Wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:02

Hoi mede-bokkers,

Vandaag was ik met mijn pony naar het Amsterdamse bos geweest.
We doen dit wel vaker, dus we zijn er bekend.
In het bos is een vrij breed en lang ruiterpad waar veel mensen galopperen, ik ook.

Maar, vandaag galoppeerden ik er dus ook, gewoon netjes beheerst.
Totdat er 6 groten honden, waaronder een herdershond en een labrodor blaffend op mijn pony en mij af kwamen rennen.
Ik nam mijn pony terug naar stap en vroeg me af wat die honden zouden gaan doen.

Ze begonnen tegen mijn pony op te springen, te grommen, blaffen en ze probeerde te bijten.
In het begin bleef mijn pony netjes rustig, omdat ze honden wel gewent is.
Alleen op een gegeven moment werdt ze toch wel een beetje bang.

Ze stijgerde en ging er van door, met natuurlijk die honden er achteraan!
Die honden bleven maar achter ons aan rennen, tegen haar aan springen, in haar benen en staart proberen te bijten.

En er was helemaal niemand die wat deed! Iedereen keek rustig toe, zelfs de eigenaren van die honden deden helemaal niks!
Gelukkig gingen die honden na een tijdje weer terug omdat mijn pony toch wel echt begon te slaan met haar achterbenen.

Ik had mijn pony weer vrij snel onder controle en ik kreeg haar snel weer rustig.
Er kwam ook een man naar mij toe, die mij een beetje kalmeerde (ik was nogal geschrokken).
Hij had al een paar keer naar de mensen geroepen dat ze hun honden moesten roepen, maar die mensen deden niks.

Maar toen moest ik natuurlijk nog terug, en het ergste was nog dat die mensen niet eens hun honden aan de riem deden!
De meneer die mij hielp heeft toen nogal boos geroepen dat ze toch echt die honden vast moeten doen, zeker totdat ik langs was.
Uiteindelijk hebben ze ze vast gemaakt en kon ik rustig langs stappen.

Het lijkt wel of sommige mensen gewoon niet door hebben wat voor gevolgen het allemaal kan hebben, het lijkt soms wel of het sommige mensen niet eens uitmaakt wat er gebeurd.

Ik heb mijn pony goed onder controle, en we gaan vaker samen naar het bos. Dit soort dingen kan iedereen gewoon overkomen.
Onze hond loopt ook gewoon los in het bos, maar we weten dat die dat nooit zou doen.

Wat zou jij doen als je in zo'n situatie zat?
En hoe zou je naar de hondenbezitters reageren?

Gelukkig heeft mijn pony er niks aan over gehouden en hebben we daarna nog lekker ons rondje afgemaakt.
Groetjes Dewi

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:07

Hoi! Wat een vervelende rotsituatie zeg! Ik zou waarschijnlijk hetzelfde als jou gedaan hebben en die honden even geprobeerd te hebben een schop te verkopen.
Sowieso zou ik naar die mensen toe gestapt zijn en vragen of ze er van genoten hebben, wat een idioten zeg! Ik vind het echt niet normaal, ook je pony nog bijten! Dat kan toch niet?
Ja ik had er zeer zeker wat van gezegd

DewiRox

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:11

Ik heb wel gezegd toen ik langs liep;
Bedankt hè, had u de rekening van de dierenarts en het ziekenhuis betaald als het wel mis had gegaan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:12

RT P -> BRT

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:15

Dat soort mensen zouden niet eens een hond mogen hebben :(

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:16

Pff ik zou echt van schrikreactie iets hebben geroepen.
Mijn pony kan namelijk helemaal niet tegen honden en schiet dan zo alle kanten op, gelukkig is er niks gebeurd en heb jij je pony weer terug kunnen pakken.

Maar ik snap echt niet waarom mensen niet het fatsoen hebben om hun honden even aan de lijn te doen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:29

Daarvoor heb ik een hele mooie lange zweep bij me als ik naar buiten ga en no way dat ik mn pony probeer te kalmeren als er honden naar dr bijten. Ze gaat dr gang maar, moeten ze de honden maar aanlijnen en terugroepen :n

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:40

Die mensen horen geen hond té hebben!

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:44

Daarom heb ik dus ook een lange rijzweep bij. Als een hond te dicht bij komt en ik vertrouw het niet dan heeft ie er 1 te pakken. Met de kar hebben we er zo al een paar geraakt. Menzwepen zijn lekker lang!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:47

kakkie schreef:
Menzwepen zijn lekker lang!

Die doen het ook goed bij omhoog gevallen types die voorbij (proberen te) stuiven in een cabrio :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:49

Wat je het beste kunt doen in dergelijke omstandigheden is je paard omdraaien en op de honden gaan jagen. De honden vinden dat doodeng, die zijn dat nl absoluut niet gewend, en je paard vindt dat (meestal) juist níet eng, omdat het 'enge' voor je paard wegloopt. Met 6 honden wordt dat wel wat moeilijk, maar ik heb het laatst met een jong paard nog met 3 honden gedaan en werkte perfect. Eigenaren waren er hier trouwens blij mee, dat ik hun honden op die manier 'opvoedde'.

Een hondeneigenaar kán zo slim zijn om z'n hond niet te roepen als hij van te voren al weet dat de hond toch niet zal komen (bv als hij achter een paard of kat aangaat). Wél je hond roepen in zo'n situatie beloont je hond nl. voor het niet komen als-ie geroepen wordt. Hij wordt nl niet gestraft omdat hij niet komt (dat kun je op dat moment als eigenaar niet) en wordt wél beloont omdat-ie nog steeds kan jagen. En daar heb je dan als eigenaar later dan wel last van. Soms is het dus slimmer om als eigenaar je hond niet te roepen als je z'n aandacht tóch niet hebt.

Dat zal in dit geval overigens niet meegespeeld hebben, omdat diezelfde eigenaren later hun honden nog niet aangelijnd hadden...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:49

oliebol hey, dat had bij mij een stuk slechter afgelopen! Wat een onwijs stoere pony heb jij!!

Lange zweep is dus gewoon belangrijk!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:50

kakkie schreef:

Neem jij een menzweep mee te paard? Die dingen zijn 1.80 lang... :=

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:58

Vervelend is dat he! Mijn pony is ook een keer gebeten in zijn kont, 2 keer! Ik ben nu ook als de dood als ik honden tegen kom buiten. Ik snap ook niet dat mensen hun honden los laten, ik neem aan dat ze wel weten dat ze zo gaan reageren? Eerst maar die hond leren luisteren en dan pas loslaten! Sommige mensen :n

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:00

Ik had ook een vrij lange zweep bij me, maar het kwam eigenlijk niet in mij op om die te gebruiken..

Ibbel; ik kan me wel vinden in wat jij zegt. Alleen rende mijn pony voor de honden weg, en om hem dan ook nog eens om te draaien en juist achter die honden aangaan, kwam niet echt in mij op. Op zo een moment denk je eigenlijk niet echt na wat slim is om te doen, het enige wat in je op komt is; Ho pony, het is goed en WAT EEN KOLERE HONDEN GA TOCH WEG!

Ik ben ook erg blij dat ik mijn pony weer zo snel onder controle had, heb het haar ook openlijk verteld, maar dat was meer omdat ik zo blij was!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:02

Ibbel schreef:
kakkie schreef:

Neem jij een menzweep mee te paard? Die dingen zijn 1.80 lang... :=

Als je met de kar rijdt heb je zo weinig aan een springzweepje ;)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:48

Stel dat mijn pony wel wat opgelopen had hè, wat had ik dan moeten doen? Is het dan de fout van de hondenbezitters?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:58

Ja, die zijn als het goed is verzekerd en dan word alles vergoed! Bij mij was dat ook het geval.

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:10

Aangifte doen, natuurlyk! ( als dat dan kan.)
Ik zal denk ik myn pony heeeeeel hard laten wegrennen... ;$ Of de honden een klap met een zweep geven en schoppen om me heen xD.
Zelluf ben ik een beetjeeee bang vor zulke honden. ( A )

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:57

Pfff je hebt toch een pony die veel zwaarder is dan die mensen? Gewoon dwars tegen ze aan galopperen, gewoon kats plat rijden! Zeg je gewoon; tja had hem door uw honden niet meer onder controle!!!! :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:35

Haha, dat lijkt me niet zo een heel goed idee! Dan betrek ik er nog meer mensen bij.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en is mijn pony het allang weer vergeten.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:44

Wat vervelend en echt heel asociaal van die mensen!!
Jou paard bleef blijkbaar aardig rustig, maar het kon anders aflopen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:48

Wat vervelend voor je zo'n situatie. Inderdaad als het nog mogelijk is in stap op de baasjes afgaan en vragen of ze hun hond willen aanlijnen. Met voorbijgaand verkeer of fietsers doen zij dit tenslotte ook. Vertel ze wat er kan gebeuren als je pony een bijtwond oploopt van een hond en dat zij dan aansprakelijk zijn.

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:21

Ibbel schreef:
Wat je het beste kunt doen in dergelijke omstandigheden is je paard omdraaien en op de honden gaan jagen. De honden vinden dat doodeng, die zijn dat nl absoluut niet gewend, en je paard vindt dat (meestal) juist níet eng, omdat het 'enge' voor je paard wegloopt. Met 6 honden wordt dat wel wat moeilijk, maar ik heb het laatst met een jong paard nog met 3 honden gedaan en werkte perfect. Eigenaren waren er hier trouwens blij mee, dat ik hun honden op die manier 'opvoedde'.

.

Ik ben het zeker met deze stelling eens vooral omdat ik met mijn Tinker toen ik nog in Nederland woonde achterna werd gezeten door een mechelse herder en heb mijn paard omgedraaid en we zijn achter de herder aangegaan.
Die werkte prima.
Wat je ook kan doen is als je je mobiel bij hebt in ieder geval altijd ff de politie bellen en of ze dan komen is de vraag.mja dan heb je het wel gemeld.
En galopeerd eens met de honden achter je aan richten de groep eigenaren: ten eerst weet ik het van de politie te paard bij voetbal wedstrijden dat mensen als de dood zijn als er paarden aan gerend komen.
En misschien heb je het geluk dat de honden als idioten de mensen waar jij met hun achter je aan tussendoor rijd per ongeluk bijten.
Dus koekje van eigen deeg zeg maar.

Maar ik zou altijd de politie bellen.

Nou groeten uit wit Zweden Dimitry

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:51

Ik weet niet wat ik tijdens zo'n moment zou doen, waarschijnlijk heel veel lelijks naar die mensen toeroepen. Mijn paard kennende had flink van zich afgetrapt, maar had ook niet 'cool' gebleven met 6 honden om zich heen.
Ik kan me er zo kwaad om maken he, zulke asociale mensen!!!!