Iemand ervaring met Panorama-trails?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkjee10

Iemand ervaring met Panorama-trails?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:50

Hallo,

Ik wil in de zomer van 2012 graag een trektocht maken door de pyreneeën samen met nog 3 vriendinnen.
Nu is ons oog gevallen op de pyreneeën-Herderstrail van Panorama-trails en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Heb namelijk maar 2 recensies gevonden 1 hele positieve en 1 hele negatieve dus twijfel..

site :
http://www.panorama-trails.com/spanje/p ... tocht.html

Hoor graag van jullie!

bethje31

Re: Iemand ervaring met Panorama-trails?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:01

Hallo Dirkjee10,

Ik ben inmiddels 5 keer met Panorama Trails meegeweest en ik vond het alle keren geweldig.
Ik heb 3 volledige trektochten gedaan en 2 keer een weekend trektocht.
Ik heb zelf 1 keer een bergtrektocht gedaan, de herderstrail en ik wil volgend jaar in september de andere bergtocht gaan doen die ze hebben; de andere schijnt nog mooier te zijn.
Ik vind het een toplocatie. Ze zijn erg goed voor hun paarden en de leiding is ook aardig en professioneel.
Alle keren totaal andere paarden gereden: 1 keer een araboandalusier, 2 keer PRE, 1 keer selle francais en 1 keer een cruzado (bergpaard). Vond ze allemaal top: heel snel en licht in de hand maar toch heel goedgemanierd. Geen bokacties, op hol slaan of wat dan ook. Ik vond uiteindelijk de selle francais (Alacio heet ie) het leukste paard.
Goede zadels, sommige Engels maar meeste zijn trekkingzadels. Lekker eten en leuke hotelletjes waarvan de kwaliteit wel een beetje verschilt. Maar na 8 uur in het zadel wil je alleen maar wat te eten en lekker pitten!
Oh en prachtig gebied ook...heel afwisselend en uitdagend.
De tochten zijn wel lichamelijk uitdagend zeg maar, zeker de bergtochten. Je moet rekenen op stukken lopen waar het terrein te moeilijk is voor de paarden, op afgronden, wilde rivieren, steile hellingen etc.
Maar allemaal echt supergaaf en paarden zijn ongeloofelijk goed op moeilijk terrein.
Dus ehhh gaan!
Voor meer info kun je me een pb sturen hoor..heb ook foto's enzo..

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:24

Hoi Dirkje,

Gáán!!!! Absoluut niet twijfelen maar gaan! *\o/*

Ik heb van 23 t/m 30 oktober de bandittrail gedaan en ondanks dat het weer niet altijd geweldig was vond ik het super! Goeie, goed verzorgde, betrouwbare paarden, goede begeleiding en een geweldige omgeving, elke dag weer anders en de slaapplekken zijn ook supergoed met vriendelijke mensen en lekker eten :-) Ik vond het zo leuk dat ik alweer een nieuwe trail heb geboekt :D Ik ga de 27ste mei tm de 3de juni de Herderstrail doen.

Verder sluit ik me volledig aan bij wat bethje hierboven heeft beschreven :)

Dirkjee10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 23:41

Fijn om te horen! Bedankt voor jullie reactie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:24

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar die slechte recentie (mag per PB) en dan vooral eigenlijk naar de verwachting van die persoon in verhouding tot het gebodene; al zal dat niet zo simpel te achterhalen zijn.

Ik zie wel dingen op de site waarvan ik denk: hhmmmm, maar ik zou daar niet gelijk op afhaken, hooguit een reden om wat "dieptevragen" te stellen.

Daarnaast zou ik niet gaan vliegen maar er op het gemakkie met de auto, in drie dagen of zo, naar toe rijden. Moet ik er wel bij vermelden dat ik een zeer comfortabele reisauto heb.

Dirkjee10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 12:23

@ Ikke,
Heb de negatieve recensie in pb bericht naar je toegestuurd!
Moet eerlijk zeggen dat er nu meer recensies bij zijn gekomen die wel positief zijn :)
Ga met vriendinnen overleggen en hopelijk over tot boeken!

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:11

ikke schreef:
Ik zie wel dingen op de site waarvan ik denk: hhmmmm, maar ik zou daar niet gelijk op afhaken, hooguit een reden om wat "dieptevragen" te stellen.

Daarnaast zou ik niet gaan vliegen maar er op het gemakkie met de auto, in drie dagen of zo, naar toe rijden. Moet ik er wel bij vermelden dat ik een zeer comfortabele reisauto heb.

Als ik je daarbij kan helpen: Je mag mij altijd dieptevragen over panoramatrails stellen :D

Auto is ook goed mogelijk maar het vliegtuig is goedkoper en ook erg relaxt :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:16

Piep71 schreef:
ikke schreef:

Als ik je daarbij kan helpen: Je mag mij altijd dieptevragen over panoramatrails stellen :D

Auto is ook goed mogelijk maar het vliegtuig is goedkoper en ook erg relaxt :-)

Ik ga niet voor goedkoop. Vliegen geeft ook een hoop extra gedoe. Je moet naar een vliegveld, je auto parkeren of een taxi nemen :$ wachten, wachten en nog eens wachten en dan in Spanje hetzelfde verhaal. Wanneer ik dat afzet tegen de 800 euro brandstof die het zou kosten met mijn auto, dan neem ik de auto. Reizen is ook vakantie.

Wat ik me afvraag is hoe zij een dagindeling doen, gezien de tijd die je rijdt en de afstanden die je af zou leggen. Dat komt bij mij toch over als dat er behoorlijk doorgereden wordt, zeker op de trektochten. Als ik dat afzet tegen wat er onderweg aan "extra's" gedaan wordt, zoals zwemmen, dan kom ik tot "bijzondere" tijden waarop zij rijden. Kan hoor, maar ik kom niet helemaal uit dat rekensommetje.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:22

ikke schreef:
Ik ga niet voor goedkoop. Vliegen geeft ook een hoop extra gedoe. Je moet naar een vliegveld, je auto parkeren of een taxi nemen :$ wachten, wachten en nog eens wachten en dan in Spanje hetzelfde verhaal. Wanneer ik dat afzet tegen de 800 euro brandstof die het zou kosten met mijn auto, dan neem ik de auto. Reizen is ook vakantie.

Wat ik me afvraag is hoe zij een dagindeling doen, gezien de tijd die je rijdt en de afstanden die je af zou leggen. Dat komt bij mij toch over als dat er behoorlijk doorgereden wordt, zeker op de trektochten. Als ik dat afzet tegen wat er onderweg aan "extra's" gedaan wordt, zoals zwemmen, dan kom ik tot "bijzondere" tijden waarop zij rijden. Kan hoor, maar ik kom niet helemaal uit dat rekensommetje.

Tsja.. :-) Ik heb niet zoveel vrije dagen dus de dagen die ik heb probeer ik zo economisch mogeljk in te delen. Drie dagen rijden heen en drie terug is bijna een week en dat is voor mij een te grote aanslag op m'n vrije dagen :-) Daarnaast geef ik de 600,- euro die ik met autorijden bespaar liever uit aan paardrijden :D Met transavia valt dat wachten trouwens wel mee: uiterlijk een uurtje voor vertrek aanwezig zijn. Ellendiger vind ik het zitten in het vliegtuig zelf : een bus is nog comfortabeler |o . Mijn vriend is m'n taxi dus dat scheelt ook ;)

De extra's zoals zwemmen zijn bij de lange trails volgens mij tijdens de lunchpauze of aan het eind van de dag. Wij hadden maar een plek waar we konden zwemmen maar helaas hadden we niet zulk geweldig weer (laatste week oktober)dus zwemmen zat er voor ons niet in. Bij bijvoorbeeld de Wijn en kust trail rij je maar gemiddeld 4 uur per dag en dan is er natuurlijk ook meer tijd voor extra's naast het rijden.

Mijn ervaring bij de bandittrail: je stapt 's ochtends rond gemiddeld 9 uur op het paard. Dan rijd je ongeveer drie/vier uur dan een lange rustpauze van zo'n twee tot drie uur en dan weer drie uur rijden. De ene dag rij je wat korter de andere dag rij je wat langer. maar uiteindelijk kom je dan rond 6/7 uur s'avonds op de plek van bestemming. Als je gemiddeld 35 km per dag rijd dan kom je bij 6 dagen totaal uit op gemiddeld 210km. Ook houd hij rekening met de zwaarte van de tocht. Bij de bandittrail rij je de ene dag zes uur en de andere dag 4/5 uur en een dagje 7 uur. Die km's haal je echt wel ook met alle "extra's" :-) De paarden zijn echte die hards die geschikt en getraind zijn om de afstanden te lopen die ze moeten lopen. We reden elke dag stukken in draf en in galop maar ertussendoor werd er ook heel veel gestapt. Zeker in de bergen zijn er lange stukken waarbij er alleen maar gestapt kan worden.
Rekensommetje bij de bandit trail:
8/9uur vertrek
+/- 3/4 uur rijden= +/- 15/25km
12 uur lunchpauze
+/- 3 uur pauze= waarin lunch en zwemmen
15 uur vertrek
+/- drie uur rijden= +/- 15/20km
18 uur aankomst
=30 tot 45 km per dag afhankelijk van de zwaarte van de route van die dag
:)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:32

Citaat:
Ik ga niet voor goedkoop. Vliegen geeft ook een hoop extra gedoe. Je moet naar een vliegveld, je auto parkeren of een taxi nemen wachten, wachten en nog eens wachten en dan in Spanje hetzelfde verhaal. Wanneer ik dat afzet tegen de 800 euro brandstof die het zou kosten met mijn auto, dan neem ik de auto. Reizen is ook vakantie.

Lang verhaal om te vertellen dat je eigenlijk vliegangst hebt? :)
Zou wel eens goed zijn voor jou, beste man, om zo'n trektocht in het echt te maken in plaats er altijd maar over te kletsen. Die paar dagen die je volbracht op je reis rond het IJsselmeer vallen in het niet, bij een trektocht door de Pyreneeen. Dát is pas avontuur, genieten en afzien(nou ja, afzien? Je hoeft niet te koken en je slaapt s'avonds lekker in een bedje !)

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:50

Adrian schreef:
Zou wel eens goed zijn voor jou, beste man, om zo'n trektocht in het echt te maken in plaats er altijd maar over te kletsen. Die paar dagen die je volbracht op je reis rond het IJsselmeer vallen in het niet, bij een trektocht door de Pyreneeen. Dát is pas avontuur, genieten en afzien(nou ja, afzien? Je hoeft niet te koken en je slaapt s'avonds lekker in een bedje !)

:=
Ik zeg: gewoon doen! :D

@adrian: het is zeker geen afzien! Elke dag het grootste gedeelte van de dag in het zadel (ik zou elke dag niet anders willen) en s'avonds word je verwend met een heerlijk uitgebreide spaanse maaltijd. Vorig jaar in Kroatie was het meer afzien: een week lang te paard, back to basic met geen toilet of douche alleen een lekkend 1 persoonstentje :) Maar ook dat heeft weer z'n charme :)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:03

Piep71 schreef:
Adrian schreef:

:=
Ik zeg: gewoon doen! :D

@adrian: het is zeker geen afzien! Elke dag het grootste gedeelte van de dag in het zadel (ik zou elke dag niet anders willen) en s'avonds word je verwend met een heerlijk uitgebreide spaanse maaltijd. Vorig jaar in Kroatie was het meer afzien: een week lang te paard, back to basic met geen toilet of douche alleen een lekkend 1 persoonstentje :) Maar ook dat heeft weer z'n charme :)

Haha..heb ook wat tochten gemaakt door de Pyreneeen in het verleden. Vaak te voet moeten klauteren met je paard, veel zweten en vond het toen wel heel zwaar. Ligt uiteraard aan de route die je maakt. Was wel genieten, dat wel !!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:17

Piep71 schreef:
ikke schreef:

Tsja.. :-) Ik heb niet zoveel vrije dagen dus de dagen die ik heb probeer ik zo economisch mogeljk in te delen. Drie dagen rijden heen en drie terug is bijna een week en dat is voor mij een te grote aanslag op m'n vrije dagen :-) Daarnaast geef ik de 600,- euro die ik met autorijden bespaar liever uit aan paardrijden :D Met transavia valt dat wachten trouwens wel mee: uiterlijk een uurtje voor vertrek aanwezig zijn. Ellendiger vind ik het zitten in het vliegtuig zelf : een bus is nog comfortabeler |o . Mijn vriend is m'n taxi dus dat scheelt ook ;)

De extra's zoals zwemmen zijn bij de lange trails volgens mij tijdens de lunchpauze of aan het eind van de dag. Wij hadden maar een plek waar we konden zwemmen maar helaas hadden we niet zulk geweldig weer (laatste week oktober)dus zwemmen zat er voor ons niet in. Bij bijvoorbeeld de Wijn en kust trail rij je maar gemiddeld 4 uur per dag en dan is er natuurlijk ook meer tijd voor extra's naast het rijden.

Mijn ervaring bij de bandittrail: je stapt 's ochtends rond gemiddeld 9 uur op het paard. Dan rijd je ongeveer drie/vier uur dan een lange rustpauze van zo'n twee tot drie uur en dan weer drie uur rijden. De ene dag rij je wat korter de andere dag rij je wat langer. maar uiteindelijk kom je dan rond 6/7 uur s'avonds op de plek van bestemming. Als je gemiddeld 35 km per dag rijd dan kom je bij 6 dagen totaal uit op gemiddeld 210km. Ook houd hij rekening met de zwaarte van de tocht. Bij de bandittrail rij je de ene dag zes uur en de andere dag 4/5 uur en een dagje 7 uur. Die km's haal je echt wel ook met alle "extra's" :-) De paarden zijn echte die hards die geschikt en getraind zijn om de afstanden te lopen die ze moeten lopen. We reden elke dag stukken in draf en in galop maar ertussendoor werd er ook heel veel gestapt. Zeker in de bergen zijn er lange stukken waarbij er alleen maar gestapt kan worden.
Rekensommetje bij de bandit trail:
8/9uur vertrek
+/- 3/4 uur rijden= +/- 15/25km
12 uur lunchpauze
+/- 3 uur pauze= waarin lunch en zwemmen
15 uur vertrek
+/- drie uur rijden= +/- 15/20km
18 uur aankomst
=30 tot 45 km per dag afhankelijk van de zwaarte van de route van die dag
:)

Dat is een helder rekensommetje, dank. Ziet er werkbaar uit.

Als ik nog wat verder graaf in de site, krijg ik de indruk dat de bagage vervoerd wordt en dat je alleen je "dagbagage" bij je hebt.
Als daarnaast het eten voor je geregeld wordt, wordt je reisschema een stuk flexibeler en kun je eerder weg en later aankomen, zonder dat het "nachtwerk" wordt.

Ik ben redelijk bedeeld met vrije dagen, dus ik kan me zo'n uitspatting wel permiteren :D
Ik vrees namelijk dat mijn vriendin geen taxi gaat spelen, die zou meegaan.

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:13

yep, bagage wordt elke dag naar de volgende plek vervoerd dus het enig wat je bij je hebt in de zadeltassen is reservemateriaal voor het paard (hoefijzer en touw) je eigen drinken en soms een onderdeel van de picknick.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:33

Ff een stipje, is al laat, reageer morgen wel ff. Kan wel alvast zeggen dat t super geweldig mooi is!!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:23

Oh als ik dit allemaal lees hier heb ik zo'n zin om weer te gaan!!
Ik moet zeggen dat sommige dagen rijdens de trail langer zijn dan andere en 1 keer kwamen we echt heel laat op onze bestemming omdat de oponthoud hadden tijdens de rit. 1 paard was 2 ijzers kwijt en die moesten er onderweg weer worden opgezet. Erg knap vond ik dat van de leiding trouwens...
Maar eigenlijk voor mij konden die dagen niet lang genoeg zijn! Als iedereen in de groep zat te zeuren over wanneer we nou eens aan de cocktails konden, had ik zoiets van, laten we nog maar even 2 uur doorrijden.
:D .
Ik heb wel als voorbereiding, vooral voor de zwaardere trails (bergtrails en de sweet and salt water trails) geoefend in Nederland door extra veel buiten te rijden. Gewoon om een beetje zitvlees te creeeren.
Enne wat heel erg belangrijk is om lekker te zitten: zorg voor een goede rijbroek die snel droogt en voor goed ondergoed. Het enige wat je rijplezier in de weg kan staan is doorrijplekken. Je hebt speciale onderbroeken hiervoor die je kunt kopen bij de grotere zaken. Neem sudocreme mee voor als je toch last krijgt. En zorg voor stevige schoenen (stalschoenen bijv) waarmee je ook kunt rijden.
Het zwemmen met de paarden was ook een bijzondere ervaring...tip...let op je tenen haha..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:24

Trouwens lijkt me echt superleuk om lekker met de auto te gaan, wilde ik ook wel...maar ik heb zitten rekenen en vliegen was goedkoper..Je moet niet de tolwegen vergeten...

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:41

dirkjee ik ben in het voorjaar in de auvergne in zuid -frankrijk geweest ,een nederlands echtpaar runt een goedlopend bedrijf in tochten.
Ik heb de tijd van m'n leven gehad !
Het is de moeite waard om eens te kijken .
www.pradis.fr

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:51

bethje31 schreef:
Trouwens lijkt me echt superleuk om lekker met de auto te gaan, wilde ik ook wel...maar ik heb zitten rekenen en vliegen was goedkoper..Je moet niet de tolwegen vergeten...

Tolwegen? Waarom denk je dat ik drie tot vijf dagen uittrek om die afstand te overbruggen? Reizen is ook vakantie, voor mij althans........

Dirkjee10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:14

@ Miranda Zal eens kijken :D

@Bethje 31 Die onderbroeken komt goed! Heb daar zo wie zo al snel last van :O maar zullen toch wel beetje relaxte zadels zijn?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:35

Ja hoor zijn goede zadels maar sommige zijn wel harder dan andere. De echte trekkingzadels vind ik harder dan de engelse zadels die ze hebben. Je kunt ook een bontje meenemen maar dat moet dan wel net passen.
Belangrijkst is dat je rijbroek niet nat wordt door regen of zoiets. Op 1 van de trails was een man in een riviertje gevallen wat op zich heel grappig was maar toen moest hij nog een hele middag rijden en toen heeft hij zich helemaal opengereden en toen kon hij de trail niet afmaken. Was echt superzielig voor hem. Hij was wel mager dus hij had niet echt veel zitvlees zeg maar.
Ligt ook een beetje aan je eigen zithouding...in principe als je goed zit en soms ook de verlichte zit gaat zitten dan spaar je je achterwerk, zeg maar. Je moet tijdens de trails, sowieso in de galop altijd in verlichte zit en ook als je bergopwaarts gaat en tijdens bergtrail moet je ook vaak lopen, dus zal wel meevallen.

Tja Ikke als je tijd hebt en een dieselauto...maar neem je dan een tentje mee om te overnachten? De tocht erheen is zo een vakantie op zich! Lijkt me leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:39

bethje31 schreef:
Tja Ikke als je tijd hebt en een dieselauto...maar neem je dan een tentje mee om te overnachten? De tocht erheen is zo een vakantie op zich! Lijkt me leuk!

Neuh, dikke V8 benzine :$ met nog een automaat erachter ook! Maar hey, het is mijn hobby-auto, niet mijn dagelijks verkeer :D
Tent zou kunnen, maar zeer waarschijnlijk de vouwcaravan, gecombineerd met B&B als het zo uitkomt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:59

Hmmm klinkt inderdaad wel relaxed... Met mijn oude Golfje is het toch een wat minder ontspannen tocht haha.
Ik rij heel vaak naar Frankrijk, 1600 km op en neer en dat is ver genoeg met het oude beestje..
Vliegen is echt prima optie maar als ik volgend jaar een trail ga doen dan ga ik vanuit Frankrijk en dan pak in de trein, prima verbinding met Barcelona....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:07

bethje31 schreef:
Hmmm klinkt inderdaad wel relaxed... Met mijn oude Golfje is het toch een wat minder ontspannen tocht haha.
Ik rij heel vaak naar Frankrijk, 1600 km op en neer en dat is ver genoeg met het oude beestje..
Vliegen is echt prima optie maar als ik volgend jaar een trail ga doen dan ga ik vanuit Frankrijk en dan pak in de trein, prima verbinding met Barcelona....

Tja, een Golfje is geen grote 4x4 reislimousine :D
Ik zou nog kunnen overwegen om de autoslaaptrein te nemen, maar dan zou ik eerst eens uit moeten zoeken of die inderdaad nog wel rijdt en zo ja, waarheen. Vrienden van mij deden dat altijd, maar dat is intussen ook 10 jaar geleden.......

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:01

Dirkjee10

Ik zag ook die negatieve ervaring online, maar ik zou me er niet te druk over maken.
Duidelijk een gevalletje van niet genoeg rijervaring of de verkeerde rijervaring.
Er zitten best wel pittige dieren bij natuurlijk maar ook hele brave. Je moet vantevoren goed opgeven wat voor paard te wil. Als je een beetje een nerveus typje bent dan moet je gewoon een rustig paard vragen bijvoorbeeld. Ze hebben eigenlijk geen dooie dienders dus zelfs de "rustige" paarden lopen lekker door. Heb ook wel eens een "rustig" paard gehad en na een week kun je daarmee echt lezen en schrijven.
Ik had de laatste keer een hele pittige en het duurde een dag voordat ik de knopjes had gevonden maar toen was het ook alles wat je van een PRE mag verwachten. Echt een gevoelig maar heel erg eerlijk paard met de lekkerste galop die je je kunt voorstellen..

En heb je al geboekt??