ik deed met mijn andere pony regelmatig crosse op onze eigen wei en als ik dan een keer gewoon in de wei reed wouw ze dat dus ook steeds doen, dat heb ik er nu wel uit gekregen en afwisseling is inderdaad heel belangerijk, want ze moeten niet zelf gaan bepalen wat ze gaan doen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:54

Hmmm herkenbaar.
Mijn 4 jarige bijrijdpaard doet dit soms ook..
Ik ga gewoon nog niet alleen, ga altijd met ervaren rustige paarden. Dat is sowieso een goede rem en wat verder ook goed helpt bij mijn paard is een beetje stelling vragen als ze nerveus wordt. Die van mij zet haar nek vast maar als ze een beetje afgebogen loopt blijft ze goed te controleren. Soms een heel klein tikje met de zweep, niet om aan te sporen maar ook de aandacht erbij te houden.
En niet laten galopperen steeds op dezelfde plek...wissel het af en laat je paard soms stappen op plekken waar ze normaal galoppeerd.
Oh en dressuurlessen. Sinds ik lessen met haar volg is ze ook beter te controleren.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:51

bethje31 schreef:
Hmmm herkenbaar.
Mijn 4 jarige bijrijdpaard doet dit soms ook..
Ik ga gewoon nog niet alleen, ga altijd met ervaren rustige paarden. Dat is sowieso een goede rem en wat verder ook goed helpt bij mijn paard is een beetje stelling vragen als ze nerveus wordt. Die van mij zet haar nek vast maar als ze een beetje afgebogen loopt blijft ze goed te controleren. Soms een heel klein tikje met de zweep, niet om aan te sporen maar ook de aandacht erbij te houden.
En niet laten galopperen steeds op dezelfde plek...wissel het af en laat je paard soms stappen op plekken waar ze normaal galoppeerd.
Oh en dressuurlessen. Sinds ik lessen met haar volg is ze ook beter te controleren.

ja dat doe ik ook maar even met iemand mee rijden, alleen de gene die hier staat en waar ik dus mee buiten rij heeft helemaal een verschrikkelijk schijtpaard en die flipt hem van het spoor dus dat leek me ook weer niet zo'n goed plan met die te gaan , want dalijk neemt die dat nog over. Dusja , mijn eigen ponys kan ik ook wel goed mee buiten rijden , maar die zijn niet te rijden door een ander, en dan moet er dus iemand anders op hem, vandaar dat ik mijn even met mijn ouders (op de fiets) en hem een rondje ging rijden (maar dus geen andere paarden) ik ga trouwns wel nooit echt helemaal alleen , dat vind ik te gevaarlijk (ik laat wel altijd iemand mee fietsen). Maar ik ga dus even kijken wanneer ik weer kan buitenrijden, met meisje die wel een lief paard heeft, dan gaat het wel lukken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:57

zaralover schreef:
Esther_r20 schreef:

ja dat ga ik eens proberen, en dan naar huis moet die maar gewoon alles stappen.

:j
En trouwens, buitenrijden gaat echt niet enkel over draven en galopperen. Zeker met zo'n jong paard zou ik in het begin ook heel veel stappen; het is voor z'n lichaam namelijk ook best wennen aan een harde ondergrond - en dat wil je later niet hoeven te bekopen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:59

Het beste buitenrijpaard is een goed geschoold paard, dus daar zou ik eerst eens aan gaan werken. Les nemen.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:01

isaja schreef:
Als je buiten gaat rijden gewoon eerst rustig stappen eventueel draven maar niet gelijk in de galop..........hij is nog jong en vindt alles spannend en eng en ik zou gewoon in de bak zeker oefenen totdat alle knopjes er goed op zitten en dan pas buiten in galop.
Dadelijk gebeuren er allemaal ongelukken, dus veiligheid eerst.

:j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:09

Vala schreef:
Het beste buitenrijpaard is een goed geschoold paard, dus daar zou ik eerst eens aan gaan werken. Les nemen.

Helemaal mee eens...dresuurlessen doen wonderen!! En ook wel een ander paard hoor, maar dan moet het wel een paard zijn dat onder controle is anders heeft TS en nog niets aan.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 17:12

les heb ik al, in de bak doet die het ook al erg goed vooral voor een 4 jarige. Buitenrijden vind die gewoon beetje heel leuk, dus volgende keer met ervaren paard mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:49

zaralover schreef:
les heb ik al, in de bak doet die het ook al erg goed vooral voor een 4 jarige. Buitenrijden vind die gewoon beetje heel leuk, dus volgende keer met ervaren paard mee

En dan gewoon rustig aan opbouwen. Een buitenrit hoeft niet perse galop te bevatten om een leuke rit te zijn. Hou het simpel en beheerst, dan komt die veilige galop vanzelf wel een keer. Wees een beetje zuinig op je brave 4-jarige, wat je ze nu leert zul je hun verdere leven terug zien komen, het goede, maar ook het verkeerde.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:29

ja inderdaad , daarom ben ik ook niet gaan rijden met dat paardje die zelf overal van schrikt, want ze nemen dat heel erg van elkaar op, en dat wil ik niet hebben. (zo eentje heb ik al , en daar heb je je handen vol aan :P)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:28

Mijn nieuwe paardje is ook erg enthousiast! Die is geen 4 maar ik kreeg haar ook niet meer terug. Die stond gewoon op de plaats te galopperen op een gegeven moment met haar hoofd in de lucht! Echt zo van " Ik wil hard! " Dus heb nu een martingaal om met buitenrijden. Dan kan ze in ieder geval niet haar hoofd in de lucht gooien en er tussenuit piepen. Ze wilde ook steeds voorop als ik met anderen ging rijden. Achteraan ging ze lopen drammen.

Heb nu toch een paar flinke ritten achteraan gereden en ze heeft het nu wel opgegeven. Loopt nu minder te drammen. En alleen weg is ze nog steeds voorwaarts, maar niets stouts, gewoon enthousiast. Ik probeer op grote vlakke stukken ( weiland of strand) Niet alleen maar te galopperen maar overgangen te rijden. En dat gaat super! Het gaat steeds beter met mijn race monster.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:49

rensiepensie schreef:
Mijn nieuwe paardje is ook erg enthousiast! Die is geen 4 maar ik kreeg haar ook niet meer terug. Die stond gewoon op de plaats te galopperen op een gegeven moment met haar hoofd in de lucht! Echt zo van " Ik wil hard! " Dus heb nu een martingaal om met buitenrijden. Dan kan ze in ieder geval niet haar hoofd in de lucht gooien en er tussenuit piepen. Ze wilde ook steeds voorop als ik met anderen ging rijden. Achteraan ging ze lopen drammen.

Heb nu toch een paar flinke ritten achteraan gereden en ze heeft het nu wel opgegeven. Loopt nu minder te drammen. En alleen weg is ze nog steeds voorwaarts, maar niets stouts, gewoon enthousiast. Ik probeer op grote vlakke stukken ( weiland of strand) Niet alleen maar te galopperen maar overgangen te rijden. En dat gaat super! Het gaat steeds beter met mijn race monster.

haha ja dan heb je beetje hetzelfde geval ja, ik ga het ook gewoon even proberen met overgangen en vooral weg van huis dat die wat harder mag. Als dat dan nog niet werkt dan kan ik nog altijd een martingaal proberen. maar eerst maar is zonder een paar keer proberen of het dan beter gaat , en ook met een ander paard. Mja nog niet echt weer op lekker buiten te gaan rijden dus ff kijken wanneer ik dat ga doen.

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:00

Neem vooral rustig de tijd met zo'n jong paard.
Probeer negatieve ervaringen te vermijden!!
Geduld...is...een....schone...zaak, maar dat hebben we niet altijd. ;-)

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:01

Geduld, geduld en nog eens geduld ;P