Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Een ruiterbewijs is verplicht voor recreatief paardrijden in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar wordt het wel aanbevolen voor paardrijden op de openbare weg
Maroesjka schreef:Naar mijn idee is een ruiterbewijs ook 'nodig' wanneer je waar dan ook een buitenrit gaat maken. Bij ons in de omgeving (Polder en wegen) is een keer iemand aangehouden of zij een ruiterbewijs had. Daarnaast zal het verzekeringstechinisch ook helpen wanneer je in het bezit bent van een ruiterbewijs, mocht er iets voorvallen.
Maneges vragen vaak een ruiterbewijs voordat een paard wordt meegegeven aan een 'vreemde'.
). Dus ik dacht, YES kan ik even laten zien dat ik alles netjes heb! Heb ik het toch nog met een doel denk ik dan maar
Vraagt hij er niet eens naar!
Ben je mooi klaar mee! Maar toch vind ik het erg belangrijk het wel mee te hebben, voor het geval dat! miesie22 schreef:Ik rij zelf ik de Amsterdamse Waterleidingduinen en daar is een ruiterbewijs en een duinkaart(Die je moet aanvragen) verplicht. Ik heb het alle twee netjes op zak als ik een buitenrit maak. Laatst kwam ik de boswachter tegen(Ziet er best raar uit als er ineens een grote pick-up achter de bosjes vandaan komt, zo midden in het bos). Dus ik dacht, YES kan ik even laten zien dat ik alles netjes heb! Heb ik het toch nog met een doel denk ik dan maar
Vraagt hij er niet eens naar!
Ben je mooi klaar mee! Maar toch vind ik het erg belangrijk het wel mee te hebben, voor het geval dat!
Maroesjka schreef:Naar mijn idee is een ruiterbewijs ook 'nodig' wanneer je waar dan ook een buitenrit gaat maken. Bij ons in de omgeving (Polder en wegen) is een keer iemand aangehouden of zij een ruiterbewijs had. Daarnaast zal het verzekeringstechinisch ook helpen wanneer je in het bezit bent van een ruiterbewijs, mocht er iets voorvallen.
Maneges vragen vaak een ruiterbewijs voordat een paard wordt meegegeven aan een 'vreemde'.
EricPrast schreef:Goed, daar gaan we dan nog maar weer eens:
Het Ruiterbewijs is een aan oplichterij grenzende koppelverkooptruc waarmee je een hoop geld uit de zak geklopt wordt voor cursus met examen die je een waardeloos nepdocumentje oplevert dat geen enkele wettelijke status heeft, in combinatie met te hoge premie voor een zogenaamde verzekering die echter alleen schade aan derden uitkeert en dat uitsluitend als je AVP dat niet doet. In de praktijk keert de aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering dus zelden uit en ben je voordeliger uit met iets meer premie betalen voor een hogere AVP-dekking.

Trennie schreef:De gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is zijn allemaal gebieden die ofwel in particulier bezit zijn, of in bezit van geprivatiseerde ex-overheidsinstellingen. Die mogen van je eisen wat ze willen om je toegang tot hun gebied te verlenen, al zou dat bij wijze van spreken zijn dat je een pimpelpaarse cap moet dragen. Dat betekent echter - helaas voor de SRR, die dat maar wat graag zou willen - nog lang niet dat het ruiterbewijs een van overheidswege erkend vaardigheidsbewijs is zoals het auto-/motorrijbewijs of bromfietscertificaat.Maar: hoe zit het volgens jou dan met die gebieden waar wel een ruiterbewijs wordt gevraagd. Heeft het dan ook geen status?
Want vroeger kon je in Arnhem een boete krijgen als je geen ruiterbewijs had in de bossen aldaar....
EricPrast schreef:Trennie schreef:De gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is zijn allemaal gebieden die ofwel in particulier bezit zijn, of in bezit van geprivatiseerde ex-overheidsinstellingen. Die mogen van je eisen wat ze willen om je toegang tot hun gebied te verlenen, al zou dat bij wijze van spreken zijn dat je een pimpelpaarse cap moet dragen. Dat betekent echter - helaas voor de SRR, die dat maar wat graag zou willen - nog lang niet dat het ruiterbewijs een van overheidswege erkend vaardigheidsbewijs is zoals het auto-/motorrijbewijs of bromfietscertificaat.Maar: hoe zit het volgens jou dan met die gebieden waar wel een ruiterbewijs wordt gevraagd. Heeft het dan ook geen status?
Want vroeger kon je in Arnhem een boete krijgen als je geen ruiterbewijs had in de bossen aldaar....
Trennie schreef:Maroesjka schreef:Naar mijn idee is een ruiterbewijs ook 'nodig' wanneer je waar dan ook een buitenrit gaat maken. Bij ons in de omgeving (Polder en wegen) is een keer iemand aangehouden of zij een ruiterbewijs had. Daarnaast zal het verzekeringstechinisch ook helpen wanneer je in het bezit bent van een ruiterbewijs, mocht er iets voorvallen.
Bovenstaande post klopt wel.
Wanneer je geen paard rijdt wat jouw eigendom is, is het verstandig om een ruiterbewijs te hebben.
Maar alleen ivm verzekering ingeval er iets gebeurd.
De eigenaar is aansprakelijk voor zijn paard, maar jij bent de bestuurder.
Dan kan het vaststellen van de aansprakelijkheid ter discussie komen.
In geval van een ruiterbewijs ben je hiermee ingedekt.
Wanneer je een eigen paard hebt, dan is deze automatisch verzekerd via je WA en heb je dus geen ruiterbewijs nodig wat betreft de verzekering.
Wat betreft de gebieden waar nog een ruiterbewijs wordt gevraagd, vraag ik me af in hoeverre dit actueel is.
Zoals ik al in eerdere post schreef is de info over Arnhem al achterhaald, daar dit afgeschaft is.
Brainless schreef:Je hebt maar op heel weinig plekken in Nederland je ruiterbewijs nodig.Citaat:In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar wordt het wel aanbevolen voor paardrijden op de openbare weg

loisbr96 schreef:je hebt een ruiterbewijs nodig anders ben je niet verzekerd als je valt.