Tips voor eerste lange buiten rit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

Tips voor eerste lange buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:19

ik ga aankomende zaterdag voor het eerst een lange buitenrit maken, help! :P

ben wel al vaker met Tricor naar buiten geweest en hij is verkeers mak, maar nu ga ik naar recreatiegebied Bussloo en daar ga ik te paard naar toe lopen. dat is ong. drie kwartier (stappen en kleine stukjes draven) en dan rijden we voornamelijk over weiland weggetjes en door een dorpje. het rondje om het meer heen ong. een uur of ander half en dan weer 3 kwartier terug.

ik ga samen met een ander meisje van wie het paard ook prima verkeers mak is.

maar ik vind het toch allemaal wel spannend zo voor het eerst.
we moeten ook over een viaduct heen, dit heb ik al wel geoefend met hem bij een iets kleiner viaduct bij stal in de buurt.

dus zijn er mensen die tips hebben voor zo'n lange buitenrit om een meer heen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:32

Doe een halsterhoofdstel om met een touw rond de nek, zo kan je je paard indien nodig snel vastzetten zonder te moeten aftuigen. Als je geen halsterhoofdstel hebt kan je ook een halster onder het hoofdstel aanlaten maar dan moet je goed controleren of het nergens klemt.
Denk er aan dat het in deze tijd van het jaar snel donker wordt en op zo'n lange rit loop je al snel wat vertraging om. Neem verlichting en reflecterende materialen mee. Een licht regenjasje is gemakkelijk meegenomen, ook als het bij vertrek niet regent. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Neem ook een hoevenkrabber en een mes mee.
Vergeet je proviant niet! Een flesje drinken en een snack voor de ruiter, een appeltje voor de dorst voor het paard. (Je merkt het al: zadeltassen zijn geen overbodige luxe). ;)

Last but not least: zorg dat er mensen weten wat jullie van plan zijn, hoe jullie ongeveer denken te rijden en hoe lang jullie er ongeveer over denken te doen. Natuurlijk altijd je telefoon meenemen om eventueel om hulp te vragen. (Ikzelf heb ik mijn telefoon de nummer van een buurman met trailer opgeslagen. Als ik niet verder zou kunnen komt hij mij en de pony ophalen.)

Natuurlijk hoop ik dat je de meeste van al die dingen niet nodig zult hebben en wens ik jullie een hele fijne rit toe. 8-)

tamary

Re: Tips voor eerste lange buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:43

Opgeladen telefoon + beltegoed, wat lekkers, kleingeld als je iets wil drinken onderweg en een halster + touw als je wil pauzeren.

En controleer even het weerbericht voor je weggaat, voorspellingen zijn koud.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:45

we gaan 's morgens om 9 uur van stal wel dus donker worden zal het denk ik niet maar wel een hele goeie tip voor een volgende keer!
ik denk dat ik idd maar eens ga kijken of ik ergens snel zadeltassen vandaan kan halen want eten en drinken is zeker geen overbodige luxe.

ik heb er echt zin in!
bedankt voor je tips soesita

nog meer mensen met tips?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:00

tamary schreef:
Opgeladen telefoon + beltegoed, wat lekkers, kleingeld als je iets wil drinken onderweg en een halster + touw als je wil pauzeren.

En controleer even het weerbericht voor je weggaat, voorspellingen zijn koud.

ja ik ben het weer bericht ontzettend in de gaten aant houden ik hoop zoo dat het niet gaat regenen. koud vinden we niet zo erg maar Regen wel:P hahaha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:06

Zakmes, strotouwtje, wat te snacken, appel in de ene jaszak, pakje drinken in de andere, halster en touw om de nek knopen, opgeladen telefoon mee en een beetje kleingeld. Daar ben ik geen zadeltas voor nodig hoor.

Als er wel regen voorspelt wordt kan je nog rainlegs aandoen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:44

Als je een heuptasje hebt kan je deze omdoen of aan je zadel bevestigen, zorg dat het niet klapperd. Telefoon altijd bij jou op zak houden mocht jij en je paard zich scheiden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:53

heb eens van iemand de tip gelezen (kan wel zijn dat het hier op bokt was) om zo een sleutelhangertje waar je iets op kan schrijven aan zadel en hoofdstel te hangen.
op dat labeltje schrijf je adres op en telnr, als jij en je paard om de 1 of andere reden gescheiden raken dan kunnen mensen die je paard vinden je contacteren en je paard indien nodig afleveren.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 00:08

Wirobelgje schreef:
heb eens van iemand de tip gelezen (kan wel zijn dat het hier op bokt was) om zo een sleutelhangertje waar je iets op kan schrijven aan zadel en hoofdstel te hangen.
op dat labeltje schrijf je adres op en telnr, als jij en je paard om de 1 of andere reden gescheiden raken dan kunnen mensen die je paard vinden je contacteren en je paard indien nodig afleveren.

super tip! ga ik doen bedankt!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:13

Wirobelgje schreef:

Dat vind ik indd wel een goede :)

Ojaa en als je onder een spoor door moet, kijk eerst even of er geen treinen aan komen, voor je de tunnel in gaat, dat vergat ik vandaag :+
Mijn paard was heel snel de tunnel weer uit, gelukkig ging ie er daarna wel weer doorheen :)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:22

gouden tip! al het bovenstaande maar vooral ontspan en geniet :-)

En als het te spannend wordt...lekker afstappen en een stukje lopen (bijv als jullie het viaduct eng vinden) is niks om je voor te schamen of slecht voor je paard oid.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 00:54

genieten gaan we zeker, en afstappen bij het Viaduct vind ik ook een Strak plan!

Dankjewel mensen ik heb echt veel aan deze tips!!

en ik zal wel foto's plaatsen van de rit als we terug zijn zaterdag

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:06

Ik ben bang dat je van zadeltassen meer last heb dan lol. Ze klapperen namelijk nog als eens en zijn meer geschikt voor ritten waarbij je alleen stapt.
Ik begrijp dat dit voor jou een heel lange rit is en spannend. Maar als ik het vergelijk met de uren dat ik soms weg ben is dit nog niet eens zo heel lang. Maak het niet ingewikkelder of zwaarder dan nodig.

Die tip van wierobelgje kwam van mij, nadat ik een bewusteloos meisje met braaf naast haar haar paard vond in het bos. Het is bestwel handig ja als er ergens op staat wie er gebeld kan worden voor zowel paard als ruiter.

Zoek uit of je langs een kroeg komt, haal daar wat drinken en rust even. Neem je telefoon mee en doe vooral warme heel warme kleding aan met handschoenen.
Vergeet nooit te genieten!!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 01:26

mrie schreef:
Ik ben bang dat je van zadeltassen meer last heb dan lol. Ze klapperen namelijk nog als eens en zijn meer geschikt voor ritten waarbij je alleen stapt.
Ik begrijp dat dit voor jou een heel lange rit is en spannend. Maar als ik het vergelijk met de uren dat ik soms weg ben is dit nog niet eens zo heel lang. Maak het niet ingewikkelder of zwaarder dan nodig.

Die tip van wierobelgje kwam van mij, nadat ik een bewusteloos meisje met braaf naast haar haar paard vond in het bos. Het is bestwel handig ja als er ergens op staat wie er gebeld kan worden voor zowel paard als ruiter.

Zoek uit of je langs een kroeg komt, haal daar wat drinken en rust even. Neem je telefoon mee en doe vooral warme heel warme kleding aan met handschoenen.
Vergeet nooit te genieten!!

ik ben ook van plan om meerdere langere ritten te gaan maken met hem, maar ja.. je moet ergens beginnen hé! het lijkt me heerlijk om uiteindelijk lekkere dag tochten met hem te kunnen doen!
en met die zadeltas heb je ook wel een punt denk ik inderdaad.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:36

Goed kijken naar de modellen voor een zadeltas. Ik had er ook een en die klapperde, daar heb ik een oude slofteugel voor gebruikt die ging van zadeltas naar zadeltas via het leertje van de slofteugel aan de singel, dus achterstevoren. Nooit meer problemen gehad.
Ik gebruik nu dus een heuptas welke ik de gespen heb afgehaald maar wel de lus gebruik door deze door de singel stoten te halen. Dan extra klipjes er aan bevestigd en vastgemaakt aan de ringen van mijn zadel. Heb je wel ringen nodig maar kan je eenvoudig en redelijk goedkoop laten zetten. Zo maak ik mijn kilometers (en dat zijn er veeeeel).

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:39

Ik heb deze zadeltassen, of dekje hoe je het wilt noemen :P

Afbeelding
En die klappert helemaal niet, zijn grote tassen en helemaal waterdicht.
Verkopen ze bij de Decathlon :)

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:44

haha die is echt heel tof peerke! en PBA dat idee van jou is ook een hele goeie :P alleen heb ik geen heuptasje hier thuis denk ik.. ik ga even zoeken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:22

er zijn ook zadeltasjes die je voor je zadel kunt hangen. ;)
Verder kun je ook een klein E.H.B.O tasje meenemen,mocht je paard onderweg iets "oplopen". :)*
En idd telefoon,wat te eten/drinken,hoevenkrabber,mesje,en een heeeeeleboel goeie zin :D want lange buitenritten zijn erg leuk om te doen. *\o/*

Wens je veel plezier!!!

ps wat heb jij een lollige woonplaats bij je Avatar hahahahaha _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:12

Ik ga nooit buitenrijden zonder mijn zakmes en hoefkrabber (en telefoon).
Er hangt standaard aan mijn zadel een zgn Dogtag met naam, verblijfplaats van mijn paard, mijn nr en het nr van mijn vriend zijn mobiel, inderdaad voor als jij en paard gescheiden raken, dat mensen weten waar je paard weer naartoe kan als ze hem vinden.

Daarnaast is voor een lange(re) rit een (stro)touwtje altijd wel handig om evt. haperend tuig te kunnen vervangen. Check van te voren je zadel en hoofdstel even, is ook best handig.

Verder gewoon lekker gaan rijden, niet te moeilijk doen.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:13

funnyhorses schreef:

haha thanks, ik zou vannacht maar even voor de zekerheid onder je bed kijken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:59

MiiRowiej schreef:
funnyhorses schreef:

haha thanks, ik zou vannacht maar even voor de zekerheid onder je bed kijken!

_O- hihihi mafke :+

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:08

Gebruik vooral de tips die al gegeven zijn. En omdat je naar bussloo gaat wil ik ook even zeggen, pasop voor al die honden die daar loslopen en waar de baasjes weinig tot niet opletten ;). En als je bij een ''tentje'' wat gaat eten/drinken kies dan een kleiner tentje uit met minder honden.
Misschien reageerd je paard niet op honden maar de honden misschien wel op jou paard ;)!

Veel plezier :D

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:42

Weissjee schreef:
Gebruik vooral de tips die al gegeven zijn. En omdat je naar bussloo gaat wil ik ook even zeggen, pasop voor al die honden die daar loslopen en waar de baasjes weinig tot niet opletten ;). En als je bij een ''tentje'' wat gaat eten/drinken kies dan een kleiner tentje uit met minder honden.
Misschien reageerd je paard niet op honden maar de honden misschien wel op jou paard ;)!

Veel plezier :D

zijn er tentjes open dan op zaterdag rond deze tijd van het jaar bij bussloo?
klopt er zijn idd veel honden, maar we blijven gewoon op de ruiter padden dus ik denk dat het daar wel mee valt toch? het is toch te koud om het water in te gaan denk ik.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:23

Nou pootje baden kan best hoor met je peerd, kunnen ze best tegen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:34

- denk er over na welke rijbroek je aan doet, je zit nogal even op je paard;
- zelfde geldt voor het dekje en de singel: goed passend, geen dekjes die verschuiven, geen singel die kans op schuurplekken geeft, singel eventueel onderweg nog een keer na.