Ervaringen ruitervakanties in het buitenland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Ervaringen ruitervakanties in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:41

Hoi,

Graag zou ik wat ervaringen te weten willen komen over ruitervakanties in het buitenland.

Mijn vriend en ik zouden graag volgend jaar een ruitervakantie willen houden, maar we zijn er nog niet echt achter waar we exact naar toe zouden willen, dus nu ben ik opzoek naar ervaringen van mensen die dit al eens hebben gedaan.

-Ik zou graag willen weten waar jullie naar toe zijn geweest.
- hoe de paarden er uitzagen
- hoe de omgeving eruit ziet en de temperatuur
- en wat jullie exact hebben gedaan ( alleen een paar uur paardrijden of een complete trektocht)

Ik heb al diverse sites bezocht met betrekking tot dit gebeuren, maar zou toch graag persoonlijke ervaringen willen weten

Kukkie

Re: Ervaringen ruitervakanties in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:45

Ik ben jaren geleden met Time-Out reizen naar Namibië geweest, de Okapuka ranch. Prachtig! Echt een aanrader, heel fijne paarden, geweldige omgeving, fijn tuig, lieve mensen. Alles ideaal.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:54

Ik ben een paar jaar geleden naar Ierland geweest. Heb toen samen met een vriendin op tinkers een trektocht gemaakt van 6 dagen. We zaten toen ongeveer 4-6 uur per dag op de paarden, wel met pauze tussendoor. De groep bestond uit ongeveer 10 mensen die allemaal gelukkig redelijk goed konden rijden. Ik vond het er wel super mooi en wat de temperatuur betreft vergelijkbaar met hier dus niet bloedheet of zo. Het was een totaal georganiseerde vakantie dat vond ik ook wel lekker.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:23

Ik ben een aantal jaren geleden een trektocht van 6 dagen in de pyreneeen. Erg gaaf, we hebben tot op 2800 meter door de wolken neen gereden. Je moet zelf wel een behoorlijke conditie hebben, om bijvoorbeeld het eerste half uur zelf te lopen als de paarden nog even hun spieren moeten opwarmen... Dit waren allemaal paarden die in de bergen zijn opgegroeid en over de rotsen kunnen balanceren. Oh ja, hoogtevrees is ook niet erg handig :D

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:28

Vorig jaar via Time Out reizen naar Tsjechië geweest, Country Rose Ranch. Echt super allemaal, leuke paarden, mooie omgeving, lekker eten. Eigenaren komen uit Nederland en zijn erg gastvrij. Paarden zijn western beleerd, en niet van die suffe beesten. We hadden een erg mooie, grote, kamer met prima bedden. Echt een aanrader!!!!
Volgens mij werken ze niet meer samen met time out, maar je kunt altijd via hun site informatie aanvragen.
www.country-rose-ranch.nl

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:10

gaucho schreef:
Ik ben een aantal jaren geleden een trektocht van 6 dagen in de pyreneeen. Erg gaaf, we hebben tot op 2800 meter door de wolken neen gereden. Je moet zelf wel een behoorlijke conditie hebben, om bijvoorbeeld het eerste half uur zelf te lopen als de paarden nog even hun spieren moeten opwarmen... Dit waren allemaal paarden die in de bergen zijn opgegroeid en over de rotsen kunnen balanceren. Oh ja, hoogtevrees is ook niet erg handig :D

Nou haha, dan valt deze al af :o mijn vriend en ik zijn allebei eerlijk gezegt niet van die helden :)

Fifill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:33

Hoi,
Misschien is Fins Lapland iets? Op de Time Out site staat een uitgebreid verslag en ook hier op Bokt staan wij met enkele reisverhalen bij "Gangenpaarden" en bij "International". Voor onze IJslanders hoef je geen held te zijn!
Groetjes en succes,
Natascha Rijkens

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:55

Aangezien time out niet bij SGR en ANVR is aangesloten ben ik afgelopen zomer naar equi sud in Frankrijk geweest. Supermooie omgeving daar. Paarden worden met soort van westernzadels en hackamore gereden, zijn hele voorwaartse maar toch brave paarden. De gids verteld wat vd omgeving, wat de ritten extra bijzonder maakt :)
Er is van alles mogelijk, wij hebben gewoon stationair programma gedaan, dus elke dag 3 uur rijden en 2 x een hele dag. Voor mij hoefde het ook niet langer, zo was het prima.
Op loopafstand zit een mooi meer waar je kunt zwemmen, waterfietsen, kano's etc kunt huren (en volgens mij kun je ook surfles krijgen :P)
Deze zit ook in de pyreneeen!
Voor meer info: http://www.equi-sud.nl/

Voordeel is dus dat ze bij SGR aangesloten zijn en jij dus je geld terugkrijgt wanneer ze bijv. failliet zouden gaan. (Dat heb je bij Time out niet)

Mocht je meer willen weten PB mee dan even :)

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:18

ik ben met een vriendin in SPA geweest, in de ardenne dus
wij hebben daar een buitenrit gedaan in de ardenne
en het was echt geweldig!
ik zat op een mooi zwart paard en de omgeving daar was echt super! de paarden zagen er goed uit en hadden allemaal hun eigen tuig & borstels. het was daar toen niet te warm en niet te koud & het zag er daar ook wel goed uit, maar wel echt 'de ardenne' dus niet super deluxe. maar het was er echt gezellig :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:54

Western Ranch Du Haut Languedoc in Zuid-Frankrijk: prachtige omgeving, brave, goede paarden met een eigen karakter, mogelijkheid tot werken met koeien (http://www.ranch.nl) of SundanceRanch in Zweden: een prachtige omgeving, leuke, lieve paarden, ligt aan een prachtig meer (http://www.sundanceranch.nl). Voor beiden geldt: leuke, enthousiaste eigenaars, Nederlanders. Beiden zijn helemaal top!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:23

jeetje zeg, jullie maken het mij er niet makelijker op :)
Maar vindt het fijn dat jullie allemaal reageren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:24

deflin schreef:
jeetje zeg, jullie maken het mij er niet makelijker op :)
Maar vindt het fijn dat jullie allemaal reageren.

Je hebt nog wel even de tijd, toch? :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 22:00

Nou, de tijd vliegt voorbij hoor ;)
Nee hoor heb alle tijd, dus kan nog wel meer reacties gebruiken om echt goed te orienteren

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:04

deflin schreef:
Nou, de tijd vliegt voorbij hoor ;)
Nee hoor heb alle tijd, dus kan nog wel meer reacties gebruiken om echt goed te orienteren

Ik nog wel eentje.. Hier heb ik 4 zomers gewerkt! www.jask.com
Eigenaren zijn nederlanders. Allemaal tinkers op 2 wielkopolski's na..
Paarden worden engels gereden. Zijn superbrave paarden, voor ieder wat wils, snellere langzamere, grote, kleine, noem maar op. Je kunt hier ook evt. les krijgen. Verder genoeg te doen, gps schatzoeken, boerengolf, quad rijden (erg leuk!) etc. In de omgeving kun je naar de bergen, erg gezellig daar en heel toeristisch. Verder veel kastelen en een voormalig concentratiekamp. Ook voor deze geld: meer info via PB ;)
Voordeel: veel dichterbij dan de andere optie die ik noemde!

Sterkte met kiezen uit al je opties :+

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:39

Hoi hoi,

Mijn aanrader is Hongarije- Balatonfured! Via Time Out (via de website even opzoeken) naar het Balaton (meer) gebied geweest. Prachtige omgeving, voor ieder wat wils. Heuvels, bossen, beekjes, wijngaarden.. heerlijk stappend van de omgeving genieten maar ook een lekkere rengalop door velden die oneindig lijken. In de buurt (10 min met de auto) is dus het Balaton meer met strand.. Je kan als het warm is 2 uur of 4 uur per dag rijden. Dus twee uur vroeg in de morgen en dan weer 2 uur vlak voor het eten 's avonds. Dus niet op het heetst van de dag. Als de hitte mee valt kan je ook dagritten van 5 uur ongveer maken met een picknick. Paarden zijn verschillend, hongaarse halfbloeden, zeer betrouwbaar en sterk en een aantal paarden met wat meer bloed erin zullen we maar zeggen. Het is mij in ieder geval goed bevallen!

Oh en als je een beetje een goed niveau en vooral ook uithoudingsvermogen hebt is rijden op de endurance wedstrijd-paarden van Yvonne van der Velden ook een MUST! Stal Dutch Joy (even googelen) in de Belgische Ardennen. Heerlijke dagtochten met picknick. Goed verzorgd, PRACHTIGE paarden, arabieren en anglo's. Ook een geweldige ervaring geweest. Heb ik 2 jaar achter elkaar gedaan..

Succes!

Jacqqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 02:53

Mabotje schreef:
Western Ranch Du Haut Languedoc in Zuid-Frankrijk: prachtige omgeving, brave, goede paarden met een eigen karakter, mogelijkheid tot werken met koeien (http://www.ranch.nl)

Hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens...!!
Dit jaar.... voor de 5e keer alweer!!! Heb al 4 fantastische weken gehad op deze ranch, altijd weer anders, altijd weer top!! +:)+

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:44

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:54

Samen met mn zus heb ik veel in het buitenland gereden en ik raad je de Spaanse Pyreneeen aan!
De 1 hete Tatanca, western zadels en een super aardige kerel! hij heeft bijna allemaal quarter horses dus perfect voor lange ritten.. Ook gaat hij zo een aantal dagen met je de bergen in! de paarden zagen er destijds goed uit :) Tatanca ligt in Montcortés!
http://www.iberiaturismo.com/modules.php?name=turlleida
onderaan!

In Italie ligt bij de Dolomieten een haflinger ranch achtig iets! hier kun je ook heerlijk rijden!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:57

ok, ziet er allemaal wel heel erg goed uit hoor.

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:03

Ik ben afgelopen jaar naar bulgarije geweest!
Dat was echt een hele mooie omgeving het was door de bergen.
Je sliep bij allemaal verschillende dingen.
Een oude fabriek, een monniken iets. dat was heel erg speciaal!
Volgens mij was het Balkan Trail http://www.trailfinders.be/reizen.asp?part=Europa&subpart=Bulgarije&reisid=173

En vorig jaar ben ik naar polen geweest!
Daar was het ook heel leuk dat was ook heel leuk.
Je sliep bij mensen in huis en die mensen stonden de hele dag voor jullie in de keuken!
Dat was deze rijs http://www.timeout-reizen.nl/content/reis.php?rid=114
De paarden waren heel erg verschillend bij allebei de trails!
Bij bijde trails waren het geen slome paarden! Ze hadden echt een eigen karakter en hadden er echt plezier in.!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:23

Naar Ierland geweest.

Prachtig land, verschrikkelijk vriendelijke mensen en zeer goed verzorgde paarden. De paarden zelf waren kruisingen, tinkers en Irish Hunters. We hebben een 8-daagse trektocht door Donegal gedaan waarbij we zo'n 6 uur per dag te paard doorbrachten, maar dat lag ook heel erg aan je eigen tempo (wij hebben maar 1x in het bos een picknick gedaan en zijn maar 2x bij een café gestopt ;) Waar ook plek voor onze paarden was).

Waarom we deze tocht hebben gedaan? Omdat je het zonder begeleiding (gids) mag doen, eerste dag een kennismakingsrit. Volgende dag krijg je een kaart mee en telefoonnummer&adres van alle overnachtingsplaatsen. Ook staan er borden langs de route (soms even zoeken maar dat houdt je scherp). Daarnaast mag je vanaf 2 personen de tocht doen. Wij hadden met 2 geboekt, toevallig vertrokken 2 Duitse meisjes dezelfde dag dus zijn we met zijn 4en gaan rijden. Supergezellig gehad.

Reis geboekt via de manege zelf, zoek even op Horse Holiday Farm in Grange (co. Sligo).

O, en aangezien Ierland geen superhoge bergen maar meer heuvels heeft hoef je je geen zorgen te maken over hoogtevrees. Je gaat wel de heuvels in maar rijdt niet echt naast supersteile afgronden oid.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:13

Ik heb veel trektochten te paard gemaakt. Franse Pyreneeën (aanrader geboekt via www.pferdreiter.de) , Roemenie, Hongarije, Kirgizie, Andalusie, Hongarije, Polen, (zelfde reis als hierboven al genoemd. Ik was er voor 2e keer. Helaas is de ervaren boswachter er niet meer en is er een andere eigenaar. De gids die wij mee hadden was een erg leuke aardige vrouw die goed voor haar paarden (en ons) zorgde..maar helaas al wel om 10 uur 's ochtends aan haar eerste biertje begon). Maar ze doen wel hun best..), Marokko (2 x) en weekendjes in ARdennen en Vogezen .

In het algemeen werden alle paarden goed verzorgd. Alleen in Roemenie had ik grote klachten, de paarden werden wel goed verzorgd..hadden alleen droes. De eigenaar wist dat van te voren, maar nam toch zieke paarden mee. En onderweg werd een merrie met veulen heel erg ziek..

Ik raad je aan om heel goed te kijken wat je wensen zijn wat betreft verzorging van jezelf. Wil je elke dag kunnen douchen? Of vind je je wassen in een beek voldoende? Hoeveel uur vind je leuk om per dag te rijden? Vergeet ook niet goede regenkleding aan te schaffen en veel lagen kleding. (Zeker als je besluit om een tocht in de bergen gaat maken).

Mijn ervaring is, dat mensen het moeilijk krijgen als ze lange dagen in het zadel zitten en zich niet goed voorbereiden. Dus of slechte kleding meenemen, of niet het goede niveau hebben (bijv. iemand die geen verlichte zit kan, en toch een strandrit boekt), of niet de conditie hebben om stukken naast het paard te lopen (vaak in de bergen) of thuis weinig rijden en dan opeens een week lang 5 uur per dag in het zadel zitten. Door goed bij de reisorganisatie na te vragen wat de eisen zijn, kun je dat 'leed' voorkomen.

Kijk ook eens bij www.pferdreiter.de. Die bieden ook erg leuke reizen aan!

Succes! Je kunt me altijd pb-en als je meer informatie wilt.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:03

@ Blauwdruivje, zo dus jij bent een echte ervaring deskundige. Jeetje wat al een tochten heb je gemaakt zeg. Fijn dat je er bij verteld dat je wel in goede conditie moet zijn, hier had ik verder nog niet bij nagedacht ( ik was al weer vergeten hoe zeer of mijn kont deed toen ik een dagtocht heb gemaakt met mijn eigen ;) )
Wel erg leuk hoor.

En ik zie dat de prijzen voor dit soort tochten wel vrij duur zijn. Rijden jullie dan naar de plaats van bestemming of boeken jullie er vaak nog een vlucht bij?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:30

Ik ben zelf naar beide vakantie gereden, prima te doen. Maar dan moet je wel een auto hebben natuurlijk. De Pyreneeën deed ik overigens wel in 2 dagen!

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:55

ik ben meestal er naar toe gevlogen. Via http://www.lowcostairlines.nl vind je vaak wel goedkope vluchten. Met de auto vind ik niet echt ontspannend. Over conditie: Het ligt er trouwens wel aan wat voor een reis je maakt. Bij de tocht in Hongarije reed je wel lang, maar had je ook 2 uur pauze tussen de middag. s avonds sliep je in een hotel. Dus dat was fysiek niet zo inspannend. IN de pyreneeen liep je meer en sliep je af en toe in tenten. Ik vind dat wel echter, zo kamperen met de paarden. (En dan gewekt worden door een paard dat uitgebroken is en met warme adem je wekt. Best schrikken hoor als je je ogen open doet en grote neusgaten ziet...