dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:15

Hallo,
Mijn dochter van 11 is de laatste heel onzeker met rijden. In de les (buiten) is haar pony al een
paar keer uitgebroken. Hij is dan wel niet gemeen, maar het heeft mijn dochter nogal onzeker gemaakt.
Nu maken wij 1 x per week een bosrit. Ikzelf zit dan op mijn paard. Ik merk gewoon dat mijn dochter dan heel zenuwachtig is, waardoor haar pony het ook wordt. Is het verstandig om haar pony aan een touw vast te hebben, terwijl zij erop zit? Kan dit gevaarlijk zijn?

Graag tips.

il0nkii

Re: dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:17

Ik heb wel vaker gehoord dat mensen dat doen dus ik denk dat het wel een goed plan is.
Als je dochter dan ook rustiger is zal de pony ook rustiger zijn en is het touw eigenlijk alleen nog maar voor het idee ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:17

Nee, zo ging ik ook altijd mee met m'n instructrice :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:18

Persoonlijk zou ik even niet op buitenrit gaan en eerst aan haar onzekerheid werken.
En als ze toch naar buiten zou willen (ondanks haar angst), zou ik eerder te voet meewandelen met de pony.
Je kan natuurlijk wel in een piste oefenen om met de pony als handpaard te rijden met jouw paard, maar ik zou je dochter echt eerst in de piste en met jou op de grond naast haar op buitenrit terug aan haar vertrouwen laten werken.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:19

ik vraag dat eigenlijk omdat ik bang ben dat haar pony zich misschien lostrekt. En wat gebeurt er dan met het touw? Daar kan ze dan toch in verstrikt raken? Dat is dus mijn grootste angst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

Als je dochter dan rustiger zit zou ik dat zeker doen, zo kan ze weer wat zelfvertrouwen opbouwen. Als ze over een tijdje meer ontspannen is kun je bv het laatste stukje het touw eraf halen. Tot ze weer zelf durft. :)

Moet je wel zeker weten dat je het touw vasthoudt als de pony rare fratsen gaat uithalen, anders ben je nog verder van huis; pony aan de hol met een touw waar hij op kan stappen. :)

Edit: zie nu je post pas. Je zou een lang touw door het bit kunnen halen en dan niet vastknopen maar de beiden einden in je hand houden. Als de pony gaat hollen en jij laat los zit er een geen vast touw aan maar eentje die losglijdt?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 22-12-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

zo ben ik ook wel eens met mijn dochter van 9 op buitenrit geweest. We hadden een pony voor haar gehuurd, en omdat ik niet zo goed wist hoe dat beestje zou reageren heb ik hem voor de zekerheid aan een halstertouw meegenomen, dat ging prima (was dan ook een heel brave pony)

als de pony zich lostrekt en het touw gaat los dan hangt het op de grond, ze zou er dan op kunnen gaan staan ..

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:23

Hoe is jouw eigen paard? Ik neem zelf mijn 2-jarige wel eens mee naast het paard van m'n vader, die echt 100% bomproof is. In principe heb ik hem zelf vast, maar er zit ook nog een touwtje dus het paard waar ik op zit en het paard er naast, mocht ik hem niet houden. Dat paard kan hem dan namelijk nog tegenhouden, want als hij die meetrekt is het een knappe jongen. Maargoed, je paard moet hier wel geschikt voor zijn, anders zou ik je het niet aanraden, dan krijg je ongelukken.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:26

@kiwi,
Tja, daar zeg je zowat. Ieder paard kan weleens schrikken. Dus wat er dan gebeurt als de mijne ergens van schrikt?

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:33

Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het niet doen als ik jou was. Het paard waar ik zelf dan op zit heeft al zo veel van de wereld gezien dat hij eigenlijk echt nooit schrikt. Al heb ik ze wel zo vast dat ik ze zo los van elkaar kan klikken.
Ik denk dat je dan het best een stuk er naast kan gaan lopen, desnoods je eigen paard ook mee, en op stapt als je dochter wat zekerder wordt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:53

Indien jij een braaf paard hebt, dan kan dit.

Ik ben zelf over mijn buitenrij angst heengekomen door me te laten leiden aan een leadrope.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:30

Als je eigen paard braaf is, kun je inderdaad de pony aan een lang touw meenemen. Het is handig als je je paard met een hand kunt rijden, maar geen noodzaak. Het touw zou ik niet vastmaken aan het bit, dat verstoort namelijk de teugelhulpen die je dochter geeft. Je zou een touwhalster om kunnen doen onder het hoofdstel en daar je leidtouw aan klikken. Touwhalster komt behoorlijk binnen bij de pony als je er een ruk(je) aan geeft, maar als je touw netjes in een boogje hangt merkt de pony er niets van.
Pony vastmaken aan het paard zou ik zeker niet doen, als er iets raars gebeurt moeten ze snel los kunnen. Hou het touw bij voorkeur in beide handen en leg er een knoop in aan het einde voor grip. De eerste keer dat ik ons kwartje aan een touw meenam had ik op een aantal plaatsen in het leidtouw (4 meter) een knoop gelegd, zodat ik een beetje gevoel had op welke lengte ik het touw vasthad. Ondertussen neem ik die moeite niet meer, maar ik vond het in het begin wel handig.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 17:12

Een leidtouw van 4 meter? En wat als hij zich lostrekt en het touw meeneemt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:24

ateo schreef:
Een leidtouw van 4 meter? En wat als hij zich lostrekt en het touw meeneemt?

Dan heb je een bijzonder slecht opgevoede pony. Juist die 4 meter geeft je speelruimte bij een schrikreactie, er is ruimte om een sprongetje opzij te doen zonder dat ze direct bij het einde van het touw zijn. Daarnaast heb je ruimte om met posities te wisselen, soms moet je door een smallere doorgang en moet de pony dus achter jouw paard, dan wil je niet het einde van het touw in je vingertoppen hebben. Met een korter touw is het risico op lostrekken nadrukkelijk groter dan bij een lang touw en de risico's van een gewoon halstertouw bij lostrekken zijn net zo groot als bij een langer touw, want je halstertouw komt ook gewoon bij de grond en dus voor de hoeven van de pony.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 00:24

Oke, duidelijk. Maar dat ik een slecht opgevoede pony zou hebben leg ik naast me neer. Het gaat er alleen maar om, om mijn dochters vertrouwen terug te krijgen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:30

Ik zou hier dus nooit aan beginnen. Denk dat je beter thuis aan het zelfvertrouwen kan werken dan buiten. Kind moet gewoon stevig genoeg in het zadel zitten om bokken en wegspringen zonder problemen uit te zitten, anders hoort ze echt niet thuis op de openbare weg. Hoe braaf het paard of de pony ook is, een angstige ruiter is echt een gevaar op de weg. Daar kunnen de braafste paarden onzeker van worden.

De risico's zijn gewoon te groot.

Zelf te voet er naast lijkt me dan veel veiliger.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:33

Wij hebben dit wel vaker gedaan op de manege met wat angstige kinderen.

Maar wij wisten dat de pony super braaf was en zelf zaten wij ook op een hele makke Tinker (de begleidings pony)
Die deed nooit een stap verkeerd.

Ook als we gingen galopperen, dan was er altijd een pony die in wilde halen.
Maar dan parkeerde ik altijd die dikke Tinkerkont ervoor en dan kon die pony er niet langs.

Maar je moet dan inderdaad 2 betrouwbare dieren hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:48

ateo schreef:
Oke, duidelijk. Maar dat ik een slecht opgevoede pony zou hebben leg ik naast me neer. Het gaat er alleen maar om, om mijn dochters vertrouwen terug te krijgen.

Even goed lezen: als die pony zich lostrekt van een lang leidtouw, dan is het een slecht opgevoede pony. Punt is dat je door die extra lengte ook extra ruimte hebt om de pony tot de orde te roepen door een rukje aan dat touw. Een pony die daar niet op reageert hoort niet met een onzeker kind op buitenrit te gaan. Jij kent de pony, jij zult moeten inschatten hoe de pony zal reageren en hoe jouw dochter daar weer op reageert.
Om eerlijk te zijn begin ik nu ook te denken dat ze beter eerst vertrouwen weer opbouwt in de bak en de buitenritten even laat voor wat ze zijn.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 01:29

Het is normaal gesproken een superbrave pony, alleen brengt mijn dochter haar onzekerheid op haar over. En daar zit hem het probleem. Ik kan haar duizend keer vertellen dat ze haar angst op haar pony overbrengt, maar we weten allemaal dat dat niet werkt. Ik moet er gewoon ook nog heel goed over nadenken.
En ik weet ook dat ze al heel stevig zit om een bok en wegspringen uit te zitten. Maar ja, zij zit met die spanning en dat vind ik heel vervelend voor haar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:22

Als je onverwachts bokken en wegspringen wilt kunnen uitzitten, zul je toch echt ontspannen moeten zitten. Gespannen lig je er zo naast.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:21

ateo schreef:
Het is normaal gesproken een superbrave pony, alleen brengt mijn dochter haar onzekerheid op haar over. En daar zit hem het probleem. Ik kan haar duizend keer vertellen dat ze haar angst op haar pony overbrengt, maar we weten allemaal dat dat niet werkt. Ik moet er gewoon ook nog heel goed over nadenken.
En ik weet ook dat ze al heel stevig zit om een bok en wegspringen uit te zitten. Maar ja, zij zit met die spanning en dat vind ik heel vervelend voor haar.

Dan hang je er dus inderdaad een touw aan, waardoor je dochter weet dat de pony niet echt kan uitbreken. Als de pony braaf is, zal hij netjes reageren op jouw ingrijpen en kan je dochter gaan leren het zelf op te gaan lossen met de zekerheid dat de pony onder controle is.
Wat je ook kunt doen is je dochter wat yoga-lessen laten nemen, specifiek gericht op ademhaling en ontspanning. Er zijn tegenwoordig ook allerlei kindergroepen in yoga. Alternatief zou kunnen zijn om wat Centered Riding lessen te nemen, daar wordt ook heel goed op eigen houding en ademhaling gelet.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:26

ik zou een kort halstertouw nemen, 1tje die zodra de pony wel los komt ze er niet op kan gaan staan...

Je hebt ook van die losschiethaken met een naar bovenmakende beweging. Misschien kun je deze in een halstertouw maken, zodat je hem los kunt krijgen mocht dit nodig wezen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:27

maarja aan de andere kant... gewoon niet loslaten....

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:28

Zo hebben wij het ook gedaan hoor toen ik voor het eerst op mijn paard een buitenrit ging maken.
Ging hartstikke goed en je hebt er dan inderdaad meer vertrouwen in omdat er iemand het touw vasthoud.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:42

Splendesco schreef:
Zo hebben wij het ook gedaan hoor toen ik voor het eerst op mijn paard een buitenrit ging maken.
Ging hartstikke goed en je hebt er dan inderdaad meer vertrouwen in omdat er iemand het touw vasthoud.

Ja, ik snap het ook wel hoor, zou mij ook een stuk veiliger voelen....