met hond op buitenrit? kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

met hond op buitenrit? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:12

hallo bokkers :Y)

Ik ga redelijk vaak met mijn verzorgpaardje op buitenrit, ik rij ook in de manege , langs de weg natuurlijk ook gewoon lekker dressuren.
Maar ik vroeg me af of je ook met je hond op buitenrit kan gaan?
Ik ben dan van plan om mijn hond aan de lijn te doen en dat ik zelf op me verzorgpaard zit.
me ouders vinden het niet zo'n goed idee, vandaar dat ik morgen gewoon een heel klein stukje ga proberen.
Me hond houd ook lekker van rennen, dus ik dacht, kan die ook lekker uitrazen :D
owja, verzorgpaard: maaike is altijd heel braaf, kijkt alleen een beetje maar zal niet snel schrikken, ik kan haar bewijze van aan een lang teugels op buitenrit meenemen.
Hond is soms wat eigenwijs, vandaar aan de lijn.
Wij wonen buiten het dorp, brede bermen en rustig op de weg.
paardenlief is ook niet bang van de hond.
Hebben jullie tips? wat is jullie mening?

groetjes en alvast bedankt ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:14

Niet aan de riem, alleen doen als de hond los kan en luistert. Stel je voor dat je paard in/op de riem gaat staan! %)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:16

galley schreef:
Niet aan de riem, alleen doen als de hond los kan en luistert. Stel je voor dat je paard in/op de riem gaat staan! %)

oja, das wel waar, had ik nog nie aangedacht.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:17

eerst eens oefenen in de bak, hond moet leren niet onder het paard door te lopen, voorlangs te lopen achterlangs te willen lopen en gewoon naast het paard te blijven. Het is ook handig als je paard en hond leert dat de hond tegen het je opspringt omhoog als je hem wel los zou willen laten en weer vast natuurlijk ;)
Als je eerst in de bak oefent dan kan je paard er ook aan wennen.. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard doet dat ook, met de hond op buitenrit...

De riem niet te los dan kan het paard er idd niet op gaan staan...

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:18

marise83 schreef:
eerst eens oefenen in de bak, hond moet leren niet onder het paard door te lopen, voorlangs te lopen achterlangs te willen lopen en gewoon naast het paard te blijven. Het is ook handig als je paard en hond leert dat de hond tegen het je opspringt omhoog als je hem wel los zou willen laten en weer vast natuurlijk ;)
Als je eerst in de bak oefent dan kan je paard er ook aan wennen.. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard doet dat ook, met de hond op buitenrit...

De riem niet te los dan kan het paard er idd niet op gaan staan...

dat is idd ook wel slim, alleen probleempje, thuis hebben wij geen bak.
Vandaar dat ik ook regelmatig naar de manege ga en op buitenrit ga.
Maar het is wel een slim idee.

Mariposa11

Re: met hond op buitenrit? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:19

op het erf oefenen? of op de wei? tenminste als dat kan dan ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:25

marise83 schreef:
op het erf oefenen? of op de wei? tenminste als dat kan dan ;)

Erf is helaas te klein, wei is nog nie goed, maar ik ga morgen langs mijn huis met maaike en dan ga ik een heel klein stukje met haar lopen aan de lijn en dan weer terug en dat zet ik haar af en ga ik verder met gewoon buitenrit maken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:31

leer je hond eerst al lopend perfect volgen (vast en los),en dan echt heel netjes naast je volgen,dan fiets volgen (vast en los),ook dat moet een hond heel netjes doen,en dan paard volgen,ik heb het eerst wel aan de lijn gedaan zodat ik kon corrigeren,en de hond niet onder het paard door zou lopen (en ja dat doen ze),pas toen ze aan de lijn keurig volgde naast het paard,op veilige stukken los gelaten,en het los volgen getraind.

en dat is steeds meer uitgebreidt en langer los,en uiteindelijk heeft de hond jaren naast het paard los gelopen :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:33

leuk ben benieuwd!!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:35

ik wil dat ook eens met onze hond gaan doen
maar ik ga dan denk ik zelf eens op mijn paard vriend met hond er een keer naast. En dan keer dat mijn vriend ergens in de auto blijft zitten en dan ik alleen met hond en paard door bos en dan kijken of dat goed gaat. En anders hem bellen dat het niet lukt en rij ik terug naar me vriend of vriend komt naar die plek.

Snap je het ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:37

Ik zou eerst zorgen dat je je hond helemaal gericht op jouw is, en ik bedoel niet dat hij meteen terug komt als je hem roept, dan is het al te laat. Je hond moet gewoon bij je blijven ook met afleiding erbij enz. Geen idee hoe je hond is natuurlijk, maar als het nodig is, raad ik je eerst aan te zorgen dat hij goed gehoorzaam is (bijvoorbeeld met clicker training). Dan pas te werk gaan met paard.

Wat je moet ook realiseren is dat je wettelijk verplicht bent om je hond aan de lijn te hebben als je op een openbare weg loopt. Zelfs zou ik het te riskant om met een losse hond buiten te rijden, ook als ze gehoorzaam zijn, hoewel het lijkt mij wel heel gezellig!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:22

kimmie261 schreef:
leer je hond eerst al lopend perfect volgen (vast en los),en dan echt heel netjes naast je volgen,dan fiets volgen (vast en los),ook dat moet een hond heel netjes doen,en dan paard volgen,ik heb het eerst wel aan de lijn gedaan zodat ik kon corrigeren,en de hond niet onder het paard door zou lopen (en ja dat doen ze),pas toen ze aan de lijn keurig volgde naast het paard,op veilige stukken los gelaten,en het los volgen getraind.

en dat is steeds meer uitgebreidt en langer los,en uiteindelijk heeft de hond jaren naast het paard los gelopen :)

leuk! das wel een goede manier!
Erg bedankt! ik zal er mee aan de slag gaan, kijken hoe dat gaat.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 19:23

marenmar85 schreef:
ik wil dat ook eens met onze hond gaan doen
maar ik ga dan denk ik zelf eens op mijn paard vriend met hond er een keer naast. En dan keer dat mijn vriend ergens in de auto blijft zitten en dan ik alleen met hond en paard door bos en dan kijken of dat goed gaat. En anders hem bellen dat het niet lukt en rij ik terug naar me vriend of vriend komt naar die plek.

Snap je het ;)

ja, das ook wel goed dat er iemand is die je kan bellen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:25

ik vind van niet
ben laatst op buitenrit geweest en vriendin had 2 honden bij zich
die gaan altjid met haar mee en ze luisteren goed e.d.
toch kwam de hond onder mijn paardje tijdens de galop
en dat vond ik alles behalve leuk
ik had er niet aan moeten denken als het slecht was afgelopen..

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:58

idd niet aan de riem .. ik zou het alleen doen als je hond echt goed luisterd en zich niet af laat leiden door andere dingen (zoals andere honden)

Hij/zij moet compleet op jou gericht zijn :)

enne maak het niet te lang :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:24

nou ik heb het jaren gedaan en geloof mij,in het begin wél aan de riem,die honden lopen zo onder een paard door,waardoor je ze kan corrigeren...

en als je hond goed kan fiets volgen ,dan is paard volgen niet zo heel moeilijk...

wat ik mijn hond ook had afgeleerd was het naar andere honden toerennen,ze mocht dat dus ook niet als ik gewoon met haar liep,wij wonen in rotterdam dus hond liep los mee over dijkjes en het laatste wat ze mocht doen,was een eigen leven leiden naast het paard en bv zomaar de weg oversteken naar andere honden toe.

dit is altijd goed gegaan,maar op mijn hond stond wel een heel hoog appel,daar werd ook nog 3x per week politiehond mee getraind,en daar ligt de lat erg hoog wat luisteren betreft...

kim_veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:18

ja je hond moet echt goed luisteren en niet snel afgeleid zijn van andere dingen,niet onder het paard lopen en er ook neit direct voor of achter

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:23

Ik heb het gedaan! Ik op het paardje, hondje er naast aan de lijn. Ik deed dat altijd het stuk van bij ons thuis naar de wei. Ons mama was er altijd bij voor de zekerheid, maar meestal ging het goed! Als de hond even haar behoefte ging doen, stopte het paard direct :D
Ik moet wel zeggen dat ik een super braaf paardje had, dat makkelijk te sturen en te remmen was. En de hond wist uiteraard dat ze op moest passen voor de hoeven.
Ik heb nooit echt grote ritten zo gemaakt, maar had dat wel aangedurfd...

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:36

Het gaat wel.
In Frankrijk gingen wij een tocht van 4 uur maken, een toch aardig stevig ritje.
Die hond ging gewoon mee :Y) .
Was wel bizar om te zien trouwens, een hond mee van 4 uur.

Maar het ligt er natuurlijk wel aan wat voor hond, wat voor paarden enz.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:39

ik vind het maar een eng idee, wat als je paard toch ineens schrikt, en je weet niet hoe de hond reageert, stel dat hij zich los trekt ofzo...
Dan moet je wel heel erg zeker zijn van zowel je hond als je paard. Maar het lijkt me super leuk als het je lukt, zal de hond ook heerlijk vinden! (ervan uitgaand dat het een ras is wat goed kan lopen....)

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:23

Aan de riem lijkt mij niet zo'n goed idee. Als je paard schrikt en wegrent en de hond zit aan de riem kan die wel een flinke ruk krijgen! ( Een hond zal nooit zo snel gaan als een paard in paniek. ) Los zou het wel kunnen als je hond goed bij je blijft, en idd zoals de andere zeggen niet het lef heeft om onder je paard door te lopen! :Y)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:25

en los? volgens mij mag het in 'regeltjes NL' ook op veel plaatsen niet. In het bos moeten honden toch altijd aangeljind zijn?

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:33

Zidore schreef:
en los? volgens mij mag het in 'regeltjes NL' ook op veel plaatsen niet. In het bos moeten honden toch altijd aangeljind zijn?

Op veel plaatsen wel ja.
Volgens mij mogen ze alleen los op een 'honden los-loop route' ofzo, dat is bij mij in de buurt in ieder geval :Y)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:41

Mijn basset gaat ook vaak mee op buitenrit (ik maak het dan niet te lang en zeker geen hoog tempo) Zeker toen mijn paard alleen mocht stappen ging ze elke dag mee. Ik moest dan eerst ongeveer 10 minuten langs de weg. Dan had ik zowel hond als paard aan de hand. In het bos, op het ruiterpad, ging hondlief los en ik te paard. Mijn hond gaat al vanaf pups af aan mee naar stal en weet heel goed dat ze er niet achter of onderdoor mag. Ze let heel goed op waar mijn paard is en blijft uit de buurt van haar, maar wel in de buurt van ons. (Paard is trouwens een hele makke tinker)

Aan de lijn vanaf het paard heb ik ook geprobeerd en eigenlijk ging dat perfect. Ik heb mijn hond geleerd tegen mijn stijgbeugel op te springen of op een omgevallen boom of iets dergelijks te komen om haar aan te lijnen of los te maken.
Uiteindelijk vond ik het toch een eng idee, hoe mak mijn tinker ook is, je weet het nooit. Ik moet er niet aan denken dat ze ergens van schrikt en zo bovenop mijn bassetje springt! Dan loop ik wel even een stukje met ze.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:30

idd de hond niet aan de lijn doen.

En eerst in de bak proberen en weet je zeker dat de hond niet wegloopt?