HElp ik kan niet naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glendy

HElp ik kan niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:59

Hallo,

Wie kan mij helpen?

Ik kan niet met mijn paard naar buiten. Dan gaat ze dansen op de straat en loopt ze achteruit terug naar de stal.. Krijg haar dan met geen mogelijkheid meer vooruit. Ze is gewoon erg schrikkerig buiten..

Hoe moet ik dit aanpakken..

Aan de hand lopen gaat al helemaal niet...

Groetjes

snikky

Re: HElp ik kan niet naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:00

met een ander heel rustig paard proberen mss?

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:03

ja dan lukt het ook niet:S ze is gewoon super schrikachtig en wil dan niet meer

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:06

hoe reageert ze in de bak op ''enge'' dingen?
vertrouwt ze jóu? vertrouwt je paard erop dat jij de enge dingen baas kunt?
vind jij het zelf eng buiten?
de meeste paarden gaan met een ander rustig dier wel mee (moet die zich niet opeens gaan misdragen, dat is niet leuk := )

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:08

Als aan de hand lopen al helemaal niet gaat, dan zou ik toch beginnen met wat grondwerk (volgen, stoppen, achteruit,...)
Zodat ze zich op jou gaat richten en in jou haar leider gaat zien.
Dan gaat aan de hand naar buiten al een stuk makkelijker!
Schriktraining (zowel aan de hand als onder het zadel) kan haar ook helpen om te wennen aan nieuwe dingen en te leren dat niet de hele wereld eng is...

Heeft ze geen beste maatje op stal? Daar gaan ze meestal toch achteraan ;)

Mij hebben ze ooit gezegd achteruit te vertrekken, als het paard alleen maar achteruit wilt... Heb het wel nooit getest..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:15

@bijke; de mijne heeft uit dwarsheid afentoe ook een ''tot hier en niet verder'' moment
dan heeft hij geen zin meer en gaat dus of stilstaan of achteruit lopen
heb hem nu de laatste keren dus inderdaad in zijn achteruit gezet de kant die ík op wilde
na een meter of 20 zijn ze dat beu hoor en gaan ze vooruit wel :+
hier werkt dat dus :P

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:17

Waar woon je? mijn fjord is super rustig en brengt dit tot nu toe ook over op andere paarden.

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:38

Achteruitlopen? Wow, dat heeft de mijne nog nooit gedaan, die draait zich gewoon om en begint rustig de weg terug te galopperen. Elke keer weer. Dan draai ik haar om en begin opnieuw, maar ze blijft het doen. Ze is gewoon verkeersmak, dus of het ligt aan mij (en test ze mij uit), of ze wil gewoon niet alleen, zonder andere paarden naar buiten. Of zou het liggen aan haar nieuwe hoofdstel/bit?? Ik heb echt geen idee wat ik er aan kan doen, maar is erg jammer, want mijn pony staat aan de rand van het bos. Wie heeft tips? Ze wordt hard in haar mond, draait zich om en begint te rennen en luister niet meer naar hulpen.... na zo'n 200 meter gaat ze weer stappen, maar als ik haar weer wil omdraaien doet ze het weer |(
Misschien iemand in Noordwijk met tijd over en een mak paard die met me mee zou willen? :j

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:44

Die van mij krijg ik ook niet bij huis weg, zodra er iemand bij is gaat het wel wat beter. Als mijn moeder maar staat te kijken is er geen probleem. Hij gaat recht omhoog, loopt steeds achteruit, zijwaarts terug, draait zich om, we komen in de sloot terecht, tegen de boom aan. Niet leuk.
Maar ik moet hem wel buiten trainen voor SGW, dus gaat mijn moeder het eerste stuk mee, danwel lopend, danwel met de auto, danwel fiets.

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:15

Aan de hand lopen gaat bij mij trouwens wel prima. Dus ik vermoed dat het bij mij om protest tegen het rijden gaat.. Ben nu ook op zoek naar prive instructeur om beter te leren rijden en om mijn pony te leren dat ze me kan vertrouwen.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:42

Is het geen idee dat je aan het einde van je rijles met je instructeur naar buiten gaat?
Jij op je paard, en je instructeur die een stukje achter je loopt en je aanwijzingen geeft?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:19

allemaal een questie van vertrouwen!
veel oefeningen doen in de bak of waar je ook plaats hebt en het dier eerst ervan overtuigen dat jij de leider bent en niet andersom!
Als je dat onder de knie hebt dan aan de hand naar buiten en ook buiten verschillende gehoorzaamheids oefeningen doen en vergeet daar niet het UITGEBREID belonen bij!!!
Begin gewoon met 10 à 15 min.en bouw het op tot zo lang als je wil.Paard moet plezier krijgen in wat ie moet doen,het feit dat ze zo staken met naar buiten gaan geeft aan dat het geen plezierige ervaring is voor het dier!
Maak het leuk door te belonen ook als je erop zit!Geef op tijd een lekkertje en beloon duidelijk met je stem.

fenna2324

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:33

Ja vind ik ook gewoon een band opbouwen
als ze je echt helemaal vertrouwt dan loopt ze je waarschijnlijk wel achter na.
Leen het boek ''mijn trainingswoorden in woorden en beeld'' van Monty roberts in de bieb daar staat iets in over Join-Up (soort longeren maar dan zonder longeertouw) dat zou je een keer kunnen proberen, dat helpt om vertrouwen te krijgen, en dat het paard jou als leider gaat zien, als je dan voor gaat als je naar buiten gaat dan loopt ze jou waarschijnlijk achter na want ze is een kudde dier.

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:49

Misschien kan je proberen om met twee andere paarden mee naar buiten te gaan. Deze moeten dan wel ervaren zijn. Dan wordt het ook wat leuker voor je eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:58

fenna2324 schreef:
Leen het boek ''mijn trainingswoorden in woorden en beeld'' van Monty roberts in de bieb daar staat iets in over Join-Up (soort longeren maar dan zonder longeertouw) dat zou je een keer kunnen proberen, dat helpt om vertrouwen te krijgen, en dat het paard jou als leider gaat zien, als je dan voor gaat als je naar buiten gaat dan loopt ze jou waarschijnlijk achter na want ze is een kudde dier.

TS: Wat je ook doet, gebruik de bovenstaande tip niet :n De Join-up is een zeer zware mentale oefening voor het paard en kan alleen uitgevoerd worden door iemand met ervaring in deze oefening. Dan nog ben ik geen fan van deze oefening, je paard krijgt zo'n klap te verwerken mentaal dat je het niet eens een oefening voor vertrouwen kunt noemen. Als je als leek eraan gaat beginnen kan het echt ontzettend fout gaan!

Als aan de hand lopen ook al niet gaat betekent het dat je paard nog niet echt vertrouwen in je heeft. Je paard ziet jou niet als leider en voelt zich dus ook zelfs met jou voorop niet echt veilig. Daarom zoals ook al aangeraden is, zou grondwerken een betere band scheppen. Je paard moet leren dat ze jou als leider gaat zien en dus in jou kan vertrouwen. Wacht lekker met buitenrijden totdat het duidelijk is voor je paard wie de leiding heeft en ga dan pas heel rustig oefenen met van het erf af gaan.

Is het nou gewoon echt miep-gedrag en je paard stelt zich gewoon door steeds achteruit te gaan lopen. Kan je desnoods een heel rondje buitenom in d'r achteruit, maar wel de kant op waar je in eerste instantie naartoe wou!! Dat doe je net zo lang totdat jij het genoeg vind en ze weer normaal vooruit kan lopen. Natuurlijk moet dat wel mogelijk zijn ivm verkeer enzo maar als je dat doet leren ze het vaak wel af om nog achteruit te gaan lopen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:03

@Miss_Momtana,
De mijne heeft geleerd om achteruit te blijven lopen, door sloten, prikkeldraad, hekje enz.
En als ze met de achterbenen in het draad staan moet je echt wel afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:13

Brainless schreef:
De mijne heeft geleerd om achteruit te blijven lopen, door sloten, prikkeldraad, hekje enz.
En als ze met de achterbenen in het draad staan moet je echt wel afstappen.

Volgens mij moet je er als ruiter t.a.t. voor zorgen dat je paard niet in zulke dingen terecht kan komen door altijd op te blijven letten en de situatie en de omgeving in te kunnen schatten ;) Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedere ruiter dat doet aangezien ik het zelfs een plicht vind voor zowel je paard als medeweggebruikers. Ruiters moeten ervoor zorgen dat een paard niet eens in de buurt van draad of sloten ed kan komen als je vooruit of achteruit aan het lopen bent. Daarom zeg ik ook in mijn vorige post dat het wel mogelijk moet zijn. Mijn paard deed het ook hoor dat achteruit lopen. Ook in de bak is ze erg goed in d'r back-ups, zowel met voltes, 8-jes als een aantal meters achteruit, dus buiten was het voor haar geen probleem om het als truucje te gebruiken zodra er iets engs was. Maar het feit dat ik haar achteruit ergens langs reed was nog geen vrijbrief om maar gewoon helemaal niet meer op te letten om me heen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:25

Maar de mijne was helemaal niet meer te sturen en ging haar eigen weg (in draf vol in zijn achteruit). Ik heb het er wel (zo goed als helemaal) uitgekregen, door veel met haar aan de hand te wandelen. Nu heeft ze alleen nog moeite met het spoor, omdat ze daar een x stroom kreeg.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:01

door speel en spel kun je een heleboel bereiken met een paard.
wees gewoon geduldig en oefen zo vaak als je kunt.
Stop op het moment als het paard iets goed heeft gedaan en beloon hem daar flink voor.
dus stop op het gezelligste moment dan heeft ie een fijne herinnering voor de volgende dag!

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:06

wij hebben ook zon paard, tot dat mijn vriend besloot dat Ed maar het hele zandpad achteruit moest toen was het afgelopen. dansen is Ed ook niet vies van, maar hij blijft wel luisteren zeg maar, misschien toch eens proberen met je instructeur te oefenen buiten? is hij wel verkeersmak?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:49

ja, ik denk dat je verder een vertrouwensband moet opbouwen met je paard. Net als de meesten hier op dit topic geloof ik. Misschien is het iets om wat meet grondwerk te gaan doen? En misschien samen een keer een schriktraining te volgen, als het paard van zichzelf erg gevoelig is voor veel dingen?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:01

heey ik heb eens een keerte een truckje geleerd en die is:
je gaat aan de hand met je paardje eerst met hoofdstel en een lang halster touw en elke keer dat hij zich verzet ga je met het touw rondje zwaaien en ga je dichter bij zijn vlanken lopen zo dat het touw bijna zijn vlanken raakt dit betekend namelijk waarneer jij niet luister en niet doorloopt ga ik bokken. en als hij dan nog niet door loopt geef je hem een pets met het ronddraaiende touw.(het klink zielig maar het doet niet veel pijn hoor ik heb het bij mij zelf eerst uit geprobeerd:P )
ik hoor voor dat dit werkt.
of je gaat met z'n 5en of 3en naar buiten met een opstellen van een paard voor en achter je dan moet hij voor uit of een paard voor achter link en rechts naar van je dan kan hij hele maal geen kant meer op ik hoop dat dit niet nodig ik voor je...(dat eerste van met een paard voor en achter je ik niet zo erg wat dat is vrij normaal maar dat anderen met z'n 5en dat heb ik zelf bedacht ook al vind ik het zelf een beetje vreed als ik eerlijk mag zijn (ik weet het waarom schijft ze het dan : nou ondat ik een maniet voor haar probeer te vinden ) want als je met meerderen bent gaat het missien beter omdat je paardje zich er misschien ff moet door heen zetten??
en zo als alle anderen al zeggen schrik training lijkt me ook heel slim!

groetjes Olivierlover

op ja ps goed belonen waarneer hij het goed heeft gedaan!!!

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:07

Heey,
had ik ook eerst met mn pony.
Eerst veel grondwerk en dan langzaamaan stukje voor stukje en niet gaan afstappen ofzo als ze zich verzet maar gewoon naar voren zitten en teugel geven.
Dan gaat ze na een tijdje tuuten vanzelf wel lopen ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:48

Allereerst zorgen dat je vertrouwen in elkaar krijgt. Door middel van grondwerk en buiten de bak wandelingen maken. Misschien kun je ook ipv een buitenrit met haar gaan wandelen?

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:36

Misschien kan iemand hem vasthouden en jij erop?
En dan met nog een pony/paard erbij.
En dan een klein rondje, en dat dan steeds verder uitbreiden? ;)