Mensen op het ruiterpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Mensen op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 00:10

Ik kom ze regelmatig tegen, mensen op het ruiterpad, wandelend, met de hond, aan het hardlopen. Aangezien je mensen moet passeren in stap (en ze even hard lopen als mijn paard, waardoor ik ze stappend niet inhaal) kan ik dan niet gaan draven of galopperen oid. Ontzettend vervelend aangezien die mensen daar helemaal niet mogen lopen.

Wat doen jullie daar nou mee?

PBA_

Re: Mensen op het ruiterpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:26

Nou, gewoon passeren. Niks moeilijks aan. Daarbij hoef je als je paard even hard loopt niet perse te stappen, je kan ook een rustig drafje nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 07:29

Mensen mogen er wel degelijk lopen. Dit is ook al topic zoveel er over.

Ruiters mogen alleen op de daarvoor aan gegeven paden (tenzij het bos is vrijgegeven) Overige mogen overal lopen (tenzij anders aan gegeven) dus ook op het ruiterpad.

Netjes aanroepen als je ze in haalt en dan passeren. Is inderdaad niet echt een kunst. Mijn paard stapt ook niet zo snel dus we halen in een rustig drafje in.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:15

Wel jammer dat die wandelaars vaak pissig naar mij kijken. Zo van 'wat moet jij hier met dat enge beest?!?'. }:0 Terwijl het toch een ruiterpad is. ;(

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:18

Heb ik ook wel eens gehad, twee mannen die hun bordeaux dogs uit lieten op het ruiterpad.
En eentje werd helemaal gek toen ie mijn paard zag! Die begon in de staart te happen, en rondjes om me heen te rennen >;)
En die mannen deden net of ze gek waren..., aso hoor

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 11:23

Inderdaad, wat ook ontzettend fijn is: Een stuk ruiterpad waar ik meestal galoppeer met een bocht erin, ga je in galop de bocht om loopt daar een heel gezin incl. kleine kinderen voor je voeten. Op de noodrem, vervolgens die mensen adviseren om op een ander pad te gaan lopen 5 meter verderop omdat dit heel erg gevaarlijk is vooral met die kleine kinderen erbij. En dan.. krijg je een grote bek terug. %)

Mensen die ik ken hadden ook eens dat ze met een stuk of 5 paarden ergens aan het galopperen waren, loopt er ineens een man met mini-hondje op het pad. Ten eerste: Geluk dat die er niet onder kwam. Ten tweede: Toen was het hondje ineens foetsie. Volgens mij hebben ze 'm nog iets van een uur lopen zoeken (en niet gevonden).

En pas ook, rij ik op een ruiterpad met paard, die absoluut niet bang is voor honden, springt er ineens een zwarte hele agressieve hond uit de struiken en komt achter ons aan. Nou, toen gingen we hard. [***] was helemaal overstuur, heeft nog een kwartier staan na bibberen toen ik 'm eindelijk stil had. En die mensen maar: "Fikkie, kom maar" Echt niet dat die hond dan komt }:0 En vervolgens ook niet even hun excuses aanbieden, terwijl de hond daar niet eens los mocht.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:26

Ja, dat is toch niet te geloven!

Ik rij ook wel eens met mijn eigen honden erbij (twee zwarte herders, zie mijn profiel), maar die zijn het gewend, en gana niet voor de voeten lopen.
Als mijn paard ergens niet langs durft, stuur ik mijn honden vooruit, en dan gaat ze wel :D Leuk he!

Maar toen ik die bordeaux dogs tegen kwam, werd mijn paard gewoon zenuwachtig, dat geren en gehap...
Heb toen maar een flinke brul gegeven, en ben de andere kant op gegaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:54

vinurr schreef:
Inderdaad, wat ook ontzettend fijn is: Een stuk ruiterpad waar ik meestal galoppeer met een bocht erin, ga je in galop de bocht om loopt daar een heel gezin incl. kleine kinderen voor je voeten. Op de noodrem, vervolgens die mensen adviseren om op een ander pad te gaan lopen 5 meter verderop omdat dit heel erg gevaarlijk is vooral met die kleine kinderen erbij. En dan.. krijg je een grote bek terug. %)

Je moet ook niet galoperen op een pad dat je niet kunt overzien, juist omdat je niet kunt zien wat er na die bocht is. Stel dat er in plaats van dat gezin een groepje ruiters ook een galopje aan het doen waren, dan had je een nog veel kortere remweg nodig.
Het is met paardrijden niet anders dan met autorijden: zorg dat je kunt stoppen in het stuk "weg" dat je kunt overzien en zorg dat je weet waarheen je kunt uitwijken indien nodig.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:59

met wandelaars weet ik het niet precies, maar ik weet wel dat die mountainbikers niet op het ruiterpad mogen. Dan moet je de boswachter bellen en die stuurt ze er af (iig in het amsterdamse bos). Echt gevaarlijk, heeft mijn pony net geaccepteerd dat het ene pad voor de mensen en het andere pad voor de paarden is staat er ineens een fietser voor je neus. Ja dan schrik je wel.
En ik geloof ook niet dat de boswachters daar het daar okay vinden als er mensen op het ruiterpad lopen. Levensgevaarlijk en er zijn meer wandelpaden dan ruiterpaden dus waarom zouden ze dat in hemelsnaam doen?
En een paard blijft een vluchtdier, ook al kom ik in rustige draf een bocht om, als er ineens een mens staat (paraplu ed wat mensen allemaal wel niet nog "enger" maakt) dan schrik je ook wel(paard zijnde).

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:03

Ik moet bekennen dat ik ook een keer op een stuk ruiterpad gelopen heb met mijn hond. Had iets te laat door dat dit niet een leuk bospaadje was. (Nogal droog weer, anders valt je zo'n modderpad altijd wel op ;))
Ik meende trouwens wel dat een ruiterpad niet voor andere gebruikers bedoeld zijn, alhoewel misschien is het inderdaad hetzelfde als met een mountainbike pad.
De grap is namelijk dat, in elk geval hier in de buurt, bij de wandelpaden constant borden staan dat de hond is toegestaan mits aangelijnd. Bij mountainbike paden en ruiterpaden staan deze bordjes niet en kun je dus legaal je hond los hebben. Aangezien er echt nergens meer bos is waar de hond los mag.. Op een omheind veldje na dan.. tsjah dan is zo'n ander pad erg verleidelijk. Vraag is natuurlijk hoe slim je dan bezig bent. Ben het met jullie eens hoor dat helemaal met paarden, het blijven dieren, wel iets meer doorgedacht mag worden door mede-pad en weg-gebruikers. Hoe vaak ik ook niet door scheurende fietsers wordt ingehaald waarbij ze rakelijks langs de kont van 't paardje gaan... :S 't Zou me niks verbazen als die nog eens een trap krijgen, vraag is dan natuurlijk wie de schuldige is.. *zucht*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:07

Nou, wandelaars mogen gewoon op het ruiterpad hoor, je moet gewoon heel goed uitkijken als ruiter. Dat is toch niet zo moeilijk? Ik vind dat je als ruiter zelf de verantwoordelijkheid moet nemen je kan niet van je mede bos gebruikers verwachten dat zij weten hoe een paard zich gedraagt.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:54

Wandelaars mogen wel op het ruiterpad, maar niet met de hond! en inderdaad ook geen fietsers... Ik had het laatst een keer kwam ik (gewoon in stap) mensen tegen (lees: 2 panische vrouwtjes) die tegen mij zeiden: kun je niet ergens een ruiterpad opzoeken? Dus ik heel kalm: Mevrouw, u loopt op het ruiterpad :P whahaha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:26

Oh? Waar staat dat wandelaars niet met hond op het ruiterpad mogen? Voor zover ik weet mag dat best (met de hond aangelijnd).

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:33

ik moest het even opzoeken want ik kon me niet voorstellen dat er wandelaars zijn toegestaan op het ruiterpad

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruiterpad

Citaat:
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:37

Pinkey schreef:
ik moest het even opzoeken want ik kon me niet voorstellen dat er wandelaars zijn toegestaan op het ruiterpad

Citaat:
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

Idd, dit lijkt met ook wel zo logisch, aanzien er idd veel gevaarlijke situaties ontstaan. Ruiterpaden zijn niet voor niets RUITERpaden.

Nog zoiets: mensen die gezellig babbelend stil staan op het ruiterpad met hun honden, omdat de honden dan zo lekker konden ravotten in het zand..Gelukkig op een goed overzichtelijk en recht stuk en kon ik vroeg genoeg terug naar stap, maar toch, ze zien je aankomen en denken er niet aan om even van het pad af te gaan..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:43

Dan ben ik even benieuwd je hebt ook verplichte ruiterpaden. Mogen daar dan ook andere mensen op??

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:46

Bij ons, NH duinen, mogen alleen ruiters op het ruiterpad en ja dat staat bij iedere duiningang aangegeven. Dat wil niet zeggen dat je nooit anderen dan ruiters op het pad tegenkomt maar dan verzoek je ze vriendelijk om elders te gaan lopen. En gewoon lekker verder rijden. En als iemand erg aso reageerd even zorgen dat je het nummer van bevoegd gezag bij je hebt dan kun je bellen.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:57

ik heb het zelf nog niet mee gemaakt wel dat je gewoon rustig erheen rijd en er opeens een trekker voorbij stuift en het paard ophol slaat dat je de bestuurder ziet lachen en nog harder gaat rijden zodat je het paard niet tot stilstand kan krijgen...

overigens is hier in het blauwebos ruiterpad= ruiterpad mag niemand anders op komen het vreemde vind ik wel dat de men paden afgesloten zijn met palen dus je kan niet eens mennen terwijl het daar wel mag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:00

Hier loopt bijna nooit iemand over de ruiterpaden.. Die zijn veelste zwaar.. Verder passeer ik gewoon in draf. In een ander bos hier in de buurt. Zijn er wel speciale "honden Paden" daar mag je dus ook niet met een hond van die route af.. Dat is wel erg prettig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:00

Pinkey schreef:

Citaat:

Dat is leuk, maar hier in de regio (en ook diverse andere regio's waar ik wel kom) worden de ruiterroutes niet met dat bord aangegeven en zijn die ruiterroutes niet uitsluitend bedoeld voor ruiters.....
Dat bord kom je maar heel weinig tegen in de praktijk, dus de aanhangende regels heb je over het algemeen ook niet veel aan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:04

Ik roep altijd even, kan ik even passeren?
Zodra ze aan de kant zijn ga ik in draf er langs.
Ik rij ook overal waar kan, dan hoop ik ook altijd op beetje wederzijds begrip ;-)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:06

Ik heb er geen problemen mee, ik haal ze in stap of draf in. Maar helaas kunnen sommige wandelaars net doen alsof je er helemaal niet mag komen en dan word ik soms toch wel een beetje pissig }>

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:07

Ik heb daar geen boodschap meer aan, meestal loopt het voetpad er pal naast en is het ze gewoon te ellendig om daar te lopen! Ik ga er dus wat voor tempo dan ook gewoon langs. Ik wordt er namelijk hartstikke idioot van.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:09

Voor mij is het ruiterpad.. het enige pad, waar je recht hebt om lekker me te paard te draven, galoperen etc. zonder andere lastige te vallen.. en gezeur te krijgen.. ik zou dus gewoon verwachten dat die mensen maar aan de kant gaan met die honden....
Ik reed eerst ook altijd met mijn paard op een schelpen paadje.. stond helemaal geen bord dat er geen paarden mogen komen.. hadden die bewoners van het dorp zelf even verzonnen dat er geen paarden mochten komen.. maar dat het een speciaal hondenpaadje is waar de honden lekker los kunnen.. en als ik er dan met mijn paard kom.. dat die honden dan onrustige worden of keihard blaffend achter mijn paard aan gaan.. waar mijn paard overigens geen last van heeft.. >;) lijkt me meer een probleem.. van de opvoeding van de hond.. dan mij een beetje de schuld gaan geven...

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:20

Nou bij ons in het bos zijn er gelukkig heel veel mooie looppaden. :) en vaak vinden ze de ruiterpaden te smal denk ik (en er staan duidelijke borden bij) dus hier zul je nooit een hond met zijn baasje (of gewoon wandelaars) op het ruiterpaden komen :)
Maar ik denk eigenlijk dat het inderdaad verboden is om op zo'n pas te gaan lopen. Hartstikke gevaarlijk!