Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_26

Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:06

Hoi!

Ik heb een hele leuke verzorgtinker en een mooie omgeving waarin ik kan buitenrijden. Dat doe ik dan ook graag. Alleen is het nu zo dat als ik dan een stukje op weg ben dat hij ineens stilstaat.
En dan drijf ik hem aan maar dan loopt ie achteruit en omdat het meestal echt op een pad is met een fietspad of autoweg ernaast spring ik er dan heel gauw af omdat hij anders achteruit de weg op loopt.
Echt niks helpt, teugels wat naar voren, tik met de zweep..
Hij doet het als we langs een weiland lopen met andere paarden erin maar ook soms op een pad bij het strand waar er naar mijn mening niks bijzonders is waardoor hij het zou kunnen doen.
Echt heel vervelend want dan loop ik een stukje naast hem, ga er dan weer op maar vaak doet hij het dan weer.

Iemand tips? :)

Groetjes

boooo

Re: Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:55

Waarschijnlijk wil hij niet weg van de andere paarden/mensen.
Bij mijn pony helpt het vaak om even streng te zijn en ( natuurlijk ) goed te belonen als hij het wel goed doet!
Maarja niet alle paarden zijn het zelfde natuurlijk!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:57

Ah, mijn verzorgpony doet dat als hij gras wil eten, waardoor ik al vaak bijna in een kas of sloot ben beland.. Ik probeer hem altijd met mijn stem en wat aandrijven voorwaarts te krijgen. Als dat niet helpt, dan een tikje (soms ook wat harder..). Soms moet je wel even streng zijn :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 19:56

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk niet dat het ligt aan dat hij niet weg wil want het gebeurd ook wel eens als we al aardig een eindje op pad zijn. Streng zijn helpt inderdaad het beste maar omdat hij dan achteruit gaat lopen zorg ik dan eerst dat ik niet onder een auto kom ofzo :Y)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:40

heb ik ook!! Wordt er echt gek an laatst lag ik bijna in een sloot!! als ik hem een tikkie geef gaat die stijgeren (niet leuk 5cm woor de rand wan de sloot), lees dus ff mee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:44

Meestal is het omdat ze niet van huis (veiligheid) andere paarden (ook beetje veiligheid, paard is immers kuddedier) weg willen. Maar je hebt idd ook paarden die je gewoon voor het lapje houden. Mijn vzpaardje probeerde gewoon voor niks achteruit dijken af te wandelen. Heb gewoon een keer goed de zweep erover gehaald en laten merken dat ik daar echt echt echt niet van gediend ben. En dan heb ik het niet over zomaar een tikje, gewoon doorgaan tot 'ie snapt dat het gedrag echt geen beloning oplevert.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:38

hier hetzelfde probleem ;p
ik verzorg een fjord, kan ook lekkere ritjes maken daar maar. ik kan niet eens het erf afkomen met hem als ik erop zit.
meestal ga ik de heenweg ernaast lopen en dan de trug weg erop.
Loopt hij ook niet als er iemand mee loopt,fietst ofzo?

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:40

nou klinkt als mijn merrie ;) Maar na paar keer flink met de zweep optreden wist ze het dondersgoed.. Bij mij zat er een droge sloot naast.. daar stond ze dan ook wel eens in.. njh eigen probleem.. :P Inmiddels is er niets meer aan de hand.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:44

dit klinkt precies als mijn merrie :D
zweep helpt niet :D hard aansporen helpt niet :D
kwaad worden helpt niet :D

dan gaat ze alleen maar sneller achter uit lopen
ik hoop altijd dat ze het doet op een plaats waar weinig verkeer is
dan blijf ik gewoon rustig aan sporen teugels naar boven.
naar 5 minuten gaat ze eindelijk vooruit :+ als ik afstand heeft ze haar gelijk dus dat doe ik niet :)

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:44

Inderdaad eerst vriendelijk proberen, en iemand meenemen.
Maar als ze het blijven doen is de zweep de beste oplossing.
En ook goed je stem gebruiken dan, daar heb je dan misschien de volgende keer genoeg aan.

En proberen er niet te snel af te springen, want dan hebben ze zeker hun zin. Tenzij het echt gevaarlijk wordt natuurlijk ;).

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:45

GirlyMelis schreef:
En ook goed je stem gebruiken dan, daar heb je dan misschien de volgende keer genoeg aan.

En proberen er niet te snel af te springen, want dan hebben ze zeker hun zin. Tenzij het echt gevaarlijk wordt natuurlijk ;).

ik heb geleert, een zweep helpt niet in dat soort situatie's
ze worden er alleen maar koppiger van.
heel en heel veel geduld heb je nodig geen hulp middelen

Lilian96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:47

neem een keer iemand mee zodat die kan helpen.
en na een paar keer doet hij het niet meer...... als het goed is.. :P

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:50

Lilian96 schreef:
neem een keer iemand mee zodat die kan helpen.
en na een paar keer doet hij het niet meer...... als het goed is.. :P

ik denk juist als ze dan weer alleen gaat, dat die denkt oh er loopt nu niemand meer naast me ik doe het weer.
mijn pony doet het ook niet als er iemand naast loopt.
als we alleen zijn. dan heeft zoiets van hee ik wil nu terug

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:52

Probleem heb ik ook gehad met mijn haffie, heb ik opgelost door net zo eigenwijs te zijn als hij.
Als hij stil wil blijven staan dan doen we dat dus.....
Niet achteruit, niet eten maar gewoon stil blijven staan, totdat hij er zo genoeg van had dat hij vanzelf weer voorwaarts ging. Heb soms wel een kwartier stil gestaan... Maar! Heeft wel effect gehd, ondertussen loopt hij netjes door ;)
Kan je misschien het beste oefenen als er iemand mee gaat die hem vasthoud als hij de weg op wil lopen.

Succes

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:58

Piaffe_Girl schreef:
GirlyMelis schreef:

ik heb geleert, een zweep helpt niet in dat soort situatie's
ze worden er alleen maar koppiger van.
heel en heel veel geduld heb je nodig geen hulp middelen

Waarschijnlijk niet bij ieder paard nee, maar bij die van mij was er geen andere manier om hem te laten lopen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:59

bij mijndes was het zo tik , nog niet lope tot dat ze kwaad werd ging steigeren draait zich om en gaat er van door :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:02

Ik heb juist geleerd af te springen, spring af en "sleur" dat beest naar voren, zo heeft hij ook niet wat hij wil...
De tip van gewoon stil blijven staan kan ook zeker wel werken, maar moet je wel net zo eigenwijs voor zijn inderdaad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:03

Wat ik vaak heb gezien wanneer een paard niet meer vooruit wil lopen of achteruit gaat, dat de ruiter de teugels kort houdt en vaak ook onbewust zit te trekken. De ruiter belemmert het paard dus om weer voorwaarts te gaan, zit tegelijkertijd in te houden en aan te sporen, waardoor het paard niet meer weet wat nou de bedoeling is.

Dus ga bij jezelf eens na of je je paard van voren wel de ruimte geeft om weer voorwaarts te gaan. Gooi de teugels los.

Verder vind ik het best erg om te lezen dat mensen zonder pardon hun paard flink met de zweep slaan. Flink hoor.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:05

Thuis oefenen met achterwaarts gaan. Als dit onder de knie is nog eens proberen. Zorg dat je in een omgeving bent waar het geen kwad kan om een heel eind achterwaards te gaan. Wanneer hij in de stop gaat en achterwaarts inzet, prima! Als hij weer vooruit wil mag hij voor jou nog even een eindje achterwaarts!! ( en dan bedoel ik echt een eindje) Paar keer doen en het is over.......

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:21

mijn paard doet precies hetzelfde soms!! hij deed het bij de vorige eigenaresse ook, en we dachten dus, hij is gewoon bang als hij alleen is, of voorop en toen heeft ie dus 2 jaar lang zijn zin gekregen.. maarja, ik heb het heel erg lang vriendelijk geprobeerd (omdat ik dacht dat ie bang was) maar praten en aaien en lange teugels hielpen niet, ik zat steeds weer achteruit in de sloot of voor een auto, en op een gegeven moment was ik het zat, heb ik mn zweep meegenomen en op dat stukje waar hij achteruit ging heb ik wel een kwartier staan knoeien, ik heb hem ook echt flink te pakken gehad met de zweep en sindsdien loopt ie er zo ontspannen langs als ik weet niet wat en heeft ie het nooit meer gedaan ;)
de oplossing van BKS zou ik eerst proberen, voordat je een zweep gebruikt, maar bij mij werkte dat dus niet, ik zou pas daarna, als dat niet werkt met een zweep komen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:25

@JoviBan: Nou wil ik niet weten hoe onopgevoed en gevaarlijk jou paarden zijn als je dat soort dingen pikt. Het is gewoon onzin, ze hebben maar te luisteren. Goedschiks of kwaadschiks.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:53

Zo, dat zijn veel reacties :D Heel erg bedankt iedereen :)

Ik ging vandaag weer naar 'm toe, was van plan om dressuur te rijden in de bak.. Maar toen deed hij al lastig. Nu ging hij dus zelfs in de bak achteruit. Er stonden namelijk 2 stoelen buiten de bakrand en ooh, wat waren die eng. Ging hij eerst stoppen en dan probeerde ik hem er langs te laten gaan maar dan ging hij achteruit. Teugels liet ik inderdaad wat losser.. Maar dat helpt niet helaas.
Op een gegeven moment had ik het echt gehad en dacht aan de tips dus gaf ik hem een tik met de zweep op zijn dikke tinkerbillen. Dat deed hem niet veel.
Toen maar een tikje op de hals gegeven, dat hielp wel. Na een tijdje liep hij weer braaf en netjes enzo, niks aan de hand.

Toen wilde ik nog even een stukje buitenrijden dus ik loop met hem de bak uit. Daar begon het weer, hij wilde niet van het erf af en alleen nog maar achteruit. Op een gegeven moment stond hij met zijn kont tegen de muur. Ik natuurlijk doorzetten, wilde laten zien wie er de baas is. Ondertussen waren we op z'n 'Michael Jacksons'(moonwalk :') ) weer aangekomen bij de bak.
Toen opeens begon hij te luisteren en liep hij vooruit het erf af.
Het eerste deel ging heel goed, daarna kwam er een ander paard en was hij afgeleid en toen het paard voorbij was(aan de overkant trouwens) ging hij weer achteruit. De weg op zelfs :\ Tis echt een hele drukke weg maar ik dacht nu blijf ik eens zitten..
Toen kwam dat meisje maar even terug met haar paard om mij te helpen, toen liep hij mee natuurlijk.. En uiteindelijk ging ik weer zelf verder, ging stukje goed en toen bij het strand wilde hij weer niet verder..
Uiteindelijk maar weer terug gegaan en toen liep hij wel lekker voorwaarts.

Zo, nu hebben jullie wat meer informatie :D

@Piaffe_Girl: Zoals jij het omschrijft heb ik het dus precies ook :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:55

BKS schreef:
Thuis oefenen met achterwaarts gaan. Als dit onder de knie is nog eens proberen. Zorg dat je in een omgeving bent waar het geen kwad kan om een heel eind achterwaards te gaan. Wanneer hij in de stop gaat en achterwaarts inzet, prima! Als hij weer vooruit wil mag hij voor jou nog even een eindje achterwaarts!! ( en dan bedoel ik echt een eindje) Paar keer doen en het is over.......

De mijne kan als het moet nu meters (en dan bedoel ik niet 20m) achteruit draven.
Gaat dan ook gerust door sloten/draden/gaas heen.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 19:59

Achteruit draven, haha dat heb ik nog niet meegemaakt O:)
Maar vervelend! :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:03

Ik weet nu hoe ik haar daar vanaf kan brengen, na jaren van alles geprobeerd te hebben. En de ene keer werkt de ene "oplossing" en de andere keer een hele andere.

Het voordeel is dat ik haar als het echt moet (1x per jaar) achteruit ergens langs kan krijgen wat ze echt eng vind.
Maar ik wil dat liever niet doen, omdat ik het haar niet opnieuw wil aanleren om steeds in haar achteruit te gaan.