Antheman schreef:We wonen nu eenmaal in een heel dichtbevolkt land en zullen rekening met elkaar moeten houden. Een bos nodigt nu eenmaal uit om te gaan paardrijden, mountainbiken of je hond lekker uit te laten.
Geven en nemen, daar draait het om.
Helemaal mee eens. Ik rij (nou ja, reed, momenteel niet) paard en heb honden. Ik woon midden op de Veluwe en ontkom er niet aan dat ik wandelend met m'n honden stukjes ruiterpad loop of oversteek. We hebben hier nou eenmaal veel ruiterpaden die vaak ook gewoon wandelpaden zijn.
En er zijn delen van't bos waar ik mijn Mechelaar (die overigens goed onder apél staat) graag even los laat om te rennen omdat die aan de riem nou eenmaal z'n ei niet kwijt kan.
Als ik een stuk over 't ruiterpad wandel houd ik altijd goed in de gaten of er paarden aan komen, voor en achter. Maar we hebben leuke bochtige paadjes hier. Daar wandel ik meestal niet maar soms ontkom je ook daar niet aan en kan het dus gebeuren dat je het paard pas laat aan ziet komen. Nu luistert mijn hond goed én is niet gefocust op paarden, maar dat kan een ander dus ook overkomen. 't Is echt lang niet altijd onwil of kwaadwilligheid of wat ook, soms is de situatie nou eenmaal zo. 'Tuurlijk heb je k**honden en K**eigenaren. Maar je hebt ook K**ruiters en -menners... zoals de menner met tweespan friezen die me onlangs nog in volle galop passeerde bijvoorbeeld. Ik zag en hoorde ze gelukkig ruim van tevoren aan komen en had de honden al lang aan de riem maar ik had weinig tijd gehad als ik die net na een bocht was tegen gekomen. En dan niet alleen om m'n honden te grijpen, maar ook om zelf aan de kant te springen.
En dan heb ik het nog niet over de ruiters die ik búiten de ruiterpaden tegen kom!!
Zo onnodig daar waar al zoveel ruiterpaden zijn en dan is 't helemaal logisch als je een ruiter te laat in de gaten hebt...(en dan toch nog een grote bek geven ook).
Ik las ook nog een opmerking over 'aan de riem houden'... Ik heb hier een heel stuk bos waar honden los MOGEN en waar ook heel veel ruiterpaden doorheen lopen. Niet slim van meneer de bosbeheerder ('t is ook nog es een gebied waar veel wild zit dus sowieso al niet handig gekozen), maar de situatie is dus wel zo. Dan weet je dus als ruiter wat je kunt verwachten als je zo'n gebied betreed en hebben de hondeneigenaren net zo veel recht van spreken als de ruiters... Bedenk dus eerst even goed waar je rijdt voor je wat roept...