Geen ontspannen buitenritje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen ontspannen buitenritje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:46

Ik weet het even niet meer... Ik verzorg nu al 1½ jaar Wesly, een 12 jarige haflingerruin. Hij is eigenwijs en dat zal hij ook altijd blijven, maar dit is geen eigenwijs meer...
Vorig jaar zomer heeft hij mij gigantisch uitgeprobeerd, als ik op buitenrit ging voor de stal gaan bokken en dat soort dingen. Ik ben toen zo stom geweest om toe te geven: "Ach, dan ga ik wel niet op buitenrit." De eigenaresse van Wesly heeft mij toen geholpen, dit is toen allemaal overgegaan, zo af en toe probeert hij er nog eens onderuit te komen, maar als ik streng blijf geeft hij na 5 minuutjes over.
Maar vandaag was toch wel de druppel..
Sinds een tijdje rijd ik hem alleen, normaal verzorgde ik hem samen met nog iemand en werd hij 6 dagen in de week gereden, aangezien ik het met school wil blijven combineren, rij ik hem maar 3/4x in de week en longeer hem 1x in de week (Ik heb nu vakantie, dus rij ik hem vanaf deze week elke dag).
Hij is hierdoor al een stuk frisser geworden, wat opzich helemaal niet erg is, maar buiten is hij niet meer te houden! Hij is voor alles bang en stelt zich eigenlijk gigantisch aan. Vandaag heb ik 3x moeten afstappen en een stuk moeten lopen, omdat hij aan het nukken was op de weg en er auto's aankwamen, dus moest ik hem maar weer laten winnen en een stuk lopen...
Vandaag had ik ook nog een slof meegepakt, dit had geen enkel effect, hij haalt dan iets in z'n hoofd en je krijgt het er toch niet meer uit, hij moet zijn zin hebben.

Zo gauw ik met hem ga wandelen of ben met meerdere paarden, is hij zo mak als een lammetje...

Achteraf lach ik wel om zijn domme gedrag, maar op dat moment is het gewoon erg vervelend..
Weten jullie misschien een oplossing? :)

xDeems

Re: Geen ontspannen buitenritje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:31

Met een hele groep, en dan hij voorop??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:36

oehh heel vervelend dit... ik ken het.. :j misschien kun je iemand mee laten gaan op de fiets die een zweep mee neemt? en als hij gaat klooien en hij wil echt niet naar jou luisteren dat diegene hem een tik met de zweep geeft??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:07

DianneF schreef:
oehh heel vervelend dit... ik ken het.. :j misschien kun je iemand mee laten gaan op de fiets die een zweep mee neemt? en als hij gaat klooien en hij wil echt niet naar jou luisteren dat diegene hem een tik met de zweep geeft??

Zo gauw er iemand bij is doet hij het niet meer, ik moet echt alleen zijn met hem... Als er iemand bij is weet hij dat hij er toch niet onderuitkomt, maakt niet uit wie.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:13

hmm ken ik men verzorg haf (merrie) kan ook zo doen, ook enkel als k alleen ben.. Heb ook nog geen echte oplossing gevonden..
Wat soms wel eens durft te helpen is even goed doorrijden in de piste en dat vertekken, en echt héél goed bijhouden streng zijn..
Lijkt nogal hard maar het gaat soms niet anders he.. :s
groetjes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:18

Dat lijkt me zowieso niet zo goed idee (Iemand anders die hem een tik geeft terwijl jij eigenlijk de baas bent omdat je er op zit en niet die ander)
Gewoon maar slaan .
Maar ik denk dat als er dus iemand anders bij is dan doet ie niets?
Nou laat mensen erbij lopen en als ie braaf is Heel goed belonen
Dit aantal keer en dan dat diegene steeds korter meeloopt en dan stopt en dan wacht tot jij uit zicht bent en dat je dan zelf verder gaat.
Elke brave stap is een beloning waard.

Dat DENK ik dan hé heb er zelf geen ervaring mee maar dit lijkt me mischien kunnen;)
Maar watr mensen wel zeggen wel streng blijven.
Niet gemeen alleen streng.
Dit mag niet en dat moet je doen klaar ;)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:28

xTinkertje schreef:
Dat lijkt me zowieso niet zo goed idee (Iemand anders die hem een tik geeft terwijl jij eigenlijk de baas bent omdat je er op zit en niet die ander)
Gewoon maar slaan .
Maar ik denk dat als er dus iemand anders bij is dan doet ie niets?
Nou laat mensen erbij lopen en als ie braaf is Heel goed belonen
Dit aantal keer en dan dat diegene steeds korter meeloopt en dan stopt en dan wacht tot jij uit zicht bent en dat je dan zelf verder gaat.
Elke brave stap is een beloning waard.

Dat DENK ik dan hé heb er zelf geen ervaring mee maar dit lijkt me mischien kunnen;)
Maar watr mensen wel zeggen wel streng blijven.
Niet gemeen alleen streng.
Dit mag niet en dat moet je doen klaar ;)

Succes!

Dat hebben we al eens geprobeerd, dat ging dus een tijdje goed, nu doet hij het zo weer..
Hij blijft het gewoon doen, ik ben niet gemeen, maar wordt er wel chagrijnig van, dat merk ik ook aan mezelf, voel me toch een dierenbeul als ik in zijn mond zit te trekken omdat hij niet mag wegrennen (ook nog de verkeerde kant op), en niks doen en hem ervandoor laten gaan is ook zo wat :Y)

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:55

ik begrijp dat ze het niet doet als er iemand mee gaat, en ook niet als er een andere pony meegaat?
Dat had ik dus met mijn vorige pony ook(haflinger 8 jaar), uiteindelijk is het met heel veel geduld gelukt. ik heb het opgelost door een stukje wandelen en er weer een stukje er op, op een drukgebied altijd wandelen. op het moment dat hij vervelend gaat doen moet je streng blijven, en misschien even een tikje geven. Op het moment dat de pony het goed doet heel veel belonen. zo doorgaan totdat ze doorkrijgt dat ze wel moet.. Wat ik dan wel erg jammer vind is dat de pony er dan geen plezier in heeft, waardoor ik haar alsnog had verkocht terwijl het uiteindelijk wel goed ging, merkte ik dat ze het niet leuk vond

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:47

Heel herkenbaar, dit. Ik heb het zelf ook net achter de rug. Vorig seizoen zo mak als een lam, en nu niet te berijden - ik ging ook altijd alleen, maar dat durfde ik niet meer. Dus, van alles geprobeerd, iemand op de fiets erbij, wandelen. Ik durfde echt niet meer te rijden en heb overwogen o te stoppen. Ik ben ook niet zo van de harde aanpak...

Toen zei de stalbaas: Ik wil er wel eens op!

Nou, zijn vrouw en ik op de fiets er achteraan, net 2 schijtluizen die het toch niet willen missen. Na 2 minuten zegt de stalhouder het al: Dat paard is zo sterk, het is gewoon niet meer normaal. Als- ie zich sterkmaakt met zijn korte dikke speknekkie, heb ik niks meer te vertellen.

Maar deze ruiter nam daar geen genoegen mee en liet een staaltje van zijn eigen rijkunst zien. Ik moet zeggen: het lukte hem, maar niet op de manier zoals ik het graag zou doen. Maar wel met de grove aanpak. Met name overwicht en bij protest toch een ferme tik. Het dier is door mijn onzekerheid bang geworden buiten omdat ik zo zit te hyperen! Ik vond het zielig om streng te zijn.....

Toch wet ik dat het de enige oplossing is. Sommige paarden moeten even door het stof bijten en dat bedoel ik niet gemeen. Ik moest er in het begin ook wel een beetje om lachen. Maar het lachen is me nu wel vergaan....

Trouwens, de stalhouder kreeg hem wel zo gek dat hij een koe kuste! Bij mij rende hij de vorige keer naar huis toen we langs koeien moesten..... Hij heeft Storm ook laten douchen op zijn akker, onder zo'n mega- sproeier!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:35

Ik heb hier redelijk veel ervaring mee. Al mijn verzorgpaarden hadden problemen met buitenrijden (gelukkig Lucky niet!! wat heerlijk!)
Ik trainde ze op een vreemde manier, maar het werkte ALTIJD.
Het is een soort machtspelletje, in combinatie met een ongegronde angst. Daarbij voelen ze jouw eigen angst!! Want ongetwijfeld ga je knijpen als je zn bui voelt aankomen, omdat je bang bent dat je er anders afplettert

Elke keer dat ik voelde dat het paard raar ging doen (en dat voel je als je een beetje luistert naar je lijf) dan draaide we een circeltje in de berm. Heel klein, heel onzinnig. Dit werkt vooral goed als je paard neiging heeft er gewoon vandoor te gaan. Het gaat dan op de manier van de one rein stop. Dus niet als een malle aan die teugel rukken, maar vooral met benenwerk in combinatie met teugelwerking die mini-volte maken. Je paard word dat een keer helemaal zat, en je merkt dat hij op een gegeven moment al begint aan het rondje voordat jij het echt aangeeft, hij kent zijn 'maatregel'.
Na een tijdje zul je merken dat hij er vertrouwen uit haalt, en op den duur zal je merken dat het vervelende gedrag gewoon verdwijnt.
Waarschijnijk de meest vreemde manier die je ooit gehoord hebt, maar geloof me, na heel wat rengalopjes op de weg, valpartijen en andere ongein weet ik waar ik over praat.
Als je niet weet wat de one-rein stop is moet je even kijken op youtube, daar staan zat filmpjes in.
Je paard kan geen kracht meer halen als zijn nek gebogen is. Dat 'red' je op zo;n moment echt!

Ik ben best fan van natural horsemanship, al pas ik lang niet alles toe, maar de one rein stop is iets wat ik altijd zal onthouden!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:37

Wat je misschien ook kan doen is van tevoren even longeren. Ergste energie eruit halen, en dan op stap gaan. Dan is de frisheid er een beetje vanaf, misschien dat het werkt. Bij die van mij werkte het in ieder geval wel, en die doet nu ook niets meer :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:37

RT-P >> BRT

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:05

ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is..............mijn tinker wilde in het begin ook niet alleen met mij naar het bos. met een groep of met z'n 2-en was geen probleem, maar alleen met mij................
Hij vertrouwde mij niet en ik hem niet. Ik zat bijvoorbaat al schrap want dacht 'hij gaat toch weer moeilijk doen'..... en dat merken ze natuurlijk meteen.
Mijn advies: even niet meer proberen en veel in de bak met hem bezig zijn. Niet alleen rijden maar ook longeren en lekker met hem bezig zijn. Of wel naar buiten maar met iemand en over tijd (paar weken of maanden) weer eens proberen. Ik ging dan alleen op pad en sprak met een vriendin af dat zij kwartier later vertrok zodat áls het niet goed ging zij 'toevallig' voorbij kwam en ik aan kon haken zonder dat hij het idee had dat hij zijn zin kreeg................

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:26

Kun je 'm niet eerst longeren voordat je naar buiten gaat? misschien raakt ie dan z'n energie een beetje kwijt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:51

Het is allemaal al gezegt maar vat het even samen.
Jij moet vooral rustig zijn en proberen te blijven.
Als het kan ook niet afstappen.
Hier word je paard aleen maar onrustiger van.
Veel buiten gaan rijden ook al stap je alleen maar uit na een uurtje in de bak gereden te hebben.
Oefening baart kunst :D
Blijkbaar moeten jullie samen aan buitenrijden wennen en het vertrouwen vinden.
Het fijne aan jouw paard is dat hij zich tenslotte overgeeft.
Boos worden werkt je tegen en dat schiet niet op.
Probeer je te concentreren als hij braaf naar je luisterd en beloon hem.
Longeren voor het buitenrijden is ook een idee.
En laat hem maar draven als hij vervelend word en word hij vervelend op de volte wat Brendaaaa aangeeft.
Hopelijk heb je er wat aan en kunnen jullie snel gezellige en ontspannende leuke buitenritjes gaan maken.
Succes!!
.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:20

Iemand meenemen op de fiets en jijzelf erop? Degene kan naast je blijven fietsen op het moment dat ie wat dribbelig is of hyper. Ze halen daar vaak toch wel een hoop steun uit. Degene kan, als jij je meer op je gemak voelt, vooruit fietsen en terug komen als het weer begint, dit bouw je langzaam uit. Het geeft je zelf wat meer vertrouwen, wat je ook weer overbrengt op je paardje. Het heeft mij iig wel geholpen. Suc6!

BAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:54

Misschien een hele andere aanpak, maar probeer de druk te verleggen naar iets anders.

Zie het buitenrijden als dressuur oefeningen in de bak, maar dan anders. Zorg dat je zijn concentratie bij je houdt. Vraag wat stelling rechts dan weer links. Wat passen voor uit en weer wat terug. Halt houden, pasje achteruit, etc. Wat jullie in de bak kunnen kun je ook buiten. Voel je spanning in hem op komen ga niet vechten op te winnen, maar probeer het leuk voor jullie alle bij te houden. Laat spanning afvloeien met makkelijke oefeningen die jullie allebei goed kunnen. Het gaat vooral om een goede communicatie tussen jullie, zodat hij weer graag voor je wil werken en op buitenrit wil ;)

Veel succes.

Groetjes,
Annemieke

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:07

BAK schreef:
Misschien een hele andere aanpak, maar probeer de druk te verleggen naar iets anders.

Zie het buitenrijden als dressuur oefeningen in de bak, maar dan anders. Zorg dat je zijn concentratie bij je houdt. Vraag wat stelling rechts dan weer links. Wat passen voor uit en weer wat terug. Halt houden, pasje achteruit, etc. Wat jullie in de bak kunnen kun je ook buiten. Voel je spanning in hem op komen ga niet vechten op te winnen, maar probeer het leuk voor jullie alle bij te houden. Laat spanning afvloeien met makkelijke oefeningen die jullie allebei goed kunnen. Het gaat vooral om een goede communicatie tussen jullie, zodat hij weer graag voor je wil werken en op buitenrit wil ;)

Veel succes.

Groetjes,
Annemieke

Het kan misschien best helpen hoor ben het wel met je eens, maar niets is leuker om lekker te ontspannen tijdens het buitenrijden met z´n tweetjes tenminste imo.
Mijn vorige bijrijdpaard was ook zo, wilde dat ik werk aan haar vroeg anders begon ze te klieren.
Als de tser het leuk vind is het zeker een optie!
Goh ik ben in dit topic wel meegaand met iedereen zeg! O:)

Shanty20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:15

Hoi Liinn

Vervelend dat Wesly je uitprobeert met buitenritten.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Mag ik vragen hoe Wesly in het echt heet? Ik heb namelijk een aantal jaren ook op een Wesly gereden met de zelfde leeftijd. Dat paard die ik bedoel heet officieel Walter van Ballo

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:22

@ shanty20 wesly heet op zijn paspoort wander

@ lin was het weer zo ver?
eigenlijk is er bij wes niet zo veel aan te doen,
hij weet waneer het kan en waneer niet,

anders begin je de volgende keer gewoon met een flink stuk lopen,
tot bijv die kleine shet of waar je ook heen gaat en dan erop,
want wes is een scheet, zodra die een stuk van stal is doet hij het neit meer,

anders weer even met janine overleggen,
miss dat ze dan met je mee kan met zan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:06

Bedankt voor alle reacties, was even het topic kwijt :=

Alle opties die zijn genoemd zijn al geprobeerd, behalve die van BAK, die ga ik volgende week denk ik eens proberen, bedankt :)

Over de aanpak van iemand anders mee te paard of op de fiets, hier los ik het in ieder geval niet mee op, want dat betekent dat ik altijd afhankelijk van iemand ben en dat is natuurlijk geen optie, aangezien ik bijna altijd alleen ben.

@ Koeky: Er is echt wel wat aan te doen, grote zweep en sporen mee en laten zien wie de baas is haha, maar zo ben ik eigenlijk niet, daar wordt onze band natuurlijk ook niet beter van...
En ik heb toch nog een vaag gevoel dat het niet alleen aan het uitproberen ligt, dat hij ook iets anders duidelijk wil maken, aangezien ik echt wel streng wordt als hij weer gaat lopen nukken.
Daarom lijkt die optie van BAK wel ideaal :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:12

Hhhhmm gedrag dat ik goed herken. Ook bij een welsh, een echte merrie. Haar opvoeding was een beetje verwaarloost zegmaar. Ik heb toch echt gewoon de zweep erover gehaalt, en ik heb nu 't liefste en makkelijkste paard dat je je voor kunt stellen! En slecht voor je band nee absoluut niet, een paard wil een leider die duidelijkheid geeft en dat kun jij op dit moment kennelijk niet! Je paard moet altijd op jou kunnen vertrouwen, dus jij moet altijd klaar staan om leiding te geven. Soms moet je streng zijn, maar paarden leggen zich daar gemakkelijk bij neer omdat een goede leider vooral veel voordelen heeft.

Dus gewoon op je strepen staan, zorgen dat alles zwart en wit is, er geen "ondeugend" er is gewoon fout gedrag en goed gedrag. En met buitenrijden niet leuk vinden had het in mijn geval niets te maken, ze doet nu niets liever dan naar buiten, hoe langer hoe beter! We rijden met een halstertje rond en gewoon geen enkel probleem. :)
Als het in jou geval mis wel zo is dan kun je hem wat meer aan het werk zetten. Wat je ook doet, bedenk zelf, je zit gewoon op je paard, en of je op het strand, in het bos, in de bak, op het erf, op de weg, in de binnenstad, in je achtertuin, in je huis, of zelfs op de kermis (ja echt :') gisteren gedaan met een paard wat gevaarlijk genoemt werd) bent, je gaat gewoon lekker rijden, er is niks speciaals aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:55

Miss_Malfoy schreef:
Hhhhmm gedrag dat ik goed herken. Ook bij een welsh, een echte merrie. Haar opvoeding was een beetje verwaarloost zegmaar. Ik heb toch echt gewoon de zweep erover gehaalt, en ik heb nu 't liefste en makkelijkste paard dat je je voor kunt stellen! En slecht voor je band nee absoluut niet, een paard wil een leider die duidelijkheid geeft en dat kun jij op dit moment kennelijk niet! Je paard moet altijd op jou kunnen vertrouwen, dus jij moet altijd klaar staan om leiding te geven. Soms moet je streng zijn, maar paarden leggen zich daar gemakkelijk bij neer omdat een goede leider vooral veel voordelen heeft.

Dus gewoon op je strepen staan, zorgen dat alles zwart en wit is, er geen "ondeugend" er is gewoon fout gedrag en goed gedrag. En met buitenrijden niet leuk vinden had het in mijn geval niets te maken, ze doet nu niets liever dan naar buiten, hoe langer hoe beter! We rijden met een halstertje rond en gewoon geen enkel probleem. :)
Als het in jou geval mis wel zo is dan kun je hem wat meer aan het werk zetten. Wat je ook doet, bedenk zelf, je zit gewoon op je paard, en of je op het strand, in het bos, in de bak, op het erf, op de weg, in de binnenstad, in je achtertuin, in je huis, of zelfs op de kermis (ja echt :') gisteren gedaan met een paard wat gevaarlijk genoemt werd) bent, je gaat gewoon lekker rijden, er is niks speciaals aan. ;)

Dan legt de mijne zich er toch zeker niet zo makkelijk bij neer ;)
Moet ik zeggen dat ik al flink met me zweep rond heb staan zwaaien tijdens de laatste buitenrit, zelfs zo erg dat de mensen aan de kant van de weg raar stonden te kijken.
Maar toch bedankt voor je tip :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:57

Zwaaien? :+
Je moet er mee slaan! :')
Ik heb gelukkig dat ze nooit de dierenbescherming erbij hebben gehaalt, maarja zie zulk gedrag maar te corrigeren....

En Flame legde zich er al helemaal niet makkelijk bij neer, het heeft me nog weken gekost en ik moet nog steeds heel streng zijn. Ze probeerde achteruit dijken af te wandelen, echt niet normaal meer. Maar goed als je consuquent bent krijg je een heerlijk paard.

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:34

heb trouwens wel eens gehoord dat afstappen helemaal geen slecht idee is. ik ken iemand die dat ook doet en toch hele fijne buitenritten maakt.
door af te stappen onderbreek je de spanning wel even en zit je tenminste niet gefrustreerd op je pony. zo kun je zelf ook even rustig worden.
:z