Ruiterbewijs of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Ruiterbewijs of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:37

Ik dacht dat het hier goed stond, en anders mag het verplaatst worden!

Mijn vriendin heeft sinds 2 maanden een paard, en we gaan vaak(min. 2 á 3 keer per week in de vakantie) met hem naar buiten, naar het bos of een riviertje etc.
Maar nu zei mijn zus dat we dan wel een Ruiterbewijs moeten hebben, maar dat hebben we allebei niet.

Ik vroeg me nu dus af, hebben jullie een ruiterbewijs of gaan jullie gewoon niet naar buiten?
En zo ja, heeft iemand een idee hoeveel dat een Ruiterbewijs ongeveer kost en of je het moet verlengen om de zoveel jaar(zoals bij een ID-kaart of rijbewijs)

Brand los :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:39

Opes, staat verkeerd.
Kan iemand temmen of een mod het even verplaatsen, ik zag nu waar het moet staan.
En ik vind nergens waar ik het topic kan verwijderen..?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:43

sommige bossen is een ruiterbewijs verplicht sommige niet.
moet je even bij je eigen gemeente navragen. (of daar waar je gaat rijden)
verder is het altijd verstandig een ruiterbewijs te hebben als je over de weg gaat want dan ben je nl goed verzekerd.
het moet idd verlengd worden volgens mij om de 5 jaar.
en de kosten verschillen, kun je zo bij vereniging na vragen.

_BLOEMPOTJE

Re: Ruiterbewijs of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:00

ik rijd altijd buiten zonder ruiterbewijs, maar ik wil het ooit nog wel een keer gaan doen :j

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:58

ikk zou als ik jou was wel het ruiterbewijs halen. Altijd handig om te hebben en de kosten vallen nog mee. Te bedenken dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent is toch wel een fijn idee!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:02

Ik rijd ook gewoon buiten zonder ruiterbewijs. Ik ben wel bezig met het ruiterbewijs halen :j
Sommige zeggen dat het later verplicht wordt om het ruiterbewijs te hebben.

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:03

ja dat klopt had ik ook gehoord en het schijnt ook veeeeeeeeeeel duurder te worden en je schijnt het ook niet zomaar meer even makkelijk te kunnen halen er gaan geruchten dat er meer bij gaat komen kijken!

Ik blij dati k hem vastheb :+

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:04

Ik heb altijd zonder gereden. Godzijdank nooit wat gebeurt :+

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:18

Ik heb hem gehaalt en ik heb niet eens een eigen paard.. Maar je krijgt wel een boek als het goed is erbij en als je leert, leer je meteen nieuwe dingen.. over meest voorkomende ziektes enzo.. Ze zeggen ook vaak dat je dan de basis kennis van paarden hebt.. (ik heb wel een verzorgpony trouwens ;))

Maar het kan geen kwaad om hem te halen!! heb je hem alvast en het is niet zo duur.. :D

PS: ik heb hem in raalte gehaalt op stal 't reelaer in een weekend op zo'n kamp.. misschien heb je daar wat aan!! -:)

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:19

Ik rijd zonder, maar ga binnenkort toch maar voor het examen ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

tess06 schreef:
ikk zou als ik jou was wel het ruiterbewijs halen. Altijd handig om te hebben en de kosten vallen nog mee. Te bedenken dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent is toch wel een fijn idee!

Ook zonder ruiterbewijs ben je verzekerd. Bijna alle WA-verzekeringen vergoeden ook schade aangericht door je paard.
Het ruiterbewijs is maar op zeer weinig plekken in Nederland verplicht; in verreweg de meeste gebieden mag je ook zonder ruiterbewijs rijden. Als jij net in één van die gebieden woont, zou ik het wel doen, anders niet. Het is niet zo dat je nou beter leert rijden door dat bewijs; je moet gewoon zorgen dat je de verkeersregels kent en je paard onder controle hebt, met of zonder ruiterbewijs. :)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:46

ik heb geen ruiterbewijs maar wil het erg graag een keer halen het is altijd handig!
je bent met ruiterbewijs namelijk verzekerd zonder niet.
wanneer je nog geen ruiterbewijs hebt is het wel handig om iemand mee te laten fietsen wanneer je naar buiten gaat of samen met nog iemand rijden alleen gaan is niet erg verstandig tenminste al zeg ik het zelf. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

Littleangel, lees even goed. Schade door je paard aangericht valt gewoon onder je WA-verzekering.

Het ruiterbewijs is leuk om te hebben, maar is op steeds minder plaatsen ook nodig. Bovendien hoef je er amper voor te kunnen rijden (heb van de week toevallig iemand zien rijden die een ruiterbewijs heeft en pas kortgeleden gehaald heeft, was om te janken) en is het boek dat erbij hoort alleen leerzaam voor echte beginners of mensen die verder totaal geen interesse hebben in het wezen paard en alleen voor dat papiertje gaan.

Als het ruiterbewijs een serieus papiertje word waar niet iedereen die wel eens op een paard gezeten heeft glansrijk voor kan slagen wil ik het wel halen, nu is het vooral een wassen neus.

Voor wie het nog niet heeft begrepen: Ik heb geen ruiterbewijs en heb geen ambitie het te halen.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:29

mick75 schreef:
Littleangel, lees even goed. Schade door je paard aangericht valt gewoon onder je WA-verzekering.

Het ruiterbewijs is leuk om te hebben, maar is op steeds minder plaatsen ook nodig. Bovendien hoef je er amper voor te kunnen rijden (heb van de week toevallig iemand zien rijden die een ruiterbewijs heeft en pas kortgeleden gehaald heeft, was om te janken) en is het boek dat erbij hoort alleen leerzaam voor echte beginners of mensen die verder totaal geen interesse hebben in het wezen paard en alleen voor dat papiertje gaan.

Als het ruiterbewijs een serieus papiertje word waar niet iedereen die wel eens op een paard gezeten heeft glansrijk voor kan slagen wil ik het wel halen, nu is het vooral een wassen neus.

Voor wie het nog niet heeft begrepen: Ik heb geen ruiterbewijs en heb geen ambitie het te halen.

dan mag er nog wel heel wat veranderen aan het examen van een ruiterbewijs.
ik heb er ook geen.

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:28

ik heb mijn ruiterbewijs net een halfjaar, want ik woon aan de waterleidingduinen en daar is het dus verplicht.

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:21

LittleAngel1 schreef:
ik heb geen ruiterbewijs maar wil het erg graag een keer halen het is altijd handig!
je bent met ruiterbewijs namelijk verzekerd zonder niet.
wanneer je nog geen ruiterbewijs hebt is het wel handig om iemand mee te laten fietsen wanneer je naar buiten gaat of samen met nog iemand rijden alleen gaan is niet erg verstandig tenminste al zeg ik het zelf. :)

Als je een WA verzekering hebt, ben je verzkerd voor aangerichte schade, ook zonder ruiterbewijs.

jamesreits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:40

Ik heb wel me ruiterbewijs. om de 2 jaar krijg je een rekening van 35 euro ofzo om te verlengen. Het schijnt ook op de 'gewone' straten verplicht te worden met de tijd om een ruiterbewijs bij je te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:10

Het gerucht dat het ruiterbewijs overal verplicht wordt spookt al een jaartje of 20 rond, en de realiteit leert dat het juist op steeds minder plekken verplicht wordt, omdat het 1 grote wassen neus is.
Schade wordt alsnog verhaald op WA-verzekeringen, je examen doe je op een halfdood manegepaard als je eigen paard te pittig is, examinatoren laten kandidaten gerust springen in een zwaar glad modderland en geven daarmee zelf al aan werkelijk geen drol paardenverstand te hebben etc etc.

Als het ruiterbewijs ergens verplicht is, dan moet het in de APV staan, dus dat is per gemeente makkelijk even na te vragen.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:25

Ik heb er geen, en voorlopig ook niet van plan om er een te halen. Ik rijd helemaal niet vaak buiten en zie de echte meerwaarde er ook niet van in.

Mocht het nou juist wel een goed systeem worden, en echt een meerwaarde geven (en een stuk serieuzer) dan wil ik er misschien wel over nadenken wanneer het echt overal verplicht worden. Maar denk dat dat nog wel 10 jaar duurt.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:51

Niet alle WA verzekeringen dekken schade aangebracht door je paard. Ze dekken bijna wel altijd schade aangebracht door honden (e.d.), maar niet door paarden. Ga hier dus niet zomaar vanuit, dit moet je echt even per verzekering nakijken. Daarnaast is het ook vaak verplicht een cap te dragen.

Voor sommige gebieden heb je een ruiterbewijs nodig (daarvoor heb ik mijn ruiterbewijs ook gehaald), maar verder kan je ook heel goed zonder ruiterbewijs naar buiten. Alleen voor de verzekering is het handig als je het ruiterbewijs hebt (indien je WA het dus niet (voldoende) dekt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:59

Dat mag je mij laten zien, waar gesteld wordt dat je een cap moet dragen :?

(en mag je niet van een paardeigenaar verwachten dat het paard gedekt is door zijn WA-verzekering? Is sowieso vaak eis van pensionstallen/maneges/ponyclubs, en eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je hier niet aan denkt bij je jaarlijkse verzekeringschecks? )

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:25

Ze kunnen er moeilijk over doen als je geen cap hebt, zal kijken of ik dat nog even kan vinden.

Uit de voorwaarden van de rabobank aansprakelijkheidsverzekering:
Artikel 3 Wat is verzekerd
1 Aansprakelijkheid/schade
Verzekerd is de aansprakelijkheid van de verzekerden als particulier voor schade die tijdens de looptijd van de
verzekering is veroorzaakt of ontstaan, en wel per gebeurtenis voor alle verzekerden samen tot maximaal het
bedrag dat in het verzekeringsbewijs is genoemd. Hieronder valt ook de aansprakelijkheid van de verzekerde
voor schade veroorzaakt door huisdieren van de verzekerde. Overal waar wij in deze voorwaarden spreken
over schade, bedoelen wij:
- Schade aan personen:
Hiermee bedoelen wij: schade door letsel of aantasting van de gezondheid van personen, ongeacht of dit de
dood tot gevolg heeft. Ook schade die daaruit voortvloeit, valt eronder.
- Schade aan zaken:
Hiermee bedoelen wij: schade door beschadiging en/of vernietiging en/of verloren gaan van zaken van
andere personen dan de verzekerden zelf. Ook de schade die daaruit voortvloeit, valt eronder.

En hoe graag ik het ook zou willen, een paard is geen huisdier. Bij andere staat het as volgt (huis)dieren, daar vallen paarden dan weer wel onder.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:46

Gek eigenlijk. Want maakt het nou echt uit of je een cap op hebt of niet als je paard een deuk in een auto trapt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:22

Volgens de nederlandse wetgeving vallen paarden toch gewoon onder de huisdieren? Bij onze verzekeringsmaatschappij iig wel!

Ik heb al jaren een ruiterbewijs, maar heb er nooit gebruik van gemaakt. Het kost vooral een hoop geld (vroeger 11 euro per 2 jaar, inmiddels geloof ik 30 euro per jaar/2 jaar).

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:32

Ik heb het speciaal nagevraagd en kreeg telefonisch te horen dat paarden wel verzekerd waren, mits de ruiter een cap draagt. Kan me dat wel voorstellen voor je zorgverzekering maar voor je aansprakelijkheidsverzekering is dat wat raar, maar dat zei ze.
Paarden vallen volgens mij niet onder huisdieren, maar onder vee. Op de site van het KNHS staat het volgende (niet helemaal wat ik zocht, maar komt in de buurt):
Het reizen met paarden: de wet
Voor het reizen met vee, waar dus ook paarden onder vallen, bestaat wetgeving. Volgens de wet moet in elk geval na uiterlijk acht uur reizen één uur gestopt worden..... etc.