Hoefschoenen of toch ijzers voor de vierdaagse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Hoefschoenen of toch ijzers voor de vierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 20:44

Hoi bokkers,

Ik heb me net opgegeven voor de loting van de paardenvierdaagse in epe..
Het zou voor het eerst zijn dat ik dit ga doen.

Normaal loopt mijn paardje blootvoets, maar voor de vierdaagse worden wel ijzers of schoenen aangeraden.

Ik neig naar hoefschoenen, maar dan een glue on variant, bijvoorbeeld die van easyboot.
Of kunststof ijzers laten plakken door de hoefsmid.
Alleen als je deze verliest onderweg ben je natuurlijk de sjaak..

dus dan misschien toch ijzers..
Maar als het niet echt noodzakelijk is laat ik hem liever blootvoets,..

Dilemma dus..

Wie heeft er advies voor mij..

pluisje88

Re: Hoefschoenen of toch ijzers voor de vierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:47

Ik ken iemand die hoefschoenen heeft gekocht, maar die is hier absoluut niet over te spreken. Paard trapte ze telkens uit en kon ze zelf los maken. Deze had hij om in de wei en op buitenrit.

Haar paard staat nu gewoon op ijzers omdat het veel geld kost en niet zo goed werkt.

Ik denkt dat je er het beste 1 keertje ijzers onder kunt laten slaan. Dan kan ie daarna gewoon weer op blote voetjes verder ;)

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:06

Ik zou ook gewoon 1x beslaan.
En dan daarna gewoon weer blootvoets =)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:13

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Marquis. Ik ga over ruw terein in galop en ze blijven goed zitten. Mijn paard heeft er ook geen schuurplekken van.
Nog een voordeel alle onderdelen kun je los bestellen.

patbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:01

Hi,

Als ik door ben, dan laat ik de hoefsmid 1e week van juni komen. (week voor de 4daagse) Dan zitten de ijzers (rondom) er goed onder. Vorig keer had ik ze 3weken eronder, toen was ik één verloren op de laatste dag en er zaten 2 los. Dus het gaat wel hard dan..

Ik zou geen hoefschoenen nemen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:03

ik ben ook bang dat ik heel vaak op en af moet stijgen om een verloren schoen aan te trekken..

Als ik voor ijzers ga moet hij er zeker een week van te voren op dus.. ben ijzernoob..

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:06

Ik zou ook voor ijzers gaan.
Alleen niet te vroeg er onder leggen kunnen ze er nog even aan wennen.
En stel dat ze er kreupel op wordt dan is ze kreupel als je wilt gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:10

Waarom zou je paard gaan beslaan als hij blootvoets het goed doet ? Lijk mij stuk handiger om eerst goed te trainen en te kijken hoe dat gaat.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:14

ik zou ook voor ijzers gaan. Al is het maar vanwege de kosten. Als het slechts voor 1 keer is, dan is het zonde om zoveel geld uit te geven aan dure hoefschoenen.
Ik zou ze er dan wel 3 weken van te voren onder zetten. Dan kan ze wennen. In principe blijven ijzers iets van 7 weken zitten dus dat red ze dan makkelijk.
Maae vraag het wel even na want als je je paard altijd blootvoets rijd dan zou ze dat nu toch ook kunnen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:03

Hallo,

Ik zou persoonlijk ook nu gaan kijken of ze gewoon blootvoets die dagen zou kunnen redden.
Wij hebben hier over het algemeen de paarden op ijzers in het hoogseizoen. maar één ervan loopt heel lang zonder. Het ligt een beetje aan de hoeven zelf. Bij de één kan het wel, de ander loopt meteen op eieren.
Als je toch voor ijzers kiest zou ik dit ook tijdig doen, je zal zien dat de hoefsmid net voordat je iets moet perongeluk te veel wegkapt of een nagel verkeerd slaat. ijzers moeten idd toch minstends 6 tot 8 week blijven zitten.
Hier moeten ze er eerder af omdat ze te dun worden door het vele lopen in de zomer en op de rotsachtige ondergrond. maar niet omdat ze los gaan zitten. Succes!!

groetjes wendy

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:13

Joram schreef:
Waarom zou je paard gaan beslaan als hij blootvoets het goed doet ? Lijk mij stuk handiger om eerst goed te trainen en te kijken hoe dat gaat.

Omdat de 4daagse lange buitenritten zijn. Door het lopen op de harde weg en verschillende ondergronden slijten die hoeven letterlijk onder je weg. Na een dag of 2 zijn de hoeven al behoorlijk weg gesleten en heb je de kans dat je paard kreupel gaat worden. Met ijzers gebeurt dit niet. Is gewoon extra bescherming.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:19

Voor die vierdaagse zou ik echt geen ijzers gebruiken..
Echt zonde voor die hoefjes..

Blootvoets of toch schoenen.. maar dat is natuurlijk mijn mening :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:49

pluisje88 schreef:
Joram schreef:

Omdat de 4daagse lange buitenritten zijn. Door het lopen op de harde weg en verschillende ondergronden slijten die hoeven letterlijk onder je weg. Na een dag of 2 zijn de hoeven al behoorlijk weg gesleten en heb je de kans dat je paard kreupel gaat worden. Met ijzers gebeurt dit niet. Is gewoon extra bescherming.

Neem aan dat je paard wel van te voren gaat trainen voor de p4d, dan kan je meteen zien hoe hard de hoefen slijten op zulke afstanden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:54

Een 4 daagse zijn wel lange ritten, maar waarom daarvoor speciaal op ijzers zetten. Ik zou nu al lekker gaan trainen op lange ritten op verschillende ondergronden.
Wij doen dat ook altijd met kijk op onze vakantie in de zomer (naar de Veluwe) aangezien mijn paardje ook altijd blootvoets loopt. En ook met die vakantie doet hij dat en dan loopt hij ook per dag behoorlijke ritten. Afwisselend tussen de 1 en 2 weken dat we daar verblijven. En nog nooit problemen gehad met zijn hoeven. Laat de smid altijd de week ervoor komen en soms moet hij na de vakantie wat bijgewerkt worden en soms niet eens.

Vierdaagse is nog ver genoeg weg, dus tijd om te trainen is er genoeg ;)

Edit: typfouten weggehaald.
Laatst bijgewerkt door Silence op 07-01-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:57

Als ik jou was zou ik toch gaan voor hoefschoenen. Blote voeten is denk ik geen optie omdat het simpelweg teveel slijt. Maar dat hangt ook van de kwaliteit van de hoeven af. IJzers is eigenlijk zonde, kans op brokkelen erna is groter door de nagelgaten..

Als je voor hoefschoenen gaat weet ik nog hele goede.. merk renegade! Super schoenen! Voorheen had mijn paardje ijzers maar ze maakte teveel kilometers op de weg (mennen) om elke keer opnieuw beslagen te worden waardoor haar hoeven slecht werden. Blootvoets mennen is geen optie, dus zijn we op zoek gegaan naar hoefschoenen.
De renegade zijn ideaal, nog nooit afgegaan of gedraaid tijdens het rijden. Bovendien kan je ze zowel op het harde als op andere bodem gebruiken. En omdat de schoen bestaat uit 2 'losse' onderdelen krijg je geen wrijving bij de hoefballen, dus geen schuurplekken. (foto in mijn profiel)

maar... het is wel een uitgave voor alleen de 4-daagse.. dus dan is de vraag, ga je ze nog vaker gebruiken?
Als je een adresje wil van een smid die ze aanmeet weet ik er nog wel een!

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:03

Ik heb hoefschoenen van Smit uit Rijssen, die dingen worden op maat gemaakt en trappen ze echt niet zomaar uit.
Ze maken een gipsmal van de hoeven dus de schoenen wringen nergens, beter passend "beslag" kun je echt niet vinden.
Ze zijn (in tegenstelling tot de hoefschoenen van bijvoorbeeld easyboot) heel zacht omdat ze gemaakt zijn van autobanden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:10

Mijn vorige paard had smitjes, maar die gebruikte ik eigenlijk zelden.. vond ze niet echt fijn..

Ik vind de renegades wel interessant.. en ik wil er best wat geld aan uitgeven.. ik wil toch dat mijn paardje de vierdaagse loopt..
dan moet ik goed voor hem zorgen ook.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:20

Ik zal voor ijzers kiezen :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 07:16

Er zijn in Nederland volgens mij maar weinig paarden met zulke harde hoeven dat ze die 4 dagen achter elkaar over wegen kunnen lopen, zonder daar last van te hebben/krijgen.
Aangezien je toch veel moet trainen, kun je zelf mooi zien hoe het met jouw paard gaat. Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben om het paard een keer te laten beslaan, voor zo'n evenement. Wil je daarna vaker dat soort dingen doen, kun je altijd nog besluiten om schoenen te kopen of gewoon veel over harde ondergrond trainen.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:31

Hoi,

Ik heb de Eper Vierdaagse 3x gereden met mijn Fries op blote voeten en velen met mij. Geen problemen ondervonden. Voor 90 % zijn het zand- bos- en heidepaden. Op de kleine stukjes verharde weg kan je ook in de bermen rijden. Het is maar gemiddeld 25 km per dag. Na 2 1/2 uur ben je alweer terug.

Suc6.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:34

Ik rij als het goed is voor het vijfde jaar mee en dit paard loopt het hele jaar zonder ijzers, ik start er wedstrijden mee, rij op de weg maar voor de vierdaagse krijgt ie toch echt ijzers. Ze worden er drie weken van te voren onder gezet en als de hoeven lang genoeg zijn (meestal week of 7-8) gaan ze er weer onderuit.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:37

Ik zou het ook ijzerloos laten.
Goed trainen op verschillende ondergronden.
Dan moet het tegen die tijd voor 4 dagen best te doen zijn.
Anders evt hoefschoenen mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 03:29

xNavatu schreef:
Ik zou ook gewoon 1x beslaan.
En dan daarna gewoon weer blootvoets =)

Klinkt wel heel leuk maar is helaas niet zo vanzelfsprekend. Als er eenmaal nagels in de hoefwand hebben gezeten zal hij na het verwijderen veel zwakker zijn. De hoef slijt dan veel sneller af dan hij nu doet. Om voor 4 dagen de hoefwand zo ..'verkrachten'.. Lijkt me geen goed idee. Om hem daarna blootvoets gezond te houden is veel moeilijker, het is een keuze waar je goed over na moet denken. Niet 'even er onder slaan voor 4 dagen'.

TS ik zou voor hoefschoenen gaan, en dan raad ik je speciaal die van easyboot aan! Heb zelf de easyboot epic grip voor de voorhoeven van mijn pony, deze hebben extra profiel maar ook na ritten op de weg zijn deze bijna niet afgesleten, je kunt ze heel lang gebruiken. Pony heeft ze één keer verloren omdat ik was vergeten de schroefjes goed aan te draaien. Verder: modder, sneeuw, gras, asfalt, grind, water. Hoe je het ook verzind, ze houden. De achterhoeven heb ik laten beslaan omdat hij ze daar wel bleef verliezen.

Overigens, ik neem niet aan dat het 4 dagen zijn op puur asfalt? Dan kun je het namelijk ook gewoon blootvoets proberen en de hoefschoenen meenemen voor het geval dat. Normaal zou een gezonde blote hoef dat namelijk wel aan moeten kunnen.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:06

indien je voor hoefschoenen gaat, ik heb er een aantal in de aanbieding, zeer licht gebruikt (ong week)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 22:49

Ik heb het met mijn smid overlegd, en we gaan eerst plakijzers proberen, als dat bevalt neem ik die, anders laat ik er gewoon een ijzertje onder slaan, dan weet ik zeker dat het goed komt..
Ik laat ze er dan gewoon na de vierdaagse weer afhalen..