over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:58

Tja aan de hand van mijn andere net geopende topic:

[BRT] over slagbomen springen tijdens buitenrit

Was ik benieuwd....
Wie is er met buitenrijden wel eens over een vee/wildrooster gestapt om naar een ander pad te gaan?
Om eerlijk te zeggen doe ik dit met mijn Reus wel ;)
Hij stapt er heel braaf rustig overheen aan een lang teugeltje.

Alleen de hele brede roosters doe ik niet, alleen de smalle variant.

Ben net als mijn vorige topic nu ook weer benieuwd of anderen dit ook wel doen/gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 31-12-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pitt25

Re: over veeroosters tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:00

Doe ik echt nooit, vind ik echt eng! Ben bang dat ie dan met z'n voeten er tussen komt, moet er niet aan denken. M'n zusje is vroeger met haar shetje er zo overheen gescheurd toen ze ergens van schrokken en er vandoor gingen. Gelukkig is alles toen goed afgelopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:03

Nee, dat doe ik weer niet.
De punt-belasting is daar veel te groot voor, waardoor je een redelijke kans hebt dat je paard door het rooster heen zakt.

Hier heb je een hek naast het rooster waar wandelaars en ruiters/menners doorheen kunnen.

Citaat:
Weggebruikers als fietsers en voetgangers hebben nauwelijks hinder bij het passeren van een vee- of wildrooster. Wel kunnen het obstakels zijn voor honden, rolstoelers en skeelers. Hiervoor wordt dan soms een zijdelingse passage via een klaphekje aangebracht. Het is wel voorgekomen dat een ruiter zijn/haar paard een rooster trachtte te laten passeren, met ernstige gevolgen.

Zoek maar eens op paard en wildrooster (of veerooster) dan schrik je hoevaak het voorkomt dat er een paard doorheen zakt.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-12-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Re: over veeroosters stapppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:06

nee, nooit altijd erlangs.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:07

Ik heb hier op bokt wel eens foto's gezien van paarden die door een rooster waren geschoten. Vreselijk! Ik neem zulke risico's dus ook nooit. Zou ook niet weten waarom. Bijna altijd zit er wel een hekje naast zodat je eromheen kan. En anders neem ik wel een andere route.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:08

Ik ben er nog nooit een tegengekomen eigenlijk. Als ik er langs kan zou ik dat doen :j erover niet.
Net als slagbomen springen. Ik zou dat nooit doen. Gewoon omdat ik bang ben dat ze hem raakt, en het dan niet meegeeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:08

Ik neem het risico ook niet, het zal maar net een keer fout gaan. Brr.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:10

je kunt wel over de veeroosters maar niet over de wildroosters geloof ik. Die wildroosters hebben stalen buizen, de veeroosters stalen latten. Ben er zelf ook niet zo'n fan van. Maar het kan. Je moet wel uitkijken als je paard ijzers hebt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:10

Ik doe dit echt nooit. Kan erg gevaarlijk zijn. Kan nog wel een jaar geleden ongeveer herinneren dat er toen een paard door heen is gegaan...

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:12

ik doe en zou het echt nooit doen! (dat zouden mijn pony's ook niet eens durven :P ) straks blijven hun hoeven erin haken brrr ik moet er niet aan denken!!!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:12

Mijn pony heeft er vroeger eens in vast gezeten, dus nee :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:13

Als het er omheen kan zou ik dat zeker doen. :)
Met een lichte pony zou ik het misschien nog wel doen, terwijl ik er naast loop dan. Met de tinker waar ik eerst op reed, of mijn dikke fjord niet. :Y)

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:17

Alexx schreef:
je kunt wel over de veeroosters maar niet over de wildroosters geloof ik. Die wildroosters hebben stalen buizen, de veeroosters stalen latten. Ben er zelf ook niet zo'n fan van. Maar het kan. Je moet wel uitkijken als je paard ijzers hebt.

Andersom. Wild heeft veel kleinere hoeven dan groot vee, wildroosters zijn veel fijner en een paard kan daar in principe wel overheen. Veeroosters zijn bedoeld om o.a. koeien en paarden in natuurgebieden te houden, het is vragen om problemen om je paard daar overheen te laten lopen!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:17

veeeeeeel te gevaarlijk nooit doen....

hier hebben ze speciale ruiter hekken dus hoef je nooit over de roosters... je mag hier trouwens de ruiterpaden ook niet af

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:18

Wij hebben in het bos van die wildroosters met smalle spijlen zegmaar, ong 40/50 cm breed. Spijlen zitten 2/3 cm van elkaar denk ik dus kan makkelijk. Ze zitten ook op de ruiterpaden dus ze zijn er ook voor gemaakt dat je met je paard erover kan.
Het heeft wel wat weken geduurd voor mn paard in de buurt durfde te komen := maar nu stapt ze er zonder aarzelen overheen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:19

Ik bedoel ook de veeroosters met smalle spijlen :j dus geen kans dat de hoefjes er tussen schieten.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:20

Heb het een keer gedaan, ging niet fout maar doe het nooit meer... Achteraf mezelf even een klap voor m'n kop gegeven omdat ik erg dom bezig was geweest :P

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:20

Orlando_ schreef:
Ik bedoel ook de veeroosters met smalle spijlen :j dus geen kans dat de hoefjes er tussen schieten.

Tja, dat zijn dus geen veeroosters maar wildroosters..............................

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:21

Brede spijlen zou ik uiteraard ook nooit doen en met ijzers zou ik ook even 2x nadenken, maar mijne is er nog nooit op gaan staan. Die stapt er netjes overheen.
Fjord van de buren stapt er met ijzers en al elke keer vol bovenop, gaat ook prima, maar vind ik iets minder :o

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:22

senta schreef:
Orlando_ schreef:

Tja, dat zijn dus geen veeroosters maar wildroosters..............................

Er staat wel een bordje veerooster bij... maar wel de variant met smalle spijlen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:22

Maar de spijlen kunnen wel breken.
Er komt door een paardenhoef best wel wat druk op een klein stukje spijl.
Ik zou de gok niet nemen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:22

zou ik ook nóóit doen. Stél dat het misgaat dan is het je eigen domme schuld. Mijn ex verzorgpaardje is een keer blijven steken in de tramrails, dat was al erg genoeg!
Maar je hebt toch een springer? hihi ;)

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:23

wij gaan wel eens over veeroostertjes van ong 10 cm breed. Maar Jacks vind die zo eng dat ik altijd afstap en hem er aan de hand overheen meeneem. Ziet er wel grappig uit, hij kijkt naar beneden, zet zijn voorbenen ertegenaan, doet een stap terug en springt met 4 benen tegelijk in de lucht om net over het rooster neer te komen. Eerst bleef ik altijd zitten maar hij springt er zo debiel overheen dat mijn rug het niet leuk meer vond. Bij deze zit er geen hekje naast, maar bij de bredere wel en daar maak ik dan graag gebruik van.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:26

breken lijkt mij niet kunnen :n het zijn niet die ronde die ik bedoel, maar die dikke (tja hoe leg je dat uit....)

zodiacje: hij stapt er heel braaf zonder twijfel rustig overheen en springen vind ik dan wel weer gevaarlijk :+ :')

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:30