ruiterroutekaarten lastig te verkrijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

ruiterroutekaarten lastig te verkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:48

Ik ben vandaag eens op zoek gegaan naar een kaart van het gebied waarin mijn paard nu staat. Maar ik loop tegen het moeilijke aan dat wandel/fietsroutekaarten in overvloed te krijgen zijn. Maar pas op 1 plaats heb ik een ruiterroutekaart gevonden!

Is het eigenlijk niet vreemd dat zulke informatie zo lastig te krijgen is. Ruiteren in gebieden wordt gezien onder de zwaardere recreatie, we mogen niet afwijken van de paden, maar we kunnen lastig aan de informatie komen waar we dan wél toegelaten worden :)

Ik heb inmiddels een mailtje naar Staatsbosbeheer uitstaan, aangezien zij, zover ik weet, beheerder zijn in het gebied waar ik graag wil rijden.
Hier op mijn stageplek weten ze ook niet waar ik moet zoeken ( Stage in Grensoverschrijdend natuurgebied :) Ze konden me wel per direct aan routes van hier helpen, maar verder wisten ze het ook niet)

zoek ik nu zo fout?
(niet met de FAQ aankomen ajb :) het ene resultaat wat ik gevonden heb was inderdaad bij een van die links, maar het moet toch niet zo zijn dat zulke items maar op 1 plaats te verkrijgen zijn? )

Amable

Re: ruiterroutekaarten lastig te verkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:51

Ik heb bij de VVV in 's Hertogenbosch gewerkt en was daar ook zeer verbaasd over de beperkte info over ruiterroutes. De enige kaarten die er zijn zijn echt van die trektocht kaarten. Ze hadden geen 1 kaart waarop alle ruiterpaden in beeld gebracht waren, erg jammer. Ik weet ook dat hier vanuit de VVV geen prioriteit ligt en, eerlijk is eerlijk, in het kleine jaar dat ik daar gewerkt heb is er ook nauwelijks vraag naar geweest. Ik ben benieuwd wat voor reactie van staatsbosbeheer je krijgt, dan kan ik er evt ook nog wel eens naar mailen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:53

In welke regio zoek je kaarten? Ik weet dat er een handig boekje is met ruiterroutes door Drenthe. En was er ook niet eens een website over ruiterpaden/ruiterroutes?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:55

Omgeving Breda
:)
die website heb ik gevonden, maar die komt niet verder dan 3 maneges daar in de omgeving (en dan de info beperkt tot alleen de náám ervan :)) )

@HippoLogic; hier werd inderdaad ook gekeken van ... sja.. da's waar ook..
Situatie is nu dat ik een voor mij compleet nieuw gebied onder mijn neus heb waar ik te paard héérlijk in kan rijden. Maar ook perfect kan verdwalen. Ik wil daar gerust gaan rijden op z'n nattevingerwerks, maar als ik dan het gevoel heb dat ik naa links moet en dat is toevallig een wandelpad.. sja..

En dat wil ik vermijden..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:02

Jammer dat die site onnuttig is. Ik denk dat je het beste wat je kunt doen al gedaan hebt: namelijk Staatsbosbeheer vragen.

Ik blijf me ook over zulke zaken verbazen (dat ruiterroutes niet op kaarten staan aangegeven). En dat in deze tijd. :n Ik hoop dat je snel antoowrd van SBB hebt. Succes.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:06

Ik ruik een mooie nieuwe stageopdracht :D
Wil ik ze nog wel testen ook :))

Ik had er eerder nooit over nagedacht.. volgde de bordjes wel.
Maar met de grootte van het gebied die ik nu heb, kan ik niet klakkeloos een paadje gaan volgen.. :=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:09

Ik denk dat het zeker een prachtige stageopdracht is! :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:11

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:12

die website had ik al gevonden, er staat er welgeteld 1 op in mijn regio..
Maar ik hoef ook niet perse een voorgestippelde route
meer een kaart met alle mogelijke paden waar je te paard op mag..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:26

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:39

deze heb ik gevonden inderdaad
ook direct gemaild hoe recent de kaart is. En waar in een winkel of iets te verkrijgen..
Via internet bestellen vind ik niet zo succesvol, straks is het voor mijn doel onbruikbaar en staan er geen paden, maar een paar voorgekauwde routetjes op..
Ook zij hebben de mail in behandeling overigens. Staatsbosbeheer ook :)

Morgen eens op zoek naar een bord, even een recreatieve poort zoeken, en kijken of daar een bord met kaart en paden staat.. :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:40

Dit is inderdaad slecht te vinden.
Je hebt wandelknooppunten kaarten,
Je hebt fietsknooppunten kaarten,
maar geen ruiterknooppunten kaarten!

Erg jammer. Er zijn wel zeer beperkt ruiterroutes te vinden. Maar ik vind uitgestippelde routes niet leuk. Dan zou ik iedere keer t zelfde rondje rijden.

Ik gebruik nu gewoon de wandelknooppuntenroute kaart, voor als een nieuw stukje bos ga ontdekken, nadeel eigenlijk mag je daar niet met je paard komen. Aangezien het hier altijd heel rustig is, kan het meestal wel. Echter zijn de paden echt niet altijd geschikt.

Ik volg het even mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:41

Staan de ruiterpaden bij jullie in de omgeving niet op de fietskaarten ingetekend?
Dat is bij ons op de Veluwezoom wel het geval. Daar heb je een kaart waar fietspaden, ruiterpaden, mountainbikepaden, etc, ingetekend staan.
Die is gewoon van Falke oid, een grote 'kaarten'producent.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:43

Ik volg een opleiding Biologie
met voor mij de richting natuurbeheer. Ik vind dus dat ik het niet kan maken bewust op plaatsen te rijden waar dat natuurtechtnisch niet mag :)

Ruiterknooppunten heb ik dan wel weer iets over gevonden, op de veluwe ofzo.. sja.. Zover komt ponylief niet, dan issie tot z'n okseltjes afgesleten :D

@marije_jiplover; dat weet ik niet :) ik hoop dat een van de gecontacteerden daar dan op terugkomt :)
ANWB
Vereniging hippisch toerisme
Staatsbosbeheer
zijn degenen die ik nu gecontacteerd heb :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:45

Wie is de beheerder van het betreffende gebied? Bij ons (Veluwe) is dat oa natuurmonumenten en die geven een zeer gedetailleerde kaart uit waar ook de ruiterpaden op staan. Al staan ze er niet allemaal op, en zijn sommige stukken geen ruiterpad meer :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:45

Uit arremoede stippel ik dus geregeld mijn routes op een stafkaart uit. Die kun je zo bestellen via 't internet, even googelen, ze zijn er van elk plekje van Nederland. Wat ik dan vaak doe is dat ik eerst eens even goed op googlemaps (die met die luchtfoto's) ga vergelijken. Welke orrientatiepunten zijn er welke paden lopen zo te zien mooi, kompas mee en dan rijden maar.
Dit doe ik alleen als ik een paar dagen op tocht ga hoor.... Bij mij in de buurt verdwaal ik inmiddels niet meer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:47

Bij mijn weten Staatsbosbeheer, vandaar het contact in hun richting :)
De Falke kaart heb ik gevonden.
http://www.falk.nl/nl/wandelkaart-30--b ... a/g8/p236/
maar hier staat niet bij dat ook ruiterroutes aangegeven worden. Deze kaart is bij de ANWB winkels in het assortiment overigens. En ook zij hebben een mailtje van me ontvangen :)

En ik ga eens contact zoeken met mensen om te kijken of ik er niet écht een stageopdracht van kan maken :)

@mrie; kun je op de stafkaart zien wat precies ruiterpad (En dus legaal te paard op te rijden) is en wat wandel/fietspad in een natuurgebied? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:51

Nee, dat niet, maar er staan alleen maar de grotere paden op aan gegeven. Meestal zijn die prioma geschikt voor ruiters en aanspanningen. Als ik dan eenmaal ter plaatse ben en ik mag er niet rijden, dan zoek ik even een alternatief op kaart of met kompas. Soms wil dat wel zeggen dat ik een stukkie over weg of fietspad moet maar dat is dan zo....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:52

de weg maakt niet uit, daar mag je te paard op ;)
ik wil enkel voorkomen dat ik te paard op wandelpaden etc terecht zou komen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:56

Hoi Naaltje, dat is de vernieuwde kaart van de kaart van de link die ik gaf. Als je goed leest, zie je rechtsonder op de kaart "ruiterpaden" staan. Dat houdt in, dat op die kaart alle ruiterpaden zijn ingetekend. Ke hebt ook kaarten van dezelfde serie waar dat er niet bij staat en die hebben dus geen ruiterpaden aangegeven. Je kan er dus vanuit gaan dat dit de juiste kaart is. Hij is bij natuurmonumenten zo te bestellen, maar vast in de buurt ook bij VVV, ANWB-winkel, goed gesorteerde boekwinkel bv. te verkrijgen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 16:58

*poetst bril nog eens na*
:o
het staat er inderdaad, sorry :o

Ik ga eens bij de ANWB winkel kijken donderdagavond! :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:05

Geeft niets :D . Ik gebruik dit soort kaarten al jaren en ben er dus achtergekomen dat ze niet op alle nieuwe kaarten meer ruiterpaden aangeven, maar als het op de kaart vermeld staat, staan ze er wel op. Gelukkig heb ik nog wel een aantal oudere kaarten waar ze wel op staan, meestal verandert er niet echt heel veel aan die routes.
Ze zijn alleen niet handig om mee te nemen op paard, ik maak vaak A4 kopietjes van de delen waar ik wil rijden, dan blijft de kaart netjes en heb ik neit zo'n uitvouwwerk op mijn paard. De ruiterroutes maak ik nog even duidelijker met viltstift, dan kan ik ze met bril als het iets donkerder is ook nog zien ;) . Want ook ik zie het niet zonder gepoetste bril }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:43

Naaltje schreef:
Bij mijn weten Staatsbosbeheer, vandaar het contact in hun richting :)
De Falke kaart heb ik gevonden.
http://www.falk.nl/nl/wandelkaart-30--b ... a/g8/p236/
maar hier staat niet bij dat ook ruiterroutes aangegeven worden. Deze kaart is bij de ANWB winkels in het assortiment overigens. En ook zij hebben een mailtje van me ontvangen :)

En ik ga eens contact zoeken met mensen om te kijken of ik er niet écht een stageopdracht van kan maken :)

@mrie; kun je op de stafkaart zien wat precies ruiterpad (En dus legaal te paard op te rijden) is en wat wandel/fietspad in een natuurgebied? :)

maar die kaart ga je toch gewoon bij je lokale anwb/VVV bekijken? Beetje goede boekhandel in de buurt heeft de lokale kaarten meestal ook op voorraad en van de kaart die je hier noemt weet ik dat daar in ieder geval in het verleden de ruiterpaden op vermeldt stonden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:24

Naaltje schreef:
Ik ruik een mooie nieuwe stageopdracht :D
Wil ik ze nog wel testen ook :))

TinekeHorses schreef:
Misschien kan je hier wel iets vinden:
http://www.enjoytheride.nl/

Dit ís een stageopdracht ;) bij de KNHS.
De KNHS wil alle 12 provincies in Nederland in kaart brengen, daar willen ze alle routerroutes van digitaliseren. Deze kun je vinden bij Enjoy the Ride. Maar nog niet alle provincies zijn gedaan! Ik heb zelf provincie Limburg grotendeels gedigitaliseerd. En ik liep inderdaad tegen dezelfde problemen aan: waar vind je een kaart? En dat verschilde van VVV's, lokale bedrijven, gemeentes, natuurbeheerders (oa. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten). Heel versnipperd dus.
Ik zou zeggen, mail de KNHS (afdeling Recreatiesport) als je hier een stage opdracht van wil maken :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:44

Ik ga het eens richting school communiceren of ze het wel bij m'n opleiding vinden passen :o en dan lijkt me dat wel heel leuk! In NoordBrabant zag ik er nog niet bijster veel op staan, dus daar moet vast nog iets te realiseren zijn :)