Uitbreiding NP Utrechtse Heuvelrug: ecoduct voor ruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smotz

Uitbreiding NP Utrechtse Heuvelrug: ecoduct voor ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:03

Al een tijdje volg ik de plannen van Provincie Utrecht mbt de uitbreiding van het Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug. Dit NP loopt nu vanaf Rhenen tot aan de onderzijde van de A12 te Driebergen. Het beheer zal blijven zoals het nu is, het krijgt alleen de titel NP.

Afbeelding

Er is al besloten om het NP uit te breiden: de gebieden die er voor 2013 bij gaan komen zijn:
Zeisterbos - Austerlitz - Den Treek-Henschoten - Militair gebied Leusderheide
Dit wordt gedaan door ecoducten aan te leggen voor die tijd, 3 stuks.

Het eerste ecoduct komt links van de Traay te Driebergen, over de A12: Ecoduct Mollenbos.
Als dit gebeurt is, worden bovengenoemde gebieden Nationaal Park, zie kaart.
Ecoduct no.2 komt bij Soesterberg/Huis ter Heide, no. 3 op het militaire gebied Leusderheide.
Vervolgens wordt dus ook het deel boven de A28 (soesterduinen, gooi) bij het NP getrokken.
Er is al een ecoduct bij Den Dolder gemaakt over het spoor, hier voor meer info.

Wat zou nou gaver zijn dan dat je met je paard over die ecoducten kan over de snelwegen?!
Zo kan je bijvoorbeeld langere afstanden rijden,
veiliger van gebied naar gebied oversteken (van de weg afblijven),
trektochten maken door het NP (toeristische recreanten of lokale ruiters),
meer variatie qua routes,
etc.
En meerdere partijen, KNHSrecreatiesport/ Natuur- en Milieufederatie/ StaatsBosbeheer, zijn van mening dat paarden praktisch geen verstoring voor het wild zijn. Het oversteken van wegen als barriere is te paard soms een hele klus en niet zonder gevaren. Dus waarom niet via het ecoduct ipv de openbare weg?
De KNHS heeft in 2010 echter niet genoeg argumenten voorgedragen om dit erdoorheen te krijgen. _-:(

Ik heb de betrokken partijen Programmabureau Heel de Heuvelrug, Utrechts Landschap en Gemeente Zeist aangeschreven of dit meegenomen werd in de ontwikkeling van het project. Ruiterroutes op de ecoducten. Het antwoord van Utrechts Landschap was kortbondig NEE, verder geen antwoord gekregen. -:(-
Dus tja, dan gaan we maar weer het strijdperk in en om uitleg vragen waarom niet. Maar het zou fijn zijn als er meer mensen zich er voor in gaan zetten.

Wil je ook antwoord en uitleg waarom ruiters niet gebruik mogen gaan maken van de nog aan te leggen ecoducten? En waarom wil jij dat dit wel wordt gerealiseerd, waarom wil jij er gebruik van kunnen maken?
Stuur een mail naar info@np-utrechtseheuvelrug.nl waarom jij als recreant van het ecoduct gebruik wil maken. Het gaat om het project Ontwikkel- en Beheerplan NPUH
Uitbreidingsgebied A12-A28, http://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/doc ... ml?lang=nl.

En laat even een berichtje hier achter als je dit interessant vind en waarom, dan krijg ik een idee om hoeveel ruiters het gaat.

Antheman

Re: Uitbreiding NP Utrechtse Heuvelrug: ecoduct voor ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:26

Ecoduct no 2 is niet nodig, je kunt immers bij Erika de weg oversteken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de 1e, bij 3Bergen, daar kun je de tunnel nemen onder de A12, op de Traay. Dat doen heel veel ruiters die tussen Doorn en Austerlitz rijden.

Ben jij van een organisatie? Dan ben ik wel benieuwd welke dat is!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:32

Nee, rij gewoon zelf veel in dat gebied. En ben wel van de langere afstanden.
Geen organisatie, haha, maar een nieuwsgierig en bemoeierig type.

Heb ook in Doorn/Driebergen gestaan, dus zelf ook het tunneltje van de Traay gebruikt. Maar vond jij dat niet link dan? Mijn paard is verkeersmak, daar gaat het niet om, maar veilig vind ik anders.
Erika heb ik nog niet gedaan, was nog niet op die oversteek gewezen, zal eens gaan kijken!

En nu ze toch bezig zijn met die ecoducten, waarom niet de vraag stellen of het niet anders kan.
Onder het motto van: je kan altijd proberen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:43

Smotz schreef:
Heb ook in Doorn/Driebergen gestaan, dus zelf ook het tunneltje van de Traay gebruikt. Maar vond jij dat niet link dan? Mijn paard is verkeersmak, daar gaat het niet om, maar veilig vind ik anders.

Nee, totaal niet, er zit toch een betonnen rand tussen?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:08

Klopt, het fietspad ligt wat hoger als de weg. Daartussen zit een muur. Ik zelf koos de weg boven het fietspad, maar net wat je zelf veiliger schat om verschillende redenen.
Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar een veiligere optie zou fijn zijn. En als ze het NP willen 'uitbreiden' om oa het aantrekkelijker te maken, waarom niet dit aspect meenemen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:07

Zie dit rapport met recent wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp (2010):
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... -1-pdf.pdf -:)

Positieve bevindingen! (zie samenvatting op pagina 11 en conclusie op p. 99): De studies op Natuurbrug Zanderij Crailoo en Natuurbrug Slabroek laten zien dat voor veel algemeen voorkomende soorten recreatief medegebruik van een ecoduct niet leidt tot onverwacht lage gebruiksfrequenties en geen of slechts een beperkt effect heeft op het tijdstip en de manier waarop de ecoducten worden gebruikt, mits het ecoduct voldoende breed is en het ecoduct zorgvuldig is ingericht.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:07

Top! Mooi rapport, thanks!!!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:44

Update: contact gehad met de KNHS regio Utrecht.
Over de A1 en A27 in t Gooi komt idg een ruiterpad over de twee nog aan te leggen ecoducten door hun inzet!

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:15

Super,ben hier ook wel benieuwd naar,dat tunneltje is inderdaad niet ideaal,vooral dat draad naast het fietspad,het gaat elke keer goed maar er komt een moment....
Zelf heb ik ook al eens een paar keer gemaild (waarschijnlijk naar de verkeerde instantie want kreeg niet eens een reaktie) over een oversteek tussen Driebergen en Doorn (Amersfoortse weg) naar de Kaapse Bossen ik weet dat het ruiterpad officieel door de woonwijk loopt maar niet iedereen kan en wil deze route volgen,persoonlijk geeft ik de voorkeur om bij Staveren over te steken alhoewel dit niet mag,ook bij de Helenaheuvel of het SBI instituut gebruik ik wel eens maar als ze de route nou eens doortrokken op het punt waar hij zomaar in het niets begint (of verdwijnt,ligt eraan van welke kant je komt) dit zou toch veel logischer zijn???
Maar ik hou dit in de gaten...

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:42

@B10: maak anders een melding bij de KNHS. Kijk bij Buitenrijden, meldingen. Die kunnen er dan wat mee doen en hebben de contacten. Ik weet wat je bedoelt. Ik ben daarom onderlangs via de Gooijerdijk gegaan.
Als je naar het Utrechts Landschap hebt gemaild: volgens mij reageren die nergens op, echt verschrikkelijk...

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:33

Ecoduct Mollenbos gaat helaas geen optie worden. KNHS gaat in gesprek met gemeente Utrechtse Heuvelrug over het Traay-tunneltje. Met overige partijen valt voor hun ook moeilijk in contact te komen.
Vliegbasis Soesterberg wordt ook opengesteld natuurlijk, heel mooi plan, maar zonder enig ruiterpad...duss blijven vragen ;)

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:00

Ik heb eindelijk tijd gevonden om ze een mail (formulier) te sturen,ben benieuwd op reaktie...

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 05:01

Ben maandag de A28 overgestoken via het viaduct Ericaweg. Ging prima.

Ben alleen net te weten gekomen dat er plannen zijn om dit viaduct af te sluiten. Er wordt namelijk een ecoduct langs gebouwd, en om de natuur rust te geven, worden recreatieve routes via de Ericaweg afgesloten.
Zie http://www.hartvandeheuvelrug.nl/nl/hom ... bied-erica, bij Downloads, pagina 12:
De manege staat op dit moment buiten de corridor maar is van invloed op de corridor
doordat het gebied ten noorden van het viaduct als rijroute wordt gebruikt. Daarnaast
is er mogelijk sprake van effecten van ammoniak op de bosontwikkeling. Voor het
inrichtingsplan wordt uitgegaan van het afsluiten van de ruiterroute en het voorkomen
van een verdere toename van de ammoniakbelasting.

En pagina 21 wederom, totale afsluiting. Heel handig :') De White Socks zijn dan dus ook alleen van de kant van Zeist te bereiken. En Stal Schaerweijde. Ben benieuwd of ze daarvan op de hoogte zijn.

Edit: zo te lezen Stal Schaerweijde wel http://www.stalschaerweijde.nl/Stal/Nieuwsflits.html

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:20

Smotz schreef:
Ben maandag de A28 overgestoken via het viaduct Ericaweg. Ging prima.

Yep, prima te rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Er wordt heel veel door paarden gebruik van gemaakt, zou echt stom zijn als ze dit afsluiten.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:03

Tja, de Ericaweg hebben ze vanaf de andere kant al verhard ter voorbereiding. Staat wel in de planning vrees ik, op welke termijn geen idee. Heb even een mailtje gestuurd nr provincie Utrecht, kijken waarom ze het enige ruiterpad over de A28 gaan afsluiten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:44

Smotz schreef:
Tja, de Ericaweg hebben ze vanaf de andere kant al verhard ter voorbereiding. Staat wel in de planning vrees ik, op welke termijn geen idee. Heb even een mailtje gestuurd nr provincie Utrecht, kijken waarom ze het enige ruiterpad over de A28 gaan afsluiten.

hoho, het is geen ruiterpad he ;)
Het is gewoon openbare weg daar. Ook moeilijk om te komen, je moet wel wat zoeken... de ingang zit bij de 1e Mcdrive die NL opende, in Huis ter Heide.

Wel heel goed dat je een mailtje eraan gewaagd hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:34

Oja, dat viaduct hebben wij ook gehad, alleen dan vanaf de kant van Zeist richting Huis ter Heide. Bij het tankstation even pauze gehouden (we wisten niet dat de McDrive even verderop zat :P
Dit viaduct is een heel prettig viaduct met paarden, zou jammer zijn als ze dat afsluiten. Er zijn al niet zo heel veel mogelijkheden om snelwegen veilig te kruisen.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:56

Even een vraag voor de mensen die ook in de omgeving Zeist, Soest en het Gooi rijden.
Soesterduinen en het Gooi ken ik niet goed qua ruiterpaden namelijk, so correct me if Im wrong.

Maandag heb ik een afspraak om het een en ander te bespreken, zou graag input van jullie willen.

Wat zijn de knelpunten om van het ene gebied/ruiterpad naar de andere te komen? Wat moet er verandert worden, of waarvan wil je dat het niet verandert gaat worden?
Ik heb nu op het lijstje staan:
- tunneltje A12 Traay: veiliger
- viaduct Ericaweg Huis ter Heide: gaat dicht, geen alternatief om A28 over te steken.
- vliegbasis Soesterbeg: waarom geen ruiterpaden, zo kan men van A28 richting Soesterduinen/Vuursche
- ecoduct spoorlijk Den Dolder: mogen fietsers/wandelaars over, ruiters dus ook? (hoe doen jullie dit nu?)

Ik hoor het graag!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:52

Smotz schreef:
Wat zijn de knelpunten om van het ene gebied/ruiterpad naar de andere te komen? Wat moet er verandert worden, of waarvan wil je dat het niet verandert gaat worden?

Dit is wat me nu te binnen schiet:

Van Doorn naar Doorn, bij het Grote Bos naar de Kaapse bossen. Oversteken over de N nog wat. Daar zouden ze een overgang van moeten maken.

Graag een ruiterpad om de volledige Maarsseveenseplassen heen, dit bevorderd ook een veilige route naar het Gagelbos, dat moet nu over een drukke weg
( Westbroeksebinnenweg) en is niet veilig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:18

ja, ik meld me hier ook maar even. het lijkt me zeker interessant voor ons.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:54

Antheman schreef:
Smotz schreef:

Dit is wat me nu te binnen schiet:

Van Doorn naar Doorn, bij het Grote Bos naar de Kaapse bossen. Oversteken over de N nog wat. Daar zouden ze een overgang van moeten maken.

Graag een ruiterpad om de volledige Maarsseveenseplassen heen, dit bevorderd ook een veilige route naar het Gagelbos, dat moet nu over een drukke weg
( Westbroeksebinnenweg) en is niet veilig.

Ehm :o ik noemde knelpunten in Utrecht. hihi.
Maarsseveen valt uiteraard niet onder de Utrechtse heuvelrug.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:34

Mja, maar je kan m wel even naar de KNHS mailen je opmerking over de Maarsseveenseplassen. Die is er best fanatiek mee bezig.
Die overgang naar de Kaapse Bossen is rampzalig ja. Beheerder van de kant van Driebergen heeft andere dingen aan zn hoofd, dus die ruiterpaden daar zullen niet snel veranderen. Maar er zijn wel wat dingen gaande, dus dit jaar moet wat gaan veranderen!

Gesprek is verzet naar volgende week maandag, 18de, dus ik heb nog wat extra uitzoek tijd gekregen.
Want men, wat een rapporten en inrichtingsplannen zijn er zeg!

Voor 14 juli kan je een brief/mail sturen mbt ruiterpaden over Vliegbasis Soesterberg. Want die staan nu niet in het inrichtingsplan, als er niemand wat van zegt komt dat er ook zeker niet. Kijk op
http://www.hartvandeheuvelrug.nl/nl/home/vliegbasis-soesterberg

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:26

Bij Soest kun je prima van de lage naar de hoge duinen oversteken, dan ga je de soesterbergsestraatweg over ( De weg langs vliegbasis soest -> soest zelf)
Echter is dit onoverzichtelijk.
Vanaf Zeist naar de Soesterduinen is bijna niet te behappen, dat word kilometers fietspaden volgen,en zodoende zou vliegbasis Soesterberg een mooie uitkomst zijn.

En van Den treek -> Soest is ook niet te komen, tenzij via een enorme omweg.

Succes met het gesprek Smotz! Top dat je dit voor de mede ruiters doet.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:15

Informatie over het ecoduct over de spoorlijn Den Dolder gevonden:

http://www.mjpo.nl/faunapassages/ecoduc ... n%5Fdolder

Ter hoogte van de Willem Arntsz Hoeve realiseert ProRail een ecoduct over de spoorverbinding tussen Amersfoort, Soest en Utrecht. Het ecoduct maakt deel uit van de twee ecologische corridors in Hart van de Heuvelrug. Het ecoduct over het spoor realiseert een verbinding tussen de Utrechtse Heuvelrug en de bossen rond de Lage Vuursche. ProRail, verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de sporen in Nederland, legt dit ecoduct aan. Het ministerie van Verkeer & Waterstaat betaalt het. Volgens planning wordt het ecoduct in 2010 gebouwd.
Design and construct?
ProRail wil het ecoduct als ‘design and construct' project in de markt zetten. Dit betekent dat er geen voorontwerp wordt gemaakt. Nadat een Programma van Eisen door ProRail is opgesteld, wordt in zo'n geval voor het ontwerp en de bouw een aanbestedingsprocedure gestart. Voordat de bouw kan starten, is een planologische procedure nodig. Deze start in 2008.

Ecoduct Den Dolder ook voor fietsers en wandelaars
Tijdens de uitwerking van de plannen ontstond het idee om het ecoduct ook geschikt te maken voor fietsers en wandelaars. Omdat het ecoduct hiervoor breder en daardoor duurder wordt, zijn deze plannen opnieuw voorgelegd aan het bestuur van Hart van de Heuvelrug. Deze heeft in september 2008 'ja' gezegd tegen het voorstel. Dat betekent dat ook de fiets- en wandelpaden aan weerszijden van de spoorbaan op een veilige manier met elkaar kunnen worden verbonden. Er zal veel aandacht worden besteed aan de ecologische inpassing van het ecoduct. ProRrail - een van de partners van Hart van de Heuvelrug - realiseert dit ecoduct dat naar verwachting in 2011 klaar is.

En wist je dat in een jaar tijd 1.700 ruiters de Natuurbrug Zanderij Crailoo in het Gooi gebruiken?

Tevens uitgevonden dat onder het mom van de EHS (Ecologische Hoofstructuur), europees beleid, men net 3 hectare te kort kwam aan de noord kant van het Erica-viaduct om dit sleutelgebied binnen het plan te betrekken (en subsidie te krijgen van de EHS). Plan was om dan het steunpunt Huis ter Heide, stukje van Rijkswaterstaat, erbij te betrekken.
Toen het plan werd geschreven in januari 2008 om het viaduct af te sluiten, was nog niet bekend dat Heibergen wat ook ten noorden van het viaduct ligt, bij het plan Hart van de Heuvelrug zou komen. Dit is pas in 2011 door Utrechts Landschap in beheer gekomen, 2 jaar eerder door de Provincie Utrecht aangekocht.
Dat betekend wel dat nu er meer ruimte is om ten noorden van het viaduct een recreatiepad te laten lopen, wat meer van de stiltezone rondom het ecoduct af.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:23

Interessant topic! Weet dat ze vanuit manege Den Toom te Doorn erg druk zijn geweest met het laten toestaan van ruiters op het ecoduct bij Driebergen. Maar geen idee wat de status nu is, dus blijf jullie even volgen!