vollemaansrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

vollemaansrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:28

heeft er iemand van jullie weleens een vollemaansrit gemaakt?
zoja, hoe vond je het? als je met een manege rijdt (wat denk ik wel verplicht is.. toch?), is het dan een beetje betaalbaar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:07

Zie mijn site: 'de beloning'.

Het is niet verstandig zonder solide basis van ruiterervaring en solide ervaringsband met je rijdier.

Jij ziet véél minder en moet meer op het gezichtsvermogen van het paard vertrouwen.
Jij en dit paard moeten dit beiden kúnnen.

Antheman

Re: vollemaansrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:12

Ik heb t wel gedaan en ik kan je verzekeren dat het erg gaaf is.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:19

Ik heb het gedaan op ijslanders bij ons in de buurt... Alleen hadden ze zich vergist en was het niet bij volle maan, mar bij nieuwe maan, dus zaten we soms in het stikkedonker, maar paardjes waren wel heel betrouwbaar! Het had op zich ook wel iets, hoor :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:34

Antheman schreef:
ik kan je verzekeren dat het erg gaaf is.

... doch alleen als aan de randvoorwaardes voldaan, is anders is er veel meer wat fout kan gaan en veel makkelijker escaleren dan overdag.
Dat laatste, het risico op escaleren bij onvoldoende ervaring en -voorbereiding, is echte een enorme valkuil.
'Gaaf' is geen excuus dat uit het oog te verliezen en dat gaat in het donker erg makkelijk ;)

Ik rij héél veel 's nachts. Gebruik het ook gericht als hulpmiddel in leerfase voor paard en mezelf.
Ook is bij volle maan op pad een populair romantisch uitje om mijn lief mee te nemen door de bergen hier. Zij is 'nachtblind' dus passagiert dan op mijn hengst, ik gids te voet.
Dat is alleen romantisch vanwege de zekerheid dat het goed gaat en niets escaleert.

Voor een succeservaring is het 's nachts nog belangrijker dat de randvoorwaardes het risico op escaleren verkleinen dan overdag: 's nachts is de mens nl. niet in diens element. Dát is 'gaaf' maar ook de enorm diepe valkuil.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:39

Huertecilla schreef:
Antheman schreef:
ik kan je verzekeren dat het erg gaaf is.

... doch alleen als aan de randvoorwaardes voldaan, is anders is er veel meer wat fout kan gaan en veel makkelijker escaleren dan overdag.
Dat laatste, het risico op escaleren bij onvoldoende ervaring en -voorbereiding, is echte een enorme valkuil.
'Gaaf' is geen excuus dat uit het oog te verliezen en dat gaat in het donker erg makkelijk ;)

Ik rij héél veel 's nachts. Gebruik het ook gericht als hulpmiddel in leerfase voor paard en mezelf.
Ook is bij volle maan op pad een populair romantisch uitje om mijn lief mee te nemen door de bergen hier. Zij is 'nachtblind' dus passagiert dan op mijn hengst, ik gids te voet.
Dat is alleen romantisch vanwege de zekerheid dat het goed gaat en niets escaleert.

Voor een succeservaring is het 's nachts nog belangrijker dat de randvoorwaardes het risico op escaleren verkleinen dan overdag: 's nachts is de mens nl. niet in diens element. Dát is 'gaaf' maar ook de enorm diepe valkuil.

HC, ik vind het vervelend dat je overal voor waarschuwt.

Je weet donders goed dat ik geen risico neem. En ik begrijp dat het niet persoonlijk gericht is, maar voor de meelezers. Maar dan nog vind ik dit strontvervelend. :( Ik vind het gaaf. Ja, ik weet wat ik doe. Mogen anderen daar ook van meegenieten?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:25

Ik heb ook wel eens een rit gemaakt met vollemaan en dat was inderdaad heel erg mooi!

Bedenk wel van te voren dat je officieel het bos niet in mag na zonsondergang en je dus de boswachter om toestemming moet vragen. Stippel ook van te voren de route uit, het is niet leuk om om 12 uur snachts de hulptroepen te moeten bellen omdat je verdwaald bent ;)
Ga je langs de weg, of moet je oversteken, zorg dan voor genoeg verlichting en misschien nog wel beter: Mensen te voet die je veilig langs de weg kunnen loodsen.

Je hoeft niet persé met een manege mee (ik zou ook niet weten waarom wel) als je maar zorgt dat het veilig genoeg is en je toestemming hebt om overal te komen.

Ik heb toen weinig gemerkt van het mindere zicht. Het was middenin de zomer, volle maan, niet bewolkt. Het was echt nog niet pikkedonker, maar dat zal nu wel anders zijn denk ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:01

Annetje schreef:
Ik heb ook wel eens een rit gemaakt met vollemaan en dat was inderdaad heel erg mooi!

Bedenk wel van te voren dat je officieel het bos niet in mag na zonsondergang en je dus de boswachter om toestemming moet vragen. Stippel ook van te voren de route uit, het is niet leuk om om 12 uur snachts de hulptroepen te moeten bellen omdat je verdwaald bent ;)
Ga je langs de weg, of moet je oversteken, zorg dan voor genoeg verlichting en misschien nog wel beter: Mensen te voet die je veilig langs de weg kunnen loodsen.

Je hoeft niet persé met een manege mee (ik zou ook niet weten waarom wel) als je maar zorgt dat het veilig genoeg is en je toestemming hebt om overal te komen.

Ik heb toen weinig gemerkt van het mindere zicht. Het was middenin de zomer, volle maan, niet bewolkt. Het was echt nog niet pikkedonker, maar dat zal nu wel anders zijn denk ik.

Ik denk wel dat t plaatselijk, en per gemeente verschillend is wat de regels zijn over zonsondergang en je vertoeven in het bos ;)

En over een manege: ik kan me haast niet voorstellen dat die dit organiseren :o Alhoewel, ik deed wel altijd mee aan de dauwrit op Hemelvaart, om 6 uur smorgens :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:03

Antheman schreef:
HC, ik vind het vervelend dat je overal voor waarschuwt.

De ts stelt een vraag. Ik geef inhoudelijk en onderbouwd antwoord.

Ik begrijp NIETS van jouw irrationele reactie.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:05

Antheman schreef:
Ik vind het gaaf. Ja, ik weet wat ik doe.
En daar gaat het om!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:09

Antheman schreef:
Mogen anderen daar ook van meegenieten?

Lees dat ik nota bene verwijs naar ´de beloning´op mijn site :)*

Het is net als met optomingloos rijden. ´Gaaf´, zie mijn profiel, doch...... NIET ZONDER RANDVOORWAARDES ZEKER TE STELLEN.

Er wordt in de ruiterij erg veel gedroomd en slechts een enkeling staat mbt de randvoorwaardes met de voeten op de grond.
Bij paardrijden is de ruiter verantwoordelijk voor het rijdier. Zowel naar anderen als naar het welzijn van het dier.
Dromerij is prachtig, ga voor die dromen en realiseer het zo dat het voor niemand een nachtmerrie wordt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:14

Ja een vollemaansrit is hartstikke leuk. Ik heb het een keer gedaan. Was wel via een manege. Echt prachtig zo in het donker.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:38

Cookies schreef:
Ja een vollemaansrit is hartstikke leuk. Ik heb het een keer gedaan. Was wel via een manege. Echt prachtig zo in het donker.

Jij hebt t dus via de manege gedaan?

Ik vind t wel weer een idee! Tradities moet je in ere houden, de vorige keer was in januari. Dus ik ga eens zoeken wanneer het weer volle maan wordt. *D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:43

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:47

Ja was via een manege. Was maar met een paar mensen, echt heel erg leuk. Ook erg donker hahaha. Het was wel een rit over de hei. Dus met de maan erop kon je toch nog aardig wat zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:48

Laatst bijgewerkt door Antheman op 11-12-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:49

Huertecilla schreef:

Zwijmelt weg bij het idee dat ik 's nachts uit mijn bed gehaald wordt omdat mijn lief met paard en al klaar staat......

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:50

Antheman schreef:
Ik denk wel dat t plaatselijk, en per gemeente verschillend is wat de regels zijn over zonsondergang en je vertoeven in het bos ;)

En over een manege: ik kan me haast niet voorstellen dat die dit organiseren :o Alhoewel, ik deed wel altijd mee aan de dauwrit op Hemelvaart, om 6 uur smorgens :D

Dát is waar. Ik weet in elk geval dat je hier in het donker niet in het bos mag zijn, doe je dat wel, dan heb je een flinke boete aan je broek hangen. In overleg en met de belofte dat je stil bent in het bos zelf, mag het bij ons dus wel.
Wij hebben eigenlijk elk jaar twee keer een vollemaansrit in de zomer, georganiseerd door de manege, alleen dit jaar toevallig niet gedaan jammer genoeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:51

Zoefff schreef:
Huertecilla schreef:

Zwijmelt weg bij het idee dat ik 's nachts uit mijn bed gehaald wordt omdat mijn lief met paard en al klaar staat......

Zal ik het nog leuker maken?

Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMD3ID4F.jpg is een ´restant´ op de volgende morgen ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:52

Annetje schreef:
Antheman schreef:

Dát is waar. Ik weet in elk geval dat je hier in het donker niet in het bos mag zijn, doe je dat wel, dan heb je een flinke boete aan je broek hangen. In overleg en met de belofte dat je stil bent in het bos zelf, mag het bij ons dus wel.
Wij hebben eigenlijk elk jaar twee keer een vollemaansrit in de zomer, georganiseerd door de manege, alleen dit jaar toevallig niet gedaan jammer genoeg.

Het is wel off topic, maar de uitlaatmeneer van Kees vertelde dat hij ook altijd in het donker in het bos loopt en dat op sommige plekken dit gewoon mag. Ik doe het ook wel, maar ik weet dat het niet mag op die plek. ;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:53

Haha stop nu maar, kan mijn vent geen cursus bij jou volgen??? Leert ie meteen goed paardrijden en het gevoel wat daarbij hoort op de juiste manier herkennen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:56

Zoefff schreef:
Haha stop nu maar, kan mijn vent geen cursus bij jou volgen??? Leert ie meteen goed paardrijden en het gevoel wat daarbij hoort op de juiste manier herkennen

Wellicht zou dat kunnen. Ik ben minder afwijzend ten opzichte van leken dan van ´ervaren ruiters´; die leken hoeven niet eerst veel af te leren 8-)
Dat echter via email (staat op site).

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:48

Annetje schreef:

maar als ik en mijn vriendin een vollemaansrit gaan maken doen we dat sowieso ook in de zomer ;)

bedankt voor jullie reacties!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:26

Ik rijd heel vaak 's avonds buiten en dus ook bij volle maan. Een strandrit bijvolle maan is echt supermooi!

Je moet in het donker wel meer vertrouwen op je paard. Paarden zien beter in het donker dan wij dus ik laat aan haar over waar ze haar voeten neer zet. Ik ken het gebied ook op mijn duimpje in alle omstandigheden dus zal

Denk er ook goed om dat andere verkeersdeelnemers in het donker, nog minder, voorbereid zijn op paarden. Langs de weg ben ik en mijn paard altijd verkleed als kerstboom, op het strand doe ik mijn hoofdlampje wel uit.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:29

ik weet dat het gevaarlijk kan zijn om 's avonds naar buiten te gaan, een strandrit te paard doe ik ook nog niet omdat ik denk dat ik en abel daar nog niet aan toe zijn..
maar een vollemaansrit durf ik met abel wel aan ;)