Rijden jullie in de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Rijden jullie in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:06

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat, maar ik vroeg me af hoeveel er nog gereden wordt met het pak sneeuw van deze dagen. Ik heb afgelopen weekend een buitenritje gewaagd, op zich ging dat heel goed, ze liep heel voorzichtig maar wel zelfverzekerd. Ben van plan om zo nog weer een ritje te doen.
Ik rijd zonder ijzers of hoefschoenen en dat gaat dus prima. Mensen met ijzers kunnen denk ik helemaal niet fatsoenlijk rijden met die sneeuw? En hoefschoenen, hoe gaat dat in deze omstandigheden?

WinSel

Re: Rijden jullie in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:07

Ik heb al een aantal week niet gereden door de sneeuw, of bevoren bak.
Kayleigh heeft geen ijzers, maar is nog jong en levendig, dus ik waag het er niet op.
We hebben 1 tinker op stal die heeft ijzers, maar die loopt soms echt op ijs klompen....

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:09

Ik rijd niet buiten met sneeuw. Gewoon omdat het daar vaak veel te glad is.
Maar in de bak ga ik gerust even wat rondjes stappen in de sneeuw :j Pony heeft geen ijzers.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:10

gisteravond even in de sneeuw gereden, bodem van de bak was redelijk te doen, paard staat niet op ijzers en we hebben rustig aan gedaan, alleen stap en draf.
Vorige week voor het laatst buiten gereden, toen het niet glad was.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 05-01-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:11

Beide paarden staan hier op ijzers dus rijden zit er voor ons helaas niet in.
Oudjaarsdag hebben we nog gereden, toen lag er nog een heel klein beetje sneeuw en toen hadden ze al "klompen" onder de hoeven. Veel te link om er nu op uit te gaan.
Laat het voorjaar maar komen!
Laatst bijgewerkt door diana1 op 05-01-10 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:11

bij een paard zonder ijzers kan het niet zoveel kwaad als de grond niet tehard bevroren is.
en anders gewoon rustig aan doen.
bij een paard met ijzers zou ik het niet doen.
die krijgt ijs klompen onder zijn ijzers.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:12

ijzers dus gaat niet lukke..
en mijn shet zonder ijzeres krijgt trouwens ook klompen hoor

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:19

Oke, dus er word in ieder geval niet fanatiek gereden (had ik ook niet verwacht hoor). Ik doe ook mooi rustig aan en laat haar een beetje haar gang gaan, ik merk wel dat ze het zelf erg leuk vind om nu buiten te lopen! Als ik met een zadel aan kom zetten dan staat ze al hinnikend bij het hek... raar beest is het ook he....

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:56

ik rijd zelf niet in de sneeuw, omdat ik het gewoon te glad vind en het eigenlijk niet echt durf :o
maar ik rijd wel nog 1x in de week op de manege in de binnenbak

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:00

ik heb de luxe dat ik elke dag een binnenbak heb tot mijn beschikking op stal :o naar buiten durf ik nu echt niet met die van mij, die vind het zo leuk en word dan lekker enthousiast op een gegeven moment dus dat wordt niks met de sneeuw en gladheid :n met paarden kan je inderdaad weinig met dit weer

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:03

Die van mij hebben al 3 weken sneeuwvrij :+ Ze staan wel gewoon lekker dag en nacht buiten, dus dat scheelt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:40

Nu er sneeuw ligt rijd ik net zo "fanatiek" als anders: 2 keer per week naar het bos, 1 keer per week wat dressuurgeklooi bovenaan de heuvel en 1 keer per week 's avonds de weg op. Tenzij het echt heul glad is. Paard vindt de sneeuw prachtig :)) en hij heeft geen ijzers dus wie maakt ons wat 8-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:42

Nell_ schreef:
Ik rijd niet buiten met sneeuw. Gewoon omdat het daar vaak veel te glad is.
Maar in de bak ga ik gerust even wat rondjes stappen in de sneeuw :j Pony heeft geen ijzers.

juist met de sneeuw is het niet glad, dan hebben ze juist een fijne grip alhoewel ik me kan voorstellen dat die echte aangestampte sneeuw glad is. Ijs etc dat is glad ja. Ik heb zelf toen ik met vakantie in nederland was wel in de sneeuw gereden, ijzerloos. Maar ' vroegah' toen ik nog ijzers had was 't bijna niet te doen om te rijden in de sneeuw maar dan maakte ik simpele stapritjes op de straat.

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:43

ik heb gelukkig een binnebak, vind in de sneeuw rijden best wel gevaarlijk en doe ik het liever niet, alleen beetje stappe meer niet

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:44

Als er niet zoveel sneeuw ligt dan wel, wij hebben AWT in de bak dus de snippers blijven wel wat los.
maar nu ligt er toch een laagje wat net te dik is om te rijden (ivm glijden) de bovenlaag van de bodem is verder wel zacht, dus als die sneeuw weg is kunnen we weer rijden.... maarja :7
ze komen er wel los in, maar om te rijden nee dat vindt ik net wat te gevaarlijk.

nu gaan we om de dag maar naar de manege, zolang de wegen goed zijn.
De meesten hebben trouwens rondom ijzers bij ons (de rijpaarden teminste) mijne alleen voor.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 05-01-10 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:45

Met de paarden die geen ijzers hebben rijden we gewoon in de wei in stap en draf. Die ijzers onderheeft die rijdt ik bij de manege als de wegen goed schoon zijn om er te komen. Met die kun je echt niet in de sneeuw rijden, hij krijgt allemaal klompen en daardoor veel kans op blessures. En daarnaast lopen ze gewoon elke dag in de wei.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:46

Ik heb nog niet buitengereden...meer omdat er onder de sneeuw een laag ijs ligt en ik een flik stuk langs de weg moet...ga ik me nog even niet aan wagen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:48

Ik heb gisteren een buitenrit gemaakt met mijn haflinger. Ze staat op ijzers, en ik weet dat dit niet zo verstandig was. Het was toch wel wat glibberen. Ik heb ook besloten om pas weer te gaan rijden als de sneeuw weg is.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:49

ik ga het morgen weer proberen maar wel rustig aan. Zondag samen naar buiten geweest maar helaas heeft het andere paardje wel ijzers en die begon te glibberen. zaterdag gaan we maar stuk over de weg rijden. we moeten toch iets.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:50

Ik had het zondag ook even grprobeert om met die ijzers heeft buiten te rijden. Maar dan merk je pas hoeveel wegen nog niet schoon zijn. Was dus ook niet echt een succes en heb me snel weer omgedraait.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:50

Ja hoor ik rijd in de sneeuw mits de ondergrond goed is, heb zondag nog heerlijk getraind in de sneeuw op het land (stuk waar de ondergrond eigenlijk nooit hard wordt)
Mijn paard heeft geen ijzers.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:51

Met die verse sneeuw kon het vandaag wel weer prima in het bos!
Zelfs nog een galopje gedaan ;)
Als hij was gaan glibberen waren we uiteraard blijven stappen maar het was eindelijk weer goed te doen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:51

ik rij helemaal niet meer sinds de grond bevroren is, zo poedersuiker |(
paardje staat wel lekker buiten maar ik kan niks. ik gooi het er maar op dat ze lekker een rust periode heeft. ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:45

Erpel schreef:
Die van mij hebben al 3 weken sneeuwvrij :+ Ze staan wel gewoon lekker dag en nacht buiten, dus dat scheelt :)
Die van mij eigenlijk ook. Overdag staat ie wel gewoon in de wei (van 7 tot 6 ongeveer) en dan gaat ie naar binnen. Ik heb geen bak en moet echt over de straat om in een bak te komen. Ik vind het doodeng, omdat ik achteraf woon en er nergens gestrooid is.
Als ie valt.... :n ik moet er niet aan denken! Dus dan maar ff een tijd niet rijden (kom ik ook weer eens aan andere dingen toe). Uiteraard wordt er wel veel gepoetst en geknuffeld!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:13

Ik was benieuwd of er ook ruiters zijn die met speciale kalkoenen of rubbers om de ijzers rijden in de sneeuw?