Vereniging voor recreatieruiters Twente

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Santano

Vereniging voor recreatieruiters Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:19

Enkele recreatieruiters in Twente hebben het idee om een vereniging voor recreatieruiters op te richten in Twente.

De vereniging wil zich gaan richten op een drietal zaken:

* Het verbinden en ontwikkelen van ruiterroutes in Twente, bij voorkeur via een knooppuntennetwerk dat zo fijn vertakt is dat je niet alleen een trektocht door Twente kunt maken, maar het ook kunt gebruiken voor je wekelijkse rondjes in de buurt van je stal.
* Het organiseren van activiteiten voor leden, denk aan workshops, lezingen, onderlinge wedstrijden, ritten, schriktraining, fotosessies, trektochten, cursus EHBO bij het paard etc.
* Het behartigen van belangen van Twentse recreatieruiters. De vereniging kan voor gemeenten een aanspreekpunt zijn als het gaat om het verharden van zandwegen, schuilstallenbeleid, verbindingen en het aanleggen van nieuwe wegen of recreatiegebieden.

De reden dat wij een vereniging willen oprichten, is dat er in Twente veel zandwegen zijn, en ook enkele ruiterroutes, maar dat deze niet verbonden zijn en landgoedeigenaren nemen niet altijd zelf het initiatief tot het openstellen van hun land voor paarden. De vereniging wil hier een aanjager in zijn.
Daarnaast heb je als individuele recreatieruiter, in tegenstelling tot wedstrijdruiters, weinig contacten en mogelijkheden om aan activiteiten mee te doen die specifiek in Twente, en dus in de buurt, plaatsvinden. Ritten en andere activiteiten vinden veelal plaats buiten Twente, of zijn niet algemeen bekend bij de ruiters. Ook in bestemmingsplannen, aanleg van nieuwe natuur etc. staan we als recreatieruiters sterker als we samen optrekken. De vereniging wil uiteraard samenwerking zoeken met de NVVR en de KNHS, en verder met alle andere partijen waar we samen mee op kunnen trekken.

De vereniging moet nog worden opgericht, maar ik ben alvast benieuwd hoe de reactie hier is. Zien jullie hier wat in?
En mochten er mensen zijn die mee willen helpen (incidenteel bij een activiteit of aanleg van een route, of structureel in het bestuur) stuur dan een pb met je naam, leeftijd, evt. ervaring etc.

Met vriendelijke groet,

Santano

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:26

Ik zie daar al 20 jaar wat in: www.nvvr.info

Kijk, er is niks op tegen om je eigen vereniging op te richten, maar orienteer je ook op wat er al bestaat.
Het is een beetje zonde van je energie om op eigen houtje iets te proberen, wat in samenwerking met anderen allicht simpeler gaat.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:34

Hoi Ikke,

ik weet dat de NVVR bestaat, beter nog, we hebben mensen die zowel van de NVVR als onze vereniging lid worden.
Het is zeker niet de bedoeling om een concurrent van de NVVR te zijn, we zien onszelf vooral als een lokale vereniging, zoals er ook lokale rijverenigingen zijn.

We zoeken daarom uitdrukkelijk samenwerking met de NVVR, zeker omdat we grotendeels dezelfde belangen hebben!
Samen staan we nog sterker, toch?

tamary

Re: Vereniging voor recreatieruiters Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:38

Neem contact op met de NVVR en draag een coördinator voor om dit werk te doen. Scheelt je een berg aan organisatie en rompslomp. Dan kan je je geheel concentreren op wat je wil bereiken ipv daarnaast nog van alles te moeten regelen.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:27

Ik ga sowieso op korte termijn contact opnemen met de coördinator van de NVVR Noord-Oost.
We zullen dan ook kijken in hoeverre het wenselijk / haalbaar is om het binnen de NVVR te doen, of samen met de NVVR te doen.

Er is veel voor te zeggen om het binnen de NVVR te doen, maar het heeft ook nadelen (o.a. mogelijkheden om over financiën te beschikken, beperkte mogelijkheden voor een eigen website, etc.). We willen een zeer actieve vereniging zijn, denk aan min. 2 activiteiten in Twente per maand, meerdere ruiterroutes per jaar ontwikkelen, bij iedere wijziging van een bestemmingsplan buitengebied het schuilstallenbeleid onder de aandacht brengen etc. Met alleen één coördinator is dat onmogelijk om te doen. Je zult dus sowieso een groep mensen moeten hebben. Overigens heeft ook de KNHS een regioconsulent die zich hiervoor inzet, maar daarvoor geldt helaas ook dat ondanks een aantal initiatieven van onze kant dat nog niet veel resultaat oplevert.

Helaas heeft de NVVR de laatste tijd niet erg veel in Twente gedaan op het gebied van activiteiten, ontwikkeling van routes en lokale belangenbehartiging. Overigens neem ik dat niemand kwalijk. De NVVR is een landelijke vereniging, die haar aandacht, tijd en geld over het land moet verdelen. Een lokale afdeling of vereniging zou daarin veel goed werk kunnen verrichten.

Maar ik ben blij met je suggesties en we gaan zeker kijken of we dit binnen/met/in goede relatie tot de NVVR gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:50

Dingen als schuilstallen beleid en doorgaande ruiterroutes zijn voor heel NL nuttig/noodzakelijk. NVVR heeft helaas soms een tekort aan vrijwilligers. Dit zijn behoorlijk pittige banen en dat naast werkweek en verzorging gezin en dieren. Niet iedereen kan dat volhouden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:00

Ook al ben ik al lid van de nvvr, ik zie hier zeker wel wat in!

Ik heb niet echt de tijd om een actieve bijdrage te leveren, maar lidmaatschap zou ik zeker overwegen :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:04

ik sluit me aan bij Wendy

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:52

Ik ook :j

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:57

Dank voor de positieve reacties. Overigens is er inmiddels contact met de secretaris van de NVVR. Binnenkort hebben we een gesprek. Of we het via de NVVR doen of in nauwe samenwerking met de NVVR wordt daarna bepaald.

Ben in ieder geval blij dat er meer mensen zijn die graag in Twente het een en ander georganiseerd willen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:02

als ik meer tijd heb wil ik best helpen, maar nu niet. Te druk
Maar ik erger me rot dat dat beetje zandpad wat we in De Lutte hebben nu is afgesloten voor paarden terwijl de mountainbikers er zonder problemen doormogen. Dankzij dat stomme natuurmonumenten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:05

Dit lijkt me een erg nuttig streven, dochter en ikzelf zijn positief. Ik weet niet of we de tijd hebben voor actieve bijdrages, maar dat valt altijd te overleggen.
(dochter opperde dat zij erg voor het idee is om asfaltwegen te ontharden en er weer lekker zandpaden van te maken. Ook het ontstenen van al die stomme grintpaden is een nobel streven!)

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 22:20

Nog zo'n voorbeeld: Landgoed Twickel heeft een streng paardenbeleid. Formeel zijn er twee ruiterroutes, daarbuiten is rijden verboden en daar wordt zeer streng op toegezien. De ene (rondom de Noordmolen) is mooi. De andere (in de Ploai, tussen Delden en Bentelo) is gewoon vier zandwegen, vier keer rechts. Normale openbare weg dus, waar ook trekkers en ander verkeer rijdt.
Zo kan ik nog wel wat ruiterroutes bedenken :-S

Komt bij dat er een mooie mountainbikeroute van 70 km is aangelegd waar ruiters (terecht!) niet op mogen rijden. Maar wat wel raar is, is dat nu op een aantal wegen de ruiters langs/over de 80 km weg moeten rijden, en de mountainbikers door het bos langs de weg mogen. Extra vreemd: ruiters mogen o.a. niet op de mountainbikeroute omdat dat niet samen zou gaan, waar ik op zich in kan komen. Maar de mountainbikeroute loopt WEL over de enige fatsoenlijke ruiterroute (die van de Noordmolen). Dat kan dan ineens wel, terwijl de ruiterroute er eerder lag. Prima, maar dan ook graag op enkele kritische plekken de mountainbikeroute delen met de ruiters.
En omdat er nu zoveel over de Noordmolenroute heen gereden wordt, is het pad 'verhard' met gebroken puin, met daarin glas, tegelscherven etc. Dus niet meer op te rijden voor een paard zonder ijzers of hoefschoenen.

Een mooie, aparte ruiterroute door Twickel, bestaande uit de normale zandwegen, aan elkaar geknoopt met enkele bospaadjes en slimme verbindingen, zou denk ik een hoop ergernis wederzijs schelen.

De mountainbikeroute is ontstaan na vragen en op initiatief van enkele fietsverenigingen. Zij hebben samen met het landgoed geregeld dat de route er kwam. Maar omdat er geen duidelijk aanspreekpunt/initiator voor het landgoed is voor de ruiters, of in ieder geval dat ze die niet kennen, gebeurt daar (nog) weinig...

Om nog maar niet te spreken over het Nijereesbosch. Daar was een ruiterroute, maar doordat één manege in de buurt ruiters buiten het pad liet rijden, is de hele ruiterroute gesloten. Gevolg is dat je daar in de buurt nauwelijks kan buitenrijden, behalve over de asfaltwegen. Uiteraard, als het lukt weer een route te openen, is het ook ieders verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan.

Nog zo'n voorbeeld: Bij de Doorbraak in Bornerbroek zouden er ruiterroutes komen, zo stond in het ontwerp en het beleidsplan, maar nu puntje bij paaltje komt laat Landschap Overijssel 'wilde' paarden daar grazen, en wordt het daarom volgens hen lastig of misschien wel onmogelijk om ruiterroutes aan te leggen. We hebben een paar keer initiatief genomen, zelfs een plan uitgewerkt, via de regioconsulent van de KNHS geprobeerd, maar dat leidde niet tot resultaat. Het lastige is ook dat ik dan in mijn uppie 'als mezelf' dingen voorstel, dan heb je toch wat minder body dan met een lokale vereniging of met de NVVR.

Tijd voor actie! :-)

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:27

Wat een leuk idee zeg! Ben nog niet zo heel lang geleden lid geworden van de nvvr.
Inderdaad zijn de routes in twente niet super, en mogen er zeker wel wat dingen veranderen, ben ook al een tijdje aan het rondkijken of er leuke activiteiten in de buurt zijn, helaas nog niet gevonden wat ik zoek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:31

Nogmaals; ik zie er geen enkel bezwaar in om een club op te richten zoals je beschrijft. Ik geloof namelijk niet in concurentie tussen verenigingen.

Ik denk wel dat, zoals je al aangeeft, het belangrijk is om samen met reeds bestaande en clubs/partijen die in de toekomst nog opgericht gaan worden, samen de krachten te bundelen. Alleen op die manier kun je als groep verenigingen serieus genomen worden en voldoende "body" inbrengen. Hoe je dat in detail in de praktijk uitwerkt is een kwestie van overleg en goede afspraken. Lokale zaken, zoals de voorbeelden die je noemt, moet je met lokale mensen uitvoeren en oplossen. Van welke club die perso(o)n(en) lid zijn is niet relevant, zolang we allemaal maar op de hoogte zijn. Dat voorkomt dubbele initiatieven want dat is zonde van de tijd en energie (en bovendien slaan we met z'n allen een modderfiguur).

mufke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:54

Hallo Santano. Wat prima om te lezen dat je je actief wil gaan inzetten voor meer en betere uitrij mogelijkheden in Twente. Waarschijnlijk weet je dit al, maar op 15 november organiseert de NVVR een studiemiddag Vrij Buiten Rijden juist over dit thema: Hoe krijg je het voor elkaar om in je eigen omgeving meer en betere uitrij mogelijkheden te creeren. Als NVVRlid kun je daar gratis naar toe. Bovendien heeft de NVVR dit voorjaar net een commissie Vrij Buiten Rijden opgericht, die ook regionaal gaat werken. De bedoeling is om heel concreet aan de slag te gaan met meldingen die we krijgen. Dus als je een aparte vereniging opricht is samenwerking meer dan welkom. Ik neem binnenkort contact met je op.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:16

ik ben helemaal voor! er is zo weinig te doen hier in twente.... en over de ruiterpaden .... welke ruiterpaden? je bent nergens welkom in twente met je paard.... en idd dan is er een mooi zandpad... word hij vol gegooit met puin.... ik ben helemaal voor..... ik ben lid van de nvvr maar er is hier in de buurt altijd erg weinig te doen....

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:55

Hoi Mufke,

ja naar die bijeenkomst wil ik zeker gaan!

Groetjes Santano

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:32

Er is voor De Lutte door de manegehouder een heel pad uitgestippeld. Is ook besproken met gemeente Losser maar ligt nu weer stil.

Een actie kan zijn de betreffende gedeputeerde bij de provincie aan te spreken. Hij roept te pas en te onpas dat hij zich zo inzet voor ruiters en ruiterpaden. Ik zie het alleen niet.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:18

Komt op de actiepuntenlijst ;-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:04

Wij zouden graag één (1) pad willen hebben waar we een galopje kunnen doen in vakantiedorp De Lutte, waar paarden nergens meer mogen lopen en we gedoemd zijn tot de berm van de 80 km weg naast het fietspad, en smalle geasfalteerde landbouwweggetjes. Het enige zandpad dat er wel is (toegankelijk voor paarden) is vol puin gestort en zelfs met ijzers niet te doen.

Het moet toch mogelijk zijn dat natuurmonumenten 1 klein rondje beschikbaar stelt (dat was er tot twee jaar geleden wel maar ze hebben het vakkundig vol hekken gezet zodat je er niet door kunt). Diezelfde wegen mogen wel door alle andere recreanten worden gebruikt.

Op de asfaltwegen wordt je standaard van de sokken gereden door hele grote groepen racefietsers (die ook nog eens rustig tussen twee paarden door fietsen als je niet snel genoeg aan de kant bent). Je hoort ze niet aankomen en ze hebben geen bel. Link met en jong paard.

Desnoods een met een boer overeengekomen pad langs de houtwal of een pad dat vrijgehouden wordt in de mais.
We zijn bereid zelf onderhoud te plegen.

Mijn jongste paard (inmiddels ook 8) heeft buiten nog nooit gegaloppeerd. Het kan namelijk nergens.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 09:42

Hoi Anya,

goed om te weten. Zodra de vereniging (of de afdeling van de NVVR, hoe we het ook regelen) in de steigers staat, willen we hierover ook zeker met natuurmonumenten, de gemeente en de provincie overleggen. Heel herkenbaar dit probleem, ik zie het overal in Twente. Tijd om onze plek in de natuur op te eisen.

Groet, Santano

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:24

Santano schreef:
Hoi Anya,

goed om te weten. Zodra de vereniging (of de afdeling van de NVVR, hoe we het ook regelen) in de steigers staat, willen we hierover ook zeker met natuurmonumenten, de gemeente en de provincie overleggen. Heel herkenbaar dit probleem, ik zie het overal in Twente. Tijd om onze plek in de natuur op te eisen.

Groet, Santano

Jij hebt helemaal niks te eisen, zeker niet bij een particuliere instantie als natuurmonumenten.

Als dat opeisen daadwerkelijk jouw mentaliteit is, zou ik liever zien dat je je helemaal nergens tegenaan bemoeid...........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:40

Ikke ik zou graag zien dat je je toon wat matigt. Wat je in een topic schrijft en hoe je je gesprekken ingaat zijn twee heel verschillende dingen.
En laten we eerlijk zijn: "tot nog toe heb ik van de NVVR niets maar dan ook helemaal niets zien gebeuren voor mijn regio". De Provincie (via de DLG) nog wel. En sommige gemeenten ook. Verder zijn er nog een paar landgoedeigenaren die wel ruimte voor paarden willen geven. Zitten alleen helaas niet in mijn omgeving.

Maar er is nog helemaal niet geregeld, dus hold your horses zou ik zo zeggen Ikke en wacht even rustig af.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 17:07

Ten eerste, ik stel voor dat we bij voorkeur niet hier de discussie voeren over het functioneren van de NVVR, hoewel ik begrijp wat je bedoelt Anya, en je zeker voor een deel gelijk hebt wat betreft de regio Twente. Ik heb inmiddels goede contacten met de NVVR , en samen, op welke manier we het organisatorisch ook regelen, gaan we ervoor.

Verder, over de reactie van Ikke, net als Anya zou ik het ook fijn vinden als je iets subtieler kunt reageren. Soms komen dingen op internet anders over dan je ze bedoelt, maar laat één ding duidelijk zijn: ik ben niet het type wat even bij een organisatie komt 'eisen' dat we er moeten kunnen rijden. Vanuit mijn bestuurskundige achtergrond en ruime ervaring in onderhandelen en samenwerken ben ik er heus wel van bewust dat zomaar routes opeisen bij een natuurorganisatie het domste is wat je kan doen.

Als je me zou vragen wat ik bedoel met opeisen, dan zou ik je uitleggen dat fietsers en wandelaars op dit moment al veel voorzieningen hebben, en goed vertegenwoordigd worden, maar dat ruiters een nog wat onderbelichte groep zijn, en dat veelal op basis van vooroordelen ruiters vaak geen toegang hebben tot bepaalde gebieden. Steeds meer zandwegen in het buitengebied worden verhard, de maatschappij is er steeds minder op ingesteld dat er zich paarden in druk verkeer bevinden, en de borden die standaard voor natuurgebieden worden gemaakt (de bekende 'opengesteld' borden) bevatten standaard de zin dat ze verboden voor paarden zijn. Als je daar nog het doorkruisen van infrastructuur (spoorwegen, snelwegen) bij optelt, is er steeds minder plek voor ruiters om zich nog op een prettige en veilige manier buiten te begeven.

Met opeisen bedoel ik niet het opeisen van wegen of toegangen, maar wel het opeisen van een plaats voor recreatieruiters in het veld van recreatieve voorzieningen. Dat bij de aanleg van nieuwe natuur mensen niet alleen standaard aan voetgangers en fietsers denken, maar ook aan ruiters. Dat grote grondeigenaren (waar mogelijk), gemeenten en provincies rekening houden met het bestaan van (recreatie)ruiters en hen zien als een partner in het nadenken over ruimtelijke inrichting. Dat er voor de belangen van recreatieruiters op wordt gekomen en dat er rekening met hen wordt gehouden. Dat is wat ik bedoel met het opeisen van ruimte in de natuur en het recreatieve beleid.

Misschien ken je van het beleidsstuk van het ministerie van EZLI waarin gesteld wordt dat ruiters net als fietsers en wandelaars tot de 'extensieve' recreanten behoren en dus (bijv. in tegenstelling tot crossmotoren) minder belastend zijn voor de natuur, waardoor er meer toegang mogelijk is tot recreëren in de natuur. Ook het bestaan van de NVVR, en de komst van KNHS-regioconsulenten, 'enjoy the ride' etc. zijn stappen in de goede richting. Maar daar waar dit nog niet genoeg van de grond komt, is het volgens mij noodzakelijk dat de recreatieruiters actief, maar vanzelfsprekend met diplomatie, hun stem laten horen en voor hun belangen opkomen.

Santano