springveldje = toch bedoelt voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LovesSam

springveldje = toch bedoelt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:46

Hallo,

gisteren was ik een buitenrit aan het maken in het bos langs
de manege. Samen met een vriendin van mij en onze paarden
gingen we naar het springveldje. Toen we daar aan kwamen
bleken mensen van een recreatie uitje daar bezig te zijn met
zaklopen en wedstrijdjes aan het houden waarbij er eentje
gedragen moet worden, dit is toch niet erg zul je zeggen?
daar kun je toch rondt om springen? maar ze gebruikten de
paarden hindernissen voor hun parcour. Wij wachten netjes
totdat een ronde is afgelopen zodat wij dan kunnen springen.
toen we wachten begonnen ze allemaal te lachen en gillen,
het paard van een vriendin van mij schrok en gallopeerde weg.
ze had hem al snel weer onder controle maar ik vroeg toch aan
de mensen of ze rekening met onze dieren wilde houden. Ze keken
ons raar aan en zeiden dat wij maar weg moesten gaan, we waren
tenslotte maar met zn 2en :(

Heeft iemand dit ook mee gemaakt?
en zo ja hoe hebt je dat opgelost.

FriesWytske

Re: springveldje = toch bedoelt voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:49

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de eigenaar van het springveldje. Misschien had hij het wel verhuurt aan deze mensen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:51

Ik was persoonlijk daar niet blijven hangen, was dan maar een andere keer terug gegaan. Tenzij het springveldje echt eigendom is van de manege ofzo.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:52

gewoon doorrijden en een andere keer terugkomen, wat maakt het uit dat je er een keer niet terecht kunt, het is toch niet gereserveerd speciaal voor jullie, het is een openbare gelegenheid die gebruikt kan worden om te springen maar dus ook om te spelen.
het is in ieder geval vrij toegankelijk als ik jou verhaal zo lees

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:52

Niet op deze manier, maar in de zomer is het toch om gek van de worden dat al die mooie ruitenpaden worden bezet door wandelaars met de honden los, terwijl zij hun "eigen" wandel paden hebben, terwijl het voor ruiters verboden is om op die andere paden te komen. |o Ik wordt er helemaal gek van! Jammer dat ze hier in Breda niet zo'n mooi spring parcours hebben in het bos, wat een rare manier van reageren van die mensen. :\

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:54

nee, klopt het is niet voor ons gereserveerd maar er staat met borden aangeduit dat het voor paarden is gemaakt, ik ga toch ook niet op een wielrennersroute rijden?!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:56

diekeC daar ging het niet over
leven en laten leven hoor. Ik weet niet waar jij rijdt, maar ik kom inderdaad weleens een wandelaar tegen op een ruiterpad, fijn, mensen mogen daar komen hoor :')
dan rijd je verder en zijn ze weer weg :+

als je in 't bos wil springen moet je naar 't schuitvaartjaagpad gaan, is niet zo heel ver van breda.

@lovessam; nee dat mag niet
maar wandelaars mogen in elk geval wel op ruiterpaden komen
staat er op die borden ook dat je er alleen mag komen mét paard? :+

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:58

FriesWytske schreef:
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de eigenaar van het springveldje. Misschien had hij het wel verhuurt aan deze mensen.

nee, het was niet verhuurt, aan niemand niet het is van de manege.
ik vindt het ook niet erg om even te wachten maar ze mogen er toch
rekening mee houden dat paarden vluchtdieren zijn?!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:00

Ik denk dat je je er niet zo druk over moet maken. Gewoon een andere keer terug gaan, gebeurd = gebeurd.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:01

Naaltje schreef:
leven en laten leven hoor. Ik weet niet waar jij rijdt, maar ik kom inderdaad weleens een wandelaar tegen op een ruiterpad, fijn, mensen mogen daar komen hoor :')

als je in 't bos wil springen moet je naar 't schuitvaartjaagpad gaan, is niet zo heel ver van breda.

Klopt wat je zegt, en ik vindt het ook niet erg om te wachten maar waar het mij om gaat is dat ze geen rekening hielden met onze paarden, vooral de reactie daar kan ik boos om worden. :(

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:04

Je kan ze netjes uitleggen dat dit voor paarden gemaakt is en of je kan afspreken dat jullie over een half uur terug komen om te springen. Bijvoorbeeld.
Communiceren, overleggen en een middenweg vinden.

Dat mensen er rekening mee moeten houden dat het een vluchtdier is en niet eens mogen lachen en gillen vind ik de grootste flauwekul. De meeste mensen weten nou eenmaal niets van paarden en dat kan je ook niet verwachten. JIJ moet je paard verkeersmak hebben en van gillen en lachen hoort een paard echt niet te schrikken. Dat kan je alleen jezelf (of in dit geval je vriendin) aanrekenen.

mirror666

ben je naar ze toe gegaan om te vragen of er een mogelijkheid was dat jullie konden springen, of hoelang ze nog bezig waren daar etc?

ik ben een keer op een georganiseerde buggy-rit gestuit in het bos.. Dan kun je 2 dingen doen, net doen of je het niet doorhebt en gewoon doorrijden, en later piepen dat je die dingen tegenkomt
Of je gaat naar ze toe, en vraagt even of ze nog lang in het bos zijn/welke kant van het bos ze gaan rijden.
Ik heb het laatste gedaan, en kreeg het antwoord ''nee we houden nu even pauze en dan rijden we over de weg verder''
geweldig, dan kan ik gaan rijden en weet ik waar ik aan toe ben :+

werkt doorgaans veel beter dan er vanuit gaan dat..

vibabu

LovesSam schreef:
Naaltje schreef:

Klopt wat je zegt, en ik vindt het ook niet erg om te wachten maar waar het mij om gaat is dat ze geen rekening hielden met onze paarden, vooral de reactie daar kan ik boos om worden. :(

Wandelaars mogen niet op de ruiterpaden komen.......

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:06

fout
wandelaars mogen wel op ruiterpaden komen :+
in de gebieden die ik tot nu toe gezien heb was dat bij allemaal zo

de ruiters krijgen namelijk aparte paden ivm de schade die zij toebrengen aan omgeving. En sommige delen van het bos zijn daar niet tegen bestand. Bij wandelaars is deze schade doorgaans veel kleiner, dus die hebben alleen de beperking ''paden''
ruiters de beperking ''ruiterpaden''

hafjelinger

Waves schreef:
Je kan ze netjes uitleggen dat dit voor paarden gemaakt is en of je kan afspreken dat jullie over een half uur terug komen om te springen. Bijvoorbeeld.

Dat mensen er rekening mee moeten houden dat het een vluchtdier is en niet eens mogen lachen en gillen vind ik de grootste flauwekul. De meeste mensen weten nou eenmaal niets van paarden en dat kan je ook niet verwachten. JIJ moet je paard verkeersmak hebben en van gillen en lachen hoort een paard echt niet te schrikken. Dat kan je alleen jezelf (of in dit geval je vriendin) aanrekenen.

Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik zie zo iets als een leerervaring: paard moet hier gewoon mee leren omgaan, anders is ie niet verkeersmak. Je kunt moeilijk tegen iedereen zeggen of ze stil willen zijn als jij daar rijdt :+

Pentax

Kan het goed begrijpen ja. Heeft me gisteren 10 minuten geduurd om mijn paard langs schreeuwende, springende kinderen op het ruiterpad te krijgen.
Mensen mogen wel eens wat meer respect voor elkaar hebben.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:09

hafjelinger schreef:
Waves schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik zie zo iets als een leerervaring: paard moet hier gewoon mee leren omgaan, anders is ie niet verkeersmak. Je kunt moeilijk tegen iedereen zeggen of ze stil willen zijn als jij daar rijdt :+

hahaha, ja ze hoeven ook niet muis stil te zijn :+ mijn paard vindt trouwens alles goed, die gaat gewoon staan grazen, maar ik zal inderdaad communiceren de volgende keer, dankjewel voor de tips!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:10

Wat fijn dat je die tip meeneemt TS

Het is natuurlijk vervelend dat je er niet kan springen,
maar je kan er een andere keer terug gaan en zoals gezegd even vragen of ze er lang zullen blijven of niet...
Je kan ook eens vragen aan de manege hoe het zit, misschien verhuren ze dat inderdaad eens om zo'n spelletjes te doen, dan ben je alvast op de hoogte!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:09

Ik was doorgereden, ieder zijn pleziertje toch! Zo lopen er ook wel eens mensen op mijn favoriete galoppeerpaadje, of het hele ruiterpad loopt vol met nordic walkers. Jammer dan, volgende keer beter :)
Wat betreft het paard van je vriendin, ik zou toch eens zorgen dat hij aan wat meer gewend gaat raken. Als je paard al over de flos gaat van lachende en schreeuwende mensen, dan mist er toch een stuk opvoeding.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:30

_Dune_ schreef:
Ik was doorgereden, ieder zijn pleziertje toch! Zo lopen er ook wel eens mensen op mijn favoriete galoppeerpaadje, of het hele ruiterpad loopt vol met nordic walkers. Jammer dan, volgende keer beter :)
Wat betreft het paard van je vriendin, ik zou toch eens zorgen dat hij aan wat meer gewend gaat raken. Als je paard al over de flos gaat van lachende en schreeuwende mensen, dan mist er toch een stuk opvoeding.

ik ben het met je eens, maar zeker niet dat hij een stuk van zijn opvoeding mist, het is een jonge ruin van 5 jaar en hij moet nog aan alles wennen ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:34

Ik vind dat je paard zoiets moet kunne handelen voordat je naar buiten gaat. Een paard dat om het minste of geringste aan de kletter gaat is niet alleen een gevaar voor zichzelf en de ruiter, maar ook voor eventuele omstanders.
Daarnaast vind ik dat een 5-jarige zoiets best moet kennen. Mijn inmiddels 7-jarige paardje kon daar om 5-jarige leeftijd prima tegen. Kwestie van veel oefenen in een veilige omgeving en veel dingen laten zien en ondernemen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:40

LovesSam schreef:
nee, het was niet verhuurt, aan niemand niet het is van de manege.
ik vindt het ook niet erg om even te wachten maar ze mogen er toch
rekening mee houden dat paarden vluchtdieren zijn?!

Wij ruiters/paardenmensen weten hoe paarden reageren en kunnen daar dus rekening mee houden.
Heel veel mensen hebben totaal geen idee hoe een paard reageerd en hoe mensen daar weer op moeten reageren.
Ik neem het mensen nooit kwalijk als ze iets doms doen bij mijn paard, de meeste mensen weten niet beter.

Het is dus een stukje wat niet verhuurt is, niet aan hen maar ook niet aan jullie. Tja dan vind ik het niet raar dat ze zeggen jullie zijn met zn 2-en en wij zijn met een hele groep.
Jullie konden met zn 2-en ook ergens anders rijden, terwijl die groep misschien wel geen andere geschikte plek kon vinden...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:44

ik zou gewoon doorrijden en je lekker ergens anders gaan amuseren met de paarden

over het paard niet kunnen handelen tja daar zijn de meningen over verdeeld
niet verkeers mak is niet naar buiten
Maar bij mij in de rijbaan wennen ze niet aan verkeer of moet ik wat autos in de bak zetten?
ik heb een 10 jarige ruime ervaring op concours ging elk weekeind mee en die springt ook bij het minste of geringste omhoog nouja het zei zo ik ga niet naar buiten omdat ik het niet leuk vind

maar ze moeten het toch ergens leren ik vind niet per definitie dat een 5 jarige dat best moet kunnen dune....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:53

Ik heb het ook niet over 100% verkeersmak. In mijn ogen is dat een doel dat nooit bereikt zal worden. Verkeersmak maken doe je ook echt niet in een rijbak, daar ben ik het zeker mee eens, maar het voorwerk kun je daar al wel doen. Je kan een paard best leren om eerst te kijken wat dat enge ding is ipv gelijk omdraaien en wegrennen. Maar een paard dat al aan de kletter gaat van een paar lachende mensen? Daarnaast, TS is 14, dus ik neem aan dat haar vriendin ook van haar leeftijd zal zijn. Dan vind ik het niet verantwoord om met een paard op stap te gaan dat nog onvoldoende ervaring heeft met dit soort dingen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:59

daar heb je gelijk in

Mijn moeder heeft een tinker die ik zelf uitgebracht heb op wedstrijden voor de lol (z2)
en die neem ik sporadische nog wel eens mee naar buiten met halster en zadel halstertouw knoop ik op in de manen en gaan maar die geeft nergens iets om zelfs daar mag het ruitertje van bijna 14 niet mee naar buiten

ik vind het onverantwoord om meiden/jongens van die leeftijd naar buiten te laten gaan zonder volwassenen begeleiding

tussen lachen en lachen zit ook een verschil ik heb een behoorlijk bloederige kwpner staan die is niet bang voor vrachtwagens en tractors enz maar als er mensen echt hard lachen of op concours klappen dan vlieg ik 10 keer in de ronde

dat is natuurlijk voor elk paard anders geen een paard is 100% verkeersmak