Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:06

Het gebeurt vaker maar nu toevallig meerdere topics achter ellaar. Meisje onder de 16 maakt brokken in het verkeer.
Tuurlijk kan dat ook als je ouder bent, maar het lijkt me dat je dat net een grotere truckendoos hebt om je paard bij je te houden, én dat je dan ook wat meer respect voor de verkeersregels hebt.

Dus kan iemand mij vertellen waarom je niet op een 25km/u brommertje mag rijden op je 15e, maar wel op iets veel onberekenbaarders als een paard. (zonder begeleiding). Vaak nog zonder enige vorm van kennis van verkeersregels.

Topic van een 15 jarig meisje waarbij de pony tegen een wielrenner opspringt omdat ze samen een krap fietspad gebruiken. Waar bij dit voorkomen had kunnen worden door gebruik te maken van een ruim aanwezige berm.

15 jarig meisje waarbij de pony het bit vast pakt en een motorrijder verwond. Had een oudere ruiter beter kunnen beheersen, of had de keuze gemaakt niet alleen naar buiten te gaan.

Waarom is er geen begeleiding bij? Zo snap ik wel dat ruiters een slechte naam hebben ja...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:09

Daar zijn ruiterbewijzen handig voor. Mag je behalen vanaf 12 jaar. Daar leer je o.a. verkeersregels en jouw plek op de weg. (Dat is dus niet de berm en niet het fietspad ;) )
Maar niet iedereen schijnt het belangrijk te vinden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 23-08-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Met 15 niet op een tomos het verkeer in, maar wel met paard?

-> BRT

Lisann__

De vergelijking met een scooter vind ik niet helemaal goed, hoe jong een ruiter ook is, meestal geef je veel om je paard, en ben je voorzichtig met je dier, niemand wil dat zijn paardje gewond raakt.

Maar verder snap ik je punt heel goed, misschien een ruiterbewijs verplichten?

marjolein_el

Sorry ik vind het een beetje onzin. Ik ga al vanaf me 12e alleen naar buiten en ook toen al was ik verantwoordelijk genoeg om een beetje op de rest van het verkeer te letten. En weet je wat het is, een paard is met iemand van 15 erop even onberekenbaar als met iemand van 20 erop. Dus ik vind het niet echt iets met leeftijd te maken hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:11

Ik mocht ook pas alleen naar buiten toen ik een ruiterbewijs had. Je leert daar zo ontzettend veel va tijdens de praktijk en theorie oefeningen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:12

marjolein_el schreef:
Sorry ik vind het een beetje onzin. Ik ga al vanaf me 12e alleen naar buiten en ook toen al was ik verantwoordelijk genoeg om een beetje op de rest van het verkeer te letten. En weet je wat het is, een paard is met iemand van 15 erop even onberekenbaar als met iemand van 20 erop. Dus ik vind het niet echt iets met leeftijd te maken hebben.

Heb je die andere topics wel gelezen? Met een beetje volwassen nadenken hadden die ongelukken voorkomen kunnen worden.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:12

marjolein_el schreef:

Ja maar mensen leren bij hun scooter/auto rijbewijs wat ze moeten doen met paarden in het verkeer.
Jonge ruiters weten dat meestal niet.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:14

Dan mogen kinderen met pony's nooit meer een wandeling maken?

Een paard is juist veel veiliger dan een brommer.
- Je komt niet op grote of drukke wegen.
- De snelheden zijn véél lager. 35 km/u is rengalop voor een pony, niemand zou dat op een drukke weg doen, maar het is niet eens zo hard voor een brommertje.
- Ander verkeer vertraagt en gaat aan de kant voor paarden (meestal toch), voor brommers is dat wel anders.

Kinderen zonder begeleiding van een volwassene te paard de straat op sturen mag van mij wel gerust verboden worden (als het al niet verboden is).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:15

Stapvoets op de weg (waar het paard in het verkeer hoort) en dan steeds ingehaald worden, lijkt mij niet veiliger dan op een brommer rijden die vrijwel even hard gaat als het overige verkeer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:15

35 km... Misschien een shetlander.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:16

Eerlijk gezegd wist ik het meeste al, heb dus niet echt veel geleerd van mijn ruiterbewijs. Ik was 14 toen ik met mijn 3 jarige pony naar buiten ging, pap is de eerste paar keren mee gegaan, maar hij zag al snel dat ik de pony onder controle had en dat het dier niet snel schrok, daarna mocht ik alleen naar buiten.

Dit zijn nu toevallig 2 gevallen waar de ruiters onverantwoordelijk geweest (lijken) te zijn. Dat is toch geen reden om iedereen over een kam te scheren?

Over de plek op de weg, officieel moet je idd op de weg rijden, maar in veel gevallen is de berm veel veiliger en daar kies ik dan ook voor.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:19

Ik ging ookal op mijn 12e naar buiten, of misschien nog wel eerder. Het geluk is dat we hier veel bos hebben en weinig door het verkeer hoeven. Op mijn 18e of 19e heb ik mijn ruiterbewijs gehaald op school, maar de verkeersregels enzo wist ik allemaal al en was ook appeltje eitje om die te halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:22

HorseTopShop schreef:
Daar zijn ruiterbewijzen handig voor. Mag je behalen vanaf 12 jaar. Daar leer je o.a. verkeersregels en jouw plek op de weg. (Dat is dus niet de berm en niet het fietspad ;) )

Juist wel.
Je plek als ruiter in het verkeer is uiterst rechts en waar het mogelijk is, de berm.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:22

Nee maar denk dat iedereen die grotere stallen kent, als pensionstal heeft wel weet dat jongere meiden vaak toch een stuk volwassenheid missen in hun denkgedrag (gelukkig, laat ze kind zijn). Hier hadden we er een die op het buitenterrein mocht rijden met een pony, die ging gewoon doodleuk het bos in (ja dat kon toch wel?). Zelfde geld was die pony daar helemaal niet geschikt voor.
Niet allemaal, maar een groot percentage wel.

In het bos vind ik zelf ook nog net iets veiliger dan echt het verkeer in.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:23

Brainless schreef:
HorseTopShop schreef:

Juist wel.
Je plek als ruiter in het verkeer is uiterst rechts en waar het mogelijk is, de berm.

Nou nee hoor. Je mag met je paard niet in de berm. De enige officiële plek voor ruiters en hun paarden is op de weg. Geen berm, geen fietspad en geen stoep.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:26

Ik zou het helemaal niet gek vinden als er een leeftijdsgrens gesteld wordt. Onder die grens alleen onder begeleiding van een volwassene een buitenrit maken. Ruiterbewijs verplichten voor degene die alleen de weg op wilt lijkt me ook niet gek. Je komt hier op bokt regelmatig mensen tegen die zich er niet eens van bewust zijn dat je met een paard eigenlijk helemaal niet op het fietspad mag rijden... Dat zijn toch echt gewoon verkeersregels die je moet kennen vóór je alleen met het paard de weg op gaat.
HorseTopShop schreef:
Nou nee hoor. Je mag met je paard niet in de berm. De enige officiële plek voor ruiters en hun paarden is op de weg. Geen berm, geen fietspad en geen stoep.

Niet waar. Ik citeer mijn theorieboek voor het rijexamen:
Citaat:
Plaats op de weg
Ruiters: Gebruiken het ruiterpad. Als het ruiterpad ontbreekt gebruiken zij de berm of de rijbaan.

Edit: berm dus.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 23-08-11 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:26

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:35

Citaat:
art 8: Ruiters

Ruiters gebruiken het ruiterpad.
Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:41

Mh, mijn 15-jarige dochter rijdt sinds haar twaalfde alleen met de haflinger buiten na een jaar onder mijn fiets-begeleiding te zijn. Meer uit verkeerstechnisch oogpunt, hoe te handelen in het verkeer en andere onverwachte situaties dan dat het hendelen met de haflinger problemen gaf.

Nu is ze op vakantie en mag ik hem verzorgen..................je raadt het nooooooooooooooooit, hij schrok zo erg dat hij wegschoot in galop.........een fietspad overkruiste en we in de greppel terechtkwamen. Mijn hart zat in mijn keel, dankte God op mijn blote knieën dat er geen fietser/wandelaar/hond naast voor of achter ons zaten. Daar sta je dan met je goede gedrag als 48-er die hem ooit een kocht omdat hij (getest) bom-proof was. Naast de schrik, schaamde ik me dood want ook ik vind dat je zo veilig mogelijk aan het verkeer moet deelnemen met je paard.

Vandaag mag ik hem weer doen.................ik trek mijn wandelschoenen aan en ga lekker een uur met hem aan de wandel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:35

Ik trok er vanaf mijn 14e ook alleen op uit met een pony zonder ruiterbewijs (heb ik nu 20 jaar later nog steeds niet trouwens, ga wel nog steeds veel naar buiten te paard). Als de eigenaar van de pony en mijn ouders het onverantwoord hadden gevonden hadden ze mij echt niet laten gaan. Ik denk dat het per persoon heel erg verschilt of iemand verantwoord genoeg is om alleen op pad te kunnen gaan met een pony of paard. Sommigen kunnen dit al vanaf dat ze een jaar of 12 zijn, anderen leren het -helaas- nooit. Ik ben er voor mezelf nog niet over uit of je daarvoor wet en regelgeving moet gaan maken, er zijn al zoveel wetten en regeltjes en die zorgen er ook niet altijd voor dat het veiliger wordt. Bovendien wie gaat controleren of iemand wel/geen ruiterbewijs heeft, of dat iemand wel/niet oud genoeg is om zonder volwassene op pad te gaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:40

Met een ruiterbewijs mag je als je 12 bent echt niet alleen de weg op. Volgens mij blijft er een verplichte begeleiding nodig tot 16 jaar. Als ik dit goed heb. Niet dat ik niet alleen buiten reed toen ik 13 was hoor :=

Daarnaast ligt het niet aan leeftijd, maar aan respect voor je medeweggebruikers.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:04

Die verplichting is er helemaal niet toch? Ik heb toentertijd als 14 jarige het ruiterbewijs gehaald, omdat er toen geruchten gingen dat je zonder ruiterbewijs als minderjarige niet alleen naar buiten mocht. Maar dat is er voor zover ik weet nooit doorgekomen? Of het is iets recents.

luckymelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:16

Vergeet de andere weggebruikers niet. Hun asociale gedrag tov ruiters is vaak ook niet normaal. En dan heb ik het over expres toeteren of snelheid niet minderen, vlak langs je voor bij rijden. Dát veroorzaakt ook ongelukken of hoe vaak is het maar nét goed gegaan. als iedereen nou z'n gezonde verstand gebruikte waren we al een eind op de goede weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:51

Lisann__ schreef:
De vergelijking met een scooter vind ik niet helemaal goed, hoe jong een ruiter ook is, meestal geef je veel om je paard, en ben je voorzichtig met je dier, niemand wil dat zijn paardje gewond raakt.

Maar verder snap ik je punt heel goed, misschien een ruiterbewijs verplichten?

Zullen we dan ook het krijgen van kinders aan regels binden??

*zucht* wat is dat toch dat we denken dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra we er maar regels voor verzinnen (die vervolgens oncontroleerbaar zijn!!)

Voedt als ouders GVD je koters op!! Dat ze weten hoe ze zich te gedragen hebben, niet alleen in het verkeer!