wat doen als paard op hol slaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

azaro

wat doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:29

nu ik mijn nieuw paardje heb heb ik het gevonden he,
buitenritten maken hoe langer hoe liever !
mijn vorig paard werd gek buiten gevolg ik ook en dan ja geen goeie combinatie dus daar ging ik niet mee buite maar met haar heb ik de smaak te pakken.
Nu met een vriendin heb ik eens iets uitgetest aangezien ik ze nog maar 3 weken heb moet ik haar nog wat testten he!
ik eerst galopere zy gewoon stappen geen probleem dan andersom eerste passen oke dan ging ze in draf en nog geen second later in galop die ik niet meer kon houe tot ik terug bij haar was.
Ik voel een enorme klik met mijn paard en had ook geen second angst maar toch vroeg ik me af wat als we nu eens alleen buiten zijn wat ik ook graag doe en er komt een ander paard voorbij op de galopdreef en mijn paard beslist die te volgen?
wat ik vaak hoor eraf springen oh noweh dat kan ik niet echt raar maar ik kan die klik niet maken van hup eraf springen ook al gehad dat mijn paard in de piste rondcrostte en ze zeide laat u vallen maar euhm ik dacht en hoe moet ik dat hier in godsnaam doen?
als ik val besef ik dat eigenlijk niet hoe ik val enal echt raar kan dat niet beschrijven
heeft iemand nog dit gevoel?
en hoe kun je dat misschien "leren" om van u paard te springen want kan me wel voorstellen dat in noodgeval het wel handig kan zijn gewoon ivm veiligheid!

Xiniee

Re: wat doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:08

Dit vind ik maar raar.
Als je paard op hol slaagt heeft het bijna zowiezo geen zien om aan je teugels te trekken.
1 van de enige dingen die werken zijn gewoon een teugels hellemaal openen en als't moet trekken, en ze een cirkel laten lopen, liefst zo klein mogelijk.
Ja mag 20x je cirkel rond maar pas als ze op een goed tempo gaat laat je ze terug "vrij" en ga je terug rechtdoor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:27

Je laatste zin, mijne sloeg ook laatst op hol, ofja, gallopeerde aan maar kwam niet terug omdat ik geen contact met dr mond had en ook niet kon krijgen, toen liet ik me vallen, gelukkig bleef t paard staan en liep ze niet over me heen :')

En als je paard alleen achter je maatje aanrent en eenmaal naast je maatje weer rustig is zie ik t probleem niet? Tenminste als ik t zo lees blijft t paard wel gewoon draven/stappen/staan als je maatje dat ook doet?
Zo hebben wij er ook een, om m te trainen blijf ik altijd staan tot zn maatje op zn 100 meter afstand is, dan laat ik de teugels los, wil die rennen, trek ik gewoon grof terug, zo ga ik door tot die blijft staan, ook al zijn de teugels los, dan ga ik naar voren en springt die aan in een grove rengalop tot die bij zn maatje is, tja, er helpen maar 2 dingen tegen, scherper bit of naast zn maatje blijven :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:32

Vanaf het begin is mij geleerd om zo'n paard gelijk op de volte te zetten.

En als je je paard een beetje kent, voel je dit ook wel aankomen.
Tenminste, ik voel wel wanneer ik de controle verlies over mijn paard. Wanneer ik hard galopeer op buitenrit bijvoorbeeld, dan neem ik uit voorzorg een beetje gas terug.

Aan de teugels trekken werkt juist alleen maar tegenstrijdig. :)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:35

2x gehad dat ze echt op hol sloegen (1x met pony en 1x met paard).

Met de pony gingen we met z'n drieën even galopperen maar ze wilden niet meer terug en gingen ineens keihard naar de manege teruggalopperen (was niet zo ver). Ze galoppeerden ook de weg op, gelukkig was de auto achter ons, en niet voor.. Maar we probeerden ze gewoon rustig terug te krijgen (lukte niet echt), ze stopten toen we weer op het erf kwamen.

Met het paard kwam er een hele kudde schapen onze kant op over de breedte van het hele pad, dus we sloegen met z'n vijven op hol, ze stopten uiteindelijk wel doordat we tegen een ander groepje paarden aanbotsten (was met een puzzelrit in groepjes). Mijn paard werd sws al wel wat rustiger, gewoon met praten en rustig hand sluiten, aai over de hals, enz.

Idd op een volte proberen te krijgen, en zorgen dat je op tijd terugneemt als je vermoed dat hij achter een ander aan wil rennen ;)

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 08:39

dankje al voor de tips,
nu op een volte krijgen is mij ook altij geleerd en in de piste geen probleem
maar buiten op een lang padje dat ik weet zijn hier vlakbij weet ik wel als mijn paard daar op hol slaagt kan ik hem niet in een volte nemen want dan zit ik in de beek :(
ohja scherper bit neem ik zoiso ni, toen ik ze kocht had ze al zo'n scherp bit dat hou ik nu wel omda ze da kent en soms nodig heeft maar scherper ga ik zeker niet, in tegendeel op de manege kakke ze al van hee das mishandeling zo'n scherp bit ! :(:(
eigenlijk is het een dunne watertrens ik vind het nog te doen ophaaltrens ofzo vind ik persoonlijk erger (als je er niet mee om kunt dan toch) :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:22

Het lijkt me verstandiger om te leren hoe je het paard onder controle kunt houden dan om te leren hoe je eraf kunt springen als je je paard niet meer onder controle hebt.
Dus meer werk steken in controle tijdens je buitenrit en zolang je denkt die niet te hebben niet galoperen.
Als iemand anders je in galop passeert (is redelijk ongepast gedrag) moet je direct de aandacht van je paard pakken, maakt niet uit hoe je dat doet, als je maar zorgt dat je in beeld bent bij je paard. Dat betekent dus wel dat je niet met losse teugels kunt rijden, maar gewoon met een contactteugel waar je dus direct mee kunt communiceren. Dingen die je van je paard kunt vragen op zo'n moment kunnen bijvoorbeeld zijgangen zijn, een schouderbinnenwaarts is altijd een goede controle of je paard bij jou is of niet.

Als je paard al vertrokken is kun je proberen haar uit balans te brengen door haar te laten slingeren. Aan 2 teugels tegelijk trekken heeft meestal geen nut, maar steeds omstellen met teugel- EN gewichtshulp zal vaak wel effect hebben.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:07

Waratje schreef:
Het lijkt me verstandiger om te leren hoe je het paard onder controle kunt houden dan om te leren hoe je eraf kunt springen als je je paard niet meer onder controle hebt.
Dus meer werk steken in controle tijdens je buitenrit en zolang je denkt die niet te hebben niet galoperen.
Als iemand anders je in galop passeert (is redelijk ongepast gedrag) moet je direct de aandacht van je paard pakken, maakt niet uit hoe je dat doet, als je maar zorgt dat je in beeld bent bij je paard. Dat betekent dus wel dat je niet met losse teugels kunt rijden, maar gewoon met een contactteugel waar je dus direct mee kunt communiceren. Dingen die je van je paard kunt vragen op zo'n moment kunnen bijvoorbeeld zijgangen zijn, een schouderbinnenwaarts is altijd een goede controle of je paard bij jou is of niet.

Als je paard al vertrokken is kun je proberen haar uit balans te brengen door haar te laten slingeren. Aan 2 teugels tegelijk trekken heeft meestal geen nut, maar steeds omstellen met teugel- EN gewichtshulp zal vaak wel effect hebben.

Dankje voor de tip, ga ik zeker aan werken!
Nog een vraagje, als je paard het bit echt vastneemt kunt je toch ook niet omstellen? (in het geval ze al weg zijn)
verder kan ik perfect galoperen buiten hoor maar het is enkel als er een ander paard voor me in galop weg is dat ik ze niet kan houden als ik voorrop galopeer gaat alles als een fluitje van een cent zelf met losse teugel alst moet :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:10

Iedereen zegt meteen op de volte zetten, maar als je paard op hol gaat midden op de weg, en de weg is 2meter breed, dan gaat op de volte zetten niet erg makkelijk hoor :P

Ik laat hem altijd even 20m rennen, geef teugel mee, en probeer hem dan op m'n zit terug te krijgen.
En wanneer het echt gevaarlijk wordt kan die echt wel even een ruk aan zijn teugels verwachten, maar daar reageerd hij altijd wel meteen op, omdat die dat niet gewend is...

Je kunt gewoon niet zoveel dingen doen als je paard op hol slaat, hooguit een schietgebedje doen en hopen dat je het overleefd :P

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:31

haha :):P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:33

azaro schreef:
Nog een vraagje, als je paard het bit echt vastneemt kunt je toch ook niet omstellen? (in het geval ze al weg zijn)
verder kan ik perfect galoperen buiten hoor maar het is enkel als er een ander paard voor me in galop weg is dat ik ze niet kan houden als ik voorrop galopeer gaat alles als een fluitje van een cent zelf met losse teugel alst moet :)

Ook als een paard het bit vastpakt kun je het uit evenwicht brengen. Je zult alleen niet meer met heel subtiele hulpen kunnen werken (lees: je zult mogelijk een ruk aan een teugel moeten geven om resultaat te krijgen), het gaat niet om een nette dressuurproef maar om het terughalen van controle om alle betrokken partijen veilig te houden <<)

Ninamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:07

Eraf springen lijkt mij persoonlijk nogal riskant. Ten eerste moet je zelf maar net goed terecht komen, ten tweede is het geen oplossing voor het feit dat je paard heel hard rent. Wat als ze dan bij je vandaan rent?

Op een Westernstal waar ik kort les heb gehad zeiden ze altijd: Slaat je paard op hol? Ademen!
Dat klinkt heel vreemd maar het is een tip waar ik veel aan heb gehad. Doordat je inademt kan je beter nadenken en krijg je even ruimte te bepalen wat de beste oplossing is. Snap je wat ik bedoel? Het heeft mij in ieder geval erg geholpen.

Verder; Goed (naar achter) gaan zitten en niet aan de teugels gaan hangen, maar inderdaad heel even loslaten en dan opnieuw teugelcontact maken, ophoudingen. Volte of omdraaien is mooi als het kan, maar op veel buitenpaden inderdaad niet echt een optie. :)

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:16

ademen... ook al zo raar
mij hebbe ze eens de tip gegeven lachen .
denk dat het als afleiding is.

maar met op hol slaan heb ik het eerder op een recht smal pad en je ziet dat die door een hek of dergelijke ga lopen

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:02

Ja ! Mijn paard is echt wacko, met mij al op de grote baan gesprint en aan de hand heeft hem zich los getrokken en zo 2km ALLEEN ALS EEN DOLGEDRAAID paard terug naar de wei gegallopeerd....

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:03

och menes? !

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:03

Echt waar, hij had schrik van slapende geiten...

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:06

Onee moet er wel om lachen :)
paarden kunne eig toch echt wel schrik hebben van zo'n belachelijke dingen he
zou echt wel eens in hun hoofd wille zien

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:21

Ja, een paard denkt in de wilde natuur zo " Ik moet voor alles schrik heb want het kan wel eens mijn dood beteken ! "
Maar ja, veel wilde natuur en roofdieren zullen ze niet meer tegen komen.. Buiten kleine kindjes zoals ik die willen rijden }:)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:30

je doet wat je kan, maar een echt op hol geslagen paard.. die krijg je niet zomaar terug..
eraf springen is het laastte wat ik zou durven tenzij je een auto of trein ziet.. misschien doe je het dan in een reactie?.

ik heb het een keer gehad. gelukkig was dat op een drafbaan.. niet erop maar er achter op de sulky..
ik had niks meer te vertellen..vol trekken.. met benen afzetten achter over hangen niks links aantrekken rechts aantrekken.. sturen niks wou, toen ging een wiel over een bult heen dus ik werd er afgelanceerd..
paard vloog de baan verder af rechtdoor de sloot in..waardoor hij niet verder kon.. gelukkig had hij ook niks nadat we hem eruit hadden.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 25-07-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

demimagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:35

Hoi,

Je moet sowieso goed je paard aanvoelen, als je voelt dat er iets in je paard opkomt, probeer je hem/haar goed onder controle te houden: Praat tegen je paard, kijk welke kant hij op kijkt, probeer het hoofd juist van die kant aftehouden, zodat hij daar niet door afgeleid wordt, en niet meer op jou let.

Ik had dit vanmiddag ook een aantal keren achter elkaar bij ons in de bak..
Ik heb z'n hoofd goed bij mij gehouden, zodat hij oplette.
Telkens als hij er vandoor ging, begon ik tegen hem te praten; eerst gerust stellen, zodat hij mij vertrouwd, en later begon hij gewoon te klieren...

Dat is dus niet de bedoeling.... Toen ben ik wat strenger met mijn stem erbij gekomen dat hij daar mee opmoest houden, want hij keek niet eens meer in die richting en hij ging al racen..

Uiteindelijk heb ik hem er rustig langs gereden met behulp van geduld. ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:40

Ja, stem hulpen helpen zeker !

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:46

Je zegt dat je bang bent dat je paard mee gaat als een ander langs komt gegalopeerd.
Maar dat snap ik niet want in de regels staat dat je elkaar stappend moet passeren.
Dus in werkelijk kan het nooit gebeuren wat je zegt.

Goed het beestje kan schrikken maar dan moet je inderdaad wat er werd gezegd, ademen en nadenken, of in 1 keer het beestje omtrekken.
Klinkt zielig maar zo lukt het meestal wel

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 08:44

@ fujita_amor
ja dat zeggen de regels, maar de regels zeggen ook dat autos moeten vertragen en indien nodig stoppen, maar euhm denk je echt dat alle auto's dat doen? nee hoor :(
@xinnie idd het is en blijft een vluchtdier maar zoals een slapend schaap of soms erger da je totaal niet weet van wat :D

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:41

altijd zorgen dat je wat verder dan normaal achterover zit.
wees op ALLES voorberijd, de sloomste pony kan op hol slaan.
niet trekken, als je dat doet, wil je gewoon dood.
probeer hem rondjes te laten lopen, naja, racen.
niet in paniek raken.
niet stressen, dan word je paard sowieso drukker en sneller bang.
als je paard die dag allemaal enge dingen ziet, moet je tegen hem praten, en aaien, heel rustig doen

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:53

Ik vind eraf laten vallen echt wel het laatste wat je moet doen (valt mij op dat daar weinig op gereageerd wordt). Dit kan echt levensgevaarlijk zijn! Tenzij je dit 100 0000 keer gecontroleers geoefend hebt, maar dan lijkt het mij nog niet verstandig bij een paard waar je de controle al kwijt bent. Je zal maar net onder zijn hoeven komen. Nee eraf vallen idd alleen als je anders samen onder de trein komt ofzo, maar dan nog alleen maar als je je paard echt niet kan stoppen of van de trein weg sturen. Behalve dat het levensgevaarlijk is voor jezelf heb je ook nog eens je paard los lopen in het bos. Lijkt me ook niet echt iets wat je wil....

Verder zijn hier al goede tips gegeven over wat je beter wel kan doen!