Mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Limonade

Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:39

Oké, ik kom hier in het dorp regelmatig een paar dames tegen die gezellig buitenritten maken op hun trekpaardjes.
Hartstikke leuk, maar er vallen mij elke keer wat dingen op.
Bijvoorbeeld, draven tussen de fietsers en wandelaars door in de binnenstad ( die vrij toeristisch en druk is, en waar ik ook met mijn kinderen loop ).
Daarnet rij ik naar huis in de auto, en zie er 1 een sprintje trekken ( rengalop! ) op een stukje gras naast een voetgangerspad en een openbare weg.

Al met al vind ik het knap gevaarlijk wat de dames doen, helemaal omdat het paard met het incidentje van vanmiddag behoorlijk op 'hol' sloeg en gewoon erg hard ging.

En eigenlijk wil ik de dames er wel even op aanspreken, als ik weer zie dat ze in de drukte gaan draven of zelfs galopperen.
Maar, mag het überhaupt? En dan niet het aanspreken, maar het draven/galopperen in het 'openbaar' naast een voetgangerspad?

En daarnaast rijden ze zonder cap, maar dat vind ik persoonlijk gewoon erg gevaarlijk :7

suus_pepper

Re: Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:41

Ik denk dat het wel mag. Maar verstandig is het niet. Ik zou ze er inderdaad op aanspreken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:43

Volgens mij zijn er geen officiële verkeersregels maar wel degelijk beleefdheid en fatsoen. Passeren zou mijns inziens altijd in stap moeten, maar ja als iemand dat niet vindt kun je ze niet zo gek veel maken vrees ik..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:43

Natuurlijk zijn er officiele verkeersregels die ook gewoon voor ruiters gelden.
- Tussen fietsers en voetgangers draven: met een paard mag je niet op fiets- en wandelpaden rijden, je hoort bij gebrek aan een ruiterpad op de rijbaan want je bent een bestuurder.
- Galopperen in de berm: ruiters mogen wel de berm gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 05-05-11 16:48, in het totaal 4 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:44

Een van de dingen die je leert met het behalen van je ruiterrijbewijs is dat je dit niet mag doen. Tis te gevaarlijk en ronduit asociaal. je passeert ander verkeer in stap dat weten we nu allemaal toch wel?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:49

Bedankt! Ik zal eens een gesprekje met ze aanknopen als ik ze weer eens zo zien rijden :)

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:22

tussen mogen en veiligheid zit natuurlijk ook een verschil

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:31

Ik denk dat er niet echt regels zijn,
maar wel is er een regel dat ze de veiligheid van anderen niet in gevaar mogen brengen.
zo te horen doen ze dit wel...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:03

zoals al eerder gezegd mag je dus niet eens op een voet of fietspad komen, de ruiters hebben dus niets te zoeken in de binnenstad tussen de mensen.
uiteraard zijn er voor politiepaarden wel uitzonderingen

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:50

Wellicht dat je ze op een rustige manier kan aanspreken dat je hun gedrag niet verantwoord en netjes vindt. Echter weet ik niet hoe ze daarop reageren, dus de vraag is of je de juiste persoon bent om dat te doen.. maar dat moet jezelf maar even bekijken.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:15

Citaat:
De Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter heeft een aantal gulden regels en tips voor het buitenrijden opgesteld. Deze zijn als volgt:

1. U bent gast: volg de aanwijzingen van de gastheer op
2. Maak gebruik van de voor u bestemde wegen
3. Fiets- of voetpaden zijn er alleen voor fietsers of wandelaars
4. Jonge aanplant moet bos worden; rijd er niet doorheen
5. Laat uw paard niet grazen en ook niet knabbelen aan struik of boom
6. Houd altijd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten
7. Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets
8. Ook ruiters en aanspanningen passeert u in stap
9. Een goede ruiter rookt niet: brandgevaar!
10. Wees er voortdurend op attent dat een paard een eigen reactie heeft

Deze staan volgens mij inderdaad niet vast bij wet (helaas), maar zijn wel algemeen de norm voor ruiters..

nog een link: http://www.paardenrecreatie.nl/?load=tochten/verkeersregels

Woralo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:23

Zolang ze niet op straat defeceren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:31

Ze mogen op straat hun behoefte doen hoor, als het dan maar wel netjes wordt opgeruimd. Verder zijn er behalve dat je met je paard alleen op de rijbaan of in de berm mag komen geen wettelijke regels, wel fatsoensnormen. Daar zou je ze volgens mij best op aan mogen spreken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:41

biancavos schreef:
zoals al eerder gezegd mag je dus niet eens op een voet of fietspad komen, de ruiters hebben dus niets te zoeken in de binnenstad tussen de mensen.
uiteraard zijn er voor politiepaarden wel uitzonderingen

Ruiters mogen als bestuurders gewoon op de openbare weg komen, dus ook in de binnenstad, tenzij dat voetgangersgebied is. Maar met draven tussen fietsers en voetgangers brengen ze de veiligheid van anderen in gevaar en dat mag dus niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:44

Sorry dames, heren, allemaal leuk, lief en aardig bedoeld, maar strikt genomen doen de bedoelde dames helemaal niets wat verboden is!
Alle "beleefdheidsregels" ten spijt; je hebt geen enkel juridisch handvat om iemand daarop aan te spreken!

Het enige punt is dat er een aantal "kapstokartikelen" zijn, op basis waarvan ze een (forse?) boete kunnen krijgen. Het is niet verboden om hard door een berm te galoperen, maar het is wel verboden om andere weggebruikers in gevaar te brengen. DAAROP kun je die dames aanspreken, maar dat is dan ook het enige punt!

Jasonezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:46

Afgelopen zondag ook 2 grietjes op hun pony's in het Haarlemmermeerse bos in draf tussen de handdoeken en spelende kinderen door en ook gewoon met de pony's tussen de kinderen door het water in.........
Sorry hoor maar dat vind ik echt zooo asociaal.
Blijf lekker op de ruiterpaden en er vast wel een stuk water waar de je met je paard/ pony het water in kan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:49

ikke schreef:
Sorry dames, heren, allemaal leuk, lief en aardig bedoeld, maar strikt genomen doen de bedoelde dames helemaal niets wat verboden is!
Alle "beleefdheidsregels" ten spijt; je hebt geen enkel juridisch handvat om iemand daarop aan te spreken!

Het enige punt is dat er een aantal "kapstokartikelen" zijn, op basis waarvan ze een (forse?) boete kunnen krijgen. Het is niet verboden om hard door een berm te galoperen, maar het is wel verboden om andere weggebruikers in gevaar te brengen. DAAROP kun je die dames aanspreken, maar dat is dan ook het enige punt!

Dat is niet helemaal waar: technisch gezien behoren paarden op de weg, tenzij dat een gevaar voor de verkeersveiligheid opleverd. Als men dan met paard op het fiets/voetpad wil rijden moet men zich schrikken naar die snelheidsnorm, en dat is dus niet draven/galloperen.

In de berm mogen ze gerust galopperen volgens de wetten, maar de fatsoensregels schrijven anders voor ;)

Edit, toen ik met de arabjes over de openbare weggetjes ging reed is op de weg, tenzij er een auto aankwam. Als ik werd gepasseerd door een auto of fietser ging ik in stap. Als ik een voetganger wil passeren stap ik ook even tot ik de mensen circa 5-10 meter voorbij ben.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 10-05-11 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:54

Tja regels of niet, wettelijk of niet... Het blijft toch een kwestie van fatsoen. Voetgangers en fietsers passeer je in stap, je rijdt niet op het voetpad, of fietspad (tenzij naar mijn mening de weg gevaarlijker is, denk aan 60 km wegen met veel bochten enzo)

Galop in de berm... ik vind het niet kunnen, dan ga je maar naar het bos en neem je daar maar een ruim en lang pad.

In de dorpen en steden hoor je je netjes te gedragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:57

ikke schreef:

Nee hoor...er bestaan echt verkeers regels voor paarden en paarden in een voetgangers gebied is echt verboden!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:22

als ruiter ben je een bestuurder. dit houdt in dat je officieel niet op een fietspad en voetgangerspad mag., maar op de weg of bijbehorende berm. alleen wordt dit in Nederland gedoogd omdat dit veiliger is, maar een agent kan je eraf sturen mocht hij kwaad willen. in sommige gemeentes is dit zelfs verboden door overlast. Er zijn echter geen officiele regels voor hoe je iemand moet passeren en dan hebben we het over een fatsoensnorm en dat is stapvoets passeren. dat geldt tevens voor de poep opruimen. het hoeft niet (ook dit is in sommige gemeentes verplicht), maar het is een fatsoensnorm.
zulke meiden verpesten het dus weer voor de rest omdat ze geen fatsoen hebben en daardoor worden weer de gedoogregels afgeschaft.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:10

Ik pas me altijd aan aan de andere weggebruikers zo moeten we allemaal rekening met elkaar houden alleen wij zitten nog op levende wezens dus moet je altijd extra alert.
Ik vind het niet kunnen wat je net beschrijft en zou ze daar echt op aan spreken. :(:)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:39

Ik haal mijn onderwerp weer even omhoog.

Gisteren kwam ik ze op het strand tegen, daar schrok 1 van de paarden van een kite surfer.
Ze vroeg of ze mijn handdoek even mocht lenen om haar telefoon droog te maken. Verteld ze doodleuk dat 1 van de paarden nog niet verkeersmak is, en dus op lekkere drukke dagen naar het strand gaat want dan kan hij daar 'wennen' ....

:wow:

What the.... Hoe onvoorzichtig kan je zijn? Ik zit daar op het strand met een baby en een peuter, en zij rijden daar tussen de mensen door, en door het water, op een paard dat nog hartstikke groen is.
Ligt dat nu aan mij, of is dat gewoon giga dom?
Ik snap dat je je paard aan bep. dingen wil laten wennen, maar aub niet op een druk strand. En dan ook nog doodleuk draven en galopperen. En als het nou een shetje was die je nog redelijk aan de hand tegen kan houden, nee een giga grote Belg ( wel een hele mooie trouwens! )

Ik zat echt met mijn bakkes vol met tanden 8)7 8)7 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:46

Nou ja! Dat is echt ongelofelijk asociaal! :oo

Kan de politie ze er niet op aanspreken? Want dit lijkt me toch wel een geval van verstoring van de openbare veiligheid.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:52

Even een vraagje dan, stel ik ben op een weg waar een beide zijden fiets en voetpad is, en in het midden een autobaan waar ze 60 tot 80 rijden. Dan hoor ik toch op het fietspad/ruiterpad, aangezien ik niet 60 km/u kan? Er is verder dan ook geen ruiterpad in de buurt. Waar mogelijk rijd ik in de berm van het fiets of voetpad.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:08

Volgens mij mag je dan gewoon op het fietspad. Dat zie ik ze hier ook meestal doen.