Hoe op buitenrit een manegegroep inhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Hoe op buitenrit een manegegroep inhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:54

Gisteren op buitenrit een manege groep tegen gekomen op het strand. De groep was nog maar net het strand op gegaan, er zaten wat op het eerste gezicht onervaren ruiters bij, een aantal van de manegepaarden toonde ook wat wakker. De begeleidster had ik nog nooit eerder gezien.

Vanuit de verte zag ik een andere ruiter de groep op ruime afstand in stap passeren, nog drie keer omkijken of het goed gegaan was en vervolgens in galop aanspringen en verder rijden. Een tweetal paarden uit de manegegroep begonnen wat te dribbelen, maar bleven onder controle.

Ik naderde de groep in een handgalopje, ging terug naar draf. De begeleidster begon ondertussen al naar mij te gebaren. Ik naar stap, kom gelijk met de groep. Hobbel op een sukkeldrafje naar de begeleidster toe en vraag of het ok is dat ik in een rustig drafje passeer. Zij geeft aan dat de groep al een beetje op scherp staat 'omdat er net al eentje in volle galop voorbij kwam'. Ik draaf rustig verder, kijk af en toe achterom. Zie dezelfde twee paarden ook in draf proberen te gaan, op een dribbeltje lopen deze paarden wat uit van de groep. Ik kruis een watertje waar veel schuim op staat, de twee paarden durven niet over dat watertje, de ruiters krijgen ze weer onder controle en op de volte en komen weer bij de groep.

Inmiddels ben ik met mijn rustige drafje al op ruim honderd meter van de groep, spring aan in galop, kijk nog drie keer om en ga vervolgens iets sneller in galop verder. Voor mijn gevoel heb ik zo de groep zo netjes mogelijk ingehaald. Ik heb gevraagd aan de begeleidster of het ok was, ik heb de groep in de gaten gehouden, ben pas op ruime afstand in galop gegaan.

Hoe hadden jullie een dergelijke groep ingehaald? Voor de manegeruiters (manegegroepbegeleiders), hoe hadden jullie ingehaald willen worden? Helemaal in stap? Hoe lang moet dan de andere ruiter in stap blijven? (het is het strand, dus het is niet zo dat je na een bocht uit het zicht bent). Is het verstandig misschien om met een dergelijke groep al vrij snel een stukje te gaan draven zodat de paarden de frissigheid wat kwijt zijn? Waar had de begeleidster het beste kunnen rijden? En de drukkere paarden? (ze reed nu halverwege naast de groep, de twee 'drukke' paarden reden voorop).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:03

Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Jij hebt je verantwoordelijkheid genomen door even te vragen hoe je het beste kon passeren en je bent pas op ruime afstand in galop gegaan.

Wat de groep betreft, ik snap niet dat ze die twee drukke paarden voorop laat rijden. Ik ben ook regelmatig op strandrit geweest met een groep en als de paarden op scherp stonden moesten we dicht op elkaar achter de begeleidster rijden. Of het verstandiger is om er naast of ervoor te rijden als begeleidster weet ik niet. Als je ernaast rijdt heb je natuurlijk wel meer overzicht over de groep, maar als je ervoor rijdt kun je de paarden makkelijker in een rijtje houden. Ik zou niet snel een stukje gaan draven met zo'n groep frisse paarden, dat wordt alleen maar dribbelen. Je kan denk ik beter of eerst een flink stuk duinen mee pakken (als dat kan) en daar alvast draven en galopperen, of zodra je op het strand bent en het kan gelijk een galopje meepakken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:04

Ja ik vind absoluut dat je in stap moet passeren. Vooral als je al ziet dat de paarden het moeilijk vinden. Ik ben ook wel eens vreselijk in de problemen gekomen met een jong paard omdat iemand pas 3 meter van tevoren ging stappen. Natuurlijk moet je je paard onder controle hebben, maar we weten allemaal dat dit de theorie is en dat de praktijk absoluut anders kan zijn.

Apple

Re: Hoe op buitenrit een manegegroep inhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:17

De begeleidster en ik bleken nl nogal van mening te verschillen.

Op de terugweg kwam zij naar me toe gereden en gaf aan dat ze het asociaal vond zoals ik had ingehaald. Ik had volgens haar in stap moeten blijven en niet in galop moeten gaan.

Op zo'n moment heb je natuurlijk niet echt de kans om eea eens te gaan bepraten en uit te leggen. Maar goed, ik vraag me dan echt af wanneer ik op een open strand dan wel in een andere gang kan gaan. Om noodgedwongen met de manege groep mee te rijden is ook niet zo de bedoeling :))

Ik neem aan dat als ze wat vaker met de groepen op het strand is geweest dat ze dan wat ervarener wordt. De vorige begeleidster van de groepen was altijd ok. Wij keken elkaar altijd even aan en met een handgebaar was altijd snel duidelijk hoe het ging (9 van de 10 keer kon zij dan in de gang blijven waar ze in was en ik ook, of dat nu stap/draf of galop was). Het verstoort nl een manegegroep ook nogal als die net in een drafje zitten of galopje en dan terug moeten naar stap omdat er toevallig een ander paard aan komt. De paarden zijn dan een stuk drukker als je weer aanspringt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:31

Ik ben van mening dat je juist gehandeld hebt - immers: je hebt diverse malen goed opgelet hoe het met de groep stond (omkijken) bent netjes in een gepaste gang en op gepaste afstand gepasseerd en hebt gecommuniceerd met de begeleidster.

Ik ben van mening dat als er sprake was geweest van een groep dusdanig beginnende ruiters, de manege deze níet mee had mogen laten gaan op een dergelijke rit. Om op een strandrit mee te mogen, dien je je paard onder een bepaalde controle te kunnen houden (d.w.z. kunnen rijden in stap, draf en galop, plus in staat zijn het dier onder controle te kunnen houden, ook bij passeren van andere ruiters). Anders is er imo sprake van een levensgevaarlijke situatie.

Helaas werkt de praktijk vaak anders. Maar dan nog hadden er ook meerdere begeleiders bij moeten zijn, en was slechts 1 begeleider te weinig, plus de plaats van de begeleider verkeerd te noemen - nu hadden de frisse paarden vrij spel en konden zó weg.

Ik had het in jouw situatie niet anders gedaan. Je hebt correct gehandeld, evenals de andere ruiter vóór jou overigens - ook deze heeft netjes gecontroleerd gereden en rekening gehouden met de groep door steeds om te kijken en pas op gepaste afstand zijn gang te veranderen.

Het wordt anders op het moment dat jij in volle galop komt voorbijstuiven, maar dat doe je niet, je passeert netjes en in gepast tempo. Had je in stap moeten blijven, dan had je nooit kunnen inhalen, immers blijf je dan in hetzelfde tempo rijden als de groep, dus dat is onzin wat de begeleidster zegt.

Nee hoor, ik had het niet anders gedaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:58

In stap inhalen? Onzin. Ik vind dat de TS véél voorzichtiger heeft gehandeld dan van haar verwacht hoeft te worden. Als deelnemers van een manege groep het niet verdragen in een pittige draf te worden ingehaald heeft dergelijk brandhout nog niets op de openbare weg te zoeken. De begeleidster van de groep (die ook nog de brutaliteit had de TS te bekritiseren) heeft imo zeer onverantwoordelijk gehandeld met een dergelijk incompetente groep een buitenrit te maken.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:15

ik vind ook dat je goed gehandeld hebt.

Ik snap trouwens ook niet hoe je in stap in zou kunnen halen, je gaat dan net zo hard als de groep en komt er dan dus nooit voorbij.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:28

Kuggur schreef:
In stap inhalen? Onzin. Ik vind dat de TS véél voorzichtiger heeft gehandeld dan van haar verwacht hoeft te worden. Als deelnemers van een manege groep het niet verdragen in een pittige draf te worden ingehaald heeft dergelijk brandhout nog niets op de openbare weg te zoeken. De begeleidster van de groep (die ook nog de brutaliteit had de TS te bekritiseren) heeft imo zeer onverantwoordelijk gehandeld met een dergelijk incompetente groep een buitenrit te maken.

Hier ben ik het dan niet mee eens. Het is een kwestie van etiquette om ze in of stap, of rustige draf in te halen.
Dus pittige draf vind ik in mijn ogen onverantwoordelijk, weet natuurlijk niet wat je hier meer bedoelt, maar het beeld wat ik heb is zodanige draf dat je tegen het galop aanzit, omdat je rekening moet houden met anderen.

Ik vind dat in deze situatie ook dat de TS goed gehandeld heeft, en dat de begeleider van de groep, nogal asociaal heeft gehandeld.. Om te zeggen dat je nog niet in andere gang kan na 100 m, is van de zotte. Ook dat de andere ruiter ze in volle galop heeft ingehaald.. Terwijl je zelf hebt gezien dat dit niet is haha.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:20

Het probleem ligt niet eens altijd bij de manege ruiters, maar vooral ook bij die paarden. In mijn opzicht kunnen manegepaarden (uitzonderingen daargelaten) eigenlijk gewoon het strand niet op, behalve als ze heel regelmatig doen. Ik ben altijd van mening dat een paard een goed strandpaard wordt, als het de eerste paar keren op het strand echt goed gereden wordt, (alle gangen, veel overgangen etc gewoon echt goed rijden) zodat ze wennen aan het idee dat het strand geen renbaan is. In dat geval zou je zelfs rustig in galop, en sowiezo in draf kunnen passeren.
In de praktijk gebeurd dit meestal niet, en daarom heb ik mijn richtlijnen op het strand maar aan de praktijk aangepast. Als ik op het strand kom en ik moet een dergelijke groep passeren, passeer ik zo'n groep met ruime afstand.
Manegegroepen rijden vaak op de harde bodem bij de zeelijn, dus ik ga dan meestal zo dicht mogelijk bij de duinrand, waar mijn paard nog kan draven zonder compleet uitgeput te raken. Dan draaf ik er met zo'n afstand langs, dan echt een stuk verderop ga ik er pas voor zitten en dan ik galop.
Dan offer je toch wel een heel groot stuk strand voor ze op. Maar goed zelfs dan heb je nog weleens de manegeleidster die op haar tenen getrapt was omdat ik voor haar groep uit wegdraafde en veel te lang wachtte met galop waardoor zij weer niets kon doen, *zucht*

Het blijft altijd moeilijk, want als ik dicht langs kom of even de communiceren wat ze van plan zijn, zit je er weer te dicht op volgens hun.

Ik denk dat je het netjes hebt gedaan, ze heeft niets te zeuren want je bent in draf gegaan en je galopje heeft geen complete aan-de-kletter reactie veroorzaakt en dat betekend bij manegeponies (zeker als de begeleidster niet voorop rijdt) Heel wat!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:29

Ik denk dat de TS het netjes gedaan heeft. Anders kun je denk ik een eeuwigheid blijven stappen...

Als wij met een rit naar buiten gaan rijden er 2 begeleiders mee, eentje voor en eentje achter. Als we andere ruiters tegen komen passeren die zelf al in stap, of in draf als ze dat vragen. Voorkeur voor passeren is bij mij stap, maar als een paard bijv. druk is mag het ook wel wat sneller, hoe eerder weg hoe beter ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:43

liberty schreef:
Ik denk dat de TS het netjes gedaan heeft. Anders kun je denk ik een eeuwigheid blijven stappen...

Als wij met een rit naar buiten gaan rijden er 2 begeleiders mee, eentje voor en eentje achter. Als we andere ruiters tegen komen passeren die zelf al in stap, of in draf als ze dat vragen. Voorkeur voor passeren is bij mij stap, maar als een paard bijv. druk is mag het ook wel wat sneller, hoe eerder weg hoe beter ;)

Jij bedoeld nu iemand die je tegen komt in tegengestelde richting neem ik aan?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:52

biancavos schreef:

Ik snap trouwens ook niet hoe je in stap in zou kunnen halen, je gaat dan net zo hard als de groep en komt er dan dus nooit voorbij.

idd, dat duurt superlang.
Ik vind dat je netjes hebt gehandeld. De ruiter voor je ook. Het is wel netjes om zoveel mogelijk in stap in te halen, maar vind dat je daarna wel snel mag gaan draven want anders duurt het erg lang voordat je een acceptabele afstand hebt bereikt voordat je kan gaan galopperen. Wat vinden jullie trouwens een acceptabele afstand?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:54

labyrinth schreef:
Jij bedoeld nu iemand die je tegen komt in tegengestelde richting neem ik aan?

Maakt niet uit, zowel van voor of achter worden wij zo gepasseerd

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:56

Ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan als de TS... Is in mijn ogen helemaal niks mis mee.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:57

knuffeldier schreef:
biancavos schreef:

idd, dat duurt superlang.
Ik vind dat je netjes hebt gehandeld. De ruiter voor je ook. Het is wel netjes om zoveel mogelijk in stap in te halen, maar vind dat je daarna wel snel mag gaan draven want anders duurt het erg lang voordat je een acceptabele afstand hebt bereikt voordat je kan gaan galopperen. Wat vinden jullie trouwens een acceptabele afstand?

Metertje of 100 of zo... Zeker niet meer, als het een flinke groep is duurt inhalen wel ERG lang als je meer dan 100 meter moet wachten.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:09

ik rijd zelf altijd voorop als ik in me eentje een groep begeleid. (met 2 een voorop en 1 achterop). zo kan je de groep blokkeren.
heb altijd geleerd om in stap in te halen en anders in rustige draf op geruime afstand de groep passeren (aangezien mijn pony altijd druk was op het strand), zodat je er snel voorbij bent en de ander niet tot last bent. en je moet inderdaad een lang stuk wachten als je in haalt in dezelfde richting voordat je zelf weer hard kan. (maar aan de andere kant willen sommige dan juist naar jouw toe)

ik vind dat je goed gehandeld hebt. het blijft altijd lastig. maar zolang je beide respecteerd en goed elkaar in de gaten houd. dan moet het toch goed gaan.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:19

Ik vind dat je netjes hebt gehandeld. Denk dat ik het zelf niet anders zou doen. In stap een groep inhalen lijkt me wat moeilijk gezien je langer in de buurt van de groep bent en de paarden hier nieuwschieriger door worden lijkt mij.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:34

Prima gehandeld, veel omkijken en communicatie is hierbij gewoon een vereiste en daar heb jij aan voldaan. Het feit dat die bergeleider jou negatief aansprak hierover vind ik onterecht en moet je, je totaal niets van aantrekken. Het bewijst alleen maar dat zij niet zeker van haar groep is noch van zichzelf om de groep bijeen te kunnen houden.

Ben het ook helemaal eens met het bovenstaande wat betreft nieuwsgierigheid, krijg je vaak alleen maar chaos van(misschien zelfs trapperij) en worden de paarden nog heeter.

Persoonlijk (en vast niet alleen ik) kan ik je niet genoeg complimenteren en waarderen op hoe jij het aangepakt hebt.

Steek die maar in je zak +:)+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:48

Nou ehm, ik was al 30 keer mijn geduld verloren. :+

Zeg zelf altijd, doe maar alsof ik op mijn fiets zit. Dan vind ik het ook prettig als je op een gecontroleerde snelheid inhaalt, en niet als een gek voorbij komt crossen (of dat nu met een auto fiets of paard is).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:36

T is ook wel beetje leven en laten leven. Doen die paarden moeilijk dan maar wat rustiger aan.

Maar wel inhalen. Moeten ze maar tegen kunnen. Anders is het zo ie zo onverantwoord naar buiten te gaan.

En stap tja.. Ik zou mijn paardje er heet mee maken om zo hard te stappen om er voor bij te gaan. Lngzame draf is beter. En moet ook kunnen.

Als zon beglijder zich zo druk maakt om een paseerende ruiter in draf.

Vind ik onzeker over komen. Dat is ook gevraarlijk in groeps verband...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:21

Sommige mensen kunnen echt ontzettend tutten.
Als je je paard niet in de hand hebt heb je niets op het strand te zoeken lijkt me, al dan niet in een manegegroep.

Voor je het weet heb je een keffertje, een strandparasol, een op hol geslagen paard of een vlieger achter je aan. O en een speedboot vlak langs de branding is ook niet alles...
En wat ga je dan doen? Vragen of die rustig wil passeren?

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:42

Je hebt netjes gehandeld :) Als de groep in tegengestelde richting komt lijkt me dat je in stap passeerd. Maar in stap langs een groep die dezelfde kant op gaat lijkt me ook erg lang te duren:D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:00

Je bent echt de braafste ruiter uit de les geweest! Volgens mij helemaal uit het boekje. Zelf hoor ik over onze manege paarden de meest spectaculaire verhalen. Nou deze paarden worden elke dag min 2 uur gereden, staan gewoon in het voer (geen explosieve hapjes extra). kennen elk geluidje/kraakje/blafje/papiertje van stal. Die zijn niet gekker dan de pension paarden. Wel verdienen ze allemaal een oscar voor beste acteur/hoofdrol. Met een groep op het strand of in het bos is altijd een dolle boel. Sommige mensen doen :(:) zo moeilijk.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 06:37

Voor de mensen die het weten / hebben....

op de achterzijde van het ruiterpaspoort staat dat men elkaar passeert in stap. Dit is nu eenmaal een feit. Maar er word niet vermeld hoe te handelen als je de groep al voorbij bent.....

Ik weet zeker dat de manier hoe jij gehandelt hebt, dat dat goed is!

Vind wel dat je netjes gehandeld hebt. Je hebt laten zien dat je niet alleen op de wereld was en je hield rekening met de groep. Als je op een goede afstand een tempo hoger gaat waarbij je nog steeds op de groep let, dan vind ik dat netjes. Het voordeel van een groep is dat, ook al zijn er paarden tussen die beginnen te dribbelen, ze zullen hoogstwaarschijnlijk bij de groep blijven ongeacht de afstand dat je een tempo hoger gaat. Kom je er 1 alleen tegen, dan word het een ander verhaal.....dan zul je waarschijnlijk langer moeten stappen of een andere richting op gaan, of samen verder rijden.

:wave:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:28

Ach het ruiterpaspoort is ook niet alles. Staan op zich goede dingen in, maar je kunt je onmogelijk altijd letterlijk houden aan wat daar in staat. Je zou het wel als een richtlijn aan kunnen houden.