Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Apple schreef:Paarden zien prima in het donker, alleen heb ik wel gemerkt dat veel paarden wat kijkeriger/oplettender zijn als het gaat schemeren.
berdien85 schreef:Een kennis van mij rijdt gewoon als 't donker is, ze heeft dan wel allemaal lichtjes en reflecterende dingen bij zich. Kan ik uit bovenstaande opmaken dat 't wel verantwoord is? Want de 1 zegt van wel, de ander van niet..
Huertecilla schreef:Paarden hebben een veelvoud van prikkeling. Hun oog is VEEL gveoeliger dan de mens. Ze krijgen zelfs aanzienlik meer nachtelijk signaal dan een kat.
Zie het overzicht van wetenschappelijk onderzoek daar naar in ´de Waring´.
Shadow0 schreef:Wetenschappelijk onderzoek of niet, ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat ik mij beter weet te redden dan paarden in het donker, dat ze moeite hebben om een rechte lijn aan te houden of obstakels te vermijden als ik dat nog prima kan.
Zo blijkt de praktijk toch vaak anders te zijn dan wat de theorie zegt...
Huertecilla schreef:Een paard wat overdag geen vrijheid van handelen heeft, begrijpt niet zomaar vanzelf dat het dit in het voor joú donker ineens wel heeft.
Op grond dáárvan kan je niets absoluuts opmerken over wat het paard waarneemt.
Citaat:Het paard hoeft alleen maar niet afgeleerd te worden die prikkels voor gedrag te mogen gebruiken.
Lees die laatste zin goed Shadow. Daar staat de kern van jouw ervaring.
Een essentieel verschil.
ik heb 2 paarden, waarvan er 1 nachtblind is. Schijnt wel meer voor te komen bij appaloosa's. Die laatste struikelt echt over vanalles in het donker, of ze nu aan een touw loopt of niet. Als het maar bekende omgeving is en er ligt niet plotseling iets op haar pad, gaat het goed. Maar in den vreemde, of als de waterbak in de wei verplaatst is, breekt ze bijna d'r nek. En dat staat los van wat ze geleerd heeft.