Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

risky schreef:als ik ga buitenrijden, kwekerijen die aan mijn wei grenzen, dan mag/moet mijn duitse herder altijd mee.
vaak is mijn paard angstig van dingen die volgens haar ergens niet horen en als de hond dan wel doorloppt durft zij het ook.

Lopen hier zoveeeel wandelaars met honden rond, en weet niet wat Bas doet op andere honden.....
SusanH schreef:Idd als je een goed luisterende hond hebt is het geen probleem. Enige wat ik de hond niet afgeleerd kreeg is dat hij in het begin steeds schuin achter het paard ging lopen. Dat doet hij nu niet meer, omdat het paard ergens van schrok en de hond een hoef richting zijn hoofd zag komen. Hij leert heel snel, dus is daar sindsdien uit de buurt gebleven. In principe kun je iedere hond die aan paarden gewend is en bij een normale wandeling ook heel goed luistert (dus altijd komt als je roept, commando's als volg, naast, zit e.d. kent ook als hij los loopt) mee nemen op buitenrit.
Ik zie trouwens mooie foto's langskomen. Zijn dat ook plekken waar de hond los mee mag?

De blonde loopt er nog net niet onderdoor, zelfs al heeft ie een keer een trap gehad. Gelukkig is mijn haf erg mak met hem en is dat prima vertrouwd.