Penning aan het zadel/hoofdstel van het paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qazplm

Penning aan het zadel/hoofdstel van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:10

Hoi mede-bokkers!

Ik heb een klein vraagje. Als buiten alleen aan het rijden ben, ben ik altijd bang dat als ik val mijn paard weg rent en ik niet meer weet wie ik ben of waar ik ben. Het leek mij daarom handig om een soort penning/labeltje aan het hoofdstel en/of zadel van het paard te maken en evt ook zo'n legerpenning voor om je eigen nek. Zodat als iemand je paard vindt of vangt meteen weet wie hij moet bellen en waar het paard vandaan komt. Of dat als je zelf gevonden wordt, mensen weten wie je bent en wie ze moeten bellen als jij hier zelf niet meer toe in staat bent.
Ik vroeg mij af waar ik dit kan laten maken. Is er een internetsite waar ik dit kan bestellen? Ik zat al te denken aan labeltjes zoals die van een fietssleutel maar dit kan misschien door de regen minder zichtbaar zijn omdat je het met een pen op papier schrijft.

Ideeën zijn welkom!

Mastrootje

Re: Penning aan het zadel/hoofdstel van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:12

Zat ik ook aan te denken om dat te doen, aangezien mijn paard ook niet stil blijft staan als ik eraf lig. Ik dacht aan zoiets wat je bij een hond of kat aan de halsband doet waar je je adres enz op kan schrijven.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:14

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:14

Vraag er eens naar bij een goede schoenmaker, die bij ons heeft zowel die zgn. dogtags als andere metalen labels die gegraveerd kunnen worden.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:16

Hoi, ik had hetzelfde idee en heb nu een hondenpenning met het no. Van de manege aan mijn zadel. Al vertel ik in de kantine wel altijd eelke kant ik ongeveer opga. Stel dat je zelf bewusteloos raakt.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:16

Hoi hoi, ik heb bij http://www.dogtag.nl een legerpenning laten maken....twee eigenlijk. Eentje met een lange ketting, die hangt om mijn nek als ik buiten rijd. En eentje met een kort kettinkje. Die zit permanent aan mijn zadel...
Je kan er 4 regels opzetten geloof ik:
1 = heb ik naam paard (toch maar gedaan)
2 = naam eigenaar (voornaam) en telefoonnummer
3 = naam vriend en telefoonnummer
4 = allergisch voor...

Als ze mij vinden weten ze dat ze mijn vriend kunnen bellen en dat ik bijv geen penicilline mag. Als ze mijn paard vinden kunnen ze mij bellen.

Ik weet de tekst niet meer exact, maar wil het met liefde even bekijken als ik morgen ga rijden. Voordeel van dogtags is dat ze lang netjes blijven. Enne, ze zijn ook niet duur. Hopelijk heb je hier wat aan :)

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:17

Ik heb een plastic sleutelhanger met labeltje aan mijn zadel hangen met adres en telefoonnummer. Ik rijd niet vaak in de regen, dus deze hanger houdt het prima. Voor 1,50 bij de schoenmaker!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:18

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:22

Is je paard gechipt en staat hij op jouw naam? Want dan kunnen ze je ,zelfs als hij uit de wei ontsnapt, gewoon weer vinden. Maar een dogtack is inderdaad wel een heel goed idee aan het tuig, zeker het zadel, want die trek je niet zo makkelijk af als je valt ;) Bij onze schoenmaker heb ik een keer zo'n tack laten maken, het is een metalen plaatje dat gegraveerd kan worden, net zo'n plaatje als een legertack.

Voor jezelf is het misschien nog verstandiger om een medisch paspoort bij je te dragen, zoals deze: http://www.canter-equipment.nl/ruiter_t ... _card.html

Daar kunnen o.a. allergieen op worden aangegeven. Mocht het je overkomen dat je buiten bewustzijn raakt, dan kunnen hulpverleners je sneller en beter helpen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:25

MLoeser schreef:
Is je paard gechipt en staat hij op jouw naam? Want dan kunnen ze je ,zelfs als hij uit de wei ontsnapt, gewoon weer vinden.

Maar niet iedereen draagt een chip lezer bij zich... Het is meer voor het moment dat je van je paard afvalt en iemand vangt hem, en kan dan direct bellen. ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:25

Ninie schreef:
Ik heb een plastic sleutelhanger met labeltje aan mijn zadel hangen met adres en telefoonnummer. Ik rijd niet vaak in de regen, dus deze hanger houdt het prima. Voor 1,50 bij de schoenmaker!

Dit heb ik ook aan mijn zadel hangen. Hij kan makkelijk tegen de regen hoor! Er zit namelijk zo'n platic ding over het papiertje heen :)

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:27

Millanka schreef:
MLoeser schreef:
Is je paard gechipt en staat hij op jouw naam? Want dan kunnen ze je ,zelfs als hij uit de wei ontsnapt, gewoon weer vinden.

Maar niet iedereen draagt een chip lezer bij zich... Het is meer voor het moment dat je van je paard afvalt en iemand vangt hem, en kan dan direct bellen. ;)

Precies. Paard is gewoon gechipt en staat op mijn vaders naam. Het gaat echt puur om het moment vlak nadat ik eraf gevallen ben. En het is voor mijn ouders wel een fijn idee.

Bedankt verder voor de goede tips allemaal! Ik ga er werk van maken!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:28

Millanka schreef:
MLoeser schreef:

Maar niet iedereen draagt een chip lezer bij zich...

Dat insinueer ik ook nergens ;) maar als de ts dat ook weet geeft het misschien ook meer rust ;) daarnaast geef ik ook aan dat een dogtag aan het zadel een goed idee is toch? Juist omdat mensen die geen paarden en/of stallen hebben dan ook weten wat ze moeten doen ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:31

Over zo'n penning heb ik eigenlijk nog nooit na gedacht, maar absoluut een goed idee! Ik ga ook regelmatig buitenrijden en maak ook soms lange tochten in m'n eentje, dus misschien wel heel verstandig om er ook eentje aan te schaffen!

Mijn pony staat in Duitsland en daar is het verplicht om een soort 'kenteken' zichtbaar aan je tuig te bevestigen. Het zijn van die gele plastic vierkanten, waar elk jaar een nieuwe sticker op moet (je betaalt er dus gewoon voor, het is namelijk verplicht. Wanneer je zonder rijdt, kun je een fikse boete krijgen). Elk plaatje heeft een eigen nummer als ik me niet vergis. Er staat dan ook een afkorting op van het gebied waar het uitgegeven is (in mijn geval de AC voor Aachen (Aken)). Je hoeft dan dus alleen naar de gemeente te bellen en die kunnen je zo door verbinden met de juiste afdeling en je vertellen met welk paard je het te maken zou moeten hebben, wanneer je een paard zonder ruiter tegen komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:49

Adreskokertje voor kat/hond hangt aan mijn hoofdstel/halster met mijn telnummer en postcode wei(korter en makkelijker te lezen). Zelf heb ik SOS medaillon en het nummer daarvan staat ook weer op papiertje kokertje aan halster. Zo weten hulpverleners wat bijelkaar hoort en wat waar hoort. Al valt dit bij mij onder het kopje als je het hebt is het nooit nodig (wat dus ook de hoofdreden is om het te hebben).

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:54

Ik heb zo een fel geleurd plastic fietsleuteldingetje aan mijn zadel hangen. Dat hangt net onder het flapje van de beugelriem dus een beetje beschut voor de regen, maar wel zichtbaar door de felle kleur.

Wat je ook kunt doen, is iets op je dekje naaien (vroeger had je van die namen in je schoolkleren dat je erin kon naaien/strijken) of gewoon gsmnummer op dekje zetten ipv de naam van je paard.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:12

Bij de dierenwinkel kan je ook gewoon van die penninkjes laten graveren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:17

Vind het een heel goed idee,ik rijd dan zelf niet buiten maar was toch even benieuwd.
Waar hangen jullie dat plaatje dan aan het hoofdstel of aan het zadel?
Het moet (lijkt mij) toch een plek zijn die opvallend is,maar waar het ook niet irritant is door bijv. klepperen en geluid maken?

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:27

Ik heb een labeltje aan mijn zadel, aan zo'n ringetje aan de voorkant, net onder het schutblad (heet dat zo?)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:30

FlorisSam schreef:
Vind het een heel goed idee,ik rijd dan zelf niet buiten maar was toch even benieuwd.
Waar hangen jullie dat plaatje dan aan het hoofdstel of aan het zadel?
Het moet (lijkt mij) toch een plek zijn die opvallend is,maar waar het ook niet irritant is door bijv. klepperen en geluid maken?

Bij mij hangt het aan mijn zadel. Er is heel snel in een teugel getrapt waardoor je hoofdstel kwijt bent. Verder lijkt het me voor het paard irritanter als er iets aan het hoofd bengelt. Onder dat flapje van de beugelriemen valt dat klepperen goed mee en het zit mij in ieder geval niet in de weg.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:44

Ik heb onlangs ook zo'n flashy plastic dingetje gekocht om aan mijn zadel te hangen; is toch alweer een last van je schouders vind ik. Bij mij hangt het eigenlijk niet echt open en bloot maar aan een hulpteugelringetje, ik hoop dat hij zo wel beschermd zit tegen de regen. Plaatje voor mezelf had ik nog niet aan gedacht... :)*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:57

PLaatje voor mezelf vind ik niet nodig. Heb mijn telefoon altijd op zak (en die draag ik zelf, dus niet in zadeltas oid). En in mijn telefoon is een groep aangemaakt met ICE (in case of emergency).
Dus als ze mij vinden, kunnen ze toch wel achterhalen wie ik ben en waar ik bij hoor.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:04

Marije_jiplover schreef:
PLaatje voor mezelf vind ik niet nodig. Heb mijn telefoon altijd op zak (en die draag ik zelf, dus niet in zadeltas oid). En in mijn telefoon is een groep aangemaakt met ICE (in case of emergency).
Dus als ze mij vinden, kunnen ze toch wel achterhalen wie ik ben en waar ik bij hoor.

Dat heb ik ook hoor, maar wat nou als je telefoon het niet meer doet? Als je er net op valt? Ik moet zeggen dat als ik zo vanuit stal even een rondje doe, dat ik dan ook niet altijd de dogtag om heb (bedenk ik me nu), maar wel als ik verder weg ga. Misschien wel een idee om een briefje in het hoesje van mijn mobiel te stoppen met de bealngrijkste telefoonnummers....met de ICE nummers erop. Best een goed idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:07

Ik heb ook zo'n penning aan mijn zadel hangen :)) Gewoon een simpele penning die honden aan hun halsband hebben, hierop staat de naam van mijn paard en het telefoonnummer van mijn instructrice en die van mijn ouders (als ik val en bewusteloos ben of mijn telefoon doet het niet meer hebben ze weinig aan mijn nummer).

Daarnaast heb ik altijd mijn rijbewijs in mijn jas/vest zitten voor het geval dat. Moet er niet aan denken dit ooit mee te maken, maar je weet het natuurlijk nooit.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:10

Ik heb een goed afsluitbaar vakje in mijn bodywarmer, daar doe ik meestal mijn ID-kaart in (moet je sowieso altijd bij je hebben). Telefoon gaat uiteraard ook mee, met ICE erin, maar inderdaad, als je telefoon kapot gaat door een val, dan heb je er niks aan. Wat je dan wel kan doen, bedenk ik me net, kopieer alle telefoonnummers ook naar je sim-kaart, want die doet het dan meestal nog wel in een andere telefoon. Maar in principe ga ik niet alleen het bos in, hooguit een rondje over het weidepad en langs de weg terug, in het bos ben ik altijd samen met een ander.