Aansprakelijk of niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Aansprakelijk of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:56

We hebben rare dag achter de rug. Ik was aan het paardrijden en door een hele smalle doorgaan in het bos kwam ik een auto tegen, op zich niets aan de hand de auto stop netjes en ik stap door ik was net naast de auto geeft de automobilist ineens gas. Mijn paard schrik zich rot, ik roep heel hard "wacht even, wacht even!!!" te laat, mijn paard loopt achteruit. De auto stopt en wij gaan verder op zich niet aan de hand (dacht ik). Even later is die auto weer achter me. En de bestuurder roep of ik even wou stoppen.... Dat doe ik en de man zegt dat het niet helemaal goed is gegaan en wijst naar de motorkap..... en daar zit me toch een deuk in. hihihhi... ja, mijn paard weegt zo'n 600 kilo en waarschijnlijk heeft hij met zijn dikke kont op de motorkap gezeten toen hij zo schrok ik heb er ook niets van gemerkt dat we de auto hebben geraakt. De man vond dat ik aansprakelijk was... daar was ik het niet mee eens. We praten wat heen en weer en hebben besloten dat de verzekeringen het mogen uitzoeken. Het bleek de auto van de jachtopziener te zijn :-).

Mijn paard had helemaal niets.

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.....

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:03

Waarom zou hij moeten betalen? Het was toch jouw paard die op zijn auto ging zitten? Of begrijp ik wat verkeerd?

AapjeAstrid

Re: Aansprakelijk of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:07

Jij bent verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aanricht. Het doet er dan niet toe wiens schuld het is. Zelfs als iemand anders jouw paard meeneemt en dan schade aanricht ben jij er verantwoordelijk voor. Maar als het goed is ben je hiervoor verzekerd.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:08

Ik denk toch echt dat het op jou verzekering gaat aankomen omdat het jou paard is wat op zijn auto ging zitten en niet andersom :+
Wel een ludieke actie trouwens :P Zal je verzekeraar ongetwijfeld hard om lachen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:20

Laat je maar aansprakelijk stellen en stuur de hele handel naar je rechtsbijstandsverzekering.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat jij moet betalen..........

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:22

ikke schreef:
Laat je maar aansprakelijk stellen en stuur de hele handel naar je rechtsbijstandsverzekering.

Jij denkt dat de opzichter moet betalen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:25

TanteSabien schreef:
ikke schreef:

Jij denkt dat de opzichter moet betalen?

Yep. Hij had, als opzichter in het bijzonder, moeten weten hoe hij met paarden om moet gaan en dat hij had moeten wachten tot Yarrah doorgereden was.

Ik heb eens iets soortgelijks aan de hand gehad. Die schadeclaim is toen door mijn rechtsbijstand succesvol afgewezen.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:31

(lol je paard gaat even op een auto zitten en je merkt het niet eens zo gemakkelijk gaat het!)
Eerst leek het me logisch dat jij aansprakelijk was, maar na de post van 'ikke' twijfel ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:45

Even voor de duidelijkheid: begrijp ik het goed dat de auto achter jou reed? En jullie dus in dezelfde richting gingen? Dan is het toch een geval van "te weinig afstand houden tot je voorligger"?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:47

Tsja Ikke, ik weet het niet hoor....

De tijd zal het leren en dan maar hopen dat TS een update plaatst :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:18

miss_nadine schreef:
Waarom zou hij moeten betalen? Het was toch jouw paard die op zijn auto ging zitten? Of begrijp ik wat verkeerd?

Als hij geen gas had gegeven was er niets gebeurd.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:29

Waratje schreef:
Even voor de duidelijkheid: begrijp ik het goed dat de auto achter jou reed? En jullie dus in dezelfde richting gingen? Dan is het toch een geval van "te weinig afstand houden tot je voorligger"?

Nee, hij was een tegenligger. We kwamen elkaar tegen op een heel nauw bospad. Hij stopte zodat ik verder door kon stappen.... sofarsogood.. ineens gaf hij een dot gas toen ik terhoogte was van de bestuurder. Mijn paard schrok zich rot en ging achteruit (het ging allemaal zo snel) ik roep "wacht even, wacht even" hij stopt en wij reden door. Ik had er geen idee van dat ik de auto raakte.
Ik heb later ook tegen hem gezegd dat hij wel moest weten hoe je paarden moet laten paseren en dat gaf hij ook nog toe. Het was best een aardige man. We hebben ook normaal met elkaar gepraat.

Ach, ik wil de boel best door mijn WA verzekering laten betalen. Hij heeft mijn gegevens we zien wel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 02:17

Jouw paard heeeft schade aangericht aan de auto.
Denk dus wel dat jij aansprakelijk bent.
Gelukkig ben je verzekerd.
Maar heb er geen verstand van ben benieuwd wat er uit komt tenslotte.
Succes!!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 02:35

Interessante zaak. Hoop dat je ons op de hoogte wil houden van het verdere verloop, dit zijn dingen die vaker voor komen.

Juridisch heb ik geen idee hoe het zit, ik vermoed dat jij wel aansprakelijk bent omdat jij je voertuig (je paard dus) niet zodanig onder controle had dat die auto gewoon kon passeren, maar eerlijk is eerlijk, zoals het hier staat is het vrij summier en heb je mischien details vergeten die wel van belang zijn. Dus vandaar een vraag ons van eht verloop op de hoogte te houden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:00

Dit is op zich niet zo lastig hoor, maar vrij duidelijk zelfs.

Het gaat om een eigen gedraging van jouw paard en daarmee ben jij gewoon aansprakelijk.
De vraag is of je ook een volledige schadevergoedingsverplichting hebt. In theorie zou de automobilist
(juridische) eigen schuld kunnen hebben. Dat is wel theorie, want dat is iets dat jij keihard zal moeten gaan maken. En ik vrees dat dat je niet gaat lukken wanneer zijn verhaal nét wat anders in elkaar steekt en er geen getuigen zijn.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:04

Ik twijfel.. tuurlijk had de man moeten weten dat het een paard betreft.. maar dit is meer moreel gezien.
Net zoals hier van de week een topic was over meisjesmet belgen die aan het galoperen waren in de berm langs een druk fietspad.
Het is niet verboden maar je eigen risico.
Als je deelneemt aan het verkeer (en volgens mij ben je dat hier ook als ik eht goed heb) dan ben je verplicht om je paard onder controle te kunnen houden. Tuurlijk is dit met paarden niet altijd mogelijk maar officieel volgens het schrift moet dit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:19

Susyb schreef:
Ik twijfel..

Ik niet ;) .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:22

heb je wel je ruiterbewijs?
Anders ben je geloof ik niet verzekerd? :=

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:28

LDRD schreef:
Susyb schreef:
Ik twijfel..

Ik niet ;) .

:P ja maar ik wel want ik h eb er geen kaas van gegeten :P

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:31

quartel schreef:

ga maar snel wat anders geloven. Ook zonder ruiterbewijs ben je gewoon verzekerd via je eigen wa verzekering.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:32

DeHP schreef:
quartel schreef:

ga maar snel wat anders geloven. Ook zonder ruiterbewijs ben je gewoon verzekerd via je eigen wa verzekering.

Inderdaad.. anders zou ik nooit meer buiten het erf met mijn eigen paardkomen.. ruiterbewijs geloof ik niet zo in

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:33

ha......dat is mooi......voor mij :')
maar dan vraag ik me af wat voor functie dat ruiterbewijs dan eigenlijk nog heeft?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:22

Susyb schreef:

En bij mij komt de kaas de neus zowat uit :+ .

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:24

LDRD schreef:
Susyb schreef:

En bij mij komt de kaas de neus zowat uit :+ .

heb je ook al tenenkaas dan :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:37

:D :r