Rijden op het strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Rijden op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:19

Sorry als mijn topic verkeerd staat }:0

Ik wil aankomende week graag met mijn paard naar het strand. Nu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste, ik woon in Veenendaal (Midden NL) dus moet wel een stukje rijden met de auto, waar raden jullie mij aan om te gaan rijden? En waar kan ik exacte plekken en tijden vinden?
Verder, ik wil dus het water in. Nu lijkt met zadel mij dus niet zo'n goed idee, maar zonder zadel met een paard op het strand die daar nog nooit geweest is vind ik persoonlijk ook niet zo'n goed idee. Wie heeft hier een goede oplossing voor?
En tot slot, ik vind het zonde om met mijn leren rijschoenen het water in te gaan, slippers vind ik in combinatie met paard niet zo'n goed idee. Dus ik zat te denken aan oude all-stars, maar is dat wel verantwoord? Zo zonder hakje?

:D

Divine

Re: Rijden op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:11

Tijden en plaatsen kan ik je niet aan helpen, maar ik zou gewoon met zadel en goede schoenen (dus mét hakje) het water in gaan.
Ik ben zelf 2x een week aan zee geweest, en reed gewoon met leren tuigage en leren laarzen. Als ik terugkwam bij ons logeeradres spoelde ik alles onder de kraan af, en daarna maakte ik alles droog met een oude handdoek. Even goed laten drogen en dan met een vette lap er overheen.

Leer kan best wel wat hebben, en als je naderhand gewoon het zoute water er af spoelt is er niets aan de hand.

Als je toch met de auto/trailer gaat, neem dan een extra jerrycan schoon water mee om alles mee af te spoelen, en een vette lap om het mee na te poetsen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:13

wij gaan zelf altijd naar nieuwvliet of domburg (zeeland)
je mag nu voor 10u smorgens het strand op en na 7u savonds :)
ik ga altijd met zadel en als mn paardje gewend is haal ik het zadel eraf en ga ik zonder zadel verder :) je moet wel behoorlijk diep gaan wil je zadel echt nat worden hoor :)

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:19

Ik zal gewoon met zadel en goede schoenen rijden. Leer gaat niet zo heel snel kapot als je het na het rijden gewoon goed schoonmaakt kan het best wel wat hebben. In zeeland kan je idd goed rijden misschien ook wel in katwijk of hoek van holland maar ik weet niet of je daar heen mag met je paard. De tijden weet ik ook niet. In ieder geval heel veel plezier met je paard!! :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:25

kan je niet van iemand rubber laarzen lenen?
voordat je zadel nat word moet je inderdaad behoorlijk diep gaan.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 21:45

biancavos schreef:
kan je niet van iemand rubber laarzen lenen?
voordat je zadel nat word moet je inderdaad behoorlijk diep gaan.

Heb hier zelf ook nog rubberen laarzen staan, maar dat leek mij juist vervelender? Als het water in je laarzen komt dan sop je van hier tot tokio en krijg je ze daarna niet meer uit. Toch? :)

Zat ook te denken aan een dekje met longeersingel ipv zadel of niks ? Dan heb ik toch niet mijn zadel, maar zit ik ook niet zonder. Want met zo'n dekje zit je toch wat steviger dan zonder iets. Maar jullie zeggen dus dat het ook wel gewoon met zadel kan? :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:47

ik ben vorig jaar met mijn wintec IW het water in geweest helemaal onder. terug thuis mte schoon water afgespoeld goed laten drogen en daarna gewoon speciale spray en is er alleen maar mooier geworden en schoner :P

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:48

Met zadel kan wel hoor! Hoogstens word je singel nat :j
Het beste zijn rubberen rijlaarzen, of je wil echt heel diep gaan!

Dus het hangt er vanaf hoe diep je gaat! Als je echt van plan bent om te gaan zwemmen, dan zou ik dan even het zadel eraf halen, en je laarzen uit?

Leren rijschoentjes, daar komt witte aanslag op (Jep, heb ervaring :Y) )

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:21

Zadel wordt niet heel erg nat als je door het water rijdt.
Pas als je echt dieper wilt zou ik hem eraf halen, en ook zonder rijlaarzen/rijschoenen verder gaan! :j
Of je gaat gewoom met rubberen laarzen, maar dat wordt wel heel soppig ja. :Y)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:31

Ik woon in Noordwijkerhout, en bij Noordwijk/Noordwijkerhout kun je goed de duinen in en het strand op, het hele jaar.

Ik zou zeker de eerste keer niet zonder zadel gaan...

Ik rijd altijd met zadel op strand, en als ik de zee in ben geweest maak ik alles schoon met warm water en vet ik het in met lederdressing, dan gaat het prima hoor!

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:56

Ik heb ook altijd gewoon met leren zadel en laarzen gegaan, van de voren invetten beschermd je leer, erna goed schoonmaken en niks aan de hand, zolang je het maar niet elke dag doet. Veel plezier :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:35

Je kan niet overal in de zomer zo het strand op. Op veel plaatsen is het verboden om tussen 1 april en 1 oktober op het strand te komen (denk aan veiligheid voor de mensen), maar je hebt ook plaatsen waar je in diezelfde periode voor 8.00 uur 's morgens en na 20.00 uur 's avonds het strand op mag. Dit moet je dus eerst even goed nakijken anders kost het je een bekeuring en dat is zonde van het geld ;) tenzij je een geldboom hebt :+

Je zegt dat je het water in wilt (en ik begrijp ook redelijk ver), persoonlijk ben ik daar erg huiverig voor aangezien je niet ziet waar het paard zn voeten neerzet en er willen wel eens kuilen zitten die je dus niet ziet en dan 'zakt' je paard ineens weg verstapt zich gaat bijna kopje onder en dan is ie kreupel...

Verder is het om dezelfde reden ook niet verstandig om te galopperen langs de vloedlijn (dus door het water heen), ik heb een gevalletje van dichtbij meegemaakt dat er 2 combinaties die dit deden over de kop zijn geslagen met pony en al gewoon doordat je paard en jijzelf niet kan zien of er kuilen onder het water zitten.

Qua tuig, leer kan best wat hebben, gewoon goed schoonmaken als je weer thuis bent en om te voorkomen dat je heel erg moet poetsen, niet recht achter een ander aan galopperen want dan ontvang je de volledige lading zand :D

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:46

Ik ben 2x in Nieuwvliet geweest. Ben toen ook gewoon met zadel en lederen laarzen het water in gegaan. Heb niet met men paard gezwommen maar tot haar borst erin, dus mijn zadel was niet helemaal nat. Laarzen waren goed nat geweest en deze heb ik ook afgespoeld met water en daarna met ledervet ingevet.
Persoonlijk zou ik niet zonder zadel naar het strand gaan, er zijn altijd wel vliegers of dingen waar je paard van kan schrikken.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:22

Dressuurgek schreef:
Je kan niet overal in de zomer zo het strand op. Op veel plaatsen is het verboden om tussen 1 april en 1 oktober op het strand te komen (denk aan veiligheid voor de mensen), maar je hebt ook plaatsen waar je in diezelfde periode voor 8.00 uur 's morgens en na 20.00 uur 's avonds het strand op mag. Dit moet je dus eerst even goed nakijken anders kost het je een bekeuring en dat is zonde van het geld ;) tenzij je een geldboom hebt :+

Je zegt dat je het water in wilt (en ik begrijp ook redelijk ver), persoonlijk ben ik daar erg huiverig voor aangezien je niet ziet waar het paard zn voeten neerzet en er willen wel eens kuilen zitten die je dus niet ziet en dan 'zakt' je paard ineens weg verstapt zich gaat bijna kopje onder en dan is ie kreupel...

Verder is het om dezelfde reden ook niet verstandig om te galopperen langs de vloedlijn (dus door het water heen), ik heb een gevalletje van dichtbij meegemaakt dat er 2 combinaties die dit deden over de kop zijn geslagen met pony en al gewoon doordat je paard en jijzelf niet kan zien of er kuilen onder het water zitten.

Qua tuig, leer kan best wat hebben, gewoon goed schoonmaken als je weer thuis bent en om te voorkomen dat je heel erg moet poetsen, niet recht achter een ander aan galopperen want dan ontvang je de volledige lading zand :D

Dankjewel, goed dat je het zegt, is wel handig om daar inderdaad rekening mee te houden. Ik zat te denken aan erin tot aan z'n buik. :) Tenzij hij het eng vind (wat ik niet verwacht, want hij vindt water altijd heel erg leuk) gewoon over het strand of met z'n voetjes in het water. :)

Ik ga even opzoeken waar ik gewoon legaal mag rijden. :) Het liefste voor 20.00 uur, ik woon namelijk niet zo dichtbij.:)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:29

hoek van holland is ook heel leuk,
je kan daar vanaf 7 uur het strand op.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:31

als je in katwijk gaat dan kan je je trailer parkeren bij de zuid duinen, daar is een stuk strand waar je de hele dag op mag. de rest van het strand is na 7 uur in de avond. Je kunt ook gaan als het wat minder goed weer is, wanneer het onder de 18 graden is mag je ook gewoon het strand op (dan beter parkeren bij de noord duinen, daar hangt dan een vlag die aangeeft dat je het strand op mag)

zoals gezegd, niet galoperen/draven door de vloedlijn/water vaak zitten daar kuilen die door kids gegraven zijn en die zijn levensgevaarlijk. Ga niet te ver zee in, er kunnen sterke stromingen zijn die erg vermoeiend zijn voor je paard!

Artoflosing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:15

Wij gaan altijd naar hoek van holland.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:32

Ik ga 3 oktober met men pony rijden op het strand bij Oostvoorne :D Kan iemand mij vertellen waar ik het beste kan parkeren en het strand op kan?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:36

trustHim schreef:
als je in katwijk gaat dan kan je je trailer parkeren bij de zuid duinen, daar is een stuk strand waar je de hele dag op mag. de rest van het strand is na 7 uur in de avond. Je kunt ook gaan als het wat minder goed weer is, wanneer het onder de 18 graden is mag je ook gewoon het strand op (dan beter parkeren bij de noord duinen, daar hangt dan een vlag die aangeeft dat je het strand op mag)

zoals gezegd, niet galoperen/draven door de vloedlijn/water vaak zitten daar kuilen die door kids gegraven zijn en die zijn levensgevaarlijk. Ga niet te ver zee in, er kunnen sterke stromingen zijn die erg vermoeiend zijn voor je paard!

Klopt helemaal! Vooral met het huidige weer kan je zonder problemen het strand op.
Zonder zadel zou ik zeker de eerste keer niet doen. Ook veel hondenliefhebbers lopen op het strand, en die honden zijn heus niet allemaal super afgericht... :( (jep, spreek uit ervaring :+ )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:14

Rijden op het strand heeft niets van doen met harnachement vragen dus i verplaats dit topic even naar het juiste forum.

HAR-->BRT

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:23

Ik ben wel nieuwsgierig waar je uiteindelijk naar toe gaat en hoe het bevallen is..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:28

Ik ben uiteindelijk naar noordwijk gegaan, en het is hartstikke leuk geweest! :) Wel een heel eind rijden, maar het was echt heel leuk. Ben eerst wel even verdwaald geweest in de duinen :') Maar toen we uiteindelijk op het strand waren zijn we lekker even de zee in gegaan. Niet te ver hor. :) Hij vond het eerst heel erg eng, maar hij was wel echt super stoer!

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:50

Ik ben van plan om volgende week zaterdag naar het katwijkse strand te gaan met een stalgenoot.
Nu vond ik op internet dat je het beste kan parkeren op parkeerterrein 'Noordduinen', via googlemaps leek dat me niet erg ver naar het strand, maar ik zag geen ruiterroute lopen, wel een fietspad...
Weet iemand of er vanaf parkeerterrein Noordduinen een ruiterroute loopt richting strand en evt duinen? En is dit goed te doen zonder kaart?

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:39

roosfise schreef:
Ik ga 3 oktober met men pony rijden op het strand bij Oostvoorne :D Kan iemand mij vertellen waar ik het beste kan parkeren en het strand op kan?

Je kunt het best de Zeeweg afrijden en dan de weg gewoon helemaal volgen en dan eindig je vanzelf op de parkeerplaats bij het strand, wel even checken of het eb of vloed is.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:24

Fijn dat het zo leuk was!

Ik woon ook aan het strand, maar nu is de plek waar ik woon te ver rijden voor jullie. Maar hier van de manege gaat alles gewoon het water in. Zadels en leren laarzen van te voren goed invetten en naderhand afnemen/spoelen en opnieuw invetten. Niks aan de hand.