zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:26

Hoi!

Ik zou graag, met de mogelijkheid dit jaar al, of anders volgend jaar een trektocht maken vanaf stal. We staan op de tinkerboerderij in Uden. Maar wie heeft er meer ooit alleen of met meerdere zelf een trektocht gemaakt en verzonnen. Dus zelf de route bepalen en hoe heb je dat gedaan?

Kijk je naar de kilometers of reken je in uren? En wat neem je mee of zijn handige tips die je moet weten. En om de hoeveel tijd las je een pauze in?

Ik had zelf al begrepen dat je over 5 kilometer ongeveer een uur doet. Ligt er natuurlijk ook aan hoesnel de gangen zijn en hoeveel je draaft of galopeert.

Ik ben ook erg bang dat ik niet snel iemand vind die vanaf mijn stal mee wil rijden dus meten de vraag naar mensen die ook ervaring hebben om alleen de trektocht te maken hoe dat ging en hoe je dat hebt gedaan.

Heb je de route in kleine stukjes van tevoren geprobeert met de auto of fiets of ben je geowon opgestapt en gegaan?

Ik wil om te beginnen klein beginnen met dus 3 a 4 uur onderweg zijn en dan ergens overnachten en dan de volgende dag weer terug naar stal rijden.

Wil ik meteen erbij vermelden dat als iemand die ook leuk lijkt je altijd een pbtje mag sturen om mee te rijden en samen uit te vissen hoe zo'n trektocht te organiseren valt. Je hoeft niet perse ervaring te hebben, maar het zou wel leuk zijn als je bijvoorbeeld ook aan naturelhorsemanship zou doen en ook een beetje van mijn leeftijd bent of ouder. Ik ben zelf 26. Meer info kan altijd via PB.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:49

+:)+
Gaat helemaal goed komen met jou!

Doe alle zaken die je opsomt, van onder naar boven en je wordt vanzelf een ervaren trektochtruiter.

Begin klein, zoals je al aangeeft, desnoods de eerste keer met bagagevervoer. bekijk de route van te voren en je weet wat je te wachten staat. Na enkele weekendtochten weet je hoe het zit en krijg je vanzelf zin in langere tochten, die je ook gemakkelijker oppakt en uitzet, of zelfs op de bonnefooi doet.

Wanneer er niemand meegaat, ga gewoon alleen. Laat je plannen niet "dwarsbomen" door anderen (zwartkijkers). Zorg wel voor achterwacht die weet waar je zit en weet hoe te handelen als het nodig is (trailervervoer bijvoorbeeld). Gewoon doen, gewoon gaan en gewoon genieten van je tocht, of dat nou 10 of 100km is, dat is bijzaak.

Tijdens trektochten zul je voornamelijk stappen. Bagage is lastig draf- en galopproof te bevestigen. 5-7km/h is ongeveer je reissnelheid en pauzes kunnen zomaar tot een uur oplopen, wanneer je de paarden serieus de kans wil geven om bij te eten. Het gaat ook helemaal niet om de afstand die je aflegt (uiteindelijk reis je van A naar A en is het dus een redelijk zinloze bezigheid als reis ergens heen) het gaat erom dat je kunt genieten van wat er onderweg te zien is en wat anders dan wat je thuis gewend bent. Hellingen van 23% bijvoorbeeld in Zuid Limburg :D
Overnachting voor de paarden bij voorkeur op de wei, dan kunnen ze blijven bewegen en zijn ze de volgende dag minder stijf (of helemaal niet).

Ik ben net terug van een week Limburg (Roermond - Vaals) als deel van een langere tocht (Delfzijl - Vaals) waar ik meereed op het "reservepaard" van degene die de tocht bedacht had.
Volgend jaar gaan we weer, rondje IJsselmeer, inkl afsluitdijk maar dan met mijn eigen paard.
In de tussentijd ga ik ook enkele kleinere tochten rijden om met name het paard te laten wennen aan het verschijnsel trektocht, bagage en al die dingen die een trektocht laten afwijken van een gewone langere rit.
Ik heb hier enkele goede mogelijkheden om tweedaagse tochten te rijden, zonder moeilijke toestanden, dus ideaal om een paard kennis te laten maken met dit verschijnsel. Ook langere tochten zijn geen punt, kwestie van de route anders neerleggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:53

stipje want zoiets ga ik ook eens doen met onze pony, misschien voor de wagen of misschien als handpony.
overnachten in een meegenomen tent, en pony aan de stik er naast. (hoop ik, is mijn ideaalbeeld)
ik zal zelf rekenen in km's en de route al fietsend van tevoren uitstippelen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
ook tel nr's van DA's in de buurten waar je heengaat zijn handig te hebben.
en als je alleen gaat moet je een oplossing verzinnen hoe je aan boodschappen komt want je kan dan eigenlijk niet bij je paard vandaan behalve als je hem ergens onderweg eventjes kan stallen ofzo zoiets zou je ook van tevoren kunnen regelen, paar contacten leggen op de route.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:59

Marigold schreef:
en als je alleen gaat moet je een oplossing verzinnen hoe je aan boodschappen komt want je kan dan eigenlijk niet bij je paard vandaan behalve als je hem ergens onderweg eventjes kan stallen ofzo zoiets zou je ook van tevoren kunnen regelen, paar contacten leggen op de route.

Dat is iets waar ik ook nog wel een goede oplossing voor zou willen. Ga het liefst alleen, maar boodschappen doen onderweg is dan erg lastig. Als je langs een markt komt lukt het nog wel, maar ik durf pony echt niet voor de supermarkt vast te knopen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:59

slim!

dus:
- telefoonnummers van DA, trailervervoer
- boodschappen?

Ik ben nu op afstandmeten aan het kijken waar ik eigelijk heen wil en hoeveel kilometers het dan is. Alleen zit ik dan voornamelijk langs de weg. Dat is misschien ook een beetje saai! Ik ga morgen eens langs het VVV voor een kaart om te kijken wat daar voor routes opstaat.

Weet iemand of die kaarten ook op internet te zien zijn? Dus niet of ze te koop zijn maar dat ik de uitgezette routes die er al zijn kan bekijken?

Verstandig is eerst met de fiets de tocht te maken. Dan kan ik meteen zien of ik overal goed kan rijden omdat Diesel soms nog wat gevoelig kan lopen.

peaches

Re: zelf trektocht verzinnen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:01

Kwa boodschappen..

Ik neem gewoon drinken voor onderweg mee en wat te eten. Wat bammetjes of wraps nemen niet onwijs veel ruimte in beslag. En als ik op de overnachtingsplek kom koop k dan wel eten en drinken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:13

Zie je wel, jij begrijpt het echt, gaat goedkomen.

Kaarten staan niet op I-net, voor zover ik weet. Koop gewoon de kaarten die je denkt nodig te hebben. Je hebt nooit teveel kaarten en wa je nu niet gebruikt, komt later vaak alsnog van pas, voor een volgende tocht. Er zijn ook weinig uitgezette routes, specifiek voor paarden.
Voor lange tochten is het vaak nodig om hoefbescherming te gebruiken. Wanneer je paard degelijke hoeven heeft, kun je overwegen om er gewoon ijzers onder te zetten voor de duur van de tocht. Week tot 10 dagen is vaak echter goed te doen op blote voeten, zeker als je scherp bent op je routes. Er kan heel veel, maar soms heb je geen keuze, zoals drie weken dwars door NL en eindigen in Zuid Limburg.

Nog wat: weeg je bagage!! Zeker de tassen die opzij hangen moeten goed in evenwicht zijn en 500gr maakt het verschil!! Neem dus een unstertje mee op je eerste tochten. Later leer je heel goed inschatten wat het allemaal weegt en of het gelijk is, dat is een kwestie van ervaring.

Unster:
Afbeelding

Enne nog iets: www.nvvr.info is een club die veel kennis herbergt over dit onderwerp. Kijk even in de meerdaagse agenda naar het weekend kaartlezen voor dummies. Het staat wat kleinerend, maar ik weet wie dat weekend gaat doen en daar zit een hoop kennis bij die personen. Bovendien ben ik er ook }:)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:27

Hehe..super! Ik ga zo even kijken op de site.

Dat van dat unstertje is een goeie tip voor onervaren mensen zoals ik! Daar was ik dan weer niet opgekomen of had ik niet geweten dat dat zo belangrijk was!

Ik ben zelf nu aan het zoeke..word ook steeds enthousiaster..en kwam op grenzeloos rijden uit. Ik heb vaker die paaltjes in het bos zien staan maar kan nergens een site vinden. Ik heb wel gevonden dat er iemand een boek van schijt te hebben. Maar ook als ik daarop google kan ik niet vinden war ik dat kan halen.

Ik ga straks meteen een stuk fietsen waar ik naarote wil!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:57

even als zelfherinnering maar misschien ook handig voor andere..

mee te nemen:
- telefoonnummers DA, trailer vervoer,
- unster (voor wegen van bagage)
- (paarden)zakmes
- water of drinken
- extra halster
- ehbo setje
- telefoon
- ID papieren van eigenaar en paard (kopie)
- borstel en hoevenkrabber
- vliegenspray?
- regenjasje
- fotocamera

Dit zijn al vele handige dingen die ik als tip van andere heb gekregen! Waarschijnlijk ga ik dit nog aanvullen met andere handige dingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:11

peaches schreef:
Hehe..super! Ik ga zo even kijken op de site.

Dat van dat unstertje is een goeie tip voor onervaren mensen zoals ik! Daar was ik dan weer niet opgekomen of had ik niet geweten dat dat zo belangrijk was!

Ik ben zelf nu aan het zoeke..word ook steeds enthousiaster..en kwam op grenzeloos rijden uit. Ik heb vaker die paaltjes in het bos zien staan maar kan nergens een site vinden. Ik heb wel gevonden dat er iemand een boek van schijt te hebben. Maar ook als ik daarop google kan ik niet vinden war ik dat kan halen.

Ik ga straks meteen een stuk fietsen waar ik naarote wil!

http://www.hippisch-toerisme.nl/website/
Even zoeken, maar zij hebben dat boek. Kom je er echt niet uit, stuur ze een mail.
peaches schreef:
even als zelfherinnering maar misschien ook handig voor andere..

mee te nemen:
- telefoonnummers DA, trailer vervoer,
- unster (voor wegen van bagage)
- (paarden)zakmes
- water of drinken
- extra halster
- ehbo setje
- telefoon
- ID papieren van eigenaar en paard (kopie)
- borstel en hoevenkrabber
- vliegenspray?
- regenjasje
- fotocamera

Dit zijn al vele handige dingen die ik als tip van andere heb gekregen! Waarschijnlijk ga ik dit nog aanvullen met andere handige dingen.

Kijk een beetje uit met dit soort lijstjes; het verzandt heel snel in een onoverzichtelijke warboel aan zooi die je uiteindelijk helemaal niet nodig hebt. Het maakt ook de wereld aan verschil of je in februari of in juli op trektocht gaat.

Wat ik in ieder geval mis is een hoes om de kaart waterdicht in op te bergen. Water is overbodig gewicht. Neem twee kleine drinkflesjes voor jezelf, de rest is onzin.
Overweeg telefoon en camera te combineren, zorg wel voor een oplader of een reserve accu. ID voor paard is niet nodig.; geldt alleen bij vervoer per trailer, niet tijdens rijden!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:47

ok handig! Jij klinkt als zeer ervaren! Ik heb zelf een heuptasje met 2 bidon vakjes. Meer wil ik idd niet meenemen. Camera en tel combineren is idd slim! En waar haal je een waterdichte hoes voor een kaart? En ik wil ook iets van adres en tel dinetjes achtig iets voor aan het zadel...mocht ik eraf vallen en iemand komt mijn paard tegen dat ze me kunnen bellen!

Ook nog goeie tips hiervoor?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:20

Je kunt je telefoonnr op zo'n hondenpenning laten graferen in een dierenwinkel. Is handiger dan die papieren dingen in een plastic hoesje bv die kunnen niet tegen de regen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:23

peaches schreef:
ok handig! Jij klinkt als zeer ervaren! Ik heb zelf een heuptasje met 2 bidon vakjes. Meer wil ik idd niet meenemen. Camera en tel combineren is idd slim! En waar haal je een waterdichte hoes voor een kaart? En ik wil ook iets van adres en tel dinetjes achtig iets voor aan het zadel...mocht ik eraf vallen en iemand komt mijn paard tegen dat ze me kunnen bellen!

Ook nog goeie tips hiervoor?

Adreskokertjes : neem die voor aan een hondenhalsband, plastic labels zijn niet waterdicht en dan is de tekst vaak onleesbaar.
Waterdichte hoezen kan je zeker vinden bij een goede outdoorzaak, maar soms ook bij Xenos, bristol of zo'n legerdumpzaak.
Heuptasjes zijn een ramp als je rijdt, zeker op een lange rit gaan ze irriteren en in de weg zitten. Wil je wat kleine dingetjes bij de hand hebben neem dan een reportersvest (is dunne bodywarmer met heel veel zakken)
Als je een mes mee wil nemen koop dan een goed merk, de messen die bij de meeste ruitersport zaken te vinden zijn krijg je niet scherp.

Paspoort moet je waarschijnlijk wel bij je hebben. Regels zijn aardig ingewikkeld aan het worden, maar bij controle moet paspoort binnen 4 uur getoont kunnen worden. Daarnaast kan het best zijn dat een bedrijf je niet wil toelaten als je niet kan bewijzen dat je dieren gevaccineerd zijn.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:04

Wat een fantastisch plan! Het is dat ik geen eigen paard heb, anders was ik graag met je meegereden.
Misschien is het handig om als je door lange stukken 'niemandsland' rijdt (niet dat je daar zoveel van hebt in NL maargoed) een opvouwbare emmer mee te nemen zodat je makkelijk water voor je paard kunt halen als je geen goede oever hebt om je paard zelf te laten drinken.

Het lijkt me fantastisch om een toch te paard van een paar maanden te maken maar het lijkt me dan ook erg moeilijk om van te voren slaapplekken enzo te vinden. Als ik zelf reis (paardloos dus) doe ik daar meestal niet aan maar je paard op een willekeurige camping neerzetten vindt waarschijnlijk niet iedereen een goed idee. Hoe doen de ervaren trekkers dat hier? Hoe zet je je paard 's nachts 'vast' zodat íe wel kan grazen maar je hem niet kilometers verderop hoeft te zoeken?

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:08

Oh en een kompas lijkt me ook handig. En natuurlijk basis-EHBO spullen voor jou én je paard. Zolang je in NL blijft kan er altijd wel redelijk snel een dierenarts in de buurt komen natuurlijk maar er zijn nogal wat dramatische verhalen van trekkers die hun paard zelf uit de koliek hebben moeten helpen...niet met altijd even goed resultaat als gevolg helaas :(.

Over koliek gesproken: bedenk dat je als je langere tijd weggaat niet zelf je voer mee kan nemen en dat je paard dus verschillende soorten voer krijgt wat afwijkt van zijn gewone ritme. Als je paard erg voervast is kun je hem hier het best van tevoren aan laten wennen: eten op verschillende tijden etc.

Tip: Vroeger in het leger bij de cavallerie hield men ongeveer het volgende schema aan: per uur rijden 10 minuten grazen. Zo heb je veel korte stops onderweg. Wissel dit af met langere stops. Het is dus handig om met een hoofdstel te rijden waar je paard makkelijk mee kan grazen zodat je dat niet steeds af hoeft te doen (bitloos!) of met een halster onder het hoofdstel.

Gaaf, succes! En laat je inderdaad niet tegenhouden door doemdenkers. Als je ooit in Groningen iemand nodig hebt die je paard vast wil houden voor de supermarkt, geef maar een gil ;).

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:22

ghighi..nou......groningen is wel heeel positief ingesteld, maar bedankt voor je aanbod!

Trouwens!....mocht er iemand meewillen op rit...bij ons worden paarden (tinkers of koudbloeden) verhuurt die je mee kunt nemen! Tis alleen de bedoeling dat ik klein wil beginnen, dus gewoon met z'n tween en later misschien met meer man als ik zelf meer ervaring heb.

maar idd reportesvestje! Nog zo'n tip! Ik heb gelukkig al een fijn scherp mes! Ik heb al de eerste 12 kilometer uitgestippeld dus misschien die morgen met de fiets eens befietsen en dan es kijken hoever ik met de pony kom.

Ook ga ik opzoek naar zo'n waterdichte hoes. Al wil ik vantevoren wel al de route kennen is het altijd handig een kaart mee te nemen natuurlijk!

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:26

Nou ja Uden-Groningen is een mooie uitdaging toch? :D

Nog een tip, voor het geval je dat nog niet gedaan hebt, lees je goed in over giftige planten/bomen, ook tuinplanten, en leer de verschijnselen herkennen!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:29

owja ff mn lijstje met dingen:

- waterdichte hoes voor kaart
- paspoort paard (je weet maar nooit)
- reportersvestje

Ik ga toch dat heuptasje testen. Ik heb hem nu toch liggen dus dan weet ik meteen of dat bevalt. Een slaapplek regel ik ook vantevoren. Misschien denken andere dara makkelijker over maar ik heb liever zekerheid dat ik weet waar ik slaap. Dat van dat voer is ook en goeie..al krijgt mijn pony toch alleen gras en hooi dus een weitje of paddock waar ik snachts kan verblijven met wat hooi zou fijn zijn.

Planten..ok...slim! Misschien zo'n boekje kopen?

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:48

Boekje kan maar is wel weer extra gewicht, het is misschien makkelijker als je de meest voorkomende uit je hoofd leert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:55

Uden-Groningen is ruim twee weken, wil je de paarden fit houden.

Een klein heuptasje kan wel, maar zo'n ding met bidons eraan is niks om mee te rijden. Daarvoor kun je beter voortasjes gebruiken. Overigens moet je met zo'n reportervest oppassen dat je niet te veel op je lijf gaat dragen. Draag alleen op je lijf wat noodzakelijk is. Telefoon, paspoort, geld en die andere zaken die je normaal gewoon bij je hebt.
Kompas is handig, maar je moet wel weten hoe je ermee om moet gaan, zeker in combinatie met de kaart.

Slaapplaatsen tevoren regelen is in het begin wel verstandig. Zodra je langere tochten maakt, zeg meer dan een week, dan zul je ontdekken dat het knap lastig kan worden om dergelijke strakke schema's aan te houden.
Neva schreef:
Tip: Vroeger in het leger bij de cavallerie hield men ongeveer het volgende schema aan: per uur rijden 10 minuten grazen. Zo heb je veel korte stops onderweg. Wissel dit af met langere stops. Het is dus handig om met een hoofdstel te rijden waar je paard makkelijk mee kan grazen zodat je dat niet steeds af hoeft te doen (bitloos!) of met een halster onder het hoofdstel.

Maar je hebt niet elk uur een zinvol stuk gras beschikbaar om de paarden te laten grazen.
Je kunt beter een of twee keer stoppen op een plek waar ruim gras voorhanden is en ze dan ook een uur of langer laten eten. Wanneer je oplet, ga je vanzelf zien wanneer het paard genoeg gegeten heeft (verandering van eetgedrag).

Bedenk dat hoe groter de groep, hoe lastiger het wordt om overnachtingen te regelen. Het wordt namelijk vrijwel onmogelijk om gewoon in een hoekje van een hooiberg te slapen met vier personen, terwijl met twee mensen dat vaak prima gaat.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:58

Ik weet dat er bij de tb kaarten aanwezig zijn van routes...

We zouden naar schaijk kunnen rijden, daar is een bed en breakfast, zouden we de paarden neer kunnen zetten. en overnachten, om de volgende dag weer terug te rijden...?

Ik dacht dat ik al gezegd had dat ik mee wil. jou powny en de mijne hebben toch aardig de zelfde gangen...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:10

Nou ik wil juist heel graag de andere kant op. Dus richting wilbertoord, mill, wanroij, sttunnis oploo en dan terug over elsendorp en dan venhorst ofzo. Een hele trek die ik eerst verkleint wil doen maar uiteindelijk word het dus de bovenstaande route. afhankelijk van de afstand dus hoevaak er overnacht word.

Om de hoeveel uur is het belangrijk om te stoppen om te eten of drinken. Ik dacht zelf na de 2 of 2,5 uur? En is het dan belangrijk dat ze kunnen eten en drinken...of zouden ze langer zonder het een of ander kunnen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:19

peaches schreef:
Nou ik wil juist heel graag de andere kant op. Dus richting wilbertoord, mill, wanroij, sttunnis oploo en dan terug over elsendorp en dan venhorst ofzo. Een hele trek die ik eerst verkleint wil doen maar uiteindelijk word het dus de bovenstaande route. afhankelijk van de afstand dus hoevaak er overnacht word.

Om de hoeveel uur is het belangrijk om te stoppen om te eten of drinken. Ik dacht zelf na de 2 of 2,5 uur? En is het dan belangrijk dat ze kunnen eten en drinken...of zouden ze langer zonder het een of ander kunnen?

Ligt aan het weer. Bij warm weer is water belangrijker. Wanneer het wat frisser is, zit er ook meer vocht in het gras en is water dus iets minder noodzakelijk.
2 á 3 uur is inderdaad een mooi streven. Het is echter belangrijker om de mogelijkheden te gebruiken die zich aandienen. Op onze laatste reisdag in Limburg kwamen we na krap twee uur een laantje tegen waar bijna kniehoog gras stond. Aangezien de paarden de nacht ervoor niet zo'n denderend weiland hadden, hebben we een uur gepauzeerd en hebben de paarden de eerste 50m van het laantje vakkundig afgemaaid :Y) :D

<edit>
Van Uden naar st Antonis (daar is een camping waar je met paard kun overnachten) is volgens Google maps 24km. Misschien voor een eerste tocht net te ver, maar na twee of drie kortere tochten moet dit prima te doen zijn en het is een mooie tocht.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-05-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:23

Zelf zou ik een kopie maken van het paspoort en dat meenemen. Scheelt ook weer in gewicht en mocht er toch vocht bij komen dan is het maar een kopie.

En misschien een hondenkoker met telefoonnummer van achtervang aan het hoofdstel en zadel vastmaken. Mocht er wat gebeuren dan weet men naar wie er gebeld moet worden.

Mocht je alles in stap doen, je hebt ook trekkersrugzakken met frame, hier kun je ook een boel in wegstoppen. Wij hebben er 1 met aan de zijkant 2 vakken waar water in kan. Ooit gekocht bij Perry Sport.

En verder vind ik het super dat je dat gaat doen, staat ook ergens op mijn lijstje. Vind zelf dat de gezinssituatie (2 kleine kids) het nog niet toelaat. Mijn tijd komt later.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:36

hetbommeke schreef:
Zelf zou ik een kopie maken van het paspoort en dat meenemen. Scheelt ook weer in gewicht en mocht er toch vocht bij komen dan is het maar een kopie.

En misschien een hondenkoker met telefoonnummer van achtervang aan het hoofdstel en zadel vastmaken. Mocht er wat gebeuren dan weet men naar wie er gebeld moet worden.

Mocht je alles in stap doen, je hebt ook trekkersrugzakken met frame, hier kun je ook een boel in wegstoppen. Wij hebben er 1 met aan de zijkant 2 vakken waar water in kan. Ooit gekocht bij Perry Sport.

En verder vind ik het super dat je dat gaat doen, staat ook ergens op mijn lijstje. Vind zelf dat de gezinssituatie (2 kleine kids) het nog niet toelaat. Mijn tijd komt later.

Ehm, de meeste paarden gaan er vandoor als ze in de wei staan, niet tijdens de rit. Lopen ze alsnog zonder kokertje rond..........
Rugzak is voor wandelaars, niet voor trektochtruiters. Geen enkele "ervaren" trektochtruiter zul je met een rugzak zien rijden.