regelgeving buitenrit voor onervaren ruiter(kind)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

regelgeving buitenrit voor onervaren ruiter(kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 02:56

Ik had vanavond een discussie met mijn zus over hoe verantwoord het is om een onervaren (jonge) ruiter mee te laten gaan op een buitenrit.

Mijn zus is echt compleet leek op paardengebied en is er dol op om haar kinderen heel erg hun zin te geven. Nu was ze een weekendje weg geweest met kennissen waarvan de dochter sinds 1 jaar les rijdt. Dochter van mijn zus en dat meisje (beide 11 jaar oud) kwamen tot de ontdekking dat er een bosrit gemaakt kon worden in de omgeving en hebben gevraagd of ze dat doen mochten. Ouders vonden dat allemaal prima en genoten volop van de erg grote glimlach op de gezichtjes. Let wel...mijn nichtje heeft 3x eerder op een paard gezeten en nog nooit les gehad. Toen mijn neefje van 7 jaar oud het hoorde wilde hij ook dolgraag mee. Dus hij ging ook mee. Cap op en geen enkel probleem volgens de manege die de stap/draf rit aanbood.
Bij verdere navraag aan mijn zus kwam ik tot de ontdekking dat er niet is gesproken over risico's en gevaren. Kinderen gingen er in een spijkerbroek en met gewone schoenen op.
Hier snap ik dus echt helemaal niets van....hoe kan een manege nou onervaren kinderen meenemen op zo'n rit en al zeker zonder de ouders te vertellen over de eventuele gevaren tijdens een buitenrit. Heeft een manege ook niet de verplichting om een stukje voorlichting te geven aan ouders die niet meer van paarden weten dan dat het een dier met 4 benen is die wortels lust.
Zijn daar eigenlijk regels voor?

(De rit is overigens zonder problemen verlopen en de kinderen hebben genoten)

chocobroodje

Re: regelgeving buitenrit voor onervaren ruiter(kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:25

Wat ik hier mis in de info:
Werden de pony's vast gehouden
Dat lijkt me wel een belangrijk iets. Ik zie opzich geen kwaad om een kind een keer met spijkerbroek en cap te laten rijden. Niet ideaal maar het kan prima, mits de pony's worden vast gehouden.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:19

Nee, helaas werden de pony's niet vastgehouden. Er reed een begeleider voorop en een er achter aan. Het was een stap en draf rit van 1 uur.
Laatst bijgewerkt door rissa op 15-06-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:26

Toch denk ik misschien net iets anders... Hoe een leek je ook bent op het gebied van paarden (neem bijvoorbeeld mijn man als voorbeeld :D) ben ik ervan overtuigd dat ook deze mensen het gevaar toch wel in kunnen schatten van deze dieren. Ik denk juist deze mensen. Als mijn man over een paardenmarkt loopt, als hij dit al doet, dan voelt hij zich totaal niet op zijn gemak omdat hij gewoon weet dat het dieren zijn en je nooit weet wat er kan gebeuren. Ook als ik met hem een gesprek voer over hoe geweldig de paardensport wel niet is dan hoor je hem als eerst zeggen "en gevaarlijk".

Misschien dat ouders er het vertrouwen in hadden dat deze paarden hiervoor bestemd zijn en heel erg mak zijn maar dan nog vind ik de verantwoordelijkheid wel ten aller tijden bij een ouder liggen.

(Dit wil niet zeggen dat ik vind dat een manege o.d. hier luchtig mee op moet gaan)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:33

Tja helaas gaat het vaak zo. Gelukkig zie je veel manege's met een minimum leeftijd voor kinderen om mee te gaan op buitenrit. Vaak ga je ook eerst een paar rondjes in de bak waar je dan uitleg krijgt over het 'sturen' en ze inschatten of het wel gaat lukken. Soms wordt er gevraagd naar ee nruiterbewijs.

Ik ben een keer met onervaren vrienden op een buitenrit geweest, maar dan deden ze alleen stap. Helaas toen ook bijna geen uitleg, wat er in resulteerde dat de ruiter voor mij niet op het pad reed, maar ernaast waar het ca 2 meter hoger was.
Die instructrice (die voorop reed) had het in eerste instantie niet eens door en begon vervolgens de roepen dat de ruiter moest sturen. De reactie was de ruiter was ja hoe dan?! Toen de instructrice bijna in paniek maar bleef roepen sturen! STUREN! heb ik maar snel geroepen dat de ruiter beide handen opzij moest doen, kijken waar je heen wil en met je (linker in dit geval) been opzij duwen en hup daar ging het paard weer naar het pad. Dan denk ik wat een mazzel voor die instrustrice dat ik achterop reed, anders was dat paard vrolijk de andere kant op gewandeld.

Recent ben ik in de Ardennen op (stap)buitenrit geweest met beginners, oa mijn vriend, die slecht een paar keer een paard heeft uitgestapt. Dan ging best prima, van te voren was er uitleg over sturen en afstand houden en eerst een paar rondjes in de bak. Ik kon het toch niet laten om af en toe wat aanwijzingen in te fluisteren bij zowel de ruiter voor me als achter me (teugels korter en handen voor je houden, dan kan je beter sturen).

In het buitenland kan je vaak buitenritten doen met galop en erbij, berg op berg af als absolute leek, dat vind ik dan 'gevaarlijker'.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 13:42

Ik denk vaak dat het echt alleen maar om het geld gaat. Er wordt de ouders alleen verteld dat de pony's super mak zijn. Tuurlijk moeten mensen ook hun eigen gezonde verstand gebruiken, maar als iets je niet verteld wordt hoe kom je dan aan je kennis.
@ jorretje, dat is ook wel een beetje mijn ervaring met rijden in het buitenland.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:32

IK vraag me ook af hoe dit soort bedrijven hun verzekering geregeld hebben eigenlijk. Dit is echt bloedjelink..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 15:47

Dat vroeg ik mij dus ook af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:30

troi schreef:
IK vraag me ook af hoe dit soort bedrijven hun verzekering geregeld hebben eigenlijk. Dit is echt bloedjelink..

De wet geeft aan de verzekeraar geen enkel handvat, dus de verzekeraar kan hier niks tegenin brengen!!! Regels in de voorwaarden opnemen kan niet, dat is in strijd met de wet en ook verzekeraars staan niet boven de wet!

Heel simpel dus: dit kan en mag gewoon en er is niemand die daar ook maar iets tegen kan doen.
De enige optie die er is, is geen zaken doen met dit bedrijf (als je het dan allemaal zo belangrijk vindt).

LET OP: ik ga er hierbij vanuit dat we het over een bedrijf in Nederland hebben!!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:58

klopt, het is een bedrijf in Nederland.
Ik vind het gewoon raar dat er , in regelziek nederland, voor dit soort situaties geen richtlijnen zijn gegeven.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:58

Sorry maar hier ligt ook een stuk verantwoordelijkheid bij de ouders. Je gaat je kind toch niet op een buitenrit sturen als de ponies niet worden vastgehouden oid zeker niet op die leeftijd en amper rij-ervaring. Dan ben je als ouders ook dom bezig. Iedereen weet de risico's van paardrijden.
Ook de manege had wellicht daarin meer voorlichting moeten geven. Maar nogmaals ik vind echt dat de verantwoording bij de ouders is.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:32

Ik werk zomers op een manege en wij nemen ook onervaren mensen mee naar buiten in een groep met meerdere mensen begeleiding. Bij grotere groepen worden de volwassen en kinderen gesplitst wel krijgt iedereen voordat ze erop geholpen worden een stukje uitleg en ook onderweg wordt er nog het nodige uitgelegt. Een kind van zeven vindt ik persoonlijk te jong om mee te gaan op een buitenrit meestal zijn de kinderen toch een stukje ouder. Verder sluit ik me aan bij Curly 85

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:45

Over verzekeringen gesproken,
Is dat manege eigenlijk aansprakelijk voor de kosten van letsel als gevolg van afvallen van een paard?
Ik dacht dat je daar gewoon zelf voor verzekerd moest zijn, of je nou je arm breekt door een val van de fiets of van een paard, dat de verzekering daar geen verschil in maakt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:56

Curly85 schreef:
Sorry maar hier ligt ook een stuk verantwoordelijkheid bij de ouders. Je gaat je kind toch niet op een buitenrit sturen als de ponies niet worden vastgehouden oid zeker niet op die leeftijd en amper rij-ervaring. Dan ben je als ouders ook dom bezig. Iedereen weet de risico's van paardrijden.
Ook de manege had wellicht daarin meer voorlichting moeten geven. Maar nogmaals ik vind echt dat de verantwoording bij de ouders is.

Ben ik deels wel met je eens hoor, maar ik denk niet dat iedereen de risico's van paardrijden weten. Als de manege je verteld dat de pony's super betrouwbaar zijn ga je daar als leek toch in mee?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:02

Eens maar dan nog verwacht je beetje gezond verstand.... Ik neem aan uit dit verhaal dat de pony's betrouwbaar en braaf zijn maar nog vind ik 7 erg jong voor een buitenrit en zeker zonder op het paard te hebben gezeten. Juist leken zijn toch vaak bang voor op hol slaan enzo (a)

Maar idd nu ik het weer lees is een tweezijdig verhaal.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:16

Vaak is het gewoonweg niet eens leuk voor een onervaren ruiter om ineens op een 'spannende' buitenrit te gaan met galop etc. die vaak ook nog eens veel te lang duren. Op die manier krijg je gegarandeerd behoorlijke spierpijn en veel mensen zullen het ook als eng ervaren omdat ze (terecht!) niet het gevoel hebben eht paard te kunnen besturen. Geen goede reclame voor de paardensport lijkt mij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:34

labyrinth schreef:
Over verzekeringen gesproken,
Is dat manege eigenlijk aansprakelijk voor de kosten van letsel als gevolg van afvallen van een paard?

Kort antwoord: ja, als iemand eraf valt door een 'eigen gedraging' van het paard.
Wel kan het slachtoffer 'eigen schuld' hebben waardoor niet de volledige schade vergoed zal worden.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:34

jorretje schreef:
Vaak is het gewoonweg niet eens leuk voor een onervaren ruiter om ineens op een 'spannende' buitenrit te gaan met galop etc. die vaak ook nog eens veel te lang duren. Op die manier krijg je gegarandeerd behoorlijke spierpijn en veel mensen zullen het ook als eng ervaren omdat ze (terecht!) niet het gevoel hebben eht paard te kunnen besturen. Geen goede reclame voor de paardensport lijkt mij.

Het was een stap en draf rit in dit geval. Ik denk ook dat het geen goede reclame is voor de paardensport en al helemaal niet voor de manege. Ik vind dat er een regelgeving moet komen met daarin een minimum aan rijervaring en eventueel een leeftijdsgrens voor dat iemand mee kan op een buitenrit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:34

rissa schreef:
jorretje schreef:

Het was een stap en draf rit in dit geval. Ik denk ook dat het geen goede reclame is voor de paardensport en al helemaal niet voor de manege. Ik vind dat er een regelgeving moet komen met daarin een minimum aan rijervaring en eventueel een leeftijdsgrens voor dat iemand mee kan op een buitenrit.

Ik vind dat er ook een examen moet komen voordat je kinders op de wereld mag zetten!

Kom op zeg; beetje gezond boerenverstand kan geen kwaad hoor.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:40

Dit is echt de verantwoordelijkheid van de ouders vind ik.
De pony's zullen echt wel braaf zijn, daar twijfel ik niet aan, maar ik zal mijn kind die nog geen ervaring heeft in het rijden nooit met een buitenrit mee sturen.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 21:50

Tuurlijk hebben de ouders hun verantwoordelijkheid hierin, maar de manege ook. Als ik kinderen zou hebben zou ik ze ook absoluut niet mee sturen op een buitenrit als ze geen ervaring hebben, maar schijnbaar heeft niet elke ouder het "gezonde boerenverstand" en een aantal manege's ook niet.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:59

Rissa ik vind het ook niet goed te praten van de manege, maar dan nog zijn de ouders de 1e die verantwoordelijk zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:20

rissa schreef:
Tuurlijk hebben de ouders hun verantwoordelijkheid hierin, maar de manege ook. Als ik kinderen zou hebben zou ik ze ook absoluut niet mee sturen op een buitenrit als ze geen ervaring hebben, maar schijnbaar heeft niet elke ouder het "gezonde boerenverstand" en een aantal manege's ook niet.

Dus is een diploma halen voordat je kinderen mag krijgen DE oplossing. Dan kun je dit soort situatie gewoon in de examenstof opnemen :j :')

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:45

Tja, in het buitenland, in de Ardennen bijvoorbeeld en al helemaal in bijvoorbeeld de US of Z-Amerika is het doodnormaal om beginners mee naar buiten te nemen, soms zelfs in galop. En toen ik ooit, lang geleden +) als kind op ponykamp ging toen gingen toch ook echt de beginners mee naar buiten hoor.

Weet je, die paarden zijn waarschijnlijk niks anders gewend, lopen elke dag hetzelfde rondje in dezelfde samenstelling. Mensen die het hier hebben over bloedjelink... mwoaah.. ik lees toch nooit in de krant dat hier (ernstige) ongelukken mee gebeuren. Ook al mijn vrienden zijn nog heelhuids terug gekeerd na wilde strandritten in Brazilie etc. terwijl ze daarvoor nog nooit een paard van dichtbij gezien hadden...

Ik vind ons in NL ook wel heel pietluttig en zeikerig over risico's hoor! Laatst ook al of manegeklanten wel alleen paarden uit de wei konden halen... het zijn brave manegepaarden mensen, geen bloedlustige moordmachines :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:41

Waves schreef:
Mensen die het hier hebben over bloedjelink... mwoaah.. ik lees toch nooit in de krant dat hier (ernstige) ongelukken mee gebeuren. Ook al mijn vrienden zijn nog heelhuids terug gekeerd na wilde strandritten in Brazilie etc. terwijl ze daarvoor nog nooit een paard van dichtbij gezien hadden...

Niet alles komt altijd in de krant en geloof mij, er gebeuren véél meer (ernstige) ongelukken met paarden dan jij denkt :j . En ik heb daar behoorlijk zicht op.