HELP! onze paarden draaien om tijdens buitenritten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simi12

HELP! onze paarden draaien om tijdens buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:48

Ik en xx-denise-xx hebben een groot probleem tijden buitenritten.
We hebben allebei een paard, en we rijden al ongeveer 10 jaar.
Als we samen op buitenrit gaan, gaat op het begin alles goed en alles gaat relaxt.
We rijden meestal door de polder bij ons in de buurt, op en duur komen we een straatje uit en kunnen we recht door en link af en recht af, bijvoorbeel wij willen rechtdoor maar aan de linkerzijde is ergens de manege waar onze paarden staan, dus kunne we ze met geen mogelijkheid recht door sturen of recht af sturen. Ik heb zelf sporen aan en xx-denise-xx heeft altijd een zweep bij de hand maar niks helpt! Dus dan geven we het maar op en gaan we gewoon de kant op waar de paarden naar toe willen gaan..
Maar dit is natuurlijk ook geen oplossing! dus wie o wie weet een oplossing voor dit probleem?

Gr. Samantha

paarden652

Re: HELP! onze paarden draaien om tijdens buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:50

Jullie geven op. Dat is dus het probleem. Ze weten dat ze hun gelijk krijgen. Hoelang proberen jullie? 1 minuut? 5? Niet opgeven en gewoon doorgaan tot ze gaan naar waar jullie willen.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:51

Ja dat kan dus niet dan gaan ze gewoon wegrennen of ze gaan de lucht in.. of ze belanden midden op straat.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:52

Proberen, als het niet lukt en ze willen nog steeds de verkeerde kant op. Afstappen en meenemen naar waar jullie heen willen.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:53

Dat hebben we ook al geprobeerd zodra we er weer op gaan draaien ze weer terug.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:53

En niet meer langs daar wandelen?

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:54

dat maakt niet uit hoe verder we gaan, hoe onrustiger ze worden en op den duur draaien ze toch om.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:55

Niet opgeven.
Als je elke keer toegeeft aan dit slechte gedrag van de paarden houden ze er nooit mee op.
Ik denk dat jullie met meer overwicht die paarden wel de goede kant op (waar jullie heen willen!) kunnen krijgen. Maar neem hiervoor wel de tijd. Dus ga niet opjagen en de sporen/zweep gebruiken. Maak pak het rustiger aan en zorg dat je duidelijk bent in waar je heen wil met je paard.
Inderdaad, als het echt niet lukt stap je af en neem je je paard een tijdje mee aan de hand. Zolang je maar niet toegeeft aan dit slechte gedrag!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:56

Dus zij bepalen waar jullie naar toe gaan ipv andersom. En daar hebben ze altijd succes mee gehad, dus blijven ze het ook doen.

Gewoon doorpakken. Desnoods de hele weg ernaast gaan lopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:56

Jullie zijn dus niet de baas.. Ik zou eerst eens grondig gaan grondwerken en dan pas weer buiten rijden, Dit zou namelijk erg gevaarlijk kunnen zijn, wat als ze om wensen te draaien en er komt net een auto/trekker aan die jullie niet ziet en dus niet afremt.. Vindt het een erg griezelig idee eigenlijk.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:57

haal er iemand bij die er verstand van heeft
vanaf hier vind ik het moeilijk te beoordelen
weet niet hoe gevaarlijk die kruising is
of ze ergens bang voor zijn
of jullie gewoon de baas zijn (denk het laatste als ik het zo lees)
volhouden is erg belangrijk
nu nemen jullie paardjes een loopje met jullie

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:58

Niet meer alleen buiten rijden ;) Want blijkbaar zijn jullie niet kundig (ruiter) genoeg en de paarden de baas...slimme peerdjes :Y)

Je kunt wel een zweep in je hand hebben en sporen aan hebben, maar daar kom je niet ver mee,
je moet ze ook wel gebruiken ~~}> en niet aaien.....

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:06

Mijn paard doet dit af en toe ook. Probeer ze goed op te sluiten. 2 benen, 2 teugels en VOORWAARTS. Als je voorwaarts rijd en je paard bezig houd hebben ze veel minder snel de kans om om te draaien. Draaien ze altijd op de zelfde plek? Prima. Dan ga je voor die plek al aandraven en draaf je er in een stevig tempo voorbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:08

Misschien helpt een hengel met wortel eraan beter dan sporen en zweep? Als je 10 jaar ervaring hebt zou je dit niet hoeven te vragen, vraag iemand van de manege die wel overwicht op haar of zijn paard heeft om eens mee te gaan als kopruiter.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:11

Of achteruit erlangs? Dat heb ik echt toen ik uk was gedaan met mijn paard die toen nog de baas was. Wie niet sterk is moet slim zijn.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:13

Een heel mak paard(en ruiter) meenemen die daar wel langs gaat zonder problemen. Als er één schaap over de dam is..... ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:57

is even laten zien wie de baas is ;)

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:00

niet opgeven en vooral belonen als ze wel luisteren

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:06

Die van mij doet het als ik alleen ga buiten rijden.
Dan gaat hij schuin achteruit en komt dan bijna in de sloot, dan loopt hij terug, draai ik hem om, geef een flinke tik en dan is het meestal voor 10 meter over.
En als je in draf oversteekt? Helpt dat dan niet?
Die van mij krijgt altijd een snoepje als hij zonder problemen de straat uitloopt, dat weet hij, er ergens in de rit krijgt hij er nog een, en na de rit ook. Bij mij helpt het.
Maar blijf vooral rustig en niet opgeven!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:08

Ik heb ooit 4 uur in de vrieskou met een paard van een vriendin gestaan die weigerde over een bruggetje te gaan. Niet vanwege dat bruggetje maar dat stond symbool voor de lange strandroute NA het bruggetje.
De eigenaresse had het al opgegeven, stapte af, maakte ruzie en uiteindelijk ging ze het vermijden.
Na vier barkoude uren liep het uit zichzelf over bruggetje (waar het paard maar 1 optie had dat is over het bruggetje en anders blijven we hier staan).
Daarna heeft hij nog paar keer gedaan maar dan bewust stilzetten en nee, we gaan wachten..na paar minuten er flauw van en ik denk na een week of 2 heeft paard nooit meer geweigerd/klieren/twijfel/stilstaan...gewoon hupsakaa erover en naar het strand.
Als het verzet meer energie gaat kosten dan volgzaam zijn dan houdt dat gedrag vanzelf op

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:16

Al stond ik daar inderdaad 4 uur, mijn paard gaat de kant op die ik wil!! Niet opgeven! Jij bent de baas..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:13

Precies, niet opgeven en vooral geduldig zijn.

De paarden zijn jullie mooi de baas op dit moment. Willen ze omdraaien dan doen ze dat en mogen ze hun gang gaan.

Ik zou een ervaren ruiter en paard meenemen die jullie kan helpen. Blijkbaar zijn jullie zelf niet kundig genoeg om het alleen op te lossen.

Dwingen door slaan is niet de oplossing. Net als sporen.
Geduld, druk naar voren houden en vooral niet opgeven.

(heb er ooit anderhalf uur over gedaan om een paard uit het land te halen (100 mtr), heeft het daarna ook nooit weer gedaan)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:17

ik snap niet hoe kids die hun paarden niet onder controlle hebben, in hun eentje naar buiten gaan. Echt niet.
Ook snap ik niet dat je met sporen rijdt....volgens mij ben je daar nog bepaald niet aan toe. Die dingen zijn er nl niet om je paard mee vooruit te prikken.

Ale.
Grondwerken en zorgen dat je je dier onder controlle hebt. DAN pas naar buiten. Afgezien van jezelf en je paardje kun je ook derden behoorlijke schade toebrengen als je knol de weg oprent omdat je 'm niet onder controlle hebt.
Verder een ervaren iemand mee, desnoods op de fiets.
Success!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:02

YRT => BRT

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:28

misschien iemand mee laten fietsen/lopen die ze vasthouden en dan net zo lang doorgaan tot je denkt dat je het alleen kunt en dan de gene die vast houd er wel bij laten alleen niet meer vasthouden en dan langzaam steeds meer afstand laten nemen